Gå til innhold

Får ikke sitte sammen med mannen i bryllupet


Gjest Gjest_Opal_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Opal_*

Vi skal i et bryllup om et par uker. Jeg gleder meg, men kjenner ikke så mange utenom brudeparet (det er i utgangspunktet mannens venner). Jeg fikk vite i dag at bordplasseringen under middagen er full mix - altså slik at ingen sitter sammen med sin kjæreste/samboer/ektefelle. Kjente jeg ble veldig skeptisk da. Er dette vanlig i brylluper? Hvorfor gjør man det i så fall? Selv har jeg aldri opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hvorfor man gjør det? Det er vel såpass enkelt som at man vil unngå at par stikker hodene sammen og bare snakker med hverandre. Sosialisering, kalles det. Jeg synes det er en god idé. Du klarer da vel vitterlig å sitte gjennom en middag uten at mannen må holde deg i lanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at det gjøres slik, tradisjoen er jo at de ulike kretsene rundt brudeparet også skal læære hverandre å kjenne.

Smalltalk er en egenskap man er nødt til å kunne litt av i en del sammenhenger.

Endret av Donpedro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miley

Det er slike ting som får meg til å ville takke nei til invitasjoner. Jeg synes det er grusomt å sitte der med fremmede mennesker å prøve å dra i gang en samtale. Jeg drar i bryllup for å kose meg og feire brudeparet, ikke for å få nye venner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike ting som får meg til å ville takke nei til invitasjoner.

Da synes jeg du skal takke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miley
Da synes jeg du skal takke nei.

Det skal du ikke se bort i fra at jeg gjør. Nå slipper jeg som oftest dette dilemmaet, da de fleste har bryllup for å feire bryllupsdagen, ikke for at alle skal få seg en ny venn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vil vel gjerne at du skal sosialisere deg med diverse mennesker. Hadde aldri gjort det sånn selv. Folk får velge om de vil sosialisere seg eller ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres merkelig ut, men noen velger jo å gjøre det slik også :)

Hadde følt meg ganske "liten" om jeg ble plassert sammen med noen jeg ikke kjente i det hele tatt i en slik anledning. Minste de kunne gjort var å plassere deg sammen med mannen illefall.

Vi lot gjestene selv blande seg til kaffen og de mikset seg ganske godt selv, men til middagen vil vi jo gjerne plassere gjestene slik at alle trives, da er det godt å iallefallha en person en kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik tradisjonen er, at man skal bryte opp par (i alle fall ektepar, tidligere var det noe om at de som er gift skal brytes, de som ikke er det skal ikke brytes, men i dag når så mange er samboere, så forsvant jo den grensen da...) Det er dog vanligere og vanliger å ikke bryte opp par, men tradisjonelt sett så "skal" man altså gjøre det i bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i bryllup satt jeg ved kjæresten min. Familien til brudgommen satt ikke i en haug i sammen, men partnerne satt ved hverandre.

Det var onkelen til kjæresten min som var brudgom, så jeg kjente ingen andre enn familien hans.

Ved meg og kjæresten satt jo da andre folk, og vi pratet jo med disse så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er ikke så veldig glad i slik miksing selv, men det er langt fra noen grunn til å takke nei til en invitasjon. Det kan jo faktisk hende at du får mannen din tvers over bordet e.l. slik at dere fortsatt kan prates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike ting som får meg til å ville takke nei til invitasjoner. Jeg synes det er grusomt å sitte der med fremmede mennesker å prøve å dra i gang en samtale. Jeg drar i bryllup for å kose meg og feire brudeparet, ikke for å få nye venner.

Signerer denne!

å sosialisere seg kan man vel fint klare selv om man sitter sammen med noen kjente... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik tradisjonen er, at man skal bryte opp par (i alle fall ektepar, tidligere var det noe om at de som er gift skal brytes, de som ikke er det skal ikke brytes, men i dag når så mange er samboere, så forsvant jo den grensen da...) Det er dog vanligere og vanliger å ikke bryte opp par, men tradisjonelt sett så "skal" man altså gjøre det i bryllup.

Leste om dette i en bryllupsbok jeg lånte av min svigerinne til vårt bryllup. Den var jo ikke så veldig gammel og jeg husker ikke nøyaktig hva det stod, men det var noe om at gifte par skulle hahverandre til bords og samboere/forlovede skulle sitte ved siden av hverandre, eller omvendt :sjenert:

Har aldri hørt om noen som har splittet par sånn helt jeg,har vært gjest eller servitør i 4 bryllup og har mange venninner som akkurat har giftet seg, men aldri hørt om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, jeg leste mye om det da vi skulle gifte oss, at gifte par skulle brytes (men gjerne settes sånn på skrå over hverandre da, ikke sånn i hver sin ende av rommet, loksom...)

Dog, vi brøt ikke opp parene, hverken gifte, samboende eller kjærester vi da, utenom mine foreldre, som jo satt på hver siden av oss (Ja, sånnsett var jo hans foreldre også splittet, men de er skilt uansett, og satt sammen med sine nye partnere, så det var bare mine foreldre som ble splittet, av par)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting å splitte par i bryllup. Et bryllup er ingen anledning for å tvinge folk til å lære seg smalltalk samme hvor nyttig det er i andre situasjoner. Endel av uttalelsene over her vitner om svært liten respekt for innadvendte mennesker. For utadvendte sosiale mennesker er det å sitte med partneren sin ingen hindring for å snakke med de andre ved bordet. For innadvendte mennesker, noen kanskje med sosial fobi, vil det å bli satt sammen med fremmede ikke nødvendigvis føre til at de er mer sosiale med andre, det kan tvert i mot bli en stressende situasjon som ikke akkurat gjør denne dagen til en positiv opplevelse. Å holde par sammen er derfor etter min mening den beste måten å sørge for en hyggelig fest uansett hvem man er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal i et bryllup om et par uker. Jeg gleder meg, men kjenner ikke så mange utenom brudeparet (det er i utgangspunktet mannens venner). Jeg fikk vite i dag at bordplasseringen under middagen er full mix - altså slik at ingen sitter sammen med sin kjæreste/samboer/ektefelle. Kjente jeg ble veldig skeptisk da. Er dette vanlig i brylluper? Hvorfor gjør man det i så fall? Selv har jeg aldri opplevd det.

Aldri noengang hørt om! Er vel vanlig at de mixer litt så ikke bare kjentfolk kommer ved siden av hverandre, men at man "splitter" samboerpar eller gifte, er helt uvanlig. Skjønner godt du ble skeptisk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Helt grusomt. Brudeparet må være onde mennesker.

Alt annet enn å bli hjemme er jo uaktuelt. Kanskje du bør ringe inn en bombetrussel under festen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke vært i et bryllup der det har vært gjennomført.. Jeg liker ikke det i det hele tatt!ikke at jeg ikke klarer meg uten min kjære,men jeg føler meg langt tryggere-noe som fører til at jeg snakker mer med de rundt meg. Vi gjorde det heller ikke slik i vårt bryllup,for alle venners erfaringer var så negative.

Påtvungen sosialisering er jeg ikke fan av :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er latterlig er jo at selv om brudeparet er yber sosiale vesener, som syns slike ting er morsomme, er det jo greit å ta litt hensyn til folkene man ber. I et bryllupp hadde jeg vært interessert i at gjestene mine hadde vært komfortable og hatt det hyggelig, ikke at de var småstresset og anspente p.g.a. at jeg på liv og død skulle utfordre deres sosiale ferdigheter og selvtillit. De flåsete svarene fra enkelt her kommer tydeligvis fra folk som er propfulle av selvtillit og sosiale smalltalk skills, og som har lagt empatien - med de som ikke er like seg selv - nederst i fryseboksen.

Endret av kristian82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen er veldig glad i å mikse i bryllup, mens andre ikke liker dette. I vårt bryllup har vi valgt å ikke splitte opp noe par, men allikevel prøve å mikse litt på tvers av familier og venner sånn at man blir kjent med andre enn de man allerede kjenner også. Men alle sitter sammen sin partner eller da sammen noen de kjenner om de er single. Selve ideen bak miksing kan være veldig fin (det å bli kjent), men ofte så kan det også resultere i laber stemning hvis de som er mikset føler seg ukomfortable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...