Gå til innhold

Hvordan få kjøttet like mørt som på kinarestauranter?


skogeki

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne visst hvordan man får kjøttet like mørt og saftig som kjøttstrimler i f.eks. kinamat? Strimlene i f.eks. chop souy krøller seg på en måte og har en fantastisk konsistens. Jeg kan tenke meg at kjøttet wokkes, men jeg får da søren ikke til en slik herlig konsistens, verken på kylling-, svin- eller oksekjøtt. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det har nok litt med kvaliteten på kjøttet å gjøre... :wink:

Det går jo an å bruke marinade, men dersom du ikke ønsker smaken av marinaden skal det visstnok papaya fungere som mørner. Papaya inneholder papain og det gjør marinader også.

Men kjøtt mørnes bare før det er fryst, etterpå heter det å råtne...

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg kjøttet i en pose med kiwi. Det skal vist gjøre vidunderverker. Ifølge mine svigerforeldre. Kjøttet dems smaker VELDIG godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt fra en kokkevenninne (som imidlertid ikke har jobbet på kinarestaurant) at man legger kjøttet i natron. Dette skal vissnok sprenge kjøttfibrene slik at kjøttet blir mørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Alt dette her er bare tull og tøys. Exkjæresten min sin var far fra shanghai i kina. Han marinerte kjøttet i Risvin (eller tørr sherri), soyasaus, sesam olje over natten. Etter det brukte han en prosess som heter "velveting" på engelsk der han blandet eggehvite og mais mel i mot slutten.

Etter det så brukte han en sunn olje som tåler høy varme. Han ga oljen en lav lav temperatur mens han "kokte" kjøttet i oljen bare til det skiftet farge (ca 40-60 sek) også tok han det ut også heiv han det i woken sammen med grønnsakene.

Et mindre oljete alternativ er å bruke ca en halv ts natron i marinaden. Dette gir en silkete tekstur på maten og gjør den myk. Soyasaus, sherri/sake/kinesisk risvin, østerssaus (lee kum kee) og maismel kan også hjelpe på mot slutten. Maismelet binder ingrediensene sammen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...