Gå til innhold

Muskelknuter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare lurte på om det gikk an å bli kvitt en muskelknute hvis man trener muskelen den sitter på? Den er vooond!

Har ikke råd til å få massasje, og vet ikke hvor mye jeg tørr å la kjæresten min kna på meg, hverken han eller jeg aner hva vi holder på med:\ Redd for å skade meg selv, vet ikke om det går an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jo "muskelknute" et ikke helt eksakt begrep, men jeg tolker det som at du har muskulatur som er veldig anspent, særlig på et spesielt punkt. Da hjelper det sjelden med trening, det blir som regel bare mer stivt og stramt av trening.

Tøying og massasje er tingen. Jeg kan ikke noe særlig om massasjeteknikker, men du kan jo søke på Google. Lett massasje langs muskelfibrenes lengderetning kan vel ikke skade. Tøying kan jeg derimot en del om, hvis du kan si meg hvor på kroppen din det sitter så kan jeg gi deg tips til hvordan du skal tøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo "muskelknute" et ikke helt eksakt begrep, men jeg tolker det som at du har muskulatur som er veldig anspent, særlig på et spesielt punkt. Da hjelper det sjelden med trening, det blir som regel bare mer stivt og stramt av trening.

Tøying og massasje er tingen. Jeg kan ikke noe særlig om massasjeteknikker, men du kan jo søke på Google. Lett massasje langs muskelfibrenes lengderetning kan vel ikke skade. Tøying kan jeg derimot en del om, hvis du kan si meg hvor på kroppen din det sitter så kan jeg gi deg tips til hvordan du skal tøye.

Fikk beskjed av en massør det var en muskelknute så vet ikke hva anna jeg skal kalle det:P Det er rett og slett en øm liten klump, har flere av dem, men det er kun denne ene som gjør vondt.

Prøver gjerne å tøye! Den sitter ca på den røde prikken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Muskelknute er et greit begrep, det. "Triggerpunkter" er kanskje litt bedre. Jeg har slitt litt med det, og den mest effektive har vært behandling med nåler. Da kjenner du at muskelen får skikkelig spasmer. Etter behandling føles området stølt/ømt. Etter hvert går det over. Søk på triggerpoint treatment, så ser du alternativer uten nåler. For min del funka det ikke særlig bra. Du bør uansett se på årsaken til triggerpunktene. Det kan f.eks. være stivhet i antagonisten (f.eks. vil stivt bryst kunne føre til spenning i øvre rygg/nakke). Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Nå er jo "muskelknute" et ikke helt eksakt begrep, men jeg tolker det som at du har muskulatur som er veldig anspent, særlig på et spesielt punkt. Da hjelper det sjelden med trening, det blir som regel bare mer stivt og stramt av trening.

Tøying og massasje er tingen. Jeg kan ikke noe særlig om massasjeteknikker, men du kan jo søke på Google. Lett massasje langs muskelfibrenes lengderetning kan vel ikke skade. Tøying kan jeg derimot en del om, hvis du kan si meg hvor på kroppen din det sitter så kan jeg gi deg tips til hvordan du skal tøye.

Dette stemmer ikke helt. Aktivitet og bevegelse vil kunne hjelpe. Og det er punktpress som er det mest effektive mot triggerpunkter. Altså, presse på punktet, fokus på pust - helt til punktet ikke lenger kjennes ømt. Tøying og den økte blodsirkulasjonen en får med det, er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke helt. Aktivitet og bevegelse vil kunne hjelpe. Og det er punktpress som er det mest effektive mot triggerpunkter. Altså, presse på punktet, fokus på pust - helt til punktet ikke lenger kjennes ømt. Tøying og den økte blodsirkulasjonen en får med det, er bra :)

Det avhenger av hvordan "knuten" arter seg. Jeg har hatt et anspent område som bare ble verre av trening, men nok om det.

TS: Punktet du har indikert på bildet ser ut til å være omtrent midt i høyre romboide-muskel. Det er musklene som sitter mellom skulderbladene og ryggraden. Det er ikke uvanlig å bli anspent der. Det at det er på høyresiden kan ha noe med PC-bruk å gjøre, eller mye bruk av PC-mus kan være med på å gjøre det verre.

Uansett vil det være lurt av deg å lære deg å bruke hurtigtaster i stedenfor mus, og å bruke musepad'en hvis du har laptop. Eksempler på hurtigtaster: For å kopiere en tekst du har merka, trykk CTRL+C. For å lime inn det som ligger i utklippsbufferet, trykk CTRL+V. For å åpne Windows utforsker, trykk Windows-tasten (til venstre for den venstre Alt-tasten) + E.

For å tøye romboidemusklene kan du bruke enten en ribbevegg eller en dør som står åpen, slik at du kan holde hendene dine i håndtaket på begge sider. Skyt rompa bakover og strekk bakover, da får du strekk på romboidene.

Av aktivitet kan svømming være bra. Det beste vil nok være å gå til en fysioterapeut som kan triggerpunkt-massasje godt. Det kan hende det holder med et par behandlinger, dvs. under tusenlappen, har du kanskje råd til det allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det avhenger av hvordan "knuten" arter seg. Jeg har hatt et anspent område som bare ble verre av trening, men nok om det.

TS: Punktet du har indikert på bildet ser ut til å være omtrent midt i høyre romboide-muskel. Det er musklene som sitter mellom skulderbladene og ryggraden. Det er ikke uvanlig å bli anspent der. Det at det er på høyresiden kan ha noe med PC-bruk å gjøre, eller mye bruk av PC-mus kan være med på å gjøre det verre.

Uansett vil det være lurt av deg å lære deg å bruke hurtigtaster i stedenfor mus, og å bruke musepad'en hvis du har laptop. Eksempler på hurtigtaster: For å kopiere en tekst du har merka, trykk CTRL+C. For å lime inn det som ligger i utklippsbufferet, trykk CTRL+V. For å åpne Windows utforsker, trykk Windows-tasten (til venstre for den venstre Alt-tasten) + E.

Blir mye data sitting ja, så jeg prøver å bruke hurtigtaster så mye som mulig(men mousepad'n er død). Men tegner/redigerer en del og da må jeg har musa:\

For å tøye romboidemusklene kan du bruke enten en ribbevegg eller en dør som står åpen, slik at du kan holde hendene dine i håndtaket på begge sider. Skyt rompa bakover og strekk bakover, da får du strekk på romboidene.

Av aktivitet kan svømming være bra. Det beste vil nok være å gå til en fysioterapeut som kan triggerpunkt-massasje godt. Det kan hende det holder med et par behandlinger, dvs. under tusenlappen, har du kanskje råd til det allikevel?

Men skal prøve å strekke som du sier:) Svømming har tatt knekken på det før, men er arbeidsledig så penger er noe problematisk :tristbla: Om det ikke bedrer seg får jeg vel se om jeg ikke klarer å skrape i hop noe til en fysioterapeut:\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker sånn krem/gele som varmer opp ved hudkontakt..veldig deilig...har det flere steder..apoteket er et av dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening i RedCord er gull.

For å bedre situasjonen akkurat nå, kan du få samboer til å massere ganske lett for å varme opp området. Så finner han knuten og tar den mellom fingerene og presser den hardt sammen til dere kjenner at den gir etter. Dette gjentas minst tre ganger. Da kommer det friskt blod til og muskelen tvinges også til å slappe av, akkurat som nålene Drue snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mye data sitting ja, så jeg prøver å bruke hurtigtaster så mye som mulig(men mousepad'n er død). Men tegner/redigerer en del og da må jeg har musa:\

Hvis du vil bli bra, bør du kutte ned på bruken av PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...