Gå til innhold

Hvordan betale skatt med enkeltmannsforetak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opprettet et enkeltmannsforetak for en god stund siden men har enda ikke hat inntekt på det, men nå har jeg mitt første oppdrag. Har lest meg til at jeg ikke trenger betale inn moms eller registrere meg i momsregisteret før jeg har tjent over 50 000. Men hvordan får jeg betalt skatt? Kan noen forklare meg ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du legger av penger til skatt, skal være 40 prosent hvis jeg ikke tar helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må endre skattekortet ditt. Skriv hvor mye du regner med å tjene (ikke i feltet for lønnsmottakere altså, men som næringsinntekt). Da vil du få tilsendt giroer for forhåndsbetaling, 4 ganger i året. Husk å legge av penger til skatt på egen konto, slik at du ikke bruker dem til andre ting.

Det skal være 28 % skatt såvidt jeg har forstått, men så kommer trygdeavgift på 11 % i tillegg, så da blir det nesten 40 %, som AB sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg har ikke ført noe regnskap siden jeg enda ikke Har hatt noen jobber. Kan jeg ikke bare ta vare på alle fakturaer og kvitteringer på utstyr og så bruke et program for regnskap..? Jeg tror ikke jeg trenger å sende inn noe på det, bare skrive på i noen poster på neste selvangivelse. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det en gang i året man må sende inn regnskapet? er det sammen med selvangivelsen?

og så lenge man tjener under 50.000 så er man ikke moms-pliktig? (Det er vel litt mer arbeid om man er det? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opprettet et enkeltmannsforetak for en god stund siden men har enda ikke hat inntekt på det, men nå har jeg mitt første oppdrag. Har lest meg til at jeg ikke trenger betale inn moms eller registrere meg i momsregisteret før jeg har tjent over 50 000. Men hvordan får jeg betalt skatt? Kan noen forklare meg ? :)

Du skatter 28% av næringsinntekt minus personfradrag, og 11% trygdeavgift på personinntekt.

Næringsinntekt = Inntekter minus utgifter. Personinntekt = Næringsinntekt minus skjermingsfradrag.

Endret av kråkefjas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det en gang i året man må sende inn regnskapet? er det sammen med selvangivelsen?

og så lenge man tjener under 50.000 så er man ikke moms-pliktig? (Det er vel litt mer arbeid om man er det? )

Det har ikke noe å si hvor mye du tjener. Det er i det du har solgt varer for 50000 eller mer du er momspliktig. Fra første krone. Uavhengig av utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe å si hvor mye du tjener. Det er i det du har solgt varer for 50000 eller mer du er momspliktig. Fra første krone. Uavhengig av utgifter.

Det er vel det TS mener. Når omsetningen kommer over 50.000, blir man mva-pliktig (fra 1 krone som overskrider 50,000). Være oppmerksom på en "felle", TS: Du har ikke lov til å ta mva før du har momsregistrert deg, men samtidig må du bevise at du er momspliktig når du registrerer deg, dvs. sende med fakturaer osv. som viser at du har tjent mer enn 50,000. En umulighet, egentlig, men jeg fikk vite at man faktisk må etterfakturere mva-en på fakturaene man har sendt ut etter at man har passert 50,000 i omsetning, når man har blitt mva-registrert. Utrolig tungvindt.

TS: Det er ikke sikkert du må sende inn regnskap, så lenge du har regnskap, papirer og bilag som kan kontrolleres dersom skatteetaten krever det. Små enkeltmannsforetak under en viss omsetning trenger ikke sende inn regnskap. Men dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når omsetningen kommer over 50.000, blir man mva-pliktig (fra 1 krone som overskrider 50,000).

Og disse første 50000 blir da også momspliktig. Ikke bare det overskytende. Kan være greit å presisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er tupperwarekonsulent f.eks, må man ha enkelmansforetak da?

Og gjelter da det med at en selger varer for over 50.000 siden mesteparten av summen går til tupperware?

-ikke TS- ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og disse første 50000 blir da også momspliktig. Ikke bare det overskytende. Kan være greit å presisere.

Hvor har du det fra? Det er den faktuaer som gjør at du passerer 50 000 som skal beregnes moms av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og disse første 50000 blir da også momspliktig. Ikke bare det overskytende. Kan være greit å presisere.

Nei, det stemmer ikke. Kun omsetning etter passerte 50,000 er momspliktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...