Gå til innhold

trenger å lære enkel hæl


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver å strikke sokker. Syns det er vanskelig å legge opp og begynner på fire pinner. Så la opp på en rundpinne. Nå har jeg strikket skaftet og fordelt masker på fire pinner. Prøvd ulike hæler men rekker opp igjen.blir heller ikke pent når jeg tar opp masker på siden. Kan noen enkel hæl?

Anonymkode: 08e4b...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fakrisk latterlig enkelt. Skal prøve ig forklare deg.

Ta halvparten av maskene fra skaftet og strikk hælkappen så lang du føler den må være.

Så strikker du halvparten av de igjen+de 3 neste på pinnen. Ta bare løst av den 4 og ta tråden mot deg og sett den 4 masken på plass igjen. Ta nå den tråden bak igjen. Nå har du surret tråden rundt den 4 masken.

Snu arbeidet og strikk 6 masker tilbake. Snurr tråden rundt den 7 masken og snu arbeidet igjen. Strikke nå 7 masker tilbake, snurr den 8 masken og snu. Sånn gjør du helt til alle maskene fra hælkappen er strikket opp.

Nå tar du opp masker fra hælkappen opp på pinnen og strikker rundt. 

Jeg liker å ha lik antall masker på skaftet og rundt foten. For å få til det så strikker du 2 masker sammen før og etter de maskene som skal være oppe på foten til du har like mange masker igjen som på skaftet. Når du har fått det, så bare strikker du rundt og rundt til foten er lang nok. 

Håoer du skjønner hva jeg prøver å forklare.

Når du først har lært hæl, så vil du se hvor enkelt det egentlig er 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er desidert enklest å starte med tå-delen, slik at man kan prøve om sokken passer, og evt. justere underveis. Da bruker jeg lang rundpinne med magic loop-metoden, og Turkish cast-on, slik at jeg slipper å sy sammen noe som helst. Kun festing av tråder på slutten.

Her er en grundig gjennomgang av denne enkle metoden, inkludert Turkish cast-on:

 

 

I den neste delen tar hun for seg hælen, og dette var seriøst den eneste metoden jeg faktisk forstod. Du skjønner fort gangen i det, men frem til du har skjønt det, kan du bare følge med på videoen og gjøre det samme som henne:

 

 

Siden du har startet med skaftet, må du kanskje strikke den hælen motsatt vei(?) (det finnes sikkert en tutorial på det, om du søker), men deler uansett disse to videoene, siden de hjalp meg masse da jeg skulle strikke sokker for første gang :)

 

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Har sett på hva dere skriver.

Tidligere i dag fant jeg noe de kaller russersokk. Ser bildet av den, og for meg ser hælen veldig spiss ut. Noen som har prøvd å strikke den? Blir ikke den litt vond å ha på hælen, og klumpete i sko?

Anonymkode: 08e4b...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke en bestemor, mammatante eller andre som er vokstmopp med obligatorisk sokkestrikking? Hæl er noe jeg har inntrykk av at er familietradisjoner på å strikke på sin måte. Finnes massevis av varianter. Jeg ser på eldre sokker når jeg strikker hælen, og kan ege tlig ikke forklare hbordan det gjøres, på papiret. 

Og et lite tips, allti lettere å strikke på tre 3 stk, pinner enn på 4 pinner. 

Anonymkode: 618bb...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk skal dere ha. Har sett på hva dere skriver.

Tidligere i dag fant jeg noe de kaller russersokk. Ser bildet av den, og for meg ser hælen veldig spiss ut. Noen som har prøvd å strikke den? Blir ikke den litt vond å ha på hælen, og klumpete i sko?

Anonymkode: 08e4b...11b

Mye går seg til når man får tredd sokken på foten eller blokket den ut på en sokkeblokker (haha, for et ord :fnise: ), men det der tror jeg hadde blitt litt for spisst for min fot. Om det var en stor kosesokk til innendørsbruk, hadde det sikkert gått greit.

Jeg strikket først den sokken jeg linket til med ganske få masker på tå- og hældelen, og da ble den nesten like spiss som denne russersokken. Tå-delen passet da dårlig til fotfasongen min, men hælen satt godt og så helt normal ut på foten, selv om den så rar ut på sokken. Det jeg ikke likte var at sømmen kom for langt bak, slik at det ville ha gnaget når jeg brukte sokken i en sko. Ser for meg at spissen på russersokken kan gi samme problem, men det kommer vel også litt an på hvor sensitive føtter du har.

Kan du ikke bare kjøpe noen nøster med billig garn og strikke noen prøvesokker? Da ser du jo hva som passer best til din fot, og hva du synes ser best ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrifta fra Petunia i innlegget over kan absolutt anbefales!
Jeg lærte å strikke sokker ved å bruke den. 

Ellers er bok "Sokker-strikking hele året" veldig kjekk. Mange superfine mønstre som er godt forklart, med en god innføring i blant annet hvordan strikke hel i begynnelsen av boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...