Gå til innhold

Foto

Hva har jeg rett på?

• Please log in to reply
13 svar på dette emnet

#1 AnonymBruker

AnonymBruker

.

• Anonym
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 012 728 innlegg
  • Ble med 2. aug. 10
  • Kjønn: Ikke viktig

Skrevet 07 mai 2012 - 10:19

Jeg leier en leilighet hvor jeg betaler strøm utenom husleien. Strømregningen får jeg av utleier, som regner ut hva jeg skal betale. Det er ikke en egen strømmåler i utleieenheten her hvor jeg bor. Det er en undermåler i utleieres sikringsskap som leses av hver tredje måned.

Det jeg lurer på er om jeg har rett til å se huseieres strømregning, da jeg regner med at også "min" strøm er med på den. Er det noen som vet?
  • 0
Dette innlegget er skrevet av en innlogget bruker som ønsker å være anonym. Alle slike innlegg havner inn under nicket "AnonymBruker".

Forumtråden fortsetter under...

#2 drosophilia

drosophilia

Ivrig skribent

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 587 innlegg
  • Ble med 30. nov. 11

Skrevet 07 mai 2012 - 10:41

Jeg leier en leilighet hvor jeg betaler strøm utenom husleien. Strømregningen får jeg av utleier, som regner ut hva jeg skal betale. Det er ikke en egen strømmåler i utleieenheten her hvor jeg bor. Det er en undermåler i utleieres sikringsskap som leses av hver tredje måned.

Det jeg lurer på er om jeg har rett til å se huseieres strømregning, da jeg regner med at også "min" strøm er med på den. Er det noen som vet?

Selvsagt har du rett til å se regningen din. Du burde også få vite hvordan utleier regner ut strømmen. Dette burde vært del av kontrakten din.
  • 0

#3 AnonymBruker

AnonymBruker

.

• Anonym
  • 2 012 728 innlegg
  • Ble med 2. aug. 10

Skrevet 07 mai 2012 - 10:51

Utleier regner ut ved å kontakte selskapet som leverer strømmen for å få vite nettleie og strømpris for perioden.
  • 0
Dette innlegget er skrevet av en innlogget bruker som ønsker å være anonym. Alle slike innlegg havner inn under nicket "AnonymBruker".

#4 drosophilia

drosophilia

Ivrig skribent

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 587 innlegg
  • Ble med 30. nov. 11

Skrevet 07 mai 2012 - 10:54

Utleier regner ut ved å kontakte selskapet som leverer strømmen for å få vite nettleie og strømpris for perioden.

Men leietaker må fortsatt kunne be om å få se den faktiske regningen. Hvis ikke kan jo utleier bare finne på en pris.
  • 0

#5 AnonymBruker

AnonymBruker

.

• Anonym
  • 2 012 728 innlegg
  • Ble med 2. aug. 10

Skrevet 07 mai 2012 - 10:55

Finnes det en lov som sier noe om dette? Jeg har sett at det er noe som kalles for avtalt vederlag, men er usikker på om det gjelder for meg.
  • 0

#6 Gjest_Bud_*

Gjest_Bud_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 07 mai 2012 - 12:44

Her kommer fasiten:

En undermåler tilhører huseier, dermed driter e-verket i tallene som står på den.
Undermåler er for å spare huseier for en ekstra nettleie.
Du har krav på å se tallene på undermåler, men du kan ikke se regningen - du kan be om å se regningen, men du har ikke rett til innsyn i utleiers privatøkonomi.
  • 0

#7 Gjest_Bud_*

Gjest_Bud_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 07 mai 2012 - 12:45

Men leietaker må fortsatt kunne be om å få se den faktiske regningen. Hvis ikke kan jo utleier bare finne på en pris.

Leietaker må kontake strømleverandøren for pris, hvem som helst har ikke "rett" til innsyn i utleiers privatøkonomi.
  • 0

#8 AnonymBruker

AnonymBruker

.

• Anonym
  • 2 012 728 innlegg
  • Ble med 2. aug. 10

Skrevet 07 mai 2012 - 13:29

Her kommer fasiten:

En undermåler tilhører huseier, dermed driter e-verket i tallene som står på den.
Undermåler er for å spare huseier for en ekstra nettleie.
Du har krav på å se tallene på undermåler, men du kan ikke se regningen - du kan be om å se regningen, men du har ikke rett til innsyn i utleiers privatøkonomi.

Jeg kan ikke se regningen, men be om å få se den? Hæ?
  • 0

#9 AnonymBruker

AnonymBruker

.

• Anonym
  • 2 012 728 innlegg
  • Ble med 2. aug. 10

Skrevet 07 mai 2012 - 13:33

Selvfølgelig kan du be om regningen,hvordan har regnet ut osv.
Kan jeg spørre hvor stor leiligheten er,og hvor mye du betaler?
  • 0

#10 Gjest_Bud_*

Gjest_Bud_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 07 mai 2012 - 14:13

Jeg kan ikke se regningen, men be om å få se den? Hæ?

Du har ikke et krav om innsyn i hans privatøkonomi, men du kan spørre om å få se regningen - sier han nei så er det helt opp til han.

Er du ute etter strømpris så ringer du til strømleverandøren.
  • 2

#11 AnonymBruker

AnonymBruker

.

• Anonym
  • 2 012 728 innlegg
  • Ble med 2. aug. 10

Skrevet 07 mai 2012 - 14:34

Men hva er da avtalt vederlag som det står i husleieloven?
  • 0

#12 Portvinpiken

Portvinpiken

Fast inventar

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 966 innlegg
  • Ble med 29. jan. 12
  • Kjønn: Kvinne

Skrevet 07 mai 2012 - 18:06

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig å få se denne regningen når man på egenhånd kan få strømprisene (og alle tilhørende avgifter) på tlf og/eller mail fra stømleverandøren i løpet av null komma niks. Du har jo egen strømmåler så det skulle ikke være noe problem å komme frem til om huseiers regninger til deg er riktige eller ikke. Hvorfor lage mer styr enn man nødvendigvis må i første omgang?
  • 0

#13 drosophilia

drosophilia

Ivrig skribent

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 587 innlegg
  • Ble med 30. nov. 11

Skrevet 08 mai 2012 - 00:36

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig å få se denne regningen når man på egenhånd kan få strømprisene (og alle tilhørende avgifter) på tlf og/eller mail fra stømleverandøren i løpet av null komma niks. Du har jo egen strømmåler så det skulle ikke være noe problem å komme frem til om huseiers regninger til deg er riktige eller ikke. Hvorfor lage mer styr enn man nødvendigvis må i første omgang?

Hun sier at hun ikke har egen strømmåler, så jeg forstår jo frustrasjonen.
  • 0

#14 Portvinpiken

Portvinpiken

Fast inventar

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 966 innlegg
  • Ble med 29. jan. 12
  • Kjønn: Kvinne

Skrevet 08 mai 2012 - 11:48

Hun sier at hun ikke har egen strømmåler, så jeg forstår jo frustrasjonen.

Å ja - ser det nå :-). Var litt for kjapp når jeg leste.

Men da er det jo naturligvis lov å be om å få se måleren da vel. Jeg kan ikke se noe hinder i det?
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere

Annonse