Gå til innhold

Kan jeg smøre skinnmøbler inn med matolje?


Gjest Gjest_lurer_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*

Har fått tak i et par skinnstoler fra 80-tallet som ungene bruker på tv-stua. Men de er ganske slitte. Kan jeg bruke matolje (feks olivenolje) til å smøre skinnet med eller må jeg kjøpe spesiell møbelskinnolje på møbelbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bruk olje i det hele tatt. Bruk pasta a la skokrem, minkoil, skinnpleiekrem etc. Vet ikke hva de brukte i gamle dager, men olje tenderer vel å forbli flytende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henriette Schønberg Erken skriver i sin "Hushjelpen" fra 1926:

Skinnmøbler avstøves til daglig med en bløt kost eller pensel. Poleres med en bløt klut med en god polerkrem eller hvit (fargeløs) skokrem og gnies godt efter med en ren klut. Puss ikke for stort stykke ad gangen.

___ _ ___

Vil anta at det ikke er så stor forskjell på skolær og møbelskinn, så jeg kan tenke meg at dersom de er stygge og skjoldede, så kan det kanskje hjelpe å gni inn et relativt tjukt lag skokrem eller minkoil, varme med føner slik at det blir flytende og trekker inn i skinnet. La kjøle. Smør et tynt lag utenpå, og la det få hvile ti-femten minutter. Gni godt over med ren klut, deretter med en enda renere, og til slutt kan du gi en finish med en myk børste.

Skal du gni inn mye skokrem, er det lurt å skaffe flere sett med kluter og børster, samt å bruke applikasjonsbørste til å påføre kremen, slik man gjør med sko. Og deretter invitere ungdommene på pussefest. En pute hver, kjempe om hvem som får børstet fram best glans. Selve sofaen, en begynner midt på, to andre i hver sin ende. Kan bli moro, om man legger det opp sånn. Musikk til å holde takten, og noe gøy til innvielsen av den.

Edit: Skjønner ikke hvor sofaen kom fra, men skjønner at det snart er leggetid :fnise:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje det var en dum ide å bruke matolje siden oljen harskner. Får vel gå på en møbelbutikk og kjøpe en svindyr spesialkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller på supern og kjøpe billig ufarget skokrem :gjeiper:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Annonse

Dagbladet har en artikkel der det fremkommer at olivenolje er bra greier på skinnsko, antar det da er ok på alt skinn. Har leset det andre plasser at det er bra på skinn, det er jo i motsetning til skokremprodukter en naturlig olje uten giftstoffer tilsatt. Der er utallige artikler mot og for Olivenolje, produsenter av dyre møbelprodukter vl hevde det er skadeilg ov vice verca. Derfor ville jeg prøve på noe skinn du kan ofre og se og lukte etter en tid, det skal jeg prøve.

 https://www.dagbladet.no/tema/denne-funker-ikke-bare-i-middagen/62819729

Endret av ovejonnynitter@hot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ovejonnynitter@hot skrev:

Dagbladet har en artikkel der det fremkommer at olivenolje er bra greier på skinnsko, antar det da er ok på alt skinn. Har leset det andre plasser at det er bra på skinn, det er jo i motsetning til skokremprodukter en naturlig olje uten giftstoffer tilsatt.

 https://www.dagbladet.no/tema/denne-funker-ikke-bare-i-middagen/62819729

Tråden er bare 11 år gammel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whatever 😄, er emnet endelig konkludert enda? sikkert like mange idag som lurer på det samme, ser at konklusjonen stoppet raskt opp her, og spørreren dro til møbelbutikken for å tømme lommeboken 😉

Interessant tema åkke som, ser du følger med likevel, så her er en link som er meget interessant:

https://www.hunker.com/12001874/how-to-soften-leather-with-olive-oil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...