Gå til innhold

Hvordan ser din dag ut?


Gjest Consensio

Anbefalte innlegg

Gjest Consensio

Ja, hva er dine tradisjoner og hvordan ser din dag ut fra start til slutt?

kan begynne med meg selv;

Vi er to voksne og to dyr. Julaften kan se forskjellig ut fra år til år, da det hender vi feirer med min far og hans samboer, men vi feirer også hjemme alene.

Når vi er hjemme går dagen slik;

Vi sover til vi våkner. Siden jeg alltid våkner tidligst, så dekker jeg på stuebordet med nystekte rundstykker og pålegg. Vi koser oss med frokosten i sofaen, åpner noen pakker, ser på tegnefilmer og kanskje spiller brettspill eller lignende.

Så rydder jeg, tar meg en god tur med bikkja, dusjer og begynner på julematen.

Skjærer opp juleskinka, steker pølsene, varmer opp janssons fristelse, varmer opp kjøttbollene.

Dekker på all maten.

Ser på Kalle Anka for så å spise julematen.

Etter maten så rydder jeg opp, setter frem frukt og godis også pakker vi opp resten av gavene.

Kvelden er kommet og vi slapper av med gode filmer, spiser litt av julematen resten av kvelden :fnise:

__________________________________________________________

Om vi feirer hos min pappa, så våkner vi alltid til at han sniker seg inn til oss og legger en julestrømpe ved siden av sengen og smeller i døra på veien ut igjen så vi våkner :fnise:

Da åpner vi strømpa og koser oss med skrapelodd og litt smågodis. Deeeeeeilig å være "barn" igjen, hehe.

Så står vi opp, sløver i sofaen og ser på TV og venter på at pappa skal bli ferdig å dekke på til frokost.

Etter frokosten så kjører vi opp til et skogsholt hvor vi går en god tur med bikkja.

Når vi kommer tilbake så er det dusjing og pynting, hjelper pappa med maten og dekke på.

Klokken 5 er middagen klar og da sitter vi gjerne ved bordet til klokken nærmer seg 7-8 på kvelden.

Etter at vi har ryddet fra bordet, satt frem kaffe og godt i stua så pakker vi opp pakker og til slutt så sovner vi alle i sofaen eller godstolene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-9-10-tiden: Stå opp. Broren min og jeg ligger på sofaen med dynene våre og ser på julemorgen. Peisen er fyrt opp, mamma virrer litt rundt og pappa leser på senga.

-11: Tre nøtter til askepott!!

-Reisen til julestjernen

-Donalds jul

-Dusjing, sminking og påkledning

-16: Julegudstjeneste og besøke graven til farmor og farfar

-17: Hele familien (13-15 stk) møtes hos tante og onkel. Alle er glade, spente, kjenner på pakker og sånt

-18-19-tiden: Ribbe og alt som hører med

-Kjenne mer på gavehaugen, spille litt julesanger på piano, spille litt spill og sånt

-20-tiden: Riskrem med mandel!

-Nissen kommer :) Like spennende hvert år!

-Åpne pakker!

-Kaffe og kaker. Se på hverandres gaver. Spille, synge ol.

-00-01: Hjem og sove etter en fantastisk dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fire voksne (foreldre, og to "barn" ;) ), samt en hund. Min mor våkner litt senere enn vanlig og går tur med hunden. Vi to "barna" står opp i titiden, og da spiser vi en liten felles frokost. Jeg ser deretter tre nøtter til askepott sammen med min mor (og kanskje bror). Så drar pappa ut med hunden på en lengre tur, og når han kommer inn spiser vi en liten risengrøtslunsj med mandel (evt. drar han ut etterpå..).

En eller annen gang inni dette her pynter vi oss (jeg husker aldri når, men mistenker at det er en gang etter lunsj ;) ). Så, mens min mor og far driver med diverse ting, som sisteliten-pynting, matlaging, e.l., graver jeg og min bror fram alle gavene som er å oppdrive i huset, og plasserer dem fint under treet.

Så ser alle Karl-Bertil Jonssons jul (eller hva det å heter). Etter dette pleier jeg å ta meg en runde i huset for å ta bilde av all julepynten og treet, samt 10-20 bilder av hunden (for å prøve å få minst ett litt fint :ler: ). Når det nærmer seg middagstid pleier min mor (evt. vi "barna") å stikke ut en kjapp tur med hunden igjen, og så er det julemiddag (uten dessert eller kaffe eller noe, noe som visstnok er litt uvanlig).

Om det ikke blir for sent, så åpner vi pakkene på kvelden, ellers venter det til dagen etter, etter at vi har hatt vår tradisjonelle gigantfrokost (som gjerne varer fra 10 til 14. :ler: ).

Herlig med jul. Ikke noe stress på noen måte, og alt er bare fint. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen hos min mor begynner på lille julaften, da samles hele gjengen til pynting og kos. De minste barna blir lagt etter "julebadet" med nye pysjer og sengetøy. Så er det pynting av hus og tre, samtidig så lager min stefar mat som vi koser oss meg utover kvelden, samt god drikke. Vi hører på julemusikk selvfølgelig. Så henger vi opp julestrømpene til ungene, og legger oss. Så begynner snikingen rundt i gangene for å henge opp strømpene til de voksne, mye knising og fnising, hehe.

Når vi våkner grytidlig på julaften av barnas hyl, blir det kos i stuen sammen med dem, se på disney på tven og spise en god frokost. Så er det julegrøt litt senere på dagen og da settes pinnekjøttet på. Elsker lukten av pinnekjøtt og kongerøkelse!!! Alle er stelt og ferdig til kl 17, da er det gløgg og Sølvguttene. Vi går til bords i 18 tiden tenker jeg, og barna får åpne en pakke hver. Middagen har en tendens til å vare en stund, så vi begynner nok ikke på pakkene før 20-21 sammen med kaffe og kaker, det er ingen som orker dessert så kort tid etter maten. Yngstemann som kan lese må lese opp alle pakkene, og vi begynner alltid hvert år så flinke med å lese opp en og en pakke og kaste papiret, men vi er så mange at det tar for lang tid, så det ender opp som et salig kaos til slutt, hehe

Barna får vel være våkne til 23 ca, etter at de er lagt, er det på med koseklærne og bare nyte resten av kvelden med familien.

Stor frokost 1 juledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg egentlig er vant til det når ungene var hjemme og mindre.

Vi sov til vi våknet av oss selv. Unger så på tv og koste seg med julestrømpene. Jeg gjorde det jeg ikke rakk lillejulaften.

Far til ungen kom om rundt kl. 12. Han jobb var å bade de og få på de juleklærne. Så hentet han min mor. Jeg ordnet meg og tok fatt på julemiddagen. De andre dro noen ganger i kirken dersom ungene skulle synge i koret.

Mat rundt kl. 17. Ingen dessert. Så kaffe, kaker og gotteri før vi åpnet pakkene en og en. Koste oss med hverandre. Når ungene var trøtte og lagt så åpnet vi voksne en flaske rødvin og satt og pratet utover de sene timene.

Jeg savner den tiden. Nå er moren min død og unger flyttet hjemmefra.

Nå er julaften at jeg sover til jeg våkner. Hører på musikk, ser litt på tv og styrer med mitt. Spiser når jeg har lyst til det. Avslutter kvelden med portvin, stearinlys, tv eller en film eller en bok.

Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stapler

Vi har julaften hjemme hos oss nå. Vi våkner av oss selv en gang utpå formiddagen. Jeg begynner å forberede julemiddagen. Mannen pusler rundt med ting som må ordnes. Dersom vi har tid ser vi "Tre nøtter til Askepott". Utover dagen er det som regel noe som skal ordnes til julemiddagen og så drar vi til julegudstjeneste. Når vi kommer hjem fra kirka setter vi på potetene og grønnsakene og ca 45 min etter spiser vi (middagsbordet har vi dekket kvelden før). Etter middag og dessert tar vi av bordet og vasker opp det som må tas for hånd. Så har vi pakkeutdeling og masse småkaker og julegodteri etterpå!

*gleder meg til jul*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker julaften hos mamman min.

Der står vi opp tidlig, ser på barnetv og koser oss med julestrømpa.

Sånn sitter vi til 4 tiden før vi ordner oss. Deretter er det god middag hvor "alt til sin tid" ikke kunne passet bedre :) ekstremt fælt for ei lita jente som vil grave i pakkehaugen ;) Så lar vi maten synke. Kaker og kaffe blir satt på bordet med litt søtt. Så i 20-21 tiden åpnes pakkene. De blir lest opp en og en, før vi så åpner opp en og en pakke så alle får se :) Liten familie :) Så spiller vi brettspill og prater ut i de sene timer.

Trenger jeg å si at jeg gleder meg til å feire jul i år?

I år skal også samboern min få oppleve min fantastiske jul ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 4 - to voksne og to barn på 7 og 11 år. Julaften står vi opp ganske tidlig, tenner stearinlys og juletre. Ungene åpner julestrømpene sine. Så blir det en liten frokost og noen tradisjonelle tv-programmer, før vi kler oss og reiser til mine foreldre for en stor julelunsj sammen med min søster og hennes familie. Utveksling av julegaver foregår også her.

Vel hjemme igjen setter vi på pinnekjøttet, ser litt mer TV og legger gavene under treet. Vi spiser julemiddagen etter barne-TV, ca. kl. 18.30. Så blir det oppvask og rydding på kjøkkenet, evt. dessert for den som orker det. Pakkene starter vi på i 20-tida. Det er ganske fort gjort når vi først begynner... Etterpå blir det bare avslapping, ungene koser seg med gavene de har fått, det blir kaffe og kaker/godteri. Sent på kvelden får vi som regel besøk av min samboers bror med frue. Prat og godt selskap til langt på natt etter at ungene er kommet i seng. Åh, jeg kjenner at jeg gleder meg allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer julen med familien min :)

Dagen begynner vel med at vi sover til lenge på morgenen, før vi dekker skikkelig frokostbord med varme rundstykker og alt. Vi får også åpne et par julegaver om morgenen :sjenert: etter dette ser vi julefilmer og rydder i huset, mens jeg går lang tur med hunden( Det er så koselig, da er det nesten ingen mennesker ute) Så kommer kvelden og vi spiser pinnekjøtt. Etter dette bare slapper vi av og åpner resten av julegavene mens vi spiser dessert, kaffe og kaker ut resten av kvelden :)

Kjenner jeg gleder meg masse :nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften hjemme hos min familie er lik hvert år ;) :

- Alle står opp sånn ca likt, rundt 8-9-tiden (lillesøster kommer og vekker alle)

- Åpner julestrømpe og sitter å gomler godteri og spiser frokost foran tv´en med juleprogrammer og med julehefter (Snekker Andersen og 3 nøtter til Askepott må ses hvert år) Dette mens mamma eller pappa lager grøt.

- Spiser grøt i 12-tiden, alltid like spennende med hvem som får mandelen ;)

- Ser på Reisen til Julestjernen og Disneys jul

- Møter pappas brødre m/familie ca kl 16 på kirkegården hvor vi tenner lys på gravene til våre kjære.

- Hjem til ribbelukt og sølvguttene :)

- Spiser ribbe m/masse godt tilbehør.

- Etter å ha ryddet av bordet og satt frem kaffe og kaker begynner vi med pakkeåpninga. Én og en pakke, det er viktig! ;)

- Etter pakkeåpninga sitter vi og skravler og koser oss med å titte på hverandres gaver osv..

Jeg elsker jula!! :hjerte:

Er spent på hvor jeg kommer til å feire jul i år, i og med at jeg har termin 20.desember ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer i ei seng i syden en plass. Sover til i 8-9 tiden. Står opp og tar en joggetur langs stranden, 10-12 km. Så tar vi en times tid på treningssenteret på hotellet -trener litt styrke. Så går vi på en god restaurant å har brunsj. Etter det bærer det til stranden hvor vi ligger å soler oss et par timer, så svømmer vi litt. Deretter drar vi til hotellet, skifter, snakker på telefon med de hjemme og ønsker de god jul. Sitter litt på verandaen å koser oss. Så bærer det ut hvor vi shopper litt, etterfulgt av en laaang, god middag, bare oss to. Og dessert selvsagt. Så tar vi en lang gåtur i måneskinnet før vi går rolig til sengs å forteller hverandre hvor mye vi betyr for hverandre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

- Etter å ha ryddet av bordet og satt frem kaffe og kaker begynner vi med pakkeåpninga. Én og en pakke, det er viktig! ;)

- Etter pakkeåpninga sitter vi og skravler og koser oss med å titte på hverandres gaver osv..

Det er jeg vant med også. Tok jo en halv evighet når vi var små da :fnise: men jeg syns det er mye mer koselig når vi åpner en og en pakke slik at alle får vist frem hva de har fått.

Det var ett år for lenge siden, hvor jeg feiret jul med en jeg var sammen med på den tiden og det var den mest kaotiske kvelden jeg har vært med på tror jeg. Alle ungene fant alle sine pakker og satte seg nærmest i hvert sitt hjørne og rev opp papiret. De voksne gjorde så og si det samme.

Syns nesten det ble litt trist og langt fra inkluderende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julaften er en dag jeg forguder! Den dagen er den dagen jeg går rundt og smiler og er fornøyd med alle rundt meg. Det starter på lille-julaften da vi inviterer en del venner over på grøt, gløgg, julekaker og julebrus for å se grevinnen og hovmesteren, tett etterfulgt av "Hjelp, det er juleferie", før alle ønsker hverandre en gledelig jul og går hjem til sine. Julaften morning står jeg opp tidlig, fyrer i peisen og setter på barne-tv (må ha barne-tv på julaften). Jeg lager en flott frokost i stuen med masse pålegg og selvfølgelig hjemmelaget rosinbrød. Vekker mannen og vi setter oss i sofaen og skikkelig kjenner på at vi har en fridag. I 3 tiden begynner vi med damping av pinnekjøtt og skrelling av poteter. Pynting og dekking av bord, bæring inn av ved og gjøre alt klart til kvelden. Bære ned et ekstra salongbord og gode stoler slik at alle 16 sitter behagelig hele kvelden :) Kl 18 går jeg med korpset og spiller for de enslige, som gir en helt ubeskrivelig følelse. Blir aldri jul uten den tradisjonen. Imens er mannen hjemme og passer på at ting ikke koker tørt/over. Rundt kl 19 ankommer familien (bønder, så dyrene må stelles først)og pakker skal stables og folk inntar matbordet mens søster står på kjøkken og lager aller beste kålrotstappe. Etter endt middag er det riskrem og kransekake mens kaffekoppen nytes. Så ryddes middagsbordet vekk i 8 tiden ca. Da setter alle seg godt til rette, men enkel julemusikk på i bakgrunnen og masse frukt, nøtter og godis på bordene. Vi deler ut en og en pakke og alle skal få se hva alle får. Så i 12 tiden er vi ferdige med pakkene og kakene kommer på bordet. I 1 tiden drar folk hjem til sitt, alt for mette og fornøyde ;) Da setter jeg og mannen oss ned og tar oss et godt glass med rødvin og ønsker hverandre god jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

starter alltid med type panikk-Hva om jeg har sovet for lenge og går glipp av 3 nøtter til Askepott!!!?

Ungene får sitt vanlige latterkikk av mor som må ha med seg denne og som ikke kan forstå at ungene synes filmen er dødskjedelig :klø:

Sterk kaffe som nytes med div.julekaker (kromkaker,sirupssnipper osv)

mens jeg ligger i sofaen og titter på Askepott.

Når filmen er over hopper jeg i dusjen og sminker meg mens jeg sender et stk.barn i dusjen mens den andre får hjelp med finstasen-Multitasking indeed

Så pakkes ned gaver,ekstra varme gensre (for kveldsturen hjem) hundemat og diverse go'saker før vi tråkker ut i snøen på vei hjem til mine /gubbens foreldre. Det tilbringes hele julekvelden med herlig mat og mye morro.

Maten spiser nøyaktig kl.17 med lyden av sølvguttene i øret.

Oppvask og litt kaffe før gaveutpakkingen starter.Hver enkelt gave skal pakkes opp og kikkes på før vi henter en ny en.

Så mer kaffe ,kaker og godt før vi finner veien hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, julaften :rødme:

Jeg og søsteren min våkner i 8-tiden, setter på barnetv og spiser en god frokost (mamma er som regel på jobb). Så MÅ jeg få med meg "3 nøtter til aksepott", søsteren min liker ikke filmen så hun sitter og er sur til den er slutt. Men det bryr jeg meg ikke noe om!:P

Så kommer mamma hjem fra jobb og hviler litt før hun begynner på maten. Jeg og søsteren min steller oss og koser oss med enda mer tv-titting og noe godteri. Av og til går jeg i kirken rett ved siden av her, jeg skal nok gjøre det i år. I 19-tiden er middagen klar, og vi setter oss til med julemusikk og får med oss julekalenderen som er tv. Etter middag er det pakker, og etter pakker sitter vi og ser en film (og jeg og mamma tar oss et glass eller to med noe godt i):) En herlig, herlig dag!

I år skal jeg mest sannsynlig jobbe på dagen, og så skal jeg lage julemiddagen, så blir annerledes, men sikkert veldig fint alikevel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker å stå opp klokken 08, og da henger julestrømpen med godteri over senga mi. :) Tar med meg julestrømpa og dyna og setter meg på stua og ser på Julemorgen. :) - Snekker Andersen og hele pakka :) Etterpå er det julefrokost med familien før det blir 3 nøtter til Askepott og reiser til julestjerna.

Etter det bruker vi og hente bestemor før vi drar på gravsted og tenner lys til familie som ligger der.

Så drar vi hjem igjen, forbereder middagen, hører på julemusikk, prater eller ser på tv :)

Middagen serveres rundt klokka 18. Da er det svineribbe og svinestek med alt man kan tenke seg av tilbehør.

Riskrem med rødsaus og julekaker til dessert litt senere, i samme forbindelse med da vi begynner å åpne opp julegavene :)

... Og det bruker å ta sin tid.. Etter 4-5 timer er vi ferdig ;)

Da sitter vi på stua, prater, spiser julegodteri og beundrer alle de fine pakkene vi har fått.

Eeeelsker jula! :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Normalt starter alt med elendig søvn uken før. Selve dagen er jeg som regel kvalm og usosial. Timene føles som dager og uker. Til slutt kommer middagen... Preget av kvalmende falske smil og kvalmende fraser totalt blottet for sjel og oppriktighet.

Etter middagen er det en lidelse å drive på med åpning av pakker. Med litt flaks klarer en å unngå å fornærme noen via de gavene en selv gir.

Etter gavene slår missmot og total tomhetsfølelse inn. Så en går litt som en zombie gjennom resten av uken og våkner til liv ute i januar en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt starter alt med elendig søvn uken før. Selve dagen er jeg som regel kvalm og usosial. Timene føles som dager og uker. Til slutt kommer middagen... Preget av kvalmende falske smil og kvalmende fraser totalt blottet for sjel og oppriktighet.

Etter middagen er det en lidelse å drive på med åpning av pakker. Med litt flaks klarer en å unngå å fornærme noen via de gavene en selv gir.

Etter gavene slår missmot og total tomhetsfølelse inn. Så en går litt som en zombie gjennom resten av uken og våkner til liv ute i januar en gang.

Og der kom Brutal_Mann med sin negativitet,ventet på den :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Og der kom Brutal_Mann med sin negativitet,ventet på den :fnise:

Folk spør, de får ærlige svar.

Beklager at jeg ikke har et fantastisk og lykkelig liv å dele av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...