Gå til innhold

Boning av gulv


Tusenfryd

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid forestilt meg bonig som noe man gjør på skoler og i bedrifter med digre maskiner og sånn...

Men nå hører jeg om at folk boner gulvene sine hjemme - selv. Og det vil jeg også. Vi har sliten linoleum og den trenger absolutt en opshining. Det er ikke aktuelt å skifte gulv - noe jeg hadde gjort om jeg skulle bli boende...

Uansett - noen som vet hvordan jeg går frem, hvor jeg kjøper stæsj, hva slags stæsj og sånne ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er forskjell på boning og å ha på polish. Jeg bruker polish både på parkettgulv og vinyl. Det finnes egne flasker, jeg kjøper dem på Meny, med Johnsons polish - både for parkett, vinyl og steingulv.

Du må vaske gulvet kjempenøye først, deretter skylle godt og tørke over. Så skal polishen utover, og den tørker på ca en time.

Jeg bruker superklut for å dra polishen jevnt utover. Det må gjøres nøye, ellers blir det lett skjolder. Langkost med borrelås og super-gulvklut, så blir det bra.

Men på den annen side - fordelen (og ulempen) er at det går av igjen med salmiakkvann. Og bikkje-piss :evil:

Det slites av, men har veldig fin effekt.

Første gangen jeg gjorde det, hadde jeg et stygt vinylgulv med sveiseskjøt tvers over. Skrubbet ned hele gulvet, omtrent med neglebørste, det ble utrolig rent :oops: Med polish etterpå ble gulvet som nytt! Og så rent, og så bra det holdt seg! Og mye lettere å holde rent etterpå - møkka fester seg ikke-

Som du skjønner, jeg er absolutt tilgjenger av dette.

Og joda, jeg ble mobbet av naboene først - slike husmortendenser synes de ble i overkant. :D

Jeg har også tatt på polish på helt nye parkettgulv - da får de en fin, matt glans, og blir ikke så lett stygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Hva slags supergulvklut mener du? En eller annen microfiber-sak?

Og hvor lenge varer effekten? Bikkjepiss er ikke noe problem her, men jeg må innrømme at da det var veldig lenge siden gulvvask, så helt jeg salmiakk over hele, lukket døren, og kom tilbake og skrubbet etter en halvtime. Nå er jeg imidlertid flinkere til å ta det regelmessig, så denslags er ikke lenger nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn Jif mikrofiber langkost, trapesformet, med borrelås. Til den får man lyseblå "kluter" i samme fasong som bare festes på borrelåsen. De man får kjøpt nå ser veldig syntetiske ut, jeg har kjøpt de "gamle" som er litt fluffy, kan brukes på alt, både tørre og våte, kokvaskes etterpå.

Effekten holder vel kanskje ca en mnd??? har ikke helt tellingen, det er avhengig av slitasjen. I stua tok jeg på polish da parketten var ny før påske, der er det like fint. Kjøkkenet, derimot, blir fort stygt. Mer slitasje der, ja!

Men det beste er altså at gulvet blir mye lettere å holde rent etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll over med eddikvann etter vask, så blir det lettere å få boninga til å sitte!

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Skal sette i gang rett etter ferien - etter jeg har pusset dører og karmer og malt... Gleder meg jeg - det blir sikkert kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...