Gå til innhold

Male kjøkken


Tjorven

Anbefalte innlegg

Vi har nå begynt å tenke seriøst på å male kjøkkenet vårt. Vi har et ganske slitt kjøkken i stusselige farger, og det er snakk om å male alle skap og vegger i lyse farger.

Er det noen som har noen gode tips i den forbindelse? Enten til ting vi bør huske på, være obs på eller til farger som kan være fint.

Kjøkkenet vårt er lite og smalt og med benkeplater i mørk tre. Disse har vi ikke tenkt til å skifte ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg malte furuinnredningen på kjøkkenet i den gamle leiligheten vår, og det ble kjempefint.

Det du må huske på er å pusse og sparkle grundig og grunne først.

Jeg malte innredningen i lys antikk (en hvitfarge) og satte på nye håndtak fra IKEA. Veggene var ganske mørk-grålilla, og med koksgrå fliser.

Det ligger noen bilder her (tror ikke det går an å klikke seg videre inn i prospektet lenger)

http://www.tinde.no/47/res/buy;property.pl...Id=471430903085

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også malt et gammelt kjøkken.

Skapdører:

vask med sterkt salmiakkvann, skyll godt. skader sparkles oog pusses ned. Mal ett strøk med oljebasert heftgrunn. Den kan blandes i den fargen du ønsker, slik at du kan se om det blir "riktig" nyanse. Dermed kan du eventuelt bytte farge før du kjøper hovedmalingen, eller du slipper å ta så mange strøk for å dekke. Antall strøk er avhengig av hvor stor forskjell det er mellom nyt og gammelt. Er du nøye med heftgrunn blir resten av malingen enklere.

Du må bruke oljemaling - jeg foretrekker Lady eller Butinox, 40 glans er minimum på kjøkkeninnredning - da tåler det mer, og er lettere å vaske.

Mitt kjøkken har holdt i 6 år nå, malingen begynner å bli litt slitt nå. Jeg malte ett strøk heftgrunn, ett lady 40, deretter laserte jeg, og tok ett lakkstrøk på toppen. Det ble veldig fint, men nå har jeg lyst til å male omigjen.

Tips:

Du kan male skuffefronter og skapfronter mens de henger på skapene - det blir mye enklere å slippe å ha huset fullt av malte flater, men det blir lettere sig og drypping i malingen, så du må være nøye.

Jeg malte ikke innsiden av skapdørene - angret litt på det, det ble litt stygt. (særlig overgangen til laseringa).

Det er helt glimrende å male andre skap og hyller i samme farge som innredningen - da ser det ut som om ting henger sammen. IKEA har et lite trancherbord i lyst tre, som jeg skal male understellet, og beise topplata somm resten av kjøkkenbenken.

Veggene kan males i vannbasert maling, men helst litt høy glansgrad (10-15) slik at det lettere kan vaskes.

Gled deg - det kommer til å bli kjempefint!

Jeg gleder meg som en unge til sommeren - da skal jeg tømme hele kjøkkenet og male alt - vegger, tak, innredning, gamle vitrineskap, stoler...... (kommer til å ta litt tid, med andre ord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Markedsfører igjen den fine lyse grønnfargen Bambus, som jeg i farten ikke husker hvem som produserer. Verdt å sjekke ut!

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forresten fliser på kjøkkenet også (over oppvaskkummen), må vi gjøre noe spesielt med disse før vi maler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes egen flisemaling. Både skap og fliser bør vaskes med "sukkervann" (eller noe sånt) før de males.

> www.ifi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...