Gå til innhold

Det lukter BÆSJ på Tøyen og Grønland


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I flere av grøntarealene lpå Tøyen og Grønland har det luktet dritt den siste uken. Er det slik at når jord så smelter og blir vått så lukter det dritt eller er det rett og slett bare lukta av smelta avføring som sprer seg over området? Lukta er så sterk at jeg må ta omveier om grøntarealene og det er bare de siste 2-3 årene lukta har vært slik på slutten av vinteren....

Anonym poster: 69c2897c73fe76031a61d1f66ec86ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørte om dette på et eller annet tv-program for ikke så lenge siden. Da var det rett og slett hundedritten som hadde samlet seg gjennom vinteren som laget lukt.

Anonym poster: 16b582cacfad836a1859831892ddeb56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om dette på et eller annet tv-program for ikke så lenge siden. Da var det rett og slett hundedritten som hadde samlet seg gjennom vinteren som laget lukt.

Anonym poster: 16b582cacfad836a1859831892ddeb56

Lukta er ekstremt sterk. Den strekker seg lett 60-70 meter fra det lille grøntarealet utenfor Botanisk hage. Er mange som går tur med hunden sin der, men også mange narkomane og sigøynere som oppholder seg der på dagtid....

Anonym poster: 69c2897c73fe76031a61d1f66ec86ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter spy oppover Torshov/Sagene også. Spesielt langs Torshovdalen, helt fra bunnen av den og opp til Sinsenkrysset. Det har det gjort i mange dager, forsvant litt etter siste snøfall, men nå er det på vei tilbake igjen. Brekker meg nesten bare jeg skal ut på butikken.

Anonym poster: afcd03f3e82cae84807b93e00cfad2d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukta er ekstremt sterk. Den strekker seg lett 60-70 meter fra det lille grøntarealet utenfor Botanisk hage. Er mange som går tur med hunden sin der, men også mange narkomane og sigøynere som oppholder seg der på dagtid....

Anonym poster: 69c2897c73fe76031a61d1f66ec86ef6

Ja, fysj, det er et område i Trondheim hvor det stinker avføring (mellom Vår Frue Kirke og Gerhard Schøning), der hvor romfolket oppholder seg.

Anonym poster: 3c33bbd4bb9a2b81833bed15535623be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Mange mente at lukta minnet om katt. Andre mente det luktet gjødsel eller svovel. Atter andre syntes den minnet mest om hundebæsj eller kumøkk. Avisens ringerunde resulterte i null respons blant bedriftene i regionen. Avisen kontaktet deretter Meteorologisk institutt. Lukta kunne skyldes kullkraftverk i Øst-Europa, ifølge vakthavende meteorolog Håkon Melhus.

Litt senere dukket den enkle og endelige forklaringen på den illeluktende saken opp: Smørsyre.

- Været har skylden

- Jeg hadde inntil nylig ikke hørt om fenomenet selv. Kollegene mine fortalte dette var mer vanlig om våren på Østlandet. At Sør- og Vestlandet har fått det, skyldes høyst trolig værforholdene vi har nå, sier seniorforsker Arne Grønlund ved Bioforsk.

Han forklarer at lukta oppstår når organisk materiale i jord brytes ned med mye vann tilstede og når det ikke finnes oksygen. Det skjer særlig i tilfeller når jorda tiner. Bergen og Ålesund var i slutten av januar preget av en tilsvarende stank. Også der var smørsyre forklaringen.

- Det er ingenting å gjøre med stanken, annet enn å vente på at jorda tines, sier Grønlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det jo på våren hver eneste år. Ikke noe nytt. Dessuten gjelder det hele byen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Sånn er det jo på våren hver eneste år. Ikke noe nytt. Dessuten gjelder det hele byen.

Slutt med det der. Vi vil jo snakke dritt (sic!) om innvandrarane i staden? Ikkje noko gøy med slike logiske og kjemiske (huff!) forklaringar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymbruker

Sånn er det her også på våren. Gammelt nytt... så gammelt nytt at det er like gammelt som jordkloden :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

RASIST!

Anonym poster: 894294c5bab70192ada4e418e7e9800b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er garantert katteskit som lukter.

Finner enkelte partier på ulike steder, hvor den grusomme lukten kommer sivende og river i neseborene :P

Anonym poster: dd6c331d4b0087afba7e50b80dd26c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det jo på våren hver eneste år. Ikke noe nytt. Dessuten gjelder det hele byen.

Jeg har kjent denne lukta én gang før i de seks årene jeg har bodd i Oslo, så for meg var dette helt ukjent. Da var det også veldig konsentrert til ett lite område, og ikke over så store arealer som nå. Jeg skal ærlig innrømme at tankene har vært innom både lik og provisoriske utedasser, ettersom noen av romfolket bodde under sinsenkrysset til langt utpå vinteren, så det er greit å få en forklaring på hva som skjer. Ellers er jeg en enkel sjel fra sørlandet, så det er ikke alt ved denne storbyen som faller meg helt naturlig. ;)

På den positive siden, nå kan jeg opprettholde status som allviter siden jeg kan svare folk når de lurer på hva som stinker. :D

Anonym poster: afcd03f3e82cae84807b93e00cfad2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

RASIST!

Anonym poster: 894294c5bab70192ada4e418e7e9800b

Er folk rasister fordi de skriver at romfolk driter på grønland? Det er jo en realitet og ble jo godt dokumentert sist sommer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent denne lukta én gang før i de seks årene jeg har bodd i Oslo, så for meg var dette helt ukjent. Da var det også veldig konsentrert til ett lite område, og ikke over så store arealer som nå. Jeg skal ærlig innrømme at tankene har vært innom både lik og provisoriske utedasser, ettersom noen av romfolket bodde under sinsenkrysset til langt utpå vinteren, så det er greit å få en forklaring på hva som skjer. Ellers er jeg en enkel sjel fra sørlandet, så det er ikke alt ved denne storbyen som faller meg helt naturlig. ;)

På den positive siden, nå kan jeg opprettholde status som allviter siden jeg kan svare folk når de lurer på hva som stinker. :D

Anonym poster: afcd03f3e82cae84807b93e00cfad2d4

Og jeg har bodd i denne byen i lang flere år. Dette er ikke noe nytt. Lukta kommer når snøen smelter.

Legger til at jeg da mener alle type parker spesielt, og gressområder.

Endret av pinar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg syklar forbi Sagene skule, og skrår over sletta bort til Vøyenbrua. Der luktar det intenst bæsj, men det er ikkje ein rumenar i sikte. Enkel kjemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på "bygda" og her lukter det snadder om dagen, kjenner på lang vei at det våres :)

NEI til sentralisering!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...