Gå til innhold

Cupcake med "glasur"


LilleLavendel

Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Har spist endel av disse muffinsene som selges på butikken, og bare elsssker dem! De er veldig mektige, men åh, så herlige :) Noe alla disse! Med sjokoladebiter/blåbær/ikke så nøye, men å få denne konsistensen på dem er det viktigste.

Også frostingen da.. Så på how i met your mother idag, og der spiste de noen cupcakes som så helt ufattelig gode ut! Og de hadde frosting på.. En helt enkel en helst men som er goood! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har laget mange gode cupcakes, men orker ikke lete fram oppskriftene nå. Tenkte bare jeg skulle nevne glasuren:

Typisk "smørkrem". Miks sammen romtemperert smør og melis. Jeg bruker ikke mål, og det kommer jo alt an på hvor mye du trenger. Bare ta en god klatt smør, og ha i melis til det får en fin og luftig konsistens og smaker godt. Det går gjerne med en hel pakke melis eller mer når jeg lager. Synes du den blir for tykk kan du ha i bittelitt melk, og vil du ha den luftig kan du stivpiske en eggehvite og vende i.

Det finnes mange variasjoner av denne typen glasur, jeg synes f.eks det er veldig godt med litt peppermynte-essens i. Kremost er også godt å blande i. Men altså - basen i en sånn type glasur er smør og melis - kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
hvor i all verden i bloggen er oppskriftene?

Fant hvertfall en på det nest første innlegget, både på cupcakes og glasur.. Me det ser ut som de er i små muffinsformer? Er de det?

(Ekte cupcakes må jo være i store former!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest teebie
Fant hvertfall en på det nest første innlegget, både på cupcakes og glasur.. Me det ser ut som de er i små muffinsformer? Er de det?

(Ekte cupcakes må jo være i store former!!)

Nei, de må ikke det. Cupcakes er vanligvis mindre enn amerikanske muffins, som er noe annet (uten glasur, slike som man får kjøpt enkeltvis fra Aunt Mabel osv.) Cupcakes er det vi i Norge kaller muffins (ikke akkurat riktig, men..) Disse er mye søtere, mer kakepreg enn am. muffins, og har alltid glasur.

Jeg har laget Red Velvet Cupcakes fra Paula Deen flere ganger, det har vært veldig populært.

Red Velvet Cupcakes

Jeg har pleid å redusere mengden melis i frostingen til det halve eller mindre. Synes det blir for søtt ellers. I tillegg bruker jeg alltid frø fra ekte vaniljestang istedet for ekstrakt, det blir mye bedre. Lager alltid frostingen først og setter den i kjøleskapet, så vaniljesmaken kommer skikkelig frem.

Denne regner enkelt om til våre måleenheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
hvor i all verden i bloggen er oppskriftene?

Du må lete litt, de ligger rundt omkring i innleggene. Enig i at det er litt knotete, de burde vært samlet et eller annet sted. Verdt å lete etter i hvert fall. Er ikke alt det ligger ut oppskrifter på heller dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Gjest_Rikke_*
Nei, de må ikke det. Cupcakes er vanligvis mindre enn amerikanske muffins, som er noe annet (uten glasur, slike som man får kjøpt enkeltvis fra Aunt Mabel osv.) Cupcakes er det vi i Norge kaller muffins (ikke akkurat riktig, men..) Disse er mye søtere, mer kakepreg enn am. muffins, og har alltid glasur.

Jeg har laget Red Velvet Cupcakes fra Paula Deen flere ganger, det har vært veldig populært.

Red Velvet Cupcakes

Jeg har pleid å redusere mengden melis i frostingen til det halve eller mindre. Synes det blir for søtt ellers. I tillegg bruker jeg alltid frø fra ekte vaniljestang istedet for ekstrakt, det blir mye bedre. Lager alltid frostingen først og setter den i kjøleskapet, så vaniljesmaken kommer skikkelig frem.

Denne regner enkelt om til våre måleenheter.

Cupcakes er IKKE mindre enn vanlig muffins, tvert i mot. De er nemlig STORE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen mellom cupcakes og muffins blir oftest forklart med at cupcakes er eggedosisbasert, muffins ikke. En typisk muffinsoppskrift inneholder tørre (sukker, mel, bakepulver) og våte (olje, melk, egg) som blandes hver for seg og deretter mikses lett. En typisk cupcakeoppskrift begynner med eggedosis som det tørre siktes i. Selv foretrekker jeg muffins framfor cupcakes - dersom man nå skal bruke dette skillet. For et raskt nettsøk på oppskrifter tilsier at her brukes begrepene om hverandre, både her på berget og over there. Så kan man lage kakene akkurat den størrelsen man vil. ;)

Min favorittoppskrift på det som vanligvis kalles muffins er følgende:

5 dl mel

2 dl sukker

3 ts bakepulver

blandes og røres lett med

1 egg

3/4 dl olje

2,5 dl melk (her bruker jeg gjerne fifty-fifty kefir og lettmelk)

Stekes på 220 grader i 15 - 20 minutter.

Som smakstilsetning kan man for eksempel bruke:

2 moste bananer og 2 ts kanel

1 dl kakao og 100 g hakket sjokolade

eplebåter i røren og kanel/sukker på toppen

2 revede gulrøtter, 1 ts kanel og 1 ts allehånde

2,5 dl bær

...her er det bare å bruke fantasien. Både banan- og gulrotmuffinsene er gode med ostekrem på. Sjokolademuffinsene er nydelige med ganache på (blanding 50/50 av kremfløte og sjokolade som smeltes sammen.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topping pleier jeg å lage av ca 60g romtemperert smør, 100 g philadelphiaost og melis til passe konsistens (sikkert et par hundre gram), litt vaniljesukker eller litt sitronsaft.

Og når det gjelder smørkrem (altså smør og sukker pisket sammen), så er det godt å blande revet kokos inn også

Endret av Ella_Grey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest navnelapp

Meierismør som har fått stå i romtemperatur nokre timar slik at det er mjukt og lett å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...