Gå til innhold

Kroppsøving som privatist


StineLerstad

Anbefalte innlegg

Hei!

Om to dager skal jeg ha privatisteksamen i kroppsøving. Fra og med i høst så har de muntlig-praktisk i stedet for skriftlig. Jeg lurte på om noen der ute har hatt eksamen i faget allerede og kan gi meg noen tips? smile.png

xx

Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest suphadupha

Har dessverre ikke svar på det du spør om, men ble litt nysgjerrig :)

Tok selv kroppsøving som privatist for snart to år siden, og hadde skriftlig. Hvordan gjennomføres det når man har muntlig-praktisk? Gjelder dette hele landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette gjelder hele landet, og ble innført nå i høst :) Jeg, på min side, kunne mer tenkt meg å hatt det skriftlig, men sånn gikk det nå ikke denne gangen :) Det er det jeg også lurer på, skjønner du, fordi de har ikke informert så godt.

Det de sier, er at man først har en forberedelsesdel der man får et tema og skal forberede et 20-min framlegg om det. Deretter skal man, i en gruppe, ha en gymtime der man blir testet i ulike lagidretter, styrke, bevegelighet osv (det er spesielt denne delen jeg ikke skjønner hvordan gjøres). Etter det igjen, skal man ha foredraget sitt foran sensor, der man også kan bli spurt ut om hele pensum.

Det som stresser meg sånn er at jeg ikke veit hva jeg skal gjøre :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suphadupha

Ok, som en "vanlig" muntlig eksamen altså, og så praktisk testing.. :omg:

Jeg ville først begynt å lese gjennom hele teoriboka, kjekt å kunne litt av alt før du får oppgaven. Den praktiske delen er det vel ikke så mye å øve til dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg tok gym som privatist da den forsatt bare var praktisk. Syns opplegget høres ganske rotete ut.

Først skal du holde 20 minutters muntlig presentasjon om et trukket tema, deretter svette fysisk i en time, og deretter igjen ha spørsmål runde foran sensor? Det høres ut som oppskrift på kaos.

Anonym poster: 967b1aba5f121cf578485257a602f76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.hordaland...ring/Privatist/

På denne siden ligger det "retningslinjer for eksamen", men vet ikke om det står noe der som du ikke allerede vet?

og jo, en ting til du bør forberede/sette deg inn i hvordan man gjør det: lage treningsopplegg/planlegg økter

Jeg tror de gjør dette forskjellig fra fylke til fylke nå. Men takk for den linken, den ga meg en liten pekepinn i alle fall :) Og å lage treningsplaner er det jeg kommer til å øve mest på nå tror jeg.

Jeg er glad jeg tok gym som privatist da den forsatt bare var praktisk. Syns opplegget høres ganske rotete ut.

Først skal du holde 20 minutters muntlig presentasjon om et trukket tema, deretter svette fysisk i en time, og deretter igjen ha spørsmål runde foran sensor? Det høres ut som oppskrift på kaos

Kunne ikke sagt meg mer enig. Dette virker ikke bra nok organisert, og det er vi som kommer til å lide for det. Menmen, det får gå som det går! Jeg kan bare gjøre mitt beste :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suphadupha

Hei!

Om to dager skal jeg ha privatisteksamen i kroppsøving. Fra og med i høst så har de muntlig-praktisk i stedet for skriftlig. Jeg lurte på om noen der ute har hatt eksamen i faget allerede og kan gi meg noen tips? smile.png

xx

Stine

Hvordan gikk det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvordan gikk det? :)

Hei! Unnskyld, jeg så ikke innlegget ditt.

Det gikk helt greit.

Opplegget var slik at man først satt på et rom, der man fikk gitt et oppgavehefte. I det, sto det at du skulle lage et oppvarmingsprogram, en periodeplan og en øktplan.

Deretter gikk vi inn i gymsalen. Der skulle vi først gjennomføre oppvarminga. Noe som var litt ubehagelig, siden vi skulle oppvarme til basket, og jeg ikke kan basket, hehe.

Deretter ble det ulike balløvelser, som "førstemann-til-ti-poeng" med forskjellige baller, svarteper i midten osv.

Etterpå hadde de satt opp ulike stasjoner, der man selv skulle tolke oppgavene. Én oppgave kunne være "senterbevegelse", "balanse", "styrke" osv.

Det siste på den praktiske delen, var at vi skulle danse; altså, improvisere til musikk de satt på.

Den teoretiske biten kom etterpå. Der ble vi tatt inn én og én på et rom. Der gikk vi gjennom planene jeg hadde lagd, og de spurte meg ut om ulike ting når det gjaldt disse + annet på pensum.

Alt i alt en veldig stressende opplevelse. Men bedre enn å ha gymtimer hver uke i et år. Veldig godt å være ferdig med faget :) De sa at teorien min var veldig bra. Men så var det den praktiske biten som trakk meg ned. Derfor hadde det nok passet meg mye bedre om jeg hadde tatt eksamen et halvt år tidligere, da det bare var skriftlig. Akk ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Unnskyld, jeg så ikke innlegget ditt.

Det gikk helt greit.

Opplegget var slik at man først satt på et rom, der man fikk gitt et oppgavehefte. I det, sto det at du skulle lage et oppvarmingsprogram, en periodeplan og en øktplan.

Deretter gikk vi inn i gymsalen. Der skulle vi først gjennomføre oppvarminga. Noe som var litt ubehagelig, siden vi skulle oppvarme til basket, og jeg ikke kan basket, hehe.

Deretter ble det ulike balløvelser, som "førstemann-til-ti-poeng" med forskjellige baller, svarteper i midten osv.

Etterpå hadde de satt opp ulike stasjoner, der man selv skulle tolke oppgavene. Én oppgave kunne være "senterbevegelse", "balanse", "styrke" osv.

Det siste på den praktiske delen, var at vi skulle danse; altså, improvisere til musikk de satt på.

Den teoretiske biten kom etterpå. Der ble vi tatt inn én og én på et rom. Der gikk vi gjennom planene jeg hadde lagd, og de spurte meg ut om ulike ting når det gjaldt disse + annet på pensum.

Alt i alt en veldig stressende opplevelse. Men bedre enn å ha gymtimer hver uke i et år. Veldig godt å være ferdig med faget :) De sa at teorien min var veldig bra. Men så var det den praktiske biten som trakk meg ned. Derfor hadde det nok passet meg mye bedre om jeg hadde tatt eksamen et halvt år tidligere, da det bare var skriftlig. Akk ja :)

Hadde du elever er måtte sensor spille basket? Hvis elever, hva slags alder?

Anonym poster: 490a6d0a9e162d7e76f60fb4cb93e6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hadde du elever er måtte sensor spille basket? Hvis elever, hva slags alder?

Anonym poster: 490a6d0a9e162d7e76f60fb4cb93e6cc

Unnskyld, men jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Sensor måtte ikke spille basket nei, sensorene stod å så på og evaluerte. Vi var en stor gruppe med omtrent 30 privatister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Sensor måtte ikke spille basket nei, sensorene stod å så på og evaluerte. Vi var en stor gruppe med omtrent 30 privatister.

Åj, så de andre privatistene må være med! Da må de jo være der hele dagen da? Ble man bedømt på hvordan man spilte basket selvom det ikke var sin tur?

Anonym poster: 490a6d0a9e162d7e76f60fb4cb93e6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Alt i alt en veldig stressende opplevelse. Men bedre enn å ha gymtimer hver uke i et år. Veldig godt å være ferdig med faget :) De sa at teorien min var veldig bra. Men så var det den praktiske biten som trakk meg ned. Derfor hadde det nok passet meg mye bedre om jeg hadde tatt eksamen et halvt år tidligere, da det bare var skriftlig. Akk ja :)

Jeg synes det er så synd at du føler det slik! Unge i dag er så lite aktive at de to timene med gym i uken kan være ganske viktig for å opprettholde god helse og ikke minst få et godt og normalt forhold til fysisk aktivitet. Jeg var en av de som mislikte gym enormt sterkt på ungdomsskolen, men kom i et sunnere klassemiljø på vgs som gjorde at jeg begynte å trives godt med gymen. Gjorde forøvrig at jeg begynte å trene som voksen også.

Dette er altså bare en avsporing, du har dine grunner som jeg ikke har noe med :) Gratulerer med overstått!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...