Gå til innhold

Juletradisjoner?


May Brit

Anbefalte innlegg

Hei:)

Vi skal lage en artikkel på juletradisjoner, og ønsker gjerne å ha med bidrag fra våre forumbrukere.

Så; hvilke koselige, morsomme eller tradisjoner har dere i jula, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynner alltid julen på lille julaften. Da samles vi (barna) hos mamma for å pynte treet, rundt i huset og gjøre klart til selve julaften. Det er veldig koselig for alle deltar.

Selve julaften våkner jeg til selvlaget julestrømpe :) Koser meg med den å ser litt på tv - tre nøtter til askepott f.eks.

Ved tre tiden begynner jeg å gjøre meg klar. Drar bort til mamma fire,halv fem. Da hjelper jeg som regel til med det som står igjen ved middag. Kl.fem spiser vi - da blir det servert ribbe, medisterkaker og pølser med poteter, tyttebær, flatbrød osv. Sitter rundt bordet nærmere èn time. Vi pleier som regel å være 7 stk. Tidligere har vi invitert nabodama for hun har ingen familie eller noen som tar vare på seg(83årgammel).

Så småprater vi og etterhvert blir det servert kaker og riskrem. Julaften hos oss er generell koselig. Vi venter en stund med pakker - det er ingen små barn der, og fordi at samboeren min kommer alltid lit utpå kvelden da han har vært hos sin egen familie.

Vi bruker også veldig lang tid på pakkene, alle må se hva alle får :fnise: Etter pakker er det enda mer kaker og riskrem. Når kl er rundt tolv, ett reiser vi hjem.

Første juledag er det julelunsj hos mamma - da er vi som regel 17 stk. Da er vi mange. Og lunsjen starter alltid ett.

Men midt i desember drar vi alltid innom ikea - det er bare blitt sånn.

Grunnen til at vi feirer julen sånn er vel fordi vi alltid har gjort det sånn :) Hadde nisse og sånn når vi var små. Føler kanskje vi har vokst fra det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille julaften er det tradisjon at familien pynter treet sammen, men som regel blir alle vi "barna" lei med en gang og mamma og pappa må pynte alene.

På selve julaften spiser vi en stor julefrokost sammen. Steller oss og gjør oss klare. Rundt klokken fem drar vi i julegudstjeneste. Middag ca klokken syv. Da spiser vi ribbe, pinnekjøtt, poteter, surkål, kålrabistappe og drikker pærecider. Vi bruker lang tid på middagen. Etter den ser vi "barna" julefilmer eller noe sånt, mens mamma og pappa rydder opp på kjøkkenet. Så er det pakke åpning, som tar lang tid. Alle må se hva alle får. Midt i åpningen har vi en dessert og kake pause. Når pakkeåpningen er ferdig er det alltid noen som har fått en dvd eller et spill som må prøves ut. Da blir det snacks og kos, helt til alle kryper til køys.

Resten av jula går til familiebesøk og total avslapping.

:nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min har alltid hatt en tradisjonell jul. Vi har adventskalender og koselige aktiviteter gjennom hele ventemåneden. Lille julaften spiser vi julegrøt hos bestemor og bestefar sammen med hele slekta. Morgenen etter pleier jeg å stå tidlig opp og se på juletreet og barne-tv før vi spiser en deilig julefrokost (bare familien). Utpå ettermiddagen drar vi i kirken på julegudstjeneste før vi drar hjem og spiser en god og lang julemiddag. Etter middagen rydder mamma og pappa opp på kjøkkenet mens vi "små" går og venter på gaver.. Så går vi rundt juletreet, fire-fem sanger før vi åpner pakkene :) Vi har alltid MANGE pakker, så dette tar tid. Vi sitter oppe lenge og snakker og koser oss! Resten av jula går til familie- og vennekos og total avslapning fra skole, jobb og mas og jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par dager før lillejulaften har jeg, mamma og en flokk tanter (og noen andre damer lenger ute i slekten) juledekorasjonskveld! Da lager vi dekorasjoner med gran og einer og masse koselig pynt. Vi lager også kranser som skal på familiemedlemmers graver, det er en veldig fin tradisjon synes jeg :) Det lukter såå godt av gran og einer, og latteren sitter løst i vår ganske høylytte og prateglade familie. Vi spiller julemusikk og synger og traller med og har det riktig så koselig! Når dekorasjonene er vel ferdige og vi har sølt superlim over hele garasjen til tante bærer det ned til farmor. Der får vi servert rykende varm ertesuppe og nybakt brød. Til gjengjeld får farmor nylaget dekorasjon på stuebordet sitt :)

Dette har blitt en veldig koselig tradisjon, vi startet den bare for noe år siden så den er ikke så veldig innøvd ennå ;)

Julaften står alle opp tidlig, spiser en god frokost og benker seg fremfor tven med NRK og Julemorgen. Mamma surrer litt frem og tilbake på kjøkkenet og det dufter herlig av ribbe, pinnekjøtt og kålrabistappe! I ett-totiden drar jeg og pappa i kirken. Kirken er ellers ikke så mye brukt resten av året i vår familie, men denne dagen er det veldig hyggelig i kirken. Vi treffer sambygdinger og får hilst god jul til folk vi ellers ikke hadde sett. Jeg treffe alltid ene venninnen min der og vi utveksler gaver og juleklem. Etter kirken henter jeg bestemor og vi koser oss fremfor tven og småprater mens vi venter på ettermiddagens høydepunkt: Sølvguttene som synger julen inn. Jeg sitter der å smågriner med gåsehud over hele kroppen, mens besta sitter der og nynner med. Mamma, pappa og søste kommer også å hører på etterhvert, og når de har sunget Deilig er jorden bærer vi inn julematen og setter oss til bords. Vi sitter så lenge vi orker før jeg og søsteren min tar oppvasken. Så måå vi i følge pappa la "maten synke" før vi tenker på gaveåpning, dette henger igjen fra barndommen vår når vi var kjempespente på gavene, hehe :) Når vi åpner gaver er det en om gangen, og vi koser oss og alt går i et veldig behagelig tempo. Underveis i gaveåpningen dukker som regel kjæresten min og kjæresten til søsteren min opp. Også er det kaffe, dessert og småkaker :) Etter dette tar vi som regel turen ned til tanten min og familien for å se på hva ungene der har fått seg, så vanker det gjerne litt konjakk og/eller vin på de voksne, mens ungene storkoser seg med julegaver og julebrus :)

Gleder meg til advent, og jul :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi pleier alltid å kjøre en tur til sverige i advents tiden og handle inn til jul!

det er så koselig å kjøpe nisse sjokolader, jule øl, brus og alt man kan tenke seg å dytte innpå i julen...og høre på masse julesanger i bilen! liksom blitt en "tradisjon" for oss.. :nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Vi tenner adventlys

-Baker og dekorerer pepperkakehus.

-Lager adventskalender rett før jul

-Setter ut grøt til nissen

-Lager 2 snømenn på hver side av døra

-Leser opp en en gave, og ser hva hver og en får.

-Spiser grøt med mandel lille julaften

-Har juleverksted 1 eller 2 uker før julaften, hvor vi lager julekaker og julepynt.

-Drikker kakao og ser på julefilmer

-Setter opp juletre lille julaften som alle pynter sammen.

-Vi pynter til jul 1 Advent eller 1 Desember

-Vi reiser på julegate åpning

-Vi går julebukk i romjula

-Vi lager julekort og sender til hele familien

-Julematen har altid vært ribbe m tilbehør.

-Vi går tur på julaften

-Vi kjøper altid julestjerne 2 desember

:)

Endret av RoseBedd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I desember baker vi forskjellige julekaker(varierer litt fra år til år): lefser, smulteringer, pepperkaker, goro, sirupssnipper, kokosmakroner, brune pinner, tyske skiver... farger marsipankuler og setter valnøtt på toppen. De siste årene 9-10 årene har vi reiste på domkirkens guttekors julekonsert, og eller domkorenes julkonsert. Rundt 20. desember kjøper vi juletre(da jeg var liten pleide jeg og pappa gå å kjøpe det sammen, nå er det litt forskjellig hvem som kjøper). Lille juleaften spiser vi isgrøt til middag, så setter mamma og pappa på plass juletreet, setter på lys og flagg. Så drar vi til den lokale kirken for å se på et julespill med barnekoret(som jeg og søstrene mine var med i, og nå niesen min). Når vi kommer hjem pynter jeg, og evt søsken+mamma, juletreet og litt rundt omkring, mens tvn står på nrk. kvelden før kvelden og hovmestern. Pappa ler hvert år. Senere på kvelden ser vi gjerne på "Hjelp, det er juleferie" e.l. så er det natta.

Juleaften våkner man, ser på julemorgen+filmene, legger julegavene under treet, spiser god frokost med sylte og diverse godt pålegg. Så sitter jeg å ser på filmene mer eller mindre en god stund og bare slapper av. Ser hva som er i den selvfylte julestrømpa og sånn. Klokka fem(4 de siste årene pga små barn) setter de fram maten mens vi hører på en sang av sølvguttene. Så spiser vi middag, ribbe/julepølser/medisterkaker/surkål/potetr/sjy/riskrem m mandel og rød saus. Før dessereten leser pappa juleevangeliet(svært sakte). Etter middagen rydder mamma og pappa opp, så går vi rundt juletreet. 3-5 sanger kanskje. Så blir det pakkeåpning. på begynnelsen er det en og en pakke og alle ser hva alle får, men etterhvert blir det åpna flere på en gang. Etter pakkene(som gjerne tar et par timer) er det kaffe og kaker og snakking. Helt til slutt på kvelden blir det kanskje litt titting på tv.

1.juledag er det god frokost før det er avgårde til kirken. Etter kirken har vi gjerne den delen av familien som ikke var med på juleaften på besøk. Resten av julene bare slapper vi av og har litt familie/vennebesøk. Pleier å gå på kino i romjulen med vennene mine. På dagene blir det gjerne bytting av gaver/bruke gavekort eller bare gå rundt og titte på alle de stressede menneskene.

Endret av elvital
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

I adventstiden pleier som regel jeg og familien min å få med oss en julekonsert eller et teaterstykke. Når jeg kommer hjem til foreldrene mine på juleferie ca. 22 desember, er treet allerede pyntet (moren min liker å pynte treet allerede 21.desember. blir liksom litt "lenger jul" av det :fnise:). Lille julaften pynter vi ferdig huset, koser oss sammen og ser på Grevinnen og hovmesteren. Pappa sier hvert år at han er lei av "den hovmesteren nå igjen", men ler og storkoser seg når det først står på :ler:

På julaften er det tidlig opp, og jeg får fremdeles julestrømpe med en liten godtepose og presang fra "nissemor" (er 23). Litt senere på dagen drar vi på kirkegården og tenner lys ved gravene til familiemedlemmer.

Når vi kommer hjem fra kirkegården, er det stress på kjøkkenet hvor mamma gjør ferdig julemiddagen (vi har som regel både ribbe, skinkestek og pinnekjøtt, siden vi liker litt forskjellig alle sammen). Broren min og jeg setter oss til rette foran tv-en og ser på "Karl Bertils jul". Ingen jul uten! Senere er det julemiddag og dessert, med rolig julemusikk på stereoen i bakgrunnen. Etter dette er det kaffe, kaker og gaveåpning. Vi er ikke en veldig stor familie, men det blir jammen mange gaver hvert år likevel!

1.juledag er det en stooor julefrokost med masse deilig pålegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første søndag i advent henger jeg opp adventsstjerna i kjøkkenvinduet. Det er en oransje papirstjerne - som mannen min påstår ser ut som noe Albert og Herbert ville ha hengt opp, men den er lik den som mamma hadde i vinduet da jeg var liten, så opp skal den. Den foreldrene mine hadde ble brukt i mange år, og var teipet der den hadde revnet i brettene. Mamma ville kjøpe ny - men vi ungene nektet. Tilslutt fant jeg makene i Panduros katalog og fikk kjøpt nye :)

Adventstaken kommer også frem, med fire røde(!) lys i. Jeg vet at de skal være lilla - men her er jeg også vant til rødt fra jeg selv var barn, så det er dette som føles "julete" for meg. Videre setter jeg opp en syvarmet lysestake i kjøkkenvindet - under adventsstjerna og pynter vinduskarmen med engler.

Adventsstaken med lilla lys, og den pene adventsstjerna får henge i stua :)

I gangen setter jeg julestjerner i vinduet, og henger opp julekuler - slik at vinduene er dekorerte og koselige å se inn i utenfra. Mannen setter opp julelys ute på treet ved inngangen vår, og et tre med fargede lys oppe ved stabburet. Han setter også opp lys rundt åpningene i verandaen på trammen - noe jeg var skeptisk til, men resultatet er varmt og lunt og innbydende - så lysene kommer opp hvert år. Veranda kassene til blomster som henger på trammen fylles med einer og noen av lysen blir lagt "innimellom" her og.

Barna har adventskalendere. De har hver sin pakkekalender som bestemoren deres har brodert - så vil de gjerne ha en lego-kalender hver. Vi bryr oss ikke noe med pakkekalender til oss voksne her - selv om det ser ut til å være vanlig hos mange andre. Men mannen vil gjerne ha en sjokoladekalender...

Nå er det også tiden for å finne igjen julefilmene, slik at vi kan kose oss med disse utover i desember. Vi ser f.eks på Polarekspressen, Grinchen, Hjelp det er juleferie, Hjemme Alene filmene, The Santa Clause, Historien om Julenissen, Snømannen, Santa Clause - The Movie, Et juleeventyr, Diverse Disney jule dvd'er... Hvert år i November kjøper jeg et par - tre nye filmer til å supplere "samlingen" med.

Hele desember bruker vi til juleforberedelser. Vi baker - ikke syv slag, men pepperkaker må til, og et pepperkakehus eller to. Risboller er også populært og kanskje smørkranser og riflekjeks. Julevasken får jeg stort sett lov til å ta alene - men guttene er flinke til å hjelpe til med å rydde og pynte rommene sine. Litt nærmere julaften lager vi konfekt - sjokoladetrøfler, marsipan, brente mandler og andre herligheter. En kveld eller to blir også brukt til å lage julepynt - og julekort. Desverre begyner interessen for dette å dale litt ettersom guttene blir eldre, men en nisse og et par andre ting blir produsert og gjerne pakket inn til en heldig besteforelder/tante/venn.

Det skjer så mye i Desember, både med avsluning for skole og fritidsaktiviteter. Det er juleforestillinger og konserter, julemarkeder og selskaper. Heldigvis er jeg ikke hysterisk ihenhold til husmoræren - så julevasken blir nok ikke gjennomført på samme måte som min bestemor sverget til. Jeg går grundig til verks på bad, vaskerom og kjøkken - soverom og stue tar jeg mer en grundig helgevask på, og utsetter tak og vegger til våren.

Julemusikken settes på i Desember. (OK - noen ganger snikhører jeg litt allered i november, da...) Det er så mange nydelige julesanger, og er man ikke i julestemning og gleder seg allerede, så hjelper ihvertfall dette for meg. Noen av favorittene er O helga natt, Det lyser i stille grender, The first Noel, Silver Bells, The Spirit of Christmas... eh - egentlig kan jeg vel ramse opp haugevis her tro jeg. Jeg kan vel egentlig ikke tenke meg en julesang som jeg ikke liker.

Vi kjøper juletre - tidligere har vi hogd selv, men med alt det andre som foregår disse dagene, er det greit og raskt å kjøpe istedet. Hele familien er med og velger et stort og pent tre til oss, og et mindre ett til bestemor. (Men pent det også, selvfølgelig). Og et par julenek blir også kjøpt in. Småfuglene skal ha jul de også - som pappan til Emil I Lønneberget sier. (men vi sparer ikke noen av nekene til neste år da...;) )

Julegaver handler jeg aldri i god tid, selv om jeg alltid bestemmer meg for at neste år. DA! Men det skjer aldri. I desember starter jeg julegave handlingen. Vi kjøper tilbesteforelder, foreldre, søsken og barna i familien. Videre til noen venner og barna deres. Det meste tar jeg meg av - jeg og moren min tar en helgedag til handling og koser oss med det. Så reiser jeg og mannen og handler til guttene en kveld alene. Noen kvelder fremover bruker jeg til å pakke inn gaver, og til å skrive julekort. Jeg sender julekort til hele familien - og disse rolige "siste timen på kvelden" noen dager i desember er koselige stunder, med levende lys, julemusikk og noe godt i glasset.

Mannen i huset brygger øl. Dette er en mannfolkgreie, og jeg holder meg unna. Stort sett like greit - for det er sølete og klissete - ihvertfall slik som en stk ektemann, en 10 åring og en 7 åring gjør det. Ungene blander og rører, og er tappemestere når ølet skal øses fra bryggerkjele over til flasker. Da har de gjerne vært inne på vaskerommet flere ganger daglig og luktet og lyttet til ølkjelen. Ølet blir godt det - og drikkes til julemiddagen, og utover i romjula.

Selve pynting av hus og tre blir gjort den 22. Kjøkkenet blir pyntet med nisser - mens stua hovedsaklig blir pyntet med engler og julekrybber. En og annen nisse forviller seg ut hit og - og noen engler finner plass blandt nissene på kjøkkenet. Hjemmelaget julepynt fra barna opp gjennom årene, er tatt vare på og bringes til heder og verdighet igjen hver jul. Så sant det har overlevd mellomlagringen. En av de kjæreste tingene jeg har er 6 julekrybbefigurer av plast som jeg har fått av farmoren min. Selve stallen er borte for lengst - hvis den noen gang har eksistert, men Josef, Maria, Jesusbarnet og de tre kongene har jeg. Som liten var dette det fineste jeg kunne tenke meg, og jeg kunne stå i lange tider og bare beundre disse figurene - da jeg var en 9-10 år fikk jeg de av farmor. Hvert år er dette den julepynten jeg gleder meg mest til å pakke opp og sette frem igjen. Juletreet vårt er som regel stort - og vi har to belysninger på det. Vi pynter med juletrekuler i alle varianter og farger - glass. Plast var greit når ungene var små - men ikke nå lenger. Glasskuler, kongler, bjeller, spir - rødt, grønt, blått, gull, sølv... - istedet for glitter bruker jeg lenker av gullfargede perler og lenker av gullfargede stjerner. Juletrepynt som ble laget i barnehage og på skole er med.

Lille julaften stresser jeg rundt meg selv. Det er jo gjerne vanlig jobb først på dagen - også skal resten ordnes når man kommer hjem. Mannen måsendes noen turer på butikken for å kjøpe inn det jeg har glemt. Jeg legger opp fruktfat, og trauet fylles med julegodterier. Julegaver skal byttes med familie og venner. Klær skal strykes. Juleduker strykes og legges på bordene. Pakkene legges under treet. Jeg lager kabarèt til julefrokosten, kirsebærsaus til riskremen, koker risgrøt til nissen (og holder av litt til dessertern vår). Guttene tar med seg grøt med sukker og kanel og et stort smørøye, og en kopp med hjemmelaget saft og går ut på låven. Nå skal nissen få julegrøten sin. Eldstemann har de siste årene fortalt meg at nissen ikke finnes, og at det bare er noen som kler seg ut på julaften - men så er han ikke hundre prosent sikker likevel, også hører det jo med å gå ut med grøt, også kan det jo hende at lillebror ikke tør å gå alene, også...

På kvelden koser vi oss med kaker og godteri og ser på tv. Det er NRK som gjelder - og selvfølgelig Grevinnen og Hovemesteren. OK - vi har sett den mange ganger før, men det hører med - og om jeg ikke gapskratter av den lengre, så får den meg til å smile, og småhumre - og tenke på alle de andre gode julene jeg har opplevd, både som barn - og nå med egne barn. Det er det tradisjoner er for meg - ting jeg har gledet meg over som liten, tenåring, ung voksen... og ved å holde fast på disse tradisjonene bringer det frem minnene om disse gledene. Noe jeg igjen gjerne vil videreføre til mine barn. Så jeg har tatt med mine kjæreste minner og juletradisjoner - og mannen har tatt med sine kjæreste minner og juletradisjoner - også bruker vi de sammen, og har laget noen nye egne tradisjoner sammen med guttene, slik at vi feirer VÅR jul.

SÅ KOMMER JULEKVELDEN - da er det opp tidlig. Sette på juletreet og tenne lys mens det fortsatt er mørkt ute. Fyre i ovnen og sette på tv. Lese julebladene - Blondie, Knoll og Tott, Billy, Snøfte Smith - Nemi og Pondus. Og - det er lov å spise litt godteri og mandariner før frokost. Så er det og ordne seg - dekke på frokostbord med all julematen. Kabarét, egg og røkelaks, rull, sylte, edamerost, sild, juleansjos, julepostei... Gutten løper ut på låven for å se om nissen har vært der - og tenk, det har han. Han har til og med lagt igjen en liten pakke som takk for julegrøten. Guttene får også lov å åpne en pakke på formiddagen - gjerne lego, som de kan bygge opp og leke med, så har de noe å holde på med når ventetida blir så utrolig lang.

Jeg har ikk tid til å sitte og se på tv, men foretrekker å ha på NRK, slik at jeg har de kjente og kjære lydene surrende i bakgrunnen mens jeg forbereder middagen og styrer rundt med det jeg har igjen og ordne. Snekker Andersen og Julenissen, Reisen til Julestjernen, Tre nøtter til Askepott og Walt Disneys Julekavalkade. Det blir ikke julekvelden uten dette - (selv om det meste blir via ørene).

Julemiddagen her er ribbe, pølse og medisterkaker. Hjemmelaget surkål hører med. Til dessert er det riskrem med rød saus. Etter middagen rydder vi av bordet - så tar vi kaffe og dessert inne i stua mens guttene deler ut gavene. Jeg har ikke hjerte til å drøye og drøye tida for dem - og husker selv hvor lenge man måtte sitte ved bordet, og hvor utrolig fælt det var når hele magen var en knute av spenning og forventning. Når gavene er delt ut pakker guttene opp først (selvfølgelig) - jeg og mannen tar gavene senere når ungene er ferdig, og vi har hjulpet til med å montere det som må monteres av leker og har fått bort papir og esker, og ting roer seg litt ned igjen. Jeg håper alltid på å få minst en bok til jul - og en av gavene mine har jeg kjøpt selv, og merket at den er fra katten vår, slik at dette er sikret....

Sent på kvelden sitter jeg gjerne våken alene - mens guttene har sovnet utslitte og fornøyde, og mannen på sofaen mens han så på tv - og bare tenker på hvor heldige vi er, som har hverandre og hvor mye vi har å være takknemlige for - også blir jeg litt sentimental og rørt og griner en liten skvett før jeg kysser alle mine godnatt en gang til - og går og legger meg.

Det her ble litt oppramsing, men jeg er veldig knyttet til mine tradisjoner og "ritualer" rundt det meste jeg gjør i førjulstiden - fast adventspynt som må opp, musikk og filmer som hører til, baking og vasking og handling og familieaktiviteter. Jeg kan ikke tenke meg å hoppe over den ene dagen jeg og mamma reiser på handletur alene, eller å lese juleblader og spise julegodt før frokost på julekvelden. Kveldene med julekortskriving, pepperkakebakst og valg av juletre - alt sammen hører med her....

Endret av Illusen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften: På dagen går vi til gravene og tenner lys. Deretter samler vi de eldste som ikke kan dra fra sykehjemmet og tar med noe ekstra kos til dem.

På kvelden blir det middag med hans familie og noen gaver da min side alltid feirer 1 Juledag. Midnattsmessen kl 00:00

Juledagsmorgen: Min tradisjon fra barnsben av. Vi åpnet gavene på morgenkvisten og hadde en stor tradisjonell Engelsk Julefrokost. Så går vi til Messe i Kirken og deretter samles vi for middag.

2 Juledag: God frokost og Messe (Ja vi går masse i Kirken ved jula hehe) og så middag med enten venner eller søsken. Muligens en kinofilm senere.

Romjula har jeg i år tatt ferie og da skal vi bare kose oss hjemme meg og ungene.Mannen jobber kortere dager.

Regner med vi kjører til fjells ved nyttår og feirer det med venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og sambo reiser alltid ned til akerbrygge og går på julemarked, der fryser vi like mye hvert år, men vi holder hender, små kysser litt og drikker kakao! Så drar vi på fridays og spiser middag, hvor vi spanderer på hverandre for å gjøre det litt koselig. Så handler vi litt julegaver før vi drar hjem.

Natt til første advent er han alltid ute med noen kompiser så her hopper jeg inn i pysjen, setter på masse julemusikk, baker alltid pepperkake muffins. Også pynter jeg til jul hele natten.

Julaften jobber jeg alltid så jeg står opp tidlig og venner sambo med julestrømpe og pepperkakekaffe(nespresso)(jeg vet han ikke liker den kaffen og heller den ut med en gang jeg går, menj eg elsker lukten av den og syns det er så koselig å forlate huset med den lukten i nesen.

Så drar jeg til mormor og feirer jul der, mens sambo er hos sine foreldre. Så møtes vi hjemme om kvelden og tar ett glass(eller to) og ser på gavene til hverandre og prater til langt på natt. aahh jeg liker julen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lillegulaften pynter vi alltid treet og spiser risengryngrøt med mandel. Selve julaften starter vi med litt tv titting av diverse juleprogramer, tre nøtter til askepott, mikkes jul (hehe må se på det vært år) og reisen til julestjernen. Utover dagen pynter vi oss og spiser i rundt seks tiden. Vi pleier som regel å spise kalkun med stuffing og annet tilbehør ettersom familien har litt engelske gener, men har også som regel innspill av medisterkaker, julepølse og riskrem til desserett og så klart chirstmaspudding som vi tenner på. Etter en koselig og lang middag setter vi igang med å synge julesanger. Tante spiller piano mens resten av familien synger, bruker alltid lang tid på å synge julesanger ettersom vi tar dem på både norsk og engelsk. Deretter går vi rundt juletreet og synger enda flere sanger. Så begynner vi med pakken og bruker som regel lang tid på dette, ettersom alle følger med på hva de andre får (hvertfall i begynnelsen. Resten av kvelden går med til kos, spill, kaffe og kaker.

Første juledag får vi alltid julestrømpe med diverse smågaver og godis. Deretter har vi lang og koselig julefrokost.

Å gleder meg til julen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...