Gå til innhold

Jeg er redd for sjefen min - truer med skriftlig advarsel - hvilke konsekvenser vil dette eventuelt få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser egentlig ikke noe grunn til å lage oppstyr av dette. La det gå. Regler endrer seg med tiden, mulig denne episoden gjorde at han innså at han bare var nødt å bli strengere på det. Noen ganger blir vi behandlet dårlig, slik er det. Du får sørge noen dager, så må du bare legge det bak deg. Ikke lag en større sak av dette, det vil ikke gå bra.

Anonymkode: 9f38c...9c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser egentlig ikke noe grunn til å lage oppstyr av dette. La det gå. Regler endrer seg med tiden, mulig denne episoden gjorde at han innså at han bare var nødt å bli strengere på det. Noen ganger blir vi behandlet dårlig, slik er det. Du får sørge noen dager, så må du bare legge det bak deg. Ikke lag en større sak av dette, det vil ikke gå bra.

Anonymkode: 9f38c...9c9

Mulig jeg ender med å bare svelge denne kamelen for å beholde et "godt" forhold til sjefen og få en god attest. Så lenge den skriftlige advarselen ikke blir hengende ved meg og "brukt mot meg" i tide og utide.

 

Er en skriftlig advarsel noe som blir ført på en attest eller opplyst om dersom jeg bruker han som referanse?

Anonymkode: d8253...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er som regel ansvarlig for butikken på eget skift, så jeg skal faktisk lese mail ettersom det kan dukke opp noe som er av betydning. Poenget er at sjefen vet at alle har tilgang til mailen, alle bruker pcen når de tar oppgjøret osv. Han burde vel da ha sendt en sms? 

Tenker ikke lage noen stor sak ut av dette, men det må vel gå an å spørre om hvorfor det innføres nye regler når jeg har gjort en feil mens andre som har gjort samme feilen slipper unna? 

Anonymkode: d8253...ffe

Vel, det er ikke så lett å forstå at å lese denne mailen er en del av arbeidsoppgavene dine da du skrev "mail fra sjefen til assisterende" - for meg høres det ut som at du leste mailen til assisterende butikksjef.

Du kan spørre alt du vil, men jeg tror ikke du skal ta det personlig. Kanskje sjefen anser dette som et så stort og alvorlig problem at h*n ser seg nødt til å innføre en konsekvens for å forsøke å minimere det. Dette handler ikke om deg dersom andre fra og med nå vil motta den samme advarselen for den samme feilen.

Anonymkode: 9c1fa...22f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er ikke så lett å forstå at å lese denne mailen er en del av arbeidsoppgavene dine da du skrev "mail fra sjefen til assisterende" - for meg høres det ut som at du leste mailen til assisterende butikksjef.

Du kan spørre alt du vil, men jeg tror ikke du skal ta det personlig. Kanskje sjefen anser dette som et så stort og alvorlig problem at h*n ser seg nødt til å innføre en konsekvens for å forsøke å minimere det. Dette handler ikke om deg dersom andre fra og med nå vil motta den samme advarselen for den samme feilen.

Anonymkode: 9c1fa...22f

Jeg ser at jeg ikke var helt klar der nei. Poenget var at mailen var til assisterende, men det skjønte jeg ikke før etter jeg hadde lest mailen. Så bare at det var en mail fra sjefens private adresse. Og siden det sjefen skulle meddele var av såpass personlig karakter, synes jeg sjefen kunne ha sendt en sms i stedet. 

Synes fortsatt det blir feil at jeg skal bli den første til å bli straffet, men begynner å skjønne at jeg bare får la det gå. 

Anonymkode: d8253...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du blåser dette ut av proposjoner. Jeg jobber i lamme en som har fått to skriftlige advarsler. En fordi han gjorde samme feil som deg, og en fordi han stadig forsover seg. Han er en kjempedyktig ansatt og kommer neppe til å få sparken. Så dette er noe vi alle og han ler av. 

Det er rett og slett rutine at når enkelte situasjoner skjer, så får man skriftlig advarsel. Det hadde ikke vært noe spm her på denne butikken om du skulle ha fått det hvis man hadde gjort den samme blemma. Det betyr ikke at du er en dårlig ansatt. Du har bare gjort en feil. 

Anonymkode: eec07...ae8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at jeg ikke var helt klar der nei. Poenget var at mailen var til assisterende, men det skjønte jeg ikke før etter jeg hadde lest mailen. Så bare at det var en mail fra sjefens private adresse. Og siden det sjefen skulle meddele var av såpass personlig karakter, synes jeg sjefen kunne ha sendt en sms i stedet. 

Synes fortsatt det blir feil at jeg skal bli den første til å bli straffet, men begynner å skjønne at jeg bare får la det gå. 

Anonymkode: d8253...ffe

Noen må alltid være den første. "Dette er urettferdig"-holdning er ikke alltid en god strategi i arbeidslivet. Ta advarselen dersom den kommer, legg deg flat og beklag, og ikke gjør det igjen så går det nok helt fint.

Og for å være helt ærlig så har du ingenting med om din sjef sender mail eller sms til sin assisterende butikksjef. Mange anser mail som mest korrekt i jobbsammenheng. At assisterende burde lukket mailen sin, er en annen sak.

Anonymkode: 9c1fa...22f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette synes jeg er en ikke-sak, og i hvert fall ikke noe å lage noe mer leven av. Du gjorde en feil, stå for den og gå videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 31. januar 2016 at 16.01, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber deltid i en dagligvarebutikk. En dag tidligere i uken gikk jeg på en alderskontrollsmell. Jeg sjekket ikke legitimasjon og solgte øl til en som var 17. Heldigvis var dette kjedens kontrollselskap som tok en stikkprøve, så det får ikke følger for butikkens alkoholsalg foruten at vi nå vil bli kontrollert hyppigere. 

Jeg er klar over at jeg gjorde en grov feil, det var slapt av meg og fryktelig bittert ettersom jeg pleier å være så god på dette. Kontrolløren var opptatt av at de ikke var ute etter å ta verken meg eller butikken, men at det rett og slett var en kontroll av rutine. Fair enough. Sjefen har for tiden ferie, men jeg følte at det stod "respekt" av å informere han om dette personlig. Sendte derfor en melding til både han og assisterende butikksjef.

Den assisterende butikksjefen svarte tilbake at han også hadde gjort en slik bommert, at han ikke trodde det ville få konsekvenser for jobben min og at jeg bare måtte ringe han om jeg ville snakke om hendelsen. 

Sjefen min derimot, la ut i det vide og det brede om hvilke konsekvenser dette vil få for butikken (hyppigere kontroller og dermed økte utgifter (dette har jeg blitt fortalt av en erfaren kollega at allerede ligger i budsjettet) og at jeg må påregne skriftlig advarsel. Dette ødela meg totalt. Har snakket en del med et par erfarne kolleger. De er begge opptatt av at jeg ikke må grave meg ned og bry meg om krassheten og kjeftingen til sjefen. Det hører med til historien at han er veldig humørsyk og kan la dette gå utover oss ansatte. Kollegene mine tviler også på at jeg kommer til å få denne skriftlige advarselen. Forstod det slik at assisterende butikksjef ikke fikk dette da han gikk på smellen, så da er det vil i såfall forskjellsbehandling? 

Håper noen kan komme med noen synspunkt, råd og tips. Er helt knust.

Anonymkode: d8253...ffe

En skriftlig advarsel er ikke grunn for å gi noen sparken, når du får den legg deg langflat og vær ydmyk, IKKE gå i selvforsvar, du har gjort feil og så enkelt er det. Værste er når arbeidstakeren har gjort feil så vil den forsvare seg selv, da blir det bare værre. Om du legger deg langflat er dette glemt rimelig kjapt :-)

det er sjefen sin jobb å være streng og tydelig(det mange kaller kvass), dette fordi dere skal forstå feilen dere har gjort og ikke gjenta det. Sjefen sin jobb er ikke å være populær, men å drive butikken best mulig måte økonomisk.

uansett om det ligger i budsjett eller ei er det sure penger, man vil helst bruke minst mulig selv om man får lov til å bruke mere som sjef :-)

ikke stress så mye med det, og ikke ta det personlig at sjefen er kvass, må ofte være det selv, men det er aldri noe personlig ment mot de ansatte :-) annbefaler å ikke diskutere dette med andre ansatte om noe slikt om det skulle skje igjen, det er ikke like populært og kan virke som om du prøver å "undergrave" sjefen med de ansatte litt, selv om det sikkert ikke er meningen.

PS: trenger ikke være forskjellsbehandling for eksempel, kan rett og slett være at bedriften måtte blitt strengere og tatt mere tak, da er det ingenting med deg. Måtte gjøre dette selv, kjipt men det måtte gjøres slik at resten ikke trodde det var ok. Hadde forsentkomming en gang, så tenkte jeg at det gikk greit, helt til alle startet å komme forsent, da måtte noe bare gjøres :-) ingenting med forskjellsbehandling, bare for å få bedriften til å gå best mulig.

lykke til, ikke tenk på det også løser det seg nok veldig bra :-) hilsen butikksjef

Anonymkode: 98fd5...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg synes skriftlig advarsel er på sin plass. 

Du har faktisk gjort noe ulovlig, i teorien, solgt alkohol til en mindreårig. 

Hadde jeg vært forelder til en butikkjede som solgte alkohol til mine mindreårige barn hadde jeg politianmeldt de! 

Anonymkode: f3d9b...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer hele tiden. De er gjerne litt sleipe når de har scan kontroll, og sender inn 17-åringer med skjegg og alt. Jeg solgte til mindreårige under kontroll to ganger og måtte signere på en skriftlig advarsel. Sjefen min var ikke nevneverdig sur da. Hadde jeg solgt til mindreårige en gang til, hadde jeg stått i fare for å miste jobben. Etter ett år ble "prikkene" slettet, altså jeg stod ikke i fare for å miste jobben lengre. Fikk senere jobb i samme kjede og steg i gradene. Ikke noe å stresse over. 

Anonymkode: b2934...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan gikk det? 

Anonymkode: 0c23f...ce7

Tipper hun har glemt episoden etter fem år…

Anonymkode: 301d9...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kreve høyere lønn når du har et så stort ansvar. Dersom du gjør feil kan butikken gå konkurs. Man skal ha betalt for det ansvaret man har. Det er derfor sjefer får så godt betalt. Får du ikke det hadde sluttet og heller jobbet et annet sted med samme lønn men uten ansvaret.

Når det gjelder advarsel kan dette bare gis for å korrigere uønsket oppførsel fra arbeidstaker. En ærlig feil er ikke uønsket oppførsel. Det er bare en feil som alle arbeidsgivere bærer risiko for at skjer. Dette gjelder i alle bransjer.

Dersom sjefen gir deg en advarsel for noe sånt så kan du nekte å godta den. En advarsel får ikke betydning før en eventuell oppsigelsessak uansett. Og dersom en advarsel er gitt på sviktende grunnlag vil dette styrke din sak om usaklig oppsigelse, og du vil kunne kreve erstatning.

Min erfaring er at butikksjefer er folk som har jobbet seg opp fra gulvet, og har ikke særlig innsikt i lover og regler og skikk og bruk i arbeidslivet. De gjør bare det som faller dem inn der og da. Og svært ofte gjør de feil. Og noen ganger blir de erstatningsansvarlig.

Ta derfor ikke det butikksjefen sier for god fisk. Og ikke godta å bli dårlig behandlet.

Anonymkode: 7c161...5f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...