Gå til innhold

Sykmeldt når man blir arbeidsledig?


Trillrund

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykmeldt den siste måneden, og blir nok lenger sykemeldt. Men kontrakten min går ut 31. august.

Får jeg da sykepenger utfra hvor mye jeg har jobbet før, eller får jeg sykepenger ift dagpenger?

Regner med å være sykemeldt i ca 2 måneder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du blir sykmeldt nå mens du har inntekt fra jobben din får du sykepenger etter inntekten din der du er nå. Om det er jobben eller dagpenger kommer ann på om du fortsatt er i jobb eller om du får dagpenger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanlig lønn nå, men skulle gått over på dagpenger fra 1. september. Siden jeg er syk kan jeg bare søke på jobber, ikke ta noen jobber før tidligst i november.

Har prøvd å få NAV til å svare, men ingen av de jeg har blitt satt over til så langt, har kunnet svare....

Så da beholder jeg sykepengene som i dag til jeg blir frisk, og så går jeg over på dagpenger hvis jeg ikke har klart å få en jobb i mellomtia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal da sende sykemeldingen din rett til nav trygd i stede for til arbeidsgiver. Var det jeg måtte da jeg var sykemeldt etter at kontrakten gikk ut. Jeg fikk samme lønn videre bare at nav trygd utbetale den.

Endret av liv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal da sende sykemeldingen din rett til nav trygd i stede for til arbeidsgiver. Var det jeg måtte da jeg var sykemeldt etter at kontrakten gikk ut. Jeg fikk samme lønn videre bare at nav trygd utbetale den.

Fikk du da sykepenger ut fra lønna du hadde da du var i kontrakt, eller etter beregnet dagpengegrunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et scenario: Jeg er lærer, har to forskjellige vikariat ved to forskjellige skoler. Det ene er et årsvikariat på ca 60%, mens det andre er et vikariat for en som er sykmeldt på ca 20%

Hva skjer da dersom jeg blir sykmeldt, la oss si den 15.okt, da får jeg sykepenger for begge de vikariatene ikke sant? Men hva dersom hun jeg er vikar for kommer tilbake den 20.okt? Da får jeg vel ikke sykepenger for de 20%? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo du får for alt du har jobbet så lenge du er sykemeldt. Går på siste lønn før du ble sykemeldt.

Eks;

Jeg var vikar og hadde bekkenløsning. Jobbet i barnehage. Ble sykemeldt i juni og hadde permisjonsstart i slutten av august. Vikariatet mitt gikk ut 1.august. Siden jeg var sykemeldt FØR vikariatet gikk ut så fikk jeg betalt etter 1 august fra nav frem til permisjonsstart. Hadde ikke noe å si at personen jeg vikarierte for var kommet tilbake.

Endret av liv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar.. Vet at jeg spekulerer litt i dette, men har ikke fått fast jobb, og det er så vanskelig. Nå er jeg gravid, med termin 1.feb. Det jeg tenker da er at jeg må sykmelde meg før han jeg vikarierer for kommer tilbake. Da får jeg sykepenger av hele stillingsprosenten min, og får vel også reknet foreldrepenger av hele beløpet.

Sikkert utspekulert, men ser ikke at jeg har annet valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...