Gå til innhold

PTSD


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 14. mai 2016 at 22.26, Brimi skrev:

Fremdeles rart at de gir ME diagnosen til noen som har PTSD, men ikke andre. Er det snakk om skjønn da eller? Trodde en av kriteriene for å få ME diagnosen var at man ikke hadde psykiske problemer. Prøver bare å forstå :) 

Selvfølgelig! Det gjør nemlig jeg også. Greien er at ingen av psykiaterne mente at PTSD var grunnen til mine plager. De mente jeg hadde en tilbakelagt PTSD, og at ME kunne være en senplage av det. Kompleks PTSD finnes vel egentlig ikke i ICD-10? Den praktiseres i hvert fall ikke på sykehuset her. Men jeg aner virkelig ikke, for jeg har hatt vanskelig for å i det hele tatt holde følge med alle diagnosene som har blitt nevnt. Det var først når jeg fikk dissosiasjon i form av krampeanfall de skjønte at ME ikke kunne være tilfellet.

Håper du ble litt klokere ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 25. mai 2016 at 10.36, abimopectore skrev:

Selvfølgelig! Det gjør nemlig jeg også. Greien er at ingen av psykiaterne mente at PTSD var grunnen til mine plager. De mente jeg hadde en tilbakelagt PTSD, og at ME kunne være en senplage av det. Kompleks PTSD finnes vel egentlig ikke i ICD-10? Den praktiseres i hvert fall ikke på sykehuset her. Men jeg aner virkelig ikke, for jeg har hatt vanskelig for å i det hele tatt holde følge med alle diagnosene som har blitt nevnt. Det var først når jeg fikk dissosiasjon i form av krampeanfall de skjønte at ME ikke kunne være tilfellet.

Håper du ble litt klokere ☺️

Takk for svar :) Ble klokere^^ Tror ikke kompleks PTSD finnes i diagnose systemet, men de bruker det for å si noe om alvorligheten av PTSDen. Det er jo varierende hvor mange og hvor sterke symptomene er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Brimi skrev:

Takk for svar :) Ble klokere^^ Tror ikke kompleks PTSD finnes i diagnose systemet, men de bruker det for å si noe om alvorligheten av PTSDen. Det er jo varierende hvor mange og hvor sterke symptomene er. 

Nemlig! For det er slik det har blitt forklart, men diagnosene mine er PTSD og dissosiativ motorisk forstyrrelse på papiret. Mener diagnosen skal komme i ICD-11 i 2018 da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, abimopectore skrev:

Nemlig! For det er slik det har blitt forklart, men diagnosene mine er PTSD og dissosiativ motorisk forstyrrelse på papiret. Mener diagnosen skal komme i ICD-11 i 2018 da :) 

Kan jeg spørre hva Dissosiativ motorisk forstyrrelse går ut på? Har ikke hørt om akkurat den biten med "motorisk" før. Ble nysgjerrig, bare :) 

Anonymkode: dc384...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva Dissosiativ motorisk forstyrrelse går ut på? Har ikke hørt om akkurat den biten med "motorisk" før. Ble nysgjerrig, bare :) 

Anonymkode: dc384...645

Selvsagt! Det er nok bare en finere og mer spesifikk måte å skrive det på. PNES - psykogene non-epileptiske anfall, funksjonelle anfall eller "stressanfall" er det jeg har. Jeg vet ikke om noen av disse finnes i ICD-10, og om de kanskje bare blir brukt på folkemunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, abimopectore skrev:

Selvsagt! Det er nok bare en finere og mer spesifikk måte å skrive det på. PNES - psykogene non-epileptiske anfall, funksjonelle anfall eller "stressanfall" er det jeg har. Jeg vet ikke om noen av disse finnes i ICD-10, og om de kanskje bare blir brukt på folkemunne.

Dissosiativ motorisk forstyrrelse finnes i ICD-10 (F44.4). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Brimi skrev:

Dissosiativ motorisk forstyrrelse finnes i ICD-10 (F44.4). 

Det vet jeg, for det er jo den diagnosen jeg har. Jeg prater om de andre måtene man kan omtale en slik forstyrrelse på. Som PNES, funksjonelle anfall eller stressanfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. mai 2016 at 22.26, Brimi skrev:

Trodde en av kriteriene for å få ME diagnosen var at man ikke hadde psykiske problemer. 

Kriteriet er at en ME-diagnose ikke kan settes dersom man har psykiske lidelser som kan forklare symptomene man har. Kan ikke ME-symptomene forklares av den/de psykiske diagnosene, kan man fint få en ME-diagnose. 

Jeg har for eksempel både kompleks PTSD, alvorlig dissosiasjon og ME. 

Anonymkode: 90669...986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, abimopectore skrev:

Det vet jeg, for det er jo den diagnosen jeg har. Jeg prater om de andre måtene man kan omtale en slik forstyrrelse på. Som PNES, funksjonelle anfall eller stressanfall. 

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kriteriet er at en ME-diagnose ikke kan settes dersom man har psykiske lidelser som kan forklare symptomene man har. Kan ikke ME-symptomene forklares av den/de psykiske diagnosene, kan man fint få en ME-diagnose. 

Jeg har for eksempel både kompleks PTSD, alvorlig dissosiasjon og ME. 

Anonymkode: 90669...986

Misforstått flere ting ser jeg :P Takk for oppklaring :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...