Gå til innhold

Er omelett sunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått helt dilla på omelett i det siste. Pleier å ta to egg, 4 ss vann med salt og pepper. Omeletten spises oppå brødskiva. Men er dette et sunt måltid? Prøver å stabilisere vekten etter vektreduksjon, er egg en god ting da? Omelett er det eneste jeg liker som inneholder egg, er ikke glad i kokt - eller speilegg. Pleier å spise dette til kvelds, er det et godt alternativ? På morgenen spiser jeg frokostblanding da jeg ikke klarer verken egg, brød eller knekkebrød så tidlig.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er sunt. Begynner vel å gå over til usunt når man har oppi en overflod av f. eks bacon og masse ost :) Spis omeletten din med god samvittighet! Kan prøve med forskjellige typer krydder om du etterhvert blir litt lei av den samme smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått helt dilla på omelett i det siste. Pleier å ta to egg, 4 ss vann med salt og pepper. Omeletten spises oppå brødskiva. Men er dette et sunt måltid? Prøver å stabilisere vekten etter vektreduksjon, er egg en god ting da? Omelett er det eneste jeg liker som inneholder egg, er ikke glad i kokt - eller speilegg. Pleier å spise dette til kvelds, er det et godt alternativ? På morgenen spiser jeg frokostblanding da jeg ikke klarer verken egg, brød eller knekkebrød så tidlig.

På forhånd takk :)

Meieriprodukter er IKKE sunt !!!! Du spiser et foster, litt ekkelt kanskje ?

Hold deg unna smør, ost, kumelk, egg.. Ja, alle meieriprodukter !!! Ikke hør på Tine, de vil bare ha pengene dine !!!

Endret av boyboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meieriprodukter er IKKE sunt !!!! Du spiser et foster, litt ekkelt kanskje ?

Fehaud. Eggene blir ikke befruktet, høner legger egg hele tiden.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Spiser massevis av omelett jeg :) Jeg kan ikke si at jeg vet akkurat hva som er sunt og ikke, men vil definere egg generelt som ganske sunt. Så lenge du ikke bruker massevis av fett for å steke den i, så er det et velbalansert, godt måltid :)

Jeg er sikker på at noen her (lavkarbo-folkene) vil klage på den brødskiva, men eggene tror jeg alle gir tommel opp for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omelett er sunt og en protein bombe om du lager den riktig, kan også mixe inn masse forskjellige grønnsaker etter smak

selv pleier jeg å lage den slik;

LITT salt evt pepper

3 egg

halv picnic skinke kuttet i biter, eller noen biter av kokt skinke

1/3 rødløk i terninger

1 skive gulost i småbiter

når den er halvferdig legger jeg på noen biter med cherry tomat som er kuttet i båter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fehaud. Eggene blir ikke befruktet, høner legger egg hele tiden.

Nettopp; det er ikke et foster du eter, det er bare hønsemenstruasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalkunkrøll

Omelett er helt ok så lenge det ikke blir for mye karbo i tillegg. Egg har høyt fettinnhold, så da er det lurt å unngå å putte i seg karbohydrater sammen med det. Overvekt skyldes stort sett en kombinasjon av energikildene fett og karbohydrater. Spiser du lite karbo, kan du spise mer fett, spiser du mye karbo er det lurt å unngå å spise mye fett. Så jeg ville enten satset på brødet eller egget, men det er lite gunstig å ta både pose og sekk.

Endret av Kalkunkrøll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meieriprodukter er IKKE sunt !!!! Du spiser et foster, litt ekkelt kanskje ?

Hold deg unna smør, ost, kumelk, egg.. Ja, alle meieriprodukter !!! Ikke hør på Tine, de vil bare ha pengene dine !!!

Newsflash: egg er ikke et meieriprodukt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp en oppskrift en eller annen plass der de tok to eggehviter og så bare en plomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meieriprodukter er IKKE sunt !!!! Du spiser et foster, litt ekkelt kanskje ?

Hold deg unna smør, ost, kumelk, egg.. Ja, alle meieriprodukter !!! Ikke hør på Tine, de vil bare ha pengene dine !!!

1. Egg er ikke et meieriprodukt

2. Du spiser ikke et foster, du spiser MATEN til fosteret som hadde vært der OM det var befruktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men at melk er i prinsippet egg som kommer fra kuer?

Tror jeg skal gå og lage meg litt speilmelk og bacon (har lyst på egg og bacon, men har bare bacon). :spise:

Endret av xyzzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omelett er helt ok så lenge det ikke blir for mye karbo i tillegg. Egg har høyt fettinnhold, så da er det lurt å unngå å putte i seg karbohydrater sammen med det. Overvekt skyldes stort sett en kombinasjon av energikildene fett og karbohydrater. Spiser du lite karbo, kan du spise mer fett, spiser du mye karbo er det lurt å unngå å spise mye fett. Så jeg ville enten satset på brødet eller egget, men det er lite gunstig å ta både pose og sekk.

Enig. Men i det store og det hele så er det viktigere å passe på at det man spiser har noe verdi for kroppen sett bort i fra energi og vomfyll. Grovbrød og omelett er derfor et ganske sunt måltid selv om innholdet av fett i egg er høyt ift energimengden i et egg.

Man kan også lage omelett med færre plommer og flere hviter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Kos deg med omeletten din, det er et meget sunt måltid. Jeg ville hatt til grønnsaker oppi, da blir man ikke lei så fort :)

Om du er i i normal fysisk aktivitet skal du ikke ha dårlig samvittighet for den brødskiva under. Jeg spiser ofte omelett til frokost og til kvelds, da også med kokt skinke eller tunfisk i, det metter mer og jeg trenger ikke nødvendigvis den brødskiva. Etter trening derimot, spiser jeg som regel brød ved siden av. Jeg trenger karbohydrater ellers blir jeg vanvittig slapp.

Ikke hør på påstandene om at egg har høyt fettinnhold og at du derfor bør unngå det. Det vil være for dem som følger en spesiell diett satt opp etter deres individuelle behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hysteri å mene at man skal velge mellom brødskiva eller eggene om man spiser en skive med omelett til kvelds!

Om du spiser en loffskive med smør og en haug ketsjup på toppen av egget som du har stekt i to spiseskjeer med olje så er det ikke bra! En omelett laget av to egg på en fin skive brød er et helt akseptabelt lite måltid for de aller fleste. Det er ikke DET som avgjør om du legger på deg eller ikke klarer å gå ned i vekt, det er totalen. Ikke vær redd for å spise en brødskive eller to gjennom dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...