Gå til innhold

::10 Amerikanske Blåbærmuffins:: (fra City Bakery, NY)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nok en oppskrift fra City Bakery i New York

150 gr. smør

2 dl sukker

2 egg

3 dl hvetemel

1 toppet teskje bakepulver

1 toppet teskje vaniljesukker

½ dl H-melk eller fløte

100 gr (2 dl) blåbær

10 store muffinsformer

Rør smør og sukker godt sammen men du trenger ikke piske det hvitt og skummende som du gjør når du lager sukkerbrød, bare til det er mykt. Knegg i eggene ett og et og rør godt, ha i mel, bakepulver og vaniljesukker og rør inn, til slutt tilsetter du melken. Dette blir en veldig tykk røre men det skal den være. Fordel røren i formene, du trenger ikke spre den pent nedi. Til slutt tilsetter du blåbærene på toppen med en skje og trykker de litt nedi røren.

200 grader midt i ovnen i ca. 15-20 min. Kjenn etter med en kakenål om de er ferdige. Avkjøles på rist.

Viktig:

Mange som lager blåbærmuffins blander bærene i røren, det som ofte skjer da er at alle bærene synker rett til bunns og all den deilige bærsmaken sitter igjen på papiret når man skal spise dem. Noen har bærene i en pose med litt mel og rister dem for å gi bærene ett dekke av mel så at de ikke skal synke, men dette er ett tips med svært vekslende resultat.

Når du gjør slik beskrevet ovenfor får derimot muffinsene en fantastisk vakker marmorering av blåbær, uendelig mer smak og bærene havner i kaken, ikke i bunnen på papirformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Funker det med sjokoladebiter også? Jeg har ikke mulighet til å få tak i blåbær sånn rent umiddelbart, men sjokolade er det alltid i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker det med sjokoladebiter også? Jeg har ikke mulighet til å få tak i blåbær sånn rent umiddelbart' date=' men sjokolade er det alltid i huset.[/quote']

Det funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...