Gå til innhold

Bekymret!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg er 18år, for et halvt år siden merket jeg en liten klump under huden i lysken, tenkte da ikke så veldig mye på den. Men fikk etterhvert flere, men bare små, de gjorde litt vondt om jeg tok på de. I det siste har jeg fått enda flere å større, har også merket at huden har blitt rød/lilla noen plasser..  Merk at kulene har kommet å gådd tidligere, men nå de har vært der en stund..

har å søkt rundt my på nettet, å da viser symptomene at jeg har kreft.. har bestilt legetime, men klarer ikke slutte å tenke på om dette kan være kreft..

Anonymkode: 29c31...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, mini-mio skrev:

De symptomene viser ikke at du har kreft nei

På noen nettsider står det at dette kunne være tegn på kreft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lymfeknuter. Jeg har de også i lysken. Og litt rundt omrkring. De blir større når kroppen jobber med å holde deg frisk. Hvis du er fokjølet, har et sår som skal gro etc. Helt normalt.  Men bra at du skal til legen, så kan du få en profesjonell vurdering av akkurat dine kuler. 

Det er lite sannsynlig at du har kreft, så ikke uro deg unødig. 

Anonymkode: a0c8c...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lena1998 skrev:

På noen nettsider står det at dette kunne være tegn på kreft..

Javel, det forandrer ikke poenget mitt, nemlig at de symptomene ikke viser at ts (du?) har kreft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være lymfeknuter. Jeg har de også i lysken. Og litt rundt omrkring. De blir større når kroppen jobber med å holde deg frisk. Hvis du er fokjølet, har et sår som skal gro etc. Helt normalt.  Men bra at du skal til legen, så kan du få en profesjonell vurdering av akkurat dine kuler. 

Det er lite sannsynlig at du har kreft, så ikke uro deg unødig. 

Anonymkode: a0c8c...8bf

Men er det normalt at de skifter farge, til rød/lilla?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Genevieve
54 minutter siden, Lena1998 skrev:

Men er det normalt at de skifter farge, til rød/lilla?

 

Det kan være betente lymfekjertler. Hvis det er mye betennelse er det bare å komme seg til legen så du får ordnet opp i det med antibiotika eller tømming. Du er helt sikker på at det ikke dreier seg om inngrodde hår hvis du feks har barbert deg der? 

Uansett skal du alltid dra til legen for sjekk når lymfene hovner opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Genevieve skrev:

Det kan være betente lymfekjertler. Hvis det er mye betennelse er det bare å komme seg til legen så du får ordnet opp i det med antibiotika eller tømming. Du er helt sikker på at det ikke dreier seg om inngrodde hår hvis du feks har barbert deg der? 

Uansett skal du alltid dra til legen for sjekk når lymfene hovner opp. 

Veit ikke, er ikke helt sikker på hvordan det kjennes ut å er

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at kreft arter seg på denne måten som du beskriver dine symptomer. Hvilke tilstander er det du har lest om som passer med det du har og som er mulig relatert til kreft?

Anonymkode: 505a6...e34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt at kreft arter seg på denne måten som du beskriver dine symptomer. Hvilke tilstander er det du har lest om som passer med det du har og som er mulig relatert til kreft?

Anonymkode: 505a6...e34

Det eneste som jeg kan tenke på nå, som jeg koblet sammen med kreft symptomer, er lillafargen, det andre synes jeg høres mere ut som lymfekjertler

Anonymkode: 29c31...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som jeg kan tenke på nå, som jeg koblet sammen med kreft symptomer, er lillafargen, det andre synes jeg høres mere ut som lymfekjertler

Anonymkode: 29c31...d3e

Hva er lyske klump? 

Det lyske omfatter den øvre innersiden av låret og fordypningen av fronten på legemet, hvor bena møtes stammen. Buler eller støt i lysken kan være små eller store, de kan vokse eller forbli den samme størrelsen, de kan oppstå som en enkelt klump eller flere klumper, de kan være hard eller myk, mobil eller immobile, smertefull eller asymptomatisk. Noen klumper røde eller lilla, mens andre forblir hudfarget. Mange er dekket av intakt hud, men noen kan danne sår eller danne andre typer sår.

 

jeg fant også dette, å dette er en beskrivelse på hvordan en lyske klump er, å her står det at de kan være lilla, så får håpe at i mitt tilfelle så er dette bare en lyske klump, men har bestilt time til lege, så får håpe det ikke er noe alvorlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette er vel grunnen til at man bør bruke legen, og ikke google når det oppstår noe litt annerledes med kroppen som man går og lurer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lena1998 skrev:

Hva er lyske klump? 

Det lyske omfatter den øvre innersiden av låret og fordypningen av fronten på legemet, hvor bena møtes stammen. Buler eller støt i lysken kan være små eller store, de kan vokse eller forbli den samme størrelsen, de kan oppstå som en enkelt klump eller flere klumper, de kan være hard eller myk, mobil eller immobile, smertefull eller asymptomatisk. Noen klumper røde eller lilla, mens andre forblir hudfarget. Mange er dekket av intakt hud, men noen kan danne sår eller danne andre typer sår.

 

jeg fant også dette, å dette er en beskrivelse på hvordan en lyske klump er, å her står det at de kan være lilla, så får håpe at i mitt tilfelle så er dette bare en lyske klump, men har bestilt time til lege, så får håpe det ikke er noe alvorlig

ok, nok googling på deg nå, den kilden der er helt upålitelig.

Lillafarge er ikke et symptom på kreft. Internett kommer ikke til å gi deg svar på hva det er, men det kan kanskje legen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.. Jeg er 18år, for et halvt år siden merket jeg en liten klump under huden i lysken, tenkte da ikke så veldig mye på den. Men fikk etterhvert flere, men bare små, de gjorde litt vondt om jeg tok på de. I det siste har jeg fått enda flere å større, har også merket at huden har blitt rød/lilla noen plasser..  Merk at kulene har kommet å gådd tidligere, men nå de har vært der en stund..

har å søkt rundt my på nettet, å da viser symptomene at jeg har kreft.. har bestilt legetime, men klarer ikke slutte å tenke på om dette kan være kreft..

Anonymkode: 29c31...d3e

Fordi man ofte ender opp med svar som at det er kan være kreft, så rådes de fleste til å holde seg unna google med egne helseproblemer. Leter du litt i tråder her inne, vil du finne flere med tilsvarende erfaring etter googling som du nå har gjort deg. 

Du har ikke spesifisert hvor i underlivet disse kulene sitter, men sitter de der hvor du fjerner hår? Da er det mest sannsynlig hårsekkene som er irriterte etter hårfjerning. Så enkelt kan det være, faktisk. Er det ikke så enkelt, må du hjelpe oss med nærmere beskrivelse av størrelse og plassering. 

Anonymkode: d9b62...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, mini-mio skrev:

ok, nok googling på deg nå, den kilden der er helt upålitelig.

Lillafarge er ikke et symptom på kreft. Internett kommer ikke til å gi deg svar på hva det er, men det kan kanskje legen din.

Enig!

Norsk Helseinformatikk er bedre

http://nhi.no/forside/

Ps Jeg har lagt merke til dårlig oversatt tekst på flere nettsteder jeg har fått frem som søkeforslag når jeg har brukt google til søk på både helse, interiør m.m.. Det er vel noen som prøver å gjøre seg penger på dette.

 

 

Anonymkode: cd177...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Genevieve skrev:

Det kan være betente lymfekjertler. Hvis det er mye betennelse er det bare å komme seg til legen så du får ordnet opp i det med antibiotika eller tømming. Du er helt sikker på at det ikke dreier seg om inngrodde hår hvis du feks har barbert deg der? 

Uansett skal du alltid dra til legen for sjekk når lymfene hovner opp. 

Betente lymfekjertler? Lymfesustemet er som et blodåreløp under huden. Får du betennelse i en lymfekjertel er det ikke mulig å tømme en lymfekjertel. Det vil heller ikke stoppe på en lymfekjertel. Lymfesystemet er i tillegg kroppens "rensesystem" så blir lymfen betent så er pasienten ille ute, neppe oppegående men syk og sykehusinnlagt. Min bestemte mening er at du må lære deg litt anatomi og fysiologi samt sykdomslære. Da slipper vi at du skremmer vettet av folk med sludder og sykdommer hinsides en hver fornuft. 

Anonymkode: d9b62...2eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betente lymfekjertler? Lymfesustemet er som et blodåreløp under huden. Får du betennelse i en lymfekjertel er det ikke mulig å tømme en lymfekjertel. Det vil heller ikke stoppe på en lymfekjertel. Lymfesystemet er i tillegg kroppens "rensesystem" så blir lymfen betent så er pasienten ille ute, neppe oppegående men syk og sykehusinnlagt. Min bestemte mening er at du må lære deg litt anatomi og fysiologi samt sykdomslære. Da slipper vi at du skremmer vettet av folk med sludder og sykdommer hinsides en hver fornuft. 

Anonymkode: d9b62...2eb

Er du lege?

Er det da feil dette som står om betente lymfeknuter http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/mage-tarm/betente-lymfeknuter-i-bukhulen-2222.html

Hva er forskjellen på lymfeknute og lymfekjertel, eller er det det samme?

Anonymkode: cd177...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man ofte ender opp med svar som at det er kan være kreft, så rådes de fleste til å holde seg unna google med egne helseproblemer. Leter du litt i tråder her inne, vil du finne flere med tilsvarende erfaring etter googling som du nå har gjort deg. 

Du har ikke spesifisert hvor i underlivet disse kulene sitter, men sitter de der hvor du fjerner hår? Da er det mest sannsynlig hårsekkene som er irriterte etter hårfjerning. Så enkelt kan det være, faktisk. Er det ikke så enkelt, må du hjelpe oss med nærmere beskrivelse av størrelse og plassering. 

Anonymkode: d9b62...2eb

Ja, flere av oss kan vel foreslå hva det kan være, ut i fra egne erfaringer .

Men det er bra at TS skal til legen, for å få kvalifisert hjelp til å finne ut hva det er og deretter eventuell behandling

Anonymkode: cd177...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme, lymfekjertler altå, høres det ut som.  Blir forresten screenet årdlig grunnet økt fare for kreft(genetisk), med  undersøkelser, mr årlig, blodprøver og pet-scan, uten resultat, sånn i tilfelle fastlegen skulle ha tatt feil, så er riiimelig sikker på å ikke ha kreft;)

 

Mine kan bare kjennes i lysken, men er ikke farget eller gjør vondt så det skader ikke å ta en tur til legen for å sjekke, men sannsnyligvis kan du ta det med ro:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, anonymLala skrev:

 

Jeg har akkurat det samme, lymfekjertler altå, høres det ut som.  Blir forresten screenet årdlig grunnet økt fare for kreft(genetisk), med  undersøkelser, mr årlig, blodprøver og pet-scan, uten resultat, sånn i tilfelle fastlegen skulle ha tatt feil, så er riiimelig sikker på å ikke ha kreft;)

 

Mine kan bare kjennes i lysken, men er ikke farget eller gjør vondt så det skader ikke å ta en tur til legen for å sjekke, men sannsnyligvis kan du ta det med ro:)

 

Tusen takk for svar :D  Mine kjennes under huden i lysken, har nå begynt å komme noen oppover mot magen, har vært forkjølet veldig lenge, så kan være derfor. Håper dette ikke er noe alvorlig! :D

Anonymkode: 29c31...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...