Gå til innhold

Foto

Barn med epelepsiUten anfall

• Please log in to reply
11 svar på dette emnet

#1 kokkosmamma

kokkosmamma

Sosial

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 382 innlegg
  • Ble med 8. mars 11
  • Kjønn: Ikke viktig

Skrevet 15 desember 2011 - 02:28

Hei! Jeg har lest så vidt om epelepsi for jeg har ikke så mye kjennskap til det ennå. Har noen spørsmål som jeg håper noen som har greie på dette kan svare meg.
Barnet er barnevernets ansvar sånn sitvasjonen er nå. Vi ser barnet ikke så lenge og offte av gangen, og selv har vi ikke sett noe til dette (jeg er biologisk mamma) Fikk telefon fra barnevern kuratoren som sa h*n hadde vert på hjemme besøk hos barnet og registrert at det falt ut av samtalen og at h*n suttet på maten, og hadde da tatt opp dette som tema hos lege og barnehage i et felles møte.

Barnet er snart 3 år... er det noen som har erfaring med dette jeg nå har fått høre? fordi beskrivelsen av dette hørtes ikke så veldig alvårlig ut, men om det stemmer er jeg veldig glad og det kan bli fanget opp tidlig

Dere som kjenner barn som har epelepsi, kan dere fortelle hvordan det ble fanget opp?

Hilsen beskymret mor
  • 0
.

#2 Gjest_Hikken_*

Gjest_Hikken_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 15 desember 2011 - 06:02

Jeg fikk epilepsi som 5åring, og min mor fanget det først opp fordi jeg fikk ett stort anfall som sendte meg i bakken. I ettertid så datt jeg ofte ut noen sekunder ( som et tv signal ) og hadde merkelige øyebevegelser. Det å falle ut av samtaler høres ut som epilepsi for meg, for det skjedde mye med meg før jeg fikk medisiner.

Dette innlegget har blitt redigert av Hikken: 15 desember 2011 - 06:03

• 2

#3 kokkosmamma

kokkosmamma

Sosial

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 382 innlegg
  • Ble med 8. mars 11

Skrevet 15 desember 2011 - 10:48

Jeg fikk epilepsi som 5åring, og min mor fanget det først opp fordi jeg fikk ett stort anfall som sendte meg i bakken. I ettertid så datt jeg ofte ut noen sekunder ( som et tv signal ) og hadde merkelige øyebevegelser. Det å falle ut av samtaler høres ut som epilepsi for meg, for det skjedde mye med meg før jeg fikk medisiner.

Tusentakk for svar =) skjønte du at du da hadde hatt et anfall når du falt ut av samtalen? hvis det er i svak grad, skjønner man fort at det ikke handler om og falle ut av samtalen fordi man kansje er ukonsentrert for eksempel?

selv har jeg konsentrasjonsproblemer og lett for og bli distre og glemme og holde oppmerksom heten åppe når noen prater om noe uinteresangt, selv om jeg ikke mener det. (men jeg har AD/HD og regner med det er derfor jeg detter ut, selv om jeg har blitt mye bedre fordi jeg har lært meg teknikker etter hvert som jeg har blitt eldere, og ikke lenger detter så offte ut av samtalen..

Men det med sutting på maten som saksbehandlerern hadde registrert... er det noen her som har Erfaring med epelepsi, som han si noe om det og mat?

Tusentakk til deg som svarte på det jeg faktisk lurte på =)
  • 0
.

#4 Rosalie

Rosalie

Bronsemedlem

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15 917 innlegg
  • Ble med 9. april 07
  • Kjønn: Kvinne

Skrevet 15 desember 2011 - 11:21

De fleste epilepsianfall er av typen beskrevet i første innlegget, selv om vi forbinder sykdommen med grand mal-anfall. Det er flott at det er oppdaget så tidlig at det kan være noe galt med ungen, slik at man får utredet og eventuelt begynt med behandling tidlig.
  • 1
I'm not lazy
I'm not crazy
I'm just narcoleptic

#5 AnonymBruker

AnonymBruker

.

• Anonym
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 523 363 innlegg
  • Ble med 2. aug. 10

Skrevet 15 desember 2011 - 11:25

Absense-anfall

Viser seg som korte perioder, oftest under ti sekunder, hvor pasienten blir fjern og kommer til seg selv straks etterpå
Noen ledsagende fenomener kan ses, for eksempel blinking med øynene, smatting eller dreining av hodet/øynene bakover eller til siden
Absenser kan i barneårene opptre svært hyppig, med over 100 anfall daglig. Dette kan invalidisere pasienten sterkt i for eksempel en undervisningssituasjon

http://www.nettdokto...lepsianfall.php
  • 1
Dette innlegget er skrevet av en innlogget bruker som ønsker å være anonym. Alle slike innlegg havner inn under nicket "AnonymBruker".

#6 Gjest_Hikken_*

Gjest_Hikken_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 15 desember 2011 - 11:27

Tusentakk for svar =) skjønte du at du da hadde hatt et anfall når du falt ut av samtalen? hvis det er i svak grad, skjønner man fort at det ikke handler om og falle ut av samtalen fordi man kansje er ukonsentrert for eksempel?

selv har jeg konsentrasjonsproblemer og lett for og bli distre og glemme og holde oppmerksom heten åppe når noen prater om noe uinteresangt, selv om jeg ikke mener det. (men jeg har AD/HD og regner med det er derfor jeg detter ut, selv om jeg har blitt mye bedre fordi jeg har lært meg teknikker etter hvert som jeg har blitt eldere, og ikke lenger detter så offte ut av samtalen..

Men det med sutting på maten som saksbehandlerern hadde registrert... er det noen her som har Erfaring med epelepsi, som han si noe om det og mat?

Tusentakk til deg som svarte på det jeg faktisk lurte på =)

Da jeg var mindre la jeg ikke spesielt merke til det, men idag gjør jeg det. Jeg detter ut i kanskje 1-2 sekunder og når jeg kommer tilbake har jeg helt glemt hva vi prater om. Ingen jeg kjenner utenom foreldrene mine ser at det skjer. Jeg går på medisiner, så det skjer ikke så ofte. Store anfall har jeg kun hatt når legen har bestemt seg for å prøve å slutte med medisin.

Det med å sutte på mat har jeg aldri hørt om..
  • 0

#7 kokkosmamma

kokkosmamma

Sosial

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 382 innlegg
  • Ble med 8. mars 11

Skrevet 15 desember 2011 - 12:09

De fleste epilepsianfall er av typen beskrevet i første innlegget, selv om vi forbinder sykdommen med grand mal-anfall. Det er flott at det er oppdaget så tidlig at det kan være noe galt med ungen, slik at man får utredet og eventuelt begynt med behandling tidlig.

Mente du at jeg selv beskrev sykdommen i det første innlegget mitt? barnet har ingen diagnose ennå, men saksbehandleren har sett noe som kan minne om tegn på epelepsi da h*n var på hjemme besøk en gang og har da tatt opp dette opp som tema med barnehagen og fastlegen... ingen andre har sett noe tegn på dette før som jeg vet om
  • 0
.

#8 Greengrass

Greengrass

Husvarm

• Medlem
  • PipPipPip
  • 212 innlegg
  • Ble med 14. sep. 11

Skrevet 15 desember 2011 - 16:57

Så til deg TS:
Sønnen min har epilepsi, som han fikk etter en operasjon i hjernen. Hans anfall består i at han "faller ut", samt at han i store anfall har problem med å uttale ord/husker ikke ord. Sier store pga av de pågår i 20-30 minutter, men uten at han ligger i kramper -han er bare fjern/omtåket -og som sagt vanskelig for å uttale ord.

Men et epilepsianfall kan utarte seg på mange måter, og korte sekunder av fjernhet er veldig vanlig.

Dette innlegget har blitt redigert av Kråkesaks: 15 desember 2011 - 17:22

• 0
Du skal ikke plage andre. Du skal være grei og snill.
Og forøvrig kan du gjøre hva du vil.

#9 Kråkesaks

Kråkesaks

B-Kjendis

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7 050 innlegg
  • Ble med 20. mai 09

Skrevet 15 desember 2011 - 17:23

Tråden er ryddet for avsporinger.

Kråkesaks.

• 1

#10 Annta

Annta

Husvarm

• Medlem
  • PipPipPip
  • 150 innlegg
  • Ble med 5. aug. 11

Skrevet 03 februar 2012 - 01:54

Jeg har en sønn som har epilepsi. Den første diagnosen var epilepsi med absencer. Absencer er den typen der man "faller ut". Da han fikk medisiner mot det, begynte han å få krampeanfall og fikk så medisiner mot det også. Epilepsien ble oppdaget helt tilfeldig da vi var hos legen med han for noe annet, og legen så at ungen "forsvant". Send meg gjerne en pm om det er noe du lurer på, jeg er så trøtt at jeg ikke orker å sitte oppe lengre..
  • 0
Love, laugh, live!

#11 ladamafia

ladamafia

Husvarm

• Medlem
  • PipPipPip
  • 227 innlegg
  • Ble med 17. nov. 11
  • Kjønn: Mann

Skrevet 03 februar 2012 - 07:11

epilepsi er en diagnose for mange ulike symptomer, det er ikke en sykdom. grand-mal er en gammel benevnelse som ikke brukes lenger, GTK er derimot mer riktig. PS. Jeg kommer ikke med denne rettelsen og informasjonen for å være drittsekk, slik noen missforsto meg i en annen tråd.

HVA ER EGENTLIG EPILEPSI? klikk på boksen under.(i spoiler tag fordi det er mye tekst)

Spoiler

fra epilepsi.no
  • 0

#12 Helen

Helen

B-Kjendis

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6 189 innlegg
  • Ble med 24. aug. 06

Skrevet 03 februar 2012 - 21:18

Sønnen min har epilepsi. Han hadde det første anfallet da han var 5 år, det var et kraftig GTK-anfall.
Da han var ett år hadde han en pustestopp i barnehagen, i ettertid har legene funnet ut at det mest sansynelig var et epilepsianfall. Han har alltid vært litt fjern, men vi trodde han falt litt ut fordi han tenkte på noe. Så vi tok det ikke alvorlig. Når han så på tv var det ikke alltid vi fikk kontakt, men siden dette ligger litt i familien så tenkte vi ikke noe over det heller.
Men etter at han begynte på epilepsimedisiner har disse fjernhetsanfallen blitt borte.

Han merket ikke selv disse småanfallene, men de store blir han veldig sliten og trøtt av så da sover han lenge etterpå. Jeg tror ikke at han merker at anfallene kommer, jeg har spurt han men han klarer ikke å svare ordenlig på det (han er lett psykisk utviklingshemmet).
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere