Gå til innhold

Kindle - hvor mange bøker er det plass til?


Gjest livehappy

Anbefalte innlegg

Gjest livehappy

Hei, 

Jeg har alltid vært fan av bøker og ment at det alltid burde finnes bøker i papirformat. Nå derimot begynner jeg å få andre tanker rundt dette siden jeg begynner å få altfor mange bøker. Jeg vurderer derfor å skaffe meg en Kindle som det så "fint" heter, for å kunne få plass til andre ting enn bøker her hjemme. Hvor mange bøker er det plass til i en slik? Så en med 4 gigabyte og tenkte at det ikke er all verdens for en bok på over 300 sider, men nå vet ikke jeg hvor stor plass en bok tar. Noen som har erfaring med Kindle? 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest elektroniske bøker i over 10 år nå pga plass mangel. Jeg har ikke en kindle men et annet merke og et minnekort med plass til 16GB, nå har jeg ca 800bøker på og det tar bare 600mB

Med 4Gb så skal det være plass til flere 1000bøker, størrelsen på mine e-bøker ligger mellom 100kb-1Mb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plass til rundt 1500 bøker. I tillegg kan du ha bøker i skyen hos amazon og laste dem ned når du har behov. Du kan også kopiere over på pc'en din. 

Jeg elsker Kindlen min :) Jeg var også sånn som hardnakket hevdet at papirbøker var det eneste ordentlige, men som deg var plass et problem. Så jeg kjøpte litt motvillig en kindle. Nå elsker jeg den, og har kjøpt flere bøker jeg har på papir på kindle også, for den er så mye greie å lese på. Det er helt fantastisk å ha tilgang til bøkene hvor som helst, slippe å drasse med seg et lass på ferie, og så finne ut at alle var kjedelige, og stå uten gøye bøker. Det er også veldig greit å kunne lese uten å måtte holde boken med begge hender for å ikke brekke ryggen på den. Man trenger ikke holde i boken i det hele tatt, bare trykke når man vil skifte side. Og så kan man velge skriftstørrelse selv, ikke minst.. Aldri mer myse for å lese knøtaskrift i en billig pocketbok. 

Anonymkode: 7bddb...ed4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livehappy
16 timer siden, Poledra skrev:

Jeg har lest elektroniske bøker i over 10 år nå pga plass mangel. Jeg har ikke en kindle men et annet merke og et minnekort med plass til 16GB, nå har jeg ca 800bøker på og det tar bare 600mB

Med 4Gb så skal det være plass til flere 1000bøker, størrelsen på mine e-bøker ligger mellom 100kb-1Mb

Tusen takk for særdeles hjelpende svar, det gleder meg å høre :) Da blir Kindle neste på handlelista! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livehappy
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er plass til rundt 1500 bøker. I tillegg kan du ha bøker i skyen hos amazon og laste dem ned når du har behov. Du kan også kopiere over på pc'en din. 

Jeg elsker Kindlen min :) Jeg var også sånn som hardnakket hevdet at papirbøker var det eneste ordentlige, men som deg var plass et problem. Så jeg kjøpte litt motvillig en kindle. Nå elsker jeg den, og har kjøpt flere bøker jeg har på papir på kindle også, for den er så mye greie å lese på. Det er helt fantastisk å ha tilgang til bøkene hvor som helst, slippe å drasse med seg et lass på ferie, og så finne ut at alle var kjedelige, og stå uten gøye bøker. Det er også veldig greit å kunne lese uten å måtte holde boken med begge hender for å ikke brekke ryggen på den. Man trenger ikke holde i boken i det hele tatt, bare trykke når man vil skifte side. Og så kan man velge skriftstørrelse selv, ikke minst.. Aldri mer myse for å lese knøtaskrift i en billig pocketbok. 

Anonymkode: 7bddb...ed4

Tusen takk for svar, det var betryggende å vite at du også har hatt samme oppfatning som meg og at Kindle faktisk har klart å gi deg et nytt syn på det. Jeg synes det høres ut som veldig mange fordeler sånn alt i alt og dere som har svart klarte å overtale meg til å skaffe meg det i fremtiden. Er det en spesiell Kindle jeg burde ha da eller? :) Takk på forhånd om du vil fortelle litt om din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du fast bestemt på en Kindle eller det andre lesebrett som også en mulighet? Av Kindle så ville jeg foretrekt enten en Paperwhite eller en Voyage. Jeg hadde nok endt opp med en Voyage pga PagePress funksjonen på siden.

Jeg har en Pocket book touch lux 3 som jeg er veldig fornøyd med. Jeg kan justere lysstyrken i skjermen etter hvor jeg er, den har plass til minnekort (noe som det ikke er på Kindle lengre) og knapper nederst som jeg kan bruke til å skifte side. Det går greit å skifte side også med å trykke på skjermen, men over tid så foretrekker jeg knappene. Egentlig så trenger jeg ikke minnekort, 4Gb internminne som det er på Kindle Paperwhite/Voyage holder til flere 1000-bøker, men jeg like muligheten jeg har til å kunne flytte minnekortet over til andre ting.

Jeg bruker Calibre som program til å holde styr på alle e-bøkene mine (har vel ca 2000 på PCen) siden jeg handler/har handlet på mange forskjellige nettbokhandler-sider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Kindle Voyage, den er min favorittdings i hele verden! Tror den har plass til ca 1500-2000 bøker. Jeg bruker også Calibre for å organizere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livehappy
Den 23.1.2016 at 12.07, Poledra skrev:

er du fast bestemt på en Kindle eller det andre lesebrett som også en mulighet? Av Kindle så ville jeg foretrekt enten en Paperwhite eller en Voyage. Jeg hadde nok endt opp med en Voyage pga PagePress funksjonen på siden.

Jeg har en Pocket book touch lux 3 som jeg er veldig fornøyd med. Jeg kan justere lysstyrken i skjermen etter hvor jeg er, den har plass til minnekort (noe som det ikke er på Kindle lengre) og knapper nederst som jeg kan bruke til å skifte side. Det går greit å skifte side også med å trykke på skjermen, men over tid så foretrekker jeg knappene. Egentlig så trenger jeg ikke minnekort, 4Gb internminne som det er på Kindle Paperwhite/Voyage holder til flere 1000-bøker, men jeg like muligheten jeg har til å kunne flytte minnekortet over til andre ting.

Jeg bruker Calibre som program til å holde styr på alle e-bøkene mine (har vel ca 2000 på PCen) siden jeg handler/har handlet på mange forskjellige nettbokhandler-sider.

Nei, er bare kindle jeg har hørt om, men kunne helt klart hatt en pocket book også :) Tusen takk for gode opplysninger, det settes stor pris på! Hadde nok vært best med et minnekort hvis jeg skal bruke den en lang tid. 2000 bøker er en utrolig stor haug med bøker, så en kan vel anta at man ikke har plass til det hjemme, hehehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livehappy
Den 23.1.2016 at 12.20, Kattugla skrev:

Jeg har en Kindle Voyage, den er min favorittdings i hele verden! Tror den har plass til ca 1500-2000 bøker. Jeg bruker også Calibre for å organizere. 

 

Takk for svar :D 2000 bøker er jo ganske mange, så får se hva jeg ender opp med. Taper ingenting på det uansett, for regner med at det tar litt tid før jeg skaffer meg 2000 bøker! Calibre må jeg lære mer om, men det høres ut som et nyttig verktøy! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, livehappy skrev:

Takk for svar :D 2000 bøker er jo ganske mange, så får se hva jeg ender opp med. Taper ingenting på det uansett, for regner med at det tar litt tid før jeg skaffer meg 2000 bøker! Calibre må jeg lære mer om, men det høres ut som et nyttig verktøy! 

Og hvis du liker klassikere kan du laste de ned gratis fra gutenberg.org :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livehappy
Den 26.1.2016 at 18.28, Kattugla skrev:

Og hvis du liker klassikere kan du laste de ned gratis fra gutenberg.org :)

Wow, tusen takk for tipset :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har vel en 50-60 bøker på min Kindle nå og har lest den skal kunne ha plass til ca. 1500 så jeg har ikke fått testet det i praksis, kan man trygt si. Men jeg vil definitivt anbefale den for trangbodde. Som dere andre så konverterte jeg noe motvillig til e-bøker da alle hyller var fulle og jeg i grunnen ikke har plass til flere bokhyller. 

Angrer ikke det minste. Dels er det deilig å kunne ha med seg et lite lass bøker på reise uten at jeg må bære meg skakk, dels er den valgfrie fontstørrelsen en velsignelse når man begynner å dra på årene :ler: . Jeg liker absolutt ikke å innrømme det, men pocketbøker med liten font i kombinasjon med vinterbelyst stue (les: stearinlys og smålys her og der) er blitt noe vanskeligere å håndtere de siste fem årene. Kindle paperwhite med litt bakgrunnslys på skjermen og OK fontstørrelse fikser lesestunden i mørketiden. 

Støtter imidlertid varmt Calibre som "bibliotek" for å organisere bøkene. Supert hjelpemiddel og med den så kan jeg også få konvertert en del norske e-bøker til Kindleformat. (Hysj, ikke si det til noen.) Det er for så vidt greit nok at de har kopisperre så man ikke skal kopiere uhemmet, men når jeg lovformelig kjøper en elektronisk bok så vil jeg gjerne lese den på det brettet som passer meg, takk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i papirbøker, men Kindle vinner på det praktiske (lett å ha i veska), og den er mye bedre å lese på på senga på grunn av formatet og bakgrunnslyset. Jeg har Paperwhite 2, og er veldig glad i den. Ville vurdert Voyage, men da jeg var på utkikk kostet den mer enn forskjellen utgjorde. Vet ikke hva prisforskjellen er på nå. 


Det er også veldig lett å kjøpe norske e-bøker på ebok.no. Da kan man sende boka direkte til Kindle uten å måtte styre med Calibre. Kindlen har en egen e-postadresse, og da sender du bare til den adressen. Easy-peasy. 

Vet at en del er skeptiske til Amazon, men personlig har jeg kun gode erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 20.2.2016 at 17.28, drikkerbrushverdag skrev:

Jeg er glad i papirbøker, men Kindle vinner på det praktiske (lett å ha i veska), og den er mye bedre å lese på på senga på grunn av formatet og bakgrunnslyset. Jeg har Paperwhite 2, og er veldig glad i den. Ville vurdert Voyage, men da jeg var på utkikk kostet den mer enn forskjellen utgjorde. Vet ikke hva prisforskjellen er på nå. 


Det er også veldig lett å kjøpe norske e-bøker på ebok.no. Da kan man sende boka direkte til Kindle uten å måtte styre med Calibre. Kindlen har en egen e-postadresse, og da sender du bare til den adressen. Easy-peasy. 

Vet at en del er skeptiske til Amazon, men personlig har jeg kun gode erfaringer. 

Åh! Dette visste jeg ikke. Er dette nytt? 

Husker jeg irriterte meg grønn at jeg ikke fikk lese norske bøker den gangen jeg fikk min første Kindle. Noe som endte med at den ikke ble brukt. Kjøpte meg likevel en paperwhite ett par år senere i enda større irritasjon over at Norge ikke oversetter de bøkene jeg vil lese. Hvorfor er ikke alt av Tania Carver på norsk for eksempel?? En ny verden av bøker åpnet seg da jeg endelig tok steget og klarte å lese engelske bøker "flytende". Er ganske god i å snakke engelsk, men å lese det var en stor terskel. Så nå er Kindle med meg stort sett overalt. Elsker Amazon og at det er så lett og ikke minst billig å kjøpe bøker. Norge er jo skamdyre på ebøker enda, og jeg kan ikke forstå annet enn at de må tape ett enormt terreng så lenge de tviholder på prisene de har nå. 

Det eneste jeg savner er å kunne låne bøker på ebib via Kindle, men kanskje det er noe som er kommet uten at jeg har funnet det ut også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sinnatagg skrev:

Elsker Amazon og at det er så lett og ikke minst billig å kjøpe bøker. Norge er jo skamdyre på ebøker enda, og jeg kan ikke forstå annet enn at de må tape ett enormt terreng så lenge de tviholder på prisene de har nå. 

Så enig. Det der begriper ikke jeg heller. Greit, jeg skjønner forfatter skal ha sitt uansett, og utgiver må ha noe, men det må da være vesentlige besparelser i det å slippe å trykke, pakke og sende ut bøker. Det burde utgjøre litt mer enn en tikroning liksom. :klo:

Jeg har også alltid likt best å lese på norsk, men takket være de norske prisene og utvalget på Amazon så har jeg klart å "omvende" meg til å like gjerne lese engelsk som norsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sinnatagg skrev:

Åh! Dette visste jeg ikke. Er dette nytt? 

Husker jeg irriterte meg grønn at jeg ikke fikk lese norske bøker den gangen jeg fikk min første Kindle. Noe som endte med at den ikke ble brukt. Kjøpte meg likevel en paperwhite ett par år senere i enda større irritasjon over at Norge ikke oversetter de bøkene jeg vil lese. Hvorfor er ikke alt av Tania Carver på norsk for eksempel?? En ny verden av bøker åpnet seg da jeg endelig tok steget og klarte å lese engelske bøker "flytende". Er ganske god i å snakke engelsk, men å lese det var en stor terskel. Så nå er Kindle med meg stort sett overalt. Elsker Amazon og at det er så lett og ikke minst billig å kjøpe bøker. Norge er jo skamdyre på ebøker enda, og jeg kan ikke forstå annet enn at de må tape ett enormt terreng så lenge de tviholder på prisene de har nå. 

Det eneste jeg savner er å kunne låne bøker på ebib via Kindle, men kanskje det er noe som er kommet uten at jeg har funnet det ut også? 

Jeg har bare hatt Kindle i ett år, men det har gått an så lenge :) Ebib fungerer så vidt jeg vet fremdeles bare på nettbrett :/

Endret av drikkerbrushverdag
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt Kindle Voyage i 1 år nå. Og jeg tror nesten ikke jeg klarer å beskrive hvor mye jeg elsker den.
Den er lett, kjempe god å lese på. Den har oppslag på ord og wikipeda om man lurer på noe underveis i boka. I dagslys ser det nesten ut som du leser på vanlig papir, ikke noe gjenskinn. Og for meg som ikke kan sove før jeg har lest litt er det perfekt med bakgrunnslys, så slipper jeg å holde samboern våken med leselys.
Og ikke minst, veldig lang batteritid.

Kjøper bøker på ebok.no og direkte fra Kindle. Har lest 42 bøker på den siden jeg fikk den.
Stive priser på nye bøker via ebok, men det hender du kan gjøre noen kupp der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.2.2016 at 7.38, Sinnatagg skrev:

Åh! Dette visste jeg ikke. Er dette nytt? 

Det funker i alle fall på ebok.no og Tanum, begge har en god oppskrift på hvordan du gjør det. Alt som trengs er å legge inn avsender på Amazon.com og sende boken til kindlen sin e-post. Helt supert selv om norske bøker er hakket dyrere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. februar 2016 at 13.51, Belin skrev:

Jeg har hatt Kindle Voyage i 1 år nå. Og jeg tror nesten ikke jeg klarer å beskrive hvor mye jeg elsker den.
Den er lett, kjempe god å lese på. Den har oppslag på ord og wikipeda om man lurer på noe underveis i boka. I dagslys ser det nesten ut som du leser på vanlig papir, ikke noe gjenskinn.

Og der fikk jeg lyst på Voyage, kjenner jeg. Har en paperwhite, men Voyage så lettere ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...