Gå til innhold

Hvordan overføre musikk fra cd til pc


Gjest Gjest_linn_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_linn_*

Har kjøpt en musikk-cd og prøver å overføre denne til bærbar pc. ( Har windows XP )

Setter inn cd-en. Bilde av coveret kommer opp. Og når jeg trykker på Play Audio der får jeg opp et vindu med denne teksten i:

Denne filen har ikke et tilknyttet program som kan utføre denne handlingen. Opprett en tilknytning i kontrollpanelet Mappealternativer.

Skjønner ikke. Hva er det jeg skal gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke helt sikker på om jeg forsto helt hva som skjedde her, men har du prøvd å åpne cden i f.eks windows media player? Maskiner med windows xp skal ha dette programmet. Der er det også en seksjon som heter rip (linja øverst på min, men jeg har vista, husker ikke om det er på samme sted på xp) der du kan føre over sangene fra cd til dataen. I innstillingene kan du velge hvilket filformat du vil at sangene skal lagres i (wma, mp3..osv).

Endret av Ponine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise
Har kjøpt en musikk-cd og prøver å overføre denne til bærbar pc. ( Har windows XP )

Setter inn cd-en. Bilde av coveret kommer opp. Og når jeg trykker på Play Audio der får jeg opp et vindu med denne teksten i:

Denne filen har ikke et tilknyttet program som kan utføre denne handlingen. Opprett en tilknytning i kontrollpanelet Mappealternativer.

Skjønner ikke. Hva er det jeg skal gjøre???

Du må rippe CD'en. Du kan bruke Windows Media Player, som jeg antar allerede er installert på din PC, følger jo med Windows.

Du setter i CD'en, et vindu popper kanskje opp? Da velger du "Ripp musikk" hvis du ser dette alternativet. Da skal den automatisk starte rippingen i programmet.

Har du Windows Media Player? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Eller iTunes. Langt bedre, mer brukervennlig, gratis og kompatibelt med iPod. Har du iTunes kommer det automatisk opp en forespørsel om å kopiere CD-en til musikkbiblioteket ditt når du setter den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise
... Eller iTunes. Langt bedre, mer brukervennlig, gratis og kompatibelt med iPod. Har du iTunes kommer det automatisk opp en forespørsel om å kopiere CD-en til musikkbiblioteket ditt når du setter den inn.

... Men har man ikke iPod er det like greit å holde seg langt unna appe-stæsj på sin PC *grøss* Kan det programmet rippe til Mp3 i det hele tatt? Eller bare sære Apple-filer? Har aldri prøvd det, og tviler meget stærkt på at det er _mer_ brukervennlig enn å rippe fra Win. Media Player, da selv en 5-åring kan trykke på èn knapp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Men har man ikke iPod er det like greit å holde seg langt unna appe-stæsj på sin PC *grøss* Kan det programmet rippe til Mp3 i det hele tatt? Eller bare sære Apple-filer? Har aldri prøvd det, og tviler meget stærkt på at det er _mer_ brukervennlig enn å rippe fra Win. Media Player, da selv en 5-åring kan trykke på èn knapp :)

Nå er jeg Apple-entusiast, men iTunes har jeg brukt lenge før jeg fikk eplemaskin. Det er klart mer brukervennlig, og ikke minst penere enn Windows Media Player. Jeg har tidligere brukt WinAmp også, forresten, men iTunes er klart bedre enn begge to. Den største forskjellen er hvor mye lettere det er å organisere musikken (når det gjelder artist, album, sjanger eller andre ønskelige kategorier) på iTunes. Utseendet og hele opplegget er langt enklere å bruke, retten og sletten.

Da jeg sa at iTunes er mer brukervennlig enn WMP i min forrige post mente jeg ikke spesifikt knyttet til ripping, bare generelt. Det er bare én knapp å trykke på i iTunes også, så akkurat den funksjonen er sikkert like grei i begge programmene.

Til spørsmålet ditt: iTunes ripper automatisk til m4a, men en kan enkelt og greit endre det til mp3 hvis man heller ønsker det, men det ser jeg ingen vits i. M4a er forresten ikke noen "sær Apple-fil" og heller ikke særegen for Mac eller iTunes. Jeg skjønner godt at Windows-vante folk er skeptiske til epleprodukter, men det er det ingen grunn til å være. Jeg synes heller du skal gi det et forsøk! Hipp hurra for Macca!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...