Gå til innhold

Natulig prevensjon?


Gjest førstedamen

Anbefalte innlegg

Gjest førstedamen

Har hatt p stav i to år, og det er jeg rimelig lei. Ikke bare måtte jeg på sykehuset og operere ut den første, men fastlegen ville absolutt at jeg skulle prøve det litt til. Egentlig er det jo greit, hvis man er sånn som glemmer og spise p-piller hver dag eller lignende. Etter ett år til med p stav begynte jeg å få sååå langvarige blødninger ca hver 4 mnd.

Helst vil jeg bare slutte på alt av hormonpreparater for det påvirker ikke kroppen på noen bra måte føler jeg. Noen som vet og har erfaring med noen av disse målerene eller lignende? 

Hoppe av i svingen går jo også, har veninner som har gjort dette i årevis uten å bli gravid enda, men det er nok bare flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger!

Har fått kjæreste for første gang men vil unngå p-piller og hormonpreparater. Ser etter tips til mer naturlig prevensjon.

Anonymkode: ab02f...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes det er greit at det er ca en 20% sannsynlighet for å bli gravid med sikre perioder og mye mye større sannsynlighet for å bli gravid ved å hoppe av i svingen så er det bare å kjøre på.

Bruk kondom eller prøv p-ring eller spiral.

Anonymkode: 34614...3ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følger!

Har fått kjæreste for første gang men vil unngå p-piller og hormonpreparater. Ser etter tips til mer naturlig prevensjon.

Anonymkode: ab02f...b65

Hormoner ER jo naturlig. De styrer essensielle prosedyrer i kroppen, og uten hormoner hadde vi ikke overlevd. Bortsett fra kjerringråd og kondomer, er det sikreste å avstå fra sex :)

Anonymkode: 8aff0...798

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberspiral :)

Tenkte akkurat samme som dere, ville ha naturlig prevensjon. Mistet sexlysten og gikk opp 20 kg i løpet av 5 år på pillen. 

Anonymkode: dadbb...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kobberspiral :)

Tenkte akkurat samme som dere, ville ha naturlig prevensjon. Mistet sexlysten og gikk opp 20 kg i løpet av 5 år på pillen. 

Anonymkode: dadbb...86b

Det er ikke p-pillen som gjorde at du gikk opp 20 kg. Det er ikke mulig da vekten man går opp av p-piller er snakk om ca 0,5 kg i gjennomsnitt. 

Anonymkode: 34614...3ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på pillen for 4 mnd siden. Aldri sett meg tilbake! Det er så deilig uten hormonene som tuller med humør, sinnsstemning, magen min (akutt diaré på slutten da jeg brukte dem), og hodepine. 

Nå bruker vi natural cycles

Anonymkode: 8d337...360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken "sikre perioder", temperatursykluser (er vel en ganske kjent blogger også som ble gravid med det?) eller å hoppe av i svingen er noen form for prevensjon. Naturlig prevensjon finnes ikke, med mindre du dytter "naturlige" ting inn i vagina eller pakker det rundt penis for å forhindre sædceller fra å befrukte egget. Hormonfri prevensjonsmiddel finnes det derimot, både kondom og kobberspiral. 

Anonymkode: 07a6b...bb2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hormoner ER jo naturlig. De styrer essensielle prosedyrer i kroppen, og uten hormoner hadde vi ikke overlevd. Bortsett fra kjerringråd og kondomer, er det sikreste å avstå fra sex :)

Anonymkode: 8aff0...798


Ja vet jo at man har hormoner i kroppen fra før, men jeg tror ikke det er sunt å tukle med de.... Tilføre mer/mindre/forandre utslipp/produksjon osv...... Har avstått fra sex i 5 år inntill jeg fikk kjæreste nå for to mnd siden. Hvordan kjerringråd finnes?

Anonymkode: ab02f...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du synes det er greit at det er ca en 20% sannsynlighet for å bli gravid med sikre perioder og mye mye større sannsynlighet for å bli gravid ved å hoppe av i svingen så er det bare å kjøre på.

Bruk kondom eller prøv p-ring eller spiral.

Anonymkode: 34614...3ef

både p ring og spiral er hormoner i :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør være svært sikker på at det vil gå greit for deg/dere å bli foreldre dersom du ikke skal bruke noen ordentlig prevensjon. Og nei; amming etc er ikke til å stole 100% på. Var jeg deg ville jeg også snakket med fastlegen om hvilke typer prevensjon som er hvor mange prosent sikre. Det er store forskjeller på det.

Anonymkode: 2bc26...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hormoner ER jo naturlig. De styrer essensielle prosedyrer i kroppen, og uten hormoner hadde vi ikke overlevd. Bortsett fra kjerringråd og kondomer, er det sikreste å avstå fra sex :)

Anonymkode: 8aff0...798

Eh, med mindre du faktisk har påvist hormonforstyrrelser eller mangler hormoner er det ingenting som sier at du trenger påfyll ELLER at dette er bra for deg!!! Tror du noenner i kvinneklostre bruker p-piller ? Nei for de trenger det ikke. Så vil helst ikke bruke noe man ikke trenger. Det er greia tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke p-pillen som gjorde at du gikk opp 20 kg. Det er ikke mulig da vekten man går opp av p-piller er snakk om ca 0,5 kg i gjennomsnitt. 

Anonymkode: 34614...3ef

eh, det er vel faktisk HELT forskjellig fra person til person. Mange som har vert rett og slett feite de årene de har brukt p piller og kommet tilbake til normalvekt etter mange år når de sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet på pillen for 4 mnd siden. Aldri sett meg tilbake! Det er så deilig uten hormonene som tuller med humør, sinnsstemning, magen min (akutt diaré på slutten da jeg brukte dem), og hodepine. 

Nå bruker vi natural cycles

Anonymkode: 8d337...360

Kan ikke begynne med det, for har gått så mange år på prevansjon at jeg ikke vet om jeg har regelmessig mens engang. Men det er jo absolutt det mest natulige for kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hormoner ER jo naturlig. De styrer essensielle prosedyrer i kroppen, og uten hormoner hadde vi ikke overlevd. Bortsett fra kjerringråd og kondomer, er det sikreste å avstå fra sex :)

Anonymkode: 8aff0...798

Hormoner man får tilført gjennom p-piller/ring/stav eller spiral er kunstig fremstilte, og forstyrrer de naturlige hormonene i kroppen. Det er jo nettopp derfor de fungerer som prevansjon. De kunstige hormonene hindrer eggløsning slik at man ikke blir gravid. 

En del reagerer dessverre negativt på å få tilført slike hormoner. Derfor er det mange som ikke ønsker å bruke hormonell prevansjon.

Men ja, kondomer eller avhold er vel det som funker best ;) Eller finne seg en steril mann. Ville hvertfall ikke sjanser på å hoppe av i svingen, eggløsningstester osv!

Endret av _Malene
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke p-pillen som gjorde at du gikk opp 20 kg. Det er ikke mulig da vekten man går opp av p-piller er snakk om ca 0,5 kg i gjennomsnitt. 

Anonymkode: 34614...3ef

Det er fullt mulig å gå en del opp i vekt av p-pille jo. Gikk selv MYE opp i vekt uten at jeg endret på kosthold eller mosjon. Gikk tilsvarende ned helt av seg selv da jeg sluttet med p pillen og vekttapet var såpass påfallende at det ble bemerket av alle, så var ikke snakk om et par kg her. Forøvrig trionetta som jeg har forstått ikke er på markedet lenger. 

For ordens skyld har jeg fått bekreftet at det var en bivirkning av pillen som ga vektøkning. Noen reagerer på det rett og slett. 

Nå bruker vi kondom :) 

Anonymkode: b0052...0bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, førstedamen skrev:

både p ring og spiral er hormoner i :(

Ja, men et alternativ for de som ikke har prøvd det. Det finnes ingenting som tilsier at det er usunt for kroppen med hormonell prevensjon. Tvert i mot gir det deg f.eks mindre sannsynlighet for livmorhalskreft.

Anonymkode: 34614...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig å gå en del opp i vekt av p-pille jo. Gikk selv MYE opp i vekt uten at jeg endret på kosthold eller mosjon. Gikk tilsvarende ned helt av seg selv da jeg sluttet med p pillen og vekttapet var såpass påfallende at det ble bemerket av alle, så var ikke snakk om et par kg her. Forøvrig trionetta som jeg har forstått ikke er på markedet lenger. 

For ordens skyld har jeg fått bekreftet at det var en bivirkning av pillen som ga vektøkning. Noen reagerer på det rett og slett. 

Nå bruker vi kondom :) 

Anonymkode: b0052...0bd

Du må vise til pålitelig forskning som sier det er mulig å gå opp så mye av p-piller. Det er lett å skylde på pilla.

Anonymkode: 34614...3ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, _Malene skrev:

Hormoner man får tilført gjennom p-piller/ring/stav eller spiral er kunstig fremstilte, og forstyrrer de naturlige hormonene i kroppen. Det er jo nettopp derfor de fungerer som prevansjon. De kunstige hormonene hindrer eggløsning slik at man ikke blir gravid. 

En del reagerer dessverre negativt på å få tilført slike hormoner. Derfor er det mange som ikke ønsker å bruke hormonell prevansjon.

Men ja, kondomer eller avhold er vel det som funker best ;) Eller finne seg en steril mann. Ville hvertfall ikke sjanser på å hoppe av i svingen, eggløsningstester osv!

Hva med Zoely? Det er ikke kunstig fremstilte hormoner hvis du er så opptatt av at ingenting du får i deg er syntetisk. 

Anonymkode: 34614...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...