Gå til innhold

IQ på 114 - klarer jeg sivilingeniørstudiet på NTNU?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå ble jeg nysgjerrig og måtte ta mensa sin hjemmetest. Jeg fikk IQ på 143 tilsvarende 99.8 prosentil. Jeg er straks ferdigutdannet innen en av de mer krevende siving linjene på NTNU. Men jeg vil nå si at utover å ha normal intelligens så stilles det absolutt ikke krav til utpreget høy IQ for å kunne gjennomføre det. Jeg har ikke noe voldsomt gode karakterer, men jeg har litt over middels bra karakterer (iforhold til resten av klassen), dette på tross av at jeg jobber en del mindre enn de fleste i klassen. Jeg merker godt at når jeg først setter meg ned for å skjønne og lære meg noe så tar jeg det ganske fort så lenge det er logikk i det. Jeg har alltid likt fag som i følge meg selv gir logisk mening (slik som matte eller veldig metodebaserte fag), for det har jeg lett for å forstå og huske. Men høy IQ hjelper deg ikke så veldig med å huske masse teori og slikt, som det også er en del av på siving. Så jeg vil si at høy IQ gjør det nok lettere for deg å komme deg gjennom en del fag på studiet, men det er absolutt gjenomførbart med normal IQ også. 

Endret av Faith-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tror at IQ har noe med om du klarer studiet, så er jeg jammen meg ikke sikker på om du faktisk klarer studiet.

Anonymkode: a4668...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Faith- skrev:

Nå ble jeg nysgjerrig og måtte ta mensa sin hjemmetest. Jeg fikk IQ på 143 tilsvarende 99.8 prosentil.

Haha, nå ble jeg nysgjerrig og tok den hjemmetesten til mensa jeg også. Resultat: "Din IQ ligger nedenfor området testen er beregnet på. Vi regner med å utvide dette området så snart vi har samlet mer data. :skratte:Det skal sies at jeg svarte alt for raskt på en del av oppgavene da, fordi jeg begynte å gå lei. Brukte langt i fra 35 minutter. Jeg hater sånne figur-oppgaver, særlig de vanskelig! :PTeit å bare måle IQ-en ut i fra det. På de ferdighetstestene jeg har fått i jobbintervju-sammenheng har vi i det minste fått en miks av figuroppgaver, logikk/matte-oppgaver og språkoppgaver. Vel, da vet jeg uansett at jeg ikke skal søke mensa-medlemskap med det første! :P

Anonymkode: 478b9...610

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, nå ble jeg nysgjerrig og tok den hjemmetesten til mensa jeg også. Resultat: "Din IQ ligger nedenfor området testen er beregnet på. Vi regner med å utvide dette området så snart vi har samlet mer data. :skratte:Det skal sies at jeg svarte alt for raskt på en del av oppgavene da, fordi jeg begynte å gå lei. Brukte langt i fra 35 minutter. Jeg hater sånne figur-oppgaver, særlig de vanskelig! :PTeit å bare måle IQ-en ut i fra det. På de ferdighetstestene jeg har fått i jobbintervju-sammenheng har vi i det minste fått en miks av figuroppgaver, logikk/matte-oppgaver og språkoppgaver. Vel, da vet jeg uansett at jeg ikke skal søke mensa-medlemskap med det første! :P

Anonymkode: 478b9...610

Det er en feil på siden ;) så slapp av, hehe. Ta den her:  mensa.no/olavtesten/

Endret av Faith-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Faith- skrev:

Det er en feil på siden ;) så slapp av, hehe. Ta den her:  mensa.no/olavtesten/

Hehe, takk! Nå ble resultatet bedre: Din IQ ble beregnet til 117, tilsvarende 87.1 prosentil. :)

Anonymkode: 478b9...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indøk er det kanskje mindre anvendt matte på, men det er en av linjene jeg vet minst om. Du kan tenke at alle teknologifagene har anvendt matte av noe slag, som en hovedregel. Det er ganske få rene lesefag. For min del var det lesefagene jeg gjorde det best i, fordi det i mitt hode gir mer mening å forstå mekanismer og fenomener på det viset heller enn ved å regne det ihjel. Men det er kanskje fordi jeg ikke er utpreget glad i matte...

Jeg synes matte 4 var vanskeligst, fulgt av matte 2, matte 1 og til slutt matte 3. Jeg vil anbefale å kjøpe kompendiene og bruke dem hele semesteret heller enn å kjøpe dem til eksamensperioden. De er mer lettfattelige og konsise enn bøkene, og summerer greit opp det viktigste man må kunne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

På 27.1.2016 den 18.54, AnonymBruker skrev:

Ettersom gjennomsnitts-IQ i Norge er målt til rundt 100, vil jo 114 tilsi nesten ett typisk standardavvik over gjennomsnittet. Anonymkode: a7e90...a51

Hehe, ikke helt. IQ er definert ved at forventningsverdien (og siden normalfordelt - også gjennomsnittet) skal være 100. Hvis alle mennesker plutselig ble 30 poeng smartere, ville faktisk ingen endret score - forventningsverdien er alltid 100. Videre er det litt feil når folk her snakker om IQ-scorer. Det gir strengt tatt ingen mening og er ikke sammenliknbart, da ulike tester har ulike standadavvik. Siterte bruker snakker som om vedkommende har masse peiling på statistikk, men da skulle vedkommende ha snakket i prosentil - det er uavhengig av standardavvik og ulike tester. Kravet for mensamedlemskap er vel 98% prosentil (høyere IQ enn 98% av befolkningen). Wechsler-skalaen benytter standardavvik 15, mens Stanford-Binet og Cattell benytter henholdsvis standardavvik 16 og 24. Ganske stor forskjell mellom 24 og 15, så snakk alltid i prosentil!

Dessuten er det ikke nødvendigvis noen sterk korrelasjon mellom IQ og skoleresultater, om det så er barneskole eller universitet. Virker som veldig få her egentlig vet hva IQ er? Det er én av mange (vanlig å snakke om 8, google det), der IQ er det vi kaller matematisk-logisk intelligens. Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg ett mattefag per år, men sånn 100 språkfag. Så høy IQ hjelper faglig nesten ingenting på ungdomsskolen i hvert fall.

Konklusjon; mye rar snakking om IQ i denne tråden. Det som derimot er sant er at du ikke skal bekymre deg for din IQ med tanke på å begynne på NTNU, eller noen annen studie.

Anonymkode: 922c5...e06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2016 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Teit å bare måle IQ-en ut i fra det. På de ferdighetstestene jeg har fått i jobbintervju-sammenheng har vi i det minste fått en miks av figuroppgaver, logikk/matte-oppgaver og språkoppgaver. Anonymkode: 478b9...610

Samme som skrev forrige post.

Dette er essensen i matematisk-logisk intelligens. Tester som ikke likner på disse, som den du hadde på jobbintevju er noe ganske annet enn en IQ-test, derfor det kalles evnetest eller ferdighetstest. De måler en miks av IQ, språklig intelligens, osv. IQ. Så blir veldig feil å kalle figurtestene for teite. Blir som å si "teit å kåre verdens beste skiløper ved å gå på ski, på jobben spiller vi både fotball, innebandy og sjakk" ;)

Anonymkode: 922c5...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På 27.1.2016 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Er det nok eller burde man ha 130 +? 

Anonymkode: 6de57...782

Det du burde ha mer fokus på er ydmykhet, målrettethet og en innsikt om at du har fått en gave som du må bruke på en klok måte. Ikke bli en av de personene som ser ned på de som må mye hardere for å forstå ting. Høy IQ er en viktig forutsetning for å funke, men psyken er også en viktig del. 

Så spørsmålet ditt burde heller være; hvordan være ydmyk og ikke bare tro at livet er noe du vil surfe gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Det du burde ha mer fokus på er ydmykhet, målrettethet og en innsikt om at du har fått en gave som du må bruke på en klok måte. Ikke bli en av de personene som ser ned på de som må mye hardere for å forstå ting. Høy IQ er en viktig forutsetning for å funke, men psyken er også en viktig del. 

Så spørsmålet ditt burde heller være; hvordan være ydmyk og ikke bare tro at livet er noe du vil surfe gjennom.

Takk for svar men hvorfor mener du jeg burde være ydmyk og ikke tro livet er noe jeg kan surfe gjennom? Når du sier det så er jeg faktisk utrolig lat, jeg orker liksom ikke jobbe for resultater, noe som har gitt meg problemer på universitetet. Men er en IQ på 114 nok til at man er lat pga intelligens?

Anonymkode: 6de57...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Det du burde ha mer fokus på er ydmykhet, målrettethet og en innsikt om at du har fått en gave som du må bruke på en klok måte. Ikke bli en av de personene som ser ned på de som må mye hardere for å forstå ting. Høy IQ er en viktig forutsetning for å funke, men psyken er også en viktig del. 

Så spørsmålet ditt burde heller være; hvordan være ydmyk og ikke bare tro at livet er noe du vil surfe gjennom.

Høy IQ betyr ikke at man ikke må jobbe hardt for å forstå ting! Man kan f.eks ha IQ på 140 og dysleksi, og da hjelper ikke en IQ på 140 i IQ så mye fordi man må likevel jobbe hardt med fag. Jeg har en del høyere IQ enn TS og hadde aldri klart sivilingeniørutdanning fordi jeg finnes ikke interessert i det, så jeg utdanner meg innenfor noe annet, men jeg må da jobbe for å få toppkarakterer jeg også. Noen ting synes jeg er enkelt, men jeg må si at jeg har jobbet svært hardt med noen fag for å få god karakter. 

Anonymkode: 120ac...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar men hvorfor mener du jeg burde være ydmyk og ikke tro livet er noe jeg kan surfe gjennom? Når du sier det så er jeg faktisk utrolig lat, jeg orker liksom ikke jobbe for resultater, noe som har gitt meg problemer på universitetet. Men er en IQ på 114 nok til at man er lat pga intelligens?

Anonymkode: 6de57...782

Du ser ofte at de som surfer gjennom livet på grunn av talenter eller evner, og stoler blindt på disse, som oftest får psykiske vansker. Spørsmålet du bør stille deg er hvorfor du er lat og ikke jobber for resultater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høy IQ betyr ikke at man ikke må jobbe hardt for å forstå ting! Man kan f.eks ha IQ på 140 og dysleksi, og da hjelper ikke en IQ på 140 i IQ så mye fordi man må likevel jobbe hardt med fag. Jeg har en del høyere IQ enn TS og hadde aldri klart sivilingeniørutdanning fordi jeg finnes ikke interessert i det, så jeg utdanner meg innenfor noe annet, men jeg må da jobbe for å få toppkarakterer jeg også. Noen ting synes jeg er enkelt, men jeg må si at jeg har jobbet svært hardt med noen fag for å få god karakter. 

Anonymkode: 120ac...f3e

Dessuten kan en person som jobber på gata i India ha høyere IQ uten å ha formell utdannelse. Tenk deg alle som ikke har gått skole, men som må bruke hodet for å regne når de selger. I kassa på Rimi o.l. kan man slå inn den den summen kunden betaler, og kassa regner ut hvor mye vedkommende skal ha tilbake. Mange gateselgere i India har ikke slike kassasystemer, men bruker vekt med skåler og regner fortløpende. IQ er en forutsetning for å klare seg i verden, men er ikke den eneste faktoren som spiller inn. Psykologi spiller også inn. En måte å forstå IQ på er hvordan mennesker løser problemer. Jeg har sett mange som har tilsynelatende høy intelligens, gjerne 1-2 standardavvik høyere enn gjennomsnittet, som ikke klarer å bruke kognitiv tenkning til å løse psykiske problemer. 

Vi ser mange fotballtalenter som i ungdsomårene er gode og får masse skryt, ros og støtte fra foreldre og trenere. Personen kan surfe på en medgangsbølge og slutte å jobbe for tingene. De opplever ofte å bli forbigått av personer som blomstrer sent opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siving er ikke så vanskelig som folk vil ha det til. Er litt jobb, men det at det er så vanskelig er så vidt jeg skjønner mer et ønske om selvhevdelse og å fremstå flink for andre som ikke har siving-grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen med NTNU er at arbeidsbelastningen er stor. Man har 4 emner samtidig, og gjerne innlevering i hvert emne hver uke. Typisk at man må ha 7-8 øvinger godkjent i hvert emne for å kunne gå opp til eksamen. I tillegg kommer det kanskje labøvinger - avhengig av hva slags linje du går. Bare det å kunne få lov til å ta eksamen krever derfor en betydelig innsats. På toppen av dette skal du faktisk lære deg stoffet, og velger du å gå i forelesninger så finner du fort ut at tiden ikke alltid strekker til.

Man kan selvsagt hunkle seg gjennom - gjøre minimuminnsats og ende opp med D eller E på eksamen - kanskje gå et år ekstra. Jeg tør påstå at de fleste som får gode karakterer på NTNU ikke bare er intelligente - de jobber mye. De som gjør det bra er også oftest de med stor egeninteresse for faget. Mitt inntrykk er at det er disse som får de kuleste jobbene - de som har drevet med faget på fritiden, og som har gjort det bra. Virker som at arbeidsgivere er flinke til å skille klinten fra hveten.

Er du ikke interessert i realfag, og velger siving av helt andre grunner enn det faglige, så tror jeg det kan blir tungt. Og ikke minst kjedelig. 

Anonymkode: c36b1...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer mer an på om du gidder å jobbe for det, enn IQ.

Jeg kjenner en som er medlem av mensa som ikke klarte det, fordi han var så vant til å ikke jobbe for å lære ting og hadde utrolig dårlige arbeidsvaner. Det er vanlig at folk som har hatt litt for lett for det, går på en smell, før det går opp for dem at de må yte noe mer enn litt skumlesing i ny og ne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.1.2016 den 17.22, Cata skrev:

Klart 114 er nok. Sivilingeniørstudiet er vel så mye disiplin og arbeidsinnsats som at man være übersmart. Men de som er skikkelig skarpe har det selvsagt enklere enn de av oss som virkelig måtte jobbe oss til graden. 

Smarte mennesker velger helt andre ting enn sivilingeniørstudiet. De trenger heller ikke status som penisforlenger. 

Anonymkode: d72ca...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Daktyl skrev:

Siving er ikke så vanskelig som folk vil ha det til. Er litt jobb, men det at det er så vanskelig er så vidt jeg skjønner mer et ønske om selvhevdelse og å fremstå flink for andre som ikke har siving-grad.

Et studie og yrke der all info ligger der fra før av, det er også et yrke der mennesker blir overflødig og erstattet med roboter og datamaskiner. Ser heller ikke hva som skal være så veldig høystatus med dette yrket. 

Anonymkode: d72ca...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et studie og yrke der all info ligger der fra før av, det er også et yrke der mennesker blir overflødig og erstattet med roboter og datamaskiner. Ser heller ikke hva som skal være så veldig høystatus med dette yrket. 

Anonymkode: d72ca...b10

Nå ja, siving er nok langt fra de første som blir erstattet av roboter og datamaskiner, roboter og datamaskiner er mer verktøy som virkelig kan hjelpe en sivilingeniør å gjøre jobben sin skikkelig. Samtidig så er siving en såpass bred betegnelse at det kan bli noe tullete å forsøke å diskutere dette uten videre spesifisering.

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utfordringen med NTNU er at arbeidsbelastningen er stor. Man har 4 emner samtidig, og gjerne innlevering i hvert emne hver uke. Typisk at man må ha 7-8 øvinger godkjent i hvert emne for å kunne gå opp til eksamen. I tillegg kommer det kanskje labøvinger - avhengig av hva slags linje du går. Bare det å kunne få lov til å ta eksamen krever derfor en betydelig innsats. På toppen av dette skal du faktisk lære deg stoffet, og velger du å gå i forelesninger så finner du fort ut at tiden ikke alltid strekker til.

Man kan selvsagt hunkle seg gjennom - gjøre minimuminnsats og ende opp med D eller E på eksamen - kanskje gå et år ekstra. Jeg tør påstå at de fleste som får gode karakterer på NTNU ikke bare er intelligente - de jobber mye. De som gjør det bra er også oftest de med stor egeninteresse for faget. Mitt inntrykk er at det er disse som får de kuleste jobbene - de som har drevet med faget på fritiden, og som har gjort det bra. Virker som at arbeidsgivere er flinke til å skille klinten fra hveten.

Er du ikke interessert i realfag, og velger siving av helt andre grunner enn det faglige, så tror jeg det kan blir tungt. Og ikke minst kjedelig. 

Anonymkode: c36b1...462

Det spørs veldig hva man er vant med. NTNU Gløshaugen kan jo sees på som arbeidskrevende i forhold til mange andre studiesteder i Norge, men det sier jo mer om hvor lite som er forventet og hvor late mange andre studenter er.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Smarte mennesker velger helt andre ting enn sivilingeniørstudiet. De trenger heller ikke status som penisforlenger. 

Anonymkode: d72ca...b10

Smarte mennesker velger alle mulige studier, også sivilingeniørstudiet. Må nok også sies at jeg tror det er flere smarte mennesker på siving og andre typiske statusutdanninger, da utdanningen ikke er like lett som andre utdanninger og jeg tviler på at smartinger har en slags naturlig aversjon mot "penisforlengere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et studie og yrke der all info ligger der fra før av, det er også et yrke der mennesker blir overflødig og erstattet med roboter og datamaskiner. Ser heller ikke hva som skal være så veldig høystatus med dette yrket. 

Anonymkode: d72ca...b10

Jeg kan ikke se for meg at sivinger generelt blir byttet ut med roboter og datamaskiner. Det er faktisk teknologene som driver denne utviklingen. 

Anonymkode: c36b1...462

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...