Gå til innhold

Jeg og de hundene


Lanista1984

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Jeg angrer å ikke følge "the love" og bare dra. Jeg bare drar. Uansett situasjon. Det er det eneste jeg angrer.

Jeg har opplevd fantastiske ting. Men hvis jeg skriver mer, så får jeg høre at jeg må holde meg til dagbok-delen av forumet;)

De norske forholdene i Kunar og ørkenen i Helmand.

Så jeg angrer ikke, men har et litt tungt hjerte. Det er bare det.

 

Skriv hvor du vil, det er din egen tråd. 

Er du ekstra redd nå som det er så mye uro i verden med IS og alt det der? Er du redd for IS? 

Anonymkode: 307a0...916

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert
Den Saturday, January 30, 2016 at 9.29, Lanista1984 skrev:

Jeg må ha blitt tildelt en altfor stor empati for de firbente som lusker rundt i utkanten av der hvor menneskene er. Jeg ser dem hele tiden. Blikkene våre møtes hele tiden. I krigssoner er de skabbete og tynne. Noen har brukket et ben uten at noen mennesker har prøvd å hjelpe. De er som ulver og prøver å klare seg selv.

Men når jeg ser en som lider voldsomt, og de ikke har aning selv om hvordan han eller hun kan stoppe det, så gjør jeg det for dem. Jeg dreper hunder. Den siste var når jeg sist var i Afghanistan. En tispe. Blikket hennes viste bare smerte. Hun kunne ikke gå. Hun skled bortover og var delvis lam. Jeg fant noe tørket kjøtt og la henne i fanget mitt. Hun må ha vært 12-13 år. Men blikket var som om hun ble en valp igjen. Hun spite det tørre kjøttet med stor innlevelse og slikket seg rundt munnen flere ganger før hun fikk mer. Jeg kunne svakt kjenne halen hennes bevege seg der hun lå på ryggen i fanget mitt.

Hun hadde aldri møtt meg før. Allikevel ga hun seg over til meg. Og stolte på meg. Hun prøvde å si så mye med øynene. Kanskje var hun skutt. Jeg fikk aldri sjekket nøye nok. Eller hun hadde vært for nær en eksplosjon. Eller hun var bare gammel og ryggen ga etter. Jeg tror en av de to første fordi pelsen var seig. Hun hadde blødd ut for en stund siden. Men fortsatt i live.

Jeg holdt potene hennes og masserte de. Mens hun slikket seg om munnen og så på meg. Hun hadde grå pels. Allikevel minnet hun meg om en slags Golden Retriever. Rundt henne levde folk fra hånd til munn. Ingen hadde tid til ei bikkje.

Jeg elsker hunder. De er så ekte og snille. Etter en stund slappet hun mer av og øynene lukket seg mer og mer. Hun koste seg. Der hun lå som en valp i fanget mitt. Hun var diger så det var ikke lett å få henne til å føle seg som en valp. Men hun hadde store smerter. Og jeg hadde en kniv.

Jeg hadde bestemt meg for å vente til hun sov. Når jeg er der borte er jeg aldri trygg. Jeg kan bli siktet inn av en skarpskytter. Jeg ville ha vært en fin pris. Men jeg satt under et tre og følte meg nokså trygg. Den eneste lyden vi hørte var noen mygg og litt vind.

Hun sovnet på en måte hun trolig ikke har gjort på noen år. Så tilfreds. Så trygg. Jeg brukte kniven og jeg hørte ikke en eneste lyd. Smertene var borte. All den tiden hun hadde krøpet rundt var borte. I fanget mitt så hun fortsatt ut som en valp.

Jeg la henne forsiktig ned og begynte å grave. Jeg la henne ned og lagde et kors for femte gang. Et kristen kors. For å vise at her lå det noen som betydde noe.

Med kniven skrev jeg "Bella." Jeg hadde ingen årstall så det ble bare det. Hennes siste dag var forhåpentligvis en av hennes beste.

Jeg hater å se hunder lide. Uansett forhold og konflikter de måtte befinne seg i der de lusker rundt folk som har mat.

Det var noen timer hun lå i fanget mitt som var fine. Jeg kjente ikke Bella og livet hennes. Men jeg i det minste gitt henne en verdig avslutning.

Kvelden kom og en gekko og jeg valgte å stirre på hverandre hele natten. Så startet en ny dag.

 

 

 

Har skrevet det før : Du skriver utrolig bra. Har lest en del tidligere også. Bli forfatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som mener du gjorde det rette. Det må ha vært vanskelig og trist for deg, men det var til beste for Bella. 

Anonymkode: 3cf5d...f1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎10‎.‎02‎.‎2016 at 22.25, AnonymBruker skrev:

Skriv hvor du vil, det er din egen tråd. 

Er du ekstra redd nå som det er så mye uro i verden med IS og alt det der? Er du redd for IS? 

Anonymkode: 307a0...916

De er mye sterkere enn folk tror. Tenk om du var en mann  i starten av 20-årene i en by i Afrika eller Midtøsten. Og alle rundt deg sultet. Og du var en bondesønn uten mening. Hvor lett er det ikke å hoppe på nest jeep og få en AK mellom hendene?

Plutselig betyr du noe.

Jeg er redd. Med god grunn. Nyhetene vil ha os til å tro at de blir slått. De vil ta ti-år.

Jeg har sagt før at dette århundret vil dreie seg om å kue islam. Som kristendommen er kuet, gjenstår islam.

Ingen rasisme. Bare snakk om religion. Når Islam får mindre makt, forsvinner de ekstreme. Alla de med hvite hetter i de sørlige stater av USA.

Om jeg er redd? Ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lanista1984 skrev:

De er mye sterkere enn folk tror. Tenk om du var en mann  i starten av 20-årene i en by i Afrika eller Midtøsten. Og alle rundt deg sultet. Og du var en bondesønn uten mening. Hvor lett er det ikke å hoppe på nest jeep og få en AK mellom hendene?

Plutselig betyr du noe.

Jeg er redd. Med god grunn. Nyhetene vil ha os til å tro at de blir slått. De vil ta ti-år.

Jeg har sagt før at dette århundret vil dreie seg om å kue islam. Som kristendommen er kuet, gjenstår islam.

Ingen rasisme. Bare snakk om religion. Når Islam får mindre makt, forsvinner de ekstreme. Alla de med hvite hetter i de sørlige stater av USA.

Om jeg er redd? Ja.

Jeg er på vei til å flytte fra Oslo, fordi jeg er så redd for terrorangrep. Er du redd for angrep i Oslo? Presidenten i Frankrike sa jo nettopp at det er helt garantert at vi får mange terrorangrep i Europa fremover. Det vil bli en del av livet nå. 

Du er modig som tør å være soldat nå. Tenk om du blir kidnappet av islamister.

Anonymkode: 307a0...916

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 er på vei til å flytte fra Oslo, fordi jeg er så redd for terrorangrep. Er du redd for angrep i Oslo? Presidenten i Frankrike sa jo nettopp at det er helt garantert at vi får mange terrorangrep i Europa fremover. Det vil bli en del av livet nå. 

Du er modig som tør å være soldat nå. Tenk om du blir kidnappet av islamister.

Anonymkode: 307a0...916

Heh? Er du seriøs? Flytte fra Oslo pga terror? Er dette et lite så søtt prank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Heh? Er du seriøs? Flytte fra Oslo pga terror? Er dette et lite så søtt prank?

Jeg er dønn seriøs. Jeg har små barn og er nå gravid igjen. Jeg har fått et jobbtilbud på et lite sted på vestlandet. Den jobben tar jeg :)

Anonymkode: 307a0...916

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er dønn seriøs. Jeg har små barn og er nå gravid igjen. Jeg har fått et jobbtilbud på et lite sted på vestlandet. Den jobben tar jeg :)

Anonymkode: 307a0...916

Kan legge til at en annen grunn til at jeg og familien min forlater Oslo er diskriminering og litt rasisme, faktisk. Mannen min er afroamerikaner og våre barn er blandingsbarn. Mannen min har fått mye stygge blikk og blitt kalt svarting osv. Spesielt av menn fra midtøsten. Barna mine blir ofte satt i samme bås som innvandrerbarn og folk har snakket stygt til og om dem. At de er født av utlendinger som får barn for å få trygd. De vet ikke at foreldrene er norsk og amerikansk. 

Anonymkode: 307a0...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekstremt høy andel av terrorangrep skjer lokalt. Det er ikke slik at Europa er det viktigste terrorister tenker på. De tenker på det som skjer rundt dem. Derfor blir også de fleste terrorhandlingene små notiser i vårt media. Fordi vi heller ikke tenker så mye på dem "der borte."

Det er absolutt ingen fare for Norge og for Oslo. Det er omtrent like stor fare for å få en på kjeften fra en pakistaner eller en nordlending klokken 4 natt til søndag i Oslo. Men terror? Nei.

Beklager at du opplevde rasisme. Sånn er det bare.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Lanista1984 skrev:

En ekstremt høy andel av terrorangrep skjer lokalt. Det er ikke slik at Europa er det viktigste terrorister tenker på. De tenker på det som skjer rundt dem. Derfor blir også de fleste terrorhandlingene små notiser i vårt media. Fordi vi heller ikke tenker så mye på dem "der borte."

Det er absolutt ingen fare for Norge og for Oslo. Det er omtrent like stor fare for å få en på kjeften fra en pakistaner eller en nordlending klokken 4 natt til søndag i Oslo. Men terror? Nei.

Beklager at du opplevde rasisme. Sånn er det bare.  

Jeg synes du er veldig rolig og trygg i forhold til at ekspertene sier vi kommer til å oppleve terror. Men du er kanskje mer tykkhudet på dette, siden du er soldat. 

Kan jeg spørre sånn kjapt hvordan du stiller deg til flyktningstrømmen til Europa og Norge? 

Anonymkode: 307a0...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan legge til at en annen grunn til at jeg og familien min forlater Oslo er diskriminering og litt rasisme, faktisk. Mannen min er afroamerikaner og våre barn er blandingsbarn. Mannen min har fått mye stygge blikk og blitt kalt svarting osv. Spesielt av menn fra midtøsten. Barna mine blir ofte satt i samme bås som innvandrerbarn og folk har snakket stygt til og om dem. At de er født av utlendinger som får barn for å få trygd. De vet ikke at foreldrene er norsk og amerikansk. 

Anonymkode: 307a0...916

Jøss. Mannen min er også afroamerikaner (og ex )og vi har skjeldent opplevd noe spesielt I Oslo. Er nok som I USA ar rednecks /smårasister dukker opp på mindre steder, så Oslo mer sivilisert. Vet ikke hvor du henger I Oslo,  vi er på varierte steder når besøker Oslo. Det inkluderer Grønland . Jeg opplever mer interesse enn dårlige ting. Nå er mannen min 2.10 så der kan ha noe å si.

Anonymkode: 7ecc5...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss. Mannen min er også afroamerikaner (og ex )og vi har skjeldent opplevd noe spesielt I Oslo. Er nok som I USA ar rednecks /smårasister dukker opp på mindre steder, så Oslo mer sivilisert. Vet ikke hvor du henger I Oslo,  vi er på varierte steder når besøker Oslo. Det inkluderer Grønland . Jeg opplever mer interesse enn dårlige ting. Nå er mannen min 2.10 så der kan ha noe å si.

Anonymkode: 7ecc5...7ba

Vi har hatt en del opplevelser. En del eldre mennesker (særlig damer) i nabolaget her kan finne på å komme med ganske krasse kommanter mot ham og kalle ham neger. Han er veldig handy og er kjent for å være veldig hjelpsom, og har hjulpet flere naboer med diverse snekring o.l. Et par av disse eldre damene har trengt litt vedlikeholdsarbeid og har spurt alle andre naboer om de kan hjelpe dem. Mannen min er den flinkeste på den typen arbeid, men de nekter  å spørre ham for de vil ikke ha negere inn i huset sitt... 

En del arabere har også slengt med leppa når vi har vært på byen. Har merket meg at spesielt pakistanere er ganske rasistiske og kommer med kommentarer. Men vi får gå i fred da, for mannen har fysisk tung jobb og trener mye, så han er veldig muskuløs. Føler meg trygg :)

Vi har også hatt noen leie opplevelser med barna, der de har overhørt andre foreldre snakke stygt om mørke barn (de går i en ganske "hvit" barnehage med nesten ingen mørkhudede). Mannen min pleier alltid å snakke veldig mye når han er ute med barna, så folk skal høre han er amerikansk og ikke snakker afrikansk eller noe. 

Jeg kommer fra et lite sted på vestlandet og der har vi ikke opplevd noe negativt. Folk har vært mer imøtekommende og det er lettere å bli kjent med folk. Jeg føler at i storbyene har folk blitt litt lei av vanskligheter med flerkulturelle, mens i småbyer har de ikke fått noe særlig fordommer (enda?). Men det er kjempeflott at dere ikke har opplevd noe negativt, er glad på deres vegne :)

Anonymkode: 307a0...916

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du er veldig rolig og trygg i forhold til at ekspertene sier vi kommer til å oppleve terror. Men du er kanskje mer tykkhudet på dette, siden du er soldat. 

Kan jeg spørre sånn kjapt hvordan du stiller deg til flyktningstrømmen til Europa og Norge? 

Anonymkode: 307a0...916

Jeg har dessverre ikke fått fulgt med nøye nok. Opplever politikerne som bilselgere når det dukker opp slike betente saker. 

Det som undrer meg er at 80% var menn som kom alene? Det kan vel ikke stemme. Jeg er redd for at mange av de som virkelig fortjener å bo i Norge, ikke har ressurser til å dra så langt eller har blitt borte på veien.

Norge og spesielt Sverige, er to godtroende land. Norge har omtrent 40-50% av de arbeidsaktive i det offentlige? Det vil si at omtrent halvparten er til service for den andre halvparten. Og med det økonomiske landskapet som er nå, håper jeg det gode nok rutiner på at vi bare tar inn de som virkelig trenger det.

Norge kommer til å gå på en smell. Det er jeg sikker på. Altfor mange trygdede til at vi kan ta inn enorme mengder flyktninger. Med mindre vi har regler som tilsier de må raskt ut i jobb. Vi har rett og slett for lite verdiskapning her når oljen fases ut.

Jeg bare synser siden du spurte. Så valgte jeg å si litt om min mening.

Noe jeg er langt mer sikker på, er at Syria er ikke det siste landet som kollapser og skaper millionstrømmer av flyktninger. Vi er inne i det siste århundre hvor Islam har så stor politisk innvirkning. Sannsynligvis det siste århundret med diktatorer. Hverken ekstreme eller eneherskere komme til gå stille inn i natten..

Det blir flere store kriger. Det blir et blodig århundre. Kristendommen er temmet. Islam er neste. Det er ikke noe vi velger. Det bare skjer. Det er utvikling.

Og om våre barnebarn kan feire nyttårsaften 2100 med den tro at de lever i et godt land, avgjøres i våre år. Forhåpentligvis vil det 22. århundret være langt roligere og ressursene kan i langt større grad dreise seg om forskning både for helse og det store spørsmålet om vi er alene i denne galaksen.

Men hvis noen spør meg om jeg tror det finnes intelligent liv på andre planeter. Hvis noe stiller meg det spørsmålet i dag, da vil jeg si at jeg er faktisk usikker om det en gang finnes på denne planeten.     

Endret av Lanista1984
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...