Gå til innhold

Ullvask vs. finvask


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er mest skånsom vask, ull/silke eller finvask? dersom jeg vil vaske klær finest mulig, bør jeg da skru ned sentrifugeringen mest mulig?

 

 

Anonymkode: 5c30c...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ull ja, mange maskiner har jo såkalt ullvugge for mest muig skånsom behandling, men generelt har det nok med omdreininger under vaskingen å gjøre. På min tror jeg ull og finvask er omtrent likt. Bruker gjerne ullprogram, selv om jeg sikkert kunne brukt finvask.

For å vaske skånsomt kan det være lurt å ha færre omdreininger på sentrifugeringen ja, og evt vaske plagget i en vaskepose.

Anonymkode: 71dc5...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er mest skånsom vask, ull/silke eller finvask? dersom jeg vil vaske klær finest mulig, bør jeg da skru ned sentrifugeringen mest mulig?

 

 

Anonymkode: 5c30c...6c2

Ull silke vaskeinnstillingen får trommelen til å gå mindre Rundt og midre kraftig bevegelse på trommelen. Dette er fordi ull og silkefibre ikke tåler kraftig bearbeidelse uten å ta skade sv det. 

Ved sentrifugering ligger klærne helt stille, mens trommelen går rundt og sentrufugalkraften presser vannet ut av tekstilene. Derfor tåler ull godt sentrifugering. Jeg bruker konsekvent 1600 omdreininger når jeg sentrifugerer ull. Har aldri skadet noe ullplagg ved høy sentrifugehastighet. Men det jeg ofte gjør med strikkeplagg i ull er å stoppe sentrifugen etter noen minutter. (Slår av maskinen). Ullplagg som blir godt sentrifugert tørker ikke bare fortere men de unngår og å sige eller få dårlig fasong under tørk. (Og jeg har vasket en del klær i ull gjennom en del år...)

Silke derimot blir lett skrukkete og kan ha fordel av å bli sentrifugert ved lavere temperatur. Det samme gjelder viskose. (Viskose lages av bearbeidede trefibre.)

Anonymkode: 606b4...744

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Frida skrev:

Ull/silke og minst mulig sentrifugering er det jeg velger. 

Det samme gjør jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ull ja, mange maskiner har jo såkalt ullvugge for mest muig skånsom behandling, men generelt har det nok med omdreininger under vaskingen å gjøre. På min tror jeg ull og finvask er omtrent likt. Bruker gjerne ullprogram, selv om jeg sikkert kunne brukt finvask.

For å vaske skånsomt kan det være lurt å ha færre omdreininger på sentrifugeringen ja, og evt vaske plagget i en vaskepose.

Anonymkode: 71dc5...403

Ull skal aldri inn i en syntetisk vaskepose. 

Anonymkode: 606b4...744

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ull skal aldri inn i en syntetisk vaskepose. 

Anonymkode: 606b4...744

Så var det ikke ull jeg tenkte på heller.

Men når det er sagt så har jeg vasket ull i vaskepose flere ganger, spesielt hjemmestrikkede plagg og jeg kan ikke se at det har tatt skade av det.

Anonymkode: 71dc5...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar! 

Er det ikke bare bra å vaske all tøy med liten sentrufugering, dersom man har tid til å vente på at det tørker osv? Eller er det slik at noen materialer blir behandlet best med høy sentrifugering. Tenker på det med klærne kommer ganske våte ut av maskinen?altså spørsmålet mitt er, kan lav sentrifugering føre til krymping på noen slags måte?

Anonymkode: 5c30c...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...