Gå til innhold

Foto

Næringsrik mat til en som sliter med å tygge og svelge?

• Please log in to reply
11 svar på dette emnet

#1 Phaedra

Phaedra

Admin

• Admin
  • 12 552 innlegg
  • Ble med 6. okt. 08
  • Kjønn: Kvinne

Skrevet 20 februar 2011 - 18:36

Vi har en tenåring som fjernet mandlene for to uker siden. I ettertid har hun slitt med å svelge i en uke, men fikk så i tillegg problemer med at hun er stiv i kjeven og sliter med å tygge. Pga. dette er hun også veldig småspist. Hun virker ellers i fin form, MEN det store problemet er at hun ikke har noe energi. Jenta holder på å kjede vettet av seg ved å sitte inne fordi hun egentlig ikke føler seg syk, men hun orker ikke å møte venner og gjøre ting pga. energiunderskuddet. Har har det nå den siste uka gått i supper (alle slags supper), fiskeboller, potetmos og myke bakstverk pga. svelgeproblemet, og vi må nå over på noe som gir mere næring, men som kan moses eller er enkelt å tygge (og uten skarpe kanter pga. svelging).

Er det noen som har noen idé om hva vi kan lage som kan hjelpe til med å få opp energinivået? Og som helst smaker litt godt slik at hun får opp appetitten?
  • 0

...it helps to be twice as opinionated as you are informed about any particular issue...

Forumtråden fortsetter under...

#2 AnonymBruker

AnonymBruker

.

• Anonym
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 951 649 innlegg
  • Ble med 2. aug. 10
  • Kjønn: Ikke viktig

Skrevet 20 februar 2011 - 18:53

Smoothies. Her kan du blande inn frukt og grønnsaker. Jeg pleier å bruke Biola som væske.

Er hun fortsatt sår i halsen? Det vil jo legge begrensninger på hva hun kan spise.

Tenk barnemat. Altså alt som kan moses. Saus gjør at det glir lett ned. Stekt kjøttdeig i saus. Pasta som i makaroni er smått og mykt.
  • 0
Dette innlegget er skrevet av en innlogget bruker som ønsker å være anonym. Alle slike innlegg havner inn under nicket "AnonymBruker".

#3 Lammelåret

Lammelåret

Skravlebøtte

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 899 innlegg
  • Ble med 7. okt. 10

Skrevet 20 februar 2011 - 19:03

Smoothie med grønnsaker og nøtter. Malte nøtter i yoghurt kan fungere.
  • 0

Besøk gjerne bloggen min:

Lammelårtanker - en samfunnsengasjert hverdagsblogg om barn og oppvekst. 

#4 Tabris

Tabris

Bosatt

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 22 454 innlegg
  • Ble med 7. sep. 06

Skrevet 20 februar 2011 - 19:20

Jeg tenkte også på yoghurt og smoothies med en gang. Grøt og gryteretter kan også være alternativer. I en gryterett kan du ha oppi mye næringsrikt, det lukter som regel godt og er lett å spise.
  • 0
Kaffekroken ~ Under the Autumn Trees ~ Min DeviantArt

Nyanser uttrykket ditt og du trefffer målgruppen din.

#5 AnonymBruker

AnonymBruker

.

• Anonym
  • 1 951 649 innlegg
  • Ble med 2. aug. 10

Skrevet 20 februar 2011 - 19:25

Nesten hva som helst av middagsretter kan jo moses med blender/stavmikser om hun synes det er ok. Da får hun i seg næringen og smakene uten å måtte tygge.
  • 0
Dette innlegget er skrevet av en innlogget bruker som ønsker å være anonym. Alle slike innlegg havner inn under nicket "AnonymBruker".

#6 Kårky

Kårky

Verdensvant

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8 176 innlegg
  • Ble med 23. nov. 09

Skrevet 20 februar 2011 - 19:58

legger bare til at det finnes slik drikker på apoteket som inneholder mange kalorier.Kanskje som et suppliment til vanlig mat om hun har problemer med å legge på seg.Det finnes også proteinshakes som smaker godt og gir kalorier
  • 1

#7 Gjest_NozMonster_*

Gjest_NozMonster_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 20 februar 2011 - 21:21

neiiineiiineiiii! ikke hør på dem ts..det dummeste er å servere noe som innholder melk! det blir ekstra slim i halsen, og ti ganger vondere og det tar lengre tid før det blir bra! har selv fjernet mandlene!

og ang mat; apoteket selger en næingsdrikk ved navn Nutri! ikke nutri juice , men snaker høgg!!! bare nutri! nam nam! jeg har selv levd på de drikkene i lange tider...vanilje og cappoccino er kjempegode! (..er ikke melk i de altså, selvom det er cappoccinosmak)
  • 0

#8 matentusiasten

matentusiasten

Husvarm

• Medlem
  • PipPipPip
  • 191 innlegg
  • Ble med 13. sep. 10
  • Kjønn: Mann

Skrevet 20 februar 2011 - 21:54

Det hender jeg blander en proteinshake med peanøttsmør, havremel og banan :D
  • 0
http://matentusiasten.no - en annerledes matblogg

#9 AnonymBruker

AnonymBruker

.

• Anonym
  • 1 951 649 innlegg
  • Ble med 2. aug. 10

Skrevet 20 februar 2011 - 22:05

Jeg ville supplert kosten med næringsdrikker evt næringspuddinger fra apoteket. Ta en tur og hør hva de anbefaler av det de har, det finnes mange forskjellige typer og smaker. Min erfaring er at de som jobber på apoteket er veldig behjelpelig når det gjelder å finne det man trenger, jeg har selv brukt slike som supplement til kosten.
  • 0

#10 Phaedra

Phaedra

Admin

• Admin
  • 12 552 innlegg
  • Ble med 6. okt. 08

Skrevet 21 februar 2011 - 00:16

Tusen takk for alle forslag opp til nå :) Kom gjerne med flere!

edit: hadde forresten kjøttdeig i maten i dag, og selv om det gikk ned så tok det tid og jeg kan se at hun har problemer med å svelge det :( Kanskje prøve joikaboller el. som er "mykere" i morgen.

Dette innlegget har blitt redigert av Phaedra: 21 februar 2011 - 00:19

• 0

...it helps to be twice as opinionated as you are informed about any particular issue...

#11 Humleblomst

Humleblomst

Skravlebøtte

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 920 innlegg
  • Ble med 2. nov. 07

Skrevet 21 februar 2011 - 01:03

Plukkfisk med spinatstuing til.
Fiskegrateng, om du tar bort smulelaget.
Semulegrøt.
Moste maxboller med godt kokt makaroni til.
  • 0

#12 Gjest_Iah_*

Gjest_Iah_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 21 februar 2011 - 01:10

legger bare til at det finnes slik drikker på apoteket som inneholder mange kalorier.Kanskje som et suppliment til vanlig mat om hun har problemer med å legge på seg.Det finnes også proteinshakes som smaker godt og gir kalorier

Jeg drakk slike etter at jeg fjernet visdomstennene, da jeg hadde store problemer med å tygge.
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere

Annonse