Gå til innhold

Hvor mye koster et bryllup?


Imya

Anbefalte innlegg

Min samboer har nettopp fridd og vi vil gjerne gifte oss allerede neste sommer.'

Jeg lurer på litt praktiske ting, som f.eks hvor mange gjester hadde dere? Hva kostet bryllupet alt i alt? Hadde dere egne penger, familie som bidro eller tok dere opp lån? Kjøpte dere nye ringer eller brukte dere forlovelsesringene videre? (jeg har F.ring i gult gull med 9 stener). Når sende ut innbydelser? Vi skal ha utevielse og ikke-kristelig prest, hvem kan vie? Ellers er det bare å fortelle egne erfaringer om stort å lite for jeg vet ingenting!

Takk takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer masse med forlovelsen!! :bryllup:

Vi gifter oss også neste sommer. Vi skal ha et stort bryllup med over 100 gjester og vi har estimert at vi skal spare 100.000 kr. Maten lager og betaler pappa og vi får også 45.000 i støtte av de resterende foreldrene. Vi håper at når vi sparer 100.000 selv at vi skal sitte igjen med en god del penger til en flott bryllupsreise. Når det gjelder pris på bryllup kan dette variere utrolig mye litt avhengig av hva du gjør ut av dette... Jeg kjenner folk som ikke har betalt mer enn 10.000 kr for å gifte seg og folk som har betalt 200.000. Du må rett og slett bare vurdere hva dere kan klare, hva dere kan få hjelp til og hvor mye dere er villige til å bruke på en dag :) Dette er jo en av de viktigste dagene i livet, men samtig kommer det jo mange andre viktige dager i ekteskapet som dere også trenger penger til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har nettopp fridd og vi vil gjerne gifte oss allerede neste sommer.'

Jeg lurer på litt praktiske ting, som f.eks hvor mange gjester hadde dere? Hva kostet bryllupet alt i alt? Hadde dere egne penger, familie som bidro eller tok dere opp lån? Kjøpte dere nye ringer eller brukte dere forlovelsesringene videre? (jeg har F.ring i gult gull med 9 stener). Når sende ut innbydelser? Vi skal ha utevielse og ikke-kristelig prest, hvem kan vie? Ellers er det bare å fortelle egne erfaringer om stort å lite for jeg vet ingenting!

Takk takk:)

Vi gifter oss neste år.

Foreløpige gjesteliste er på rundt 90 stk, hvorav 11 er barn.

Har regnet på det, og det kommer til å koste ca 55.-60.000. Har i utgangspunktet planer om å betale alt selv, men regner med det kommer et bidrag fra svigers på 20.000, ettersom hans søster også fikk det. Har en sparekonto som er satt av til formålet, låner ingenting.

Vi har ikke forlovelsesringer, så det må vi kjøpe. Hadde nok brukt de samme hvis vi hadde forlovelsesringer.

Har planer om å sende ut innbydelser ca 4 mnd før.

Dere kan f.eks. ha humanistisk vielse, det skal vi. De kommer dit dere vil, koster 3700,-. Se HER

Ellers har jeg foreløpig ikke så mye erfaringer å komme med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye:)

Jeg er som dere, 2009 brud og er så ny i gamet at jeg har bestilt bryllups bok i dag. Tenkte at det kanskje står noe i dem. Har surfet litt rundt og funnet ut at det er masse å lære av andre... så det er bare å surfe rundt Imya:)

Vi har reservert kirken. Ellers har vi ikke gjort noe annet. Vi har begynt å tenke på å spare.. men vet ikke helt hvordan det går. Så for å være ærlig... så tror jeg det blir lån på oss. De fleste av venninnene mine har også tatt opp lån for dagen.

Vi har 60 på gjestelisten. Og de fleste da er familie... siden begge har stor familie. Jeg skal lage invitasjonene, bordkortene og takkekortene selg... så sender ut invitasjonene rett etter jul. Men det er mye fordi gjestene kommer langveisfra. Så de må få ordne med sine ting i god tid.

Ellers har jeg ikke kommet lenger. Har sjekket en del... og blitt lettere forvirret av og til. Så ikke mist motet... og så er jeg veldig takknemmelig for at kvinneguiden finnes :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med forlovelsen :)

Vi regner med å bruke 80 000 kr, kommer til å ha nærmere 60 gjester. Dette er utenom bryllupsreise.

Vi skal ha vielse gjennom human-etisk forbund, regner med dette kan være noe også for dere :) Se www.human.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte svar og gratulasjoner! :)

Vi har kun vært forlovet en uke så langt, men i og med at samboer har et stort ønske om bryllup til sommeren, så får jeg litt hetta med tanke på tid til planlegging og penger. Bør jeg starte planlegging allerede nå? Sambo sa at vi måtte nok regne med å bruke 50.000 kr. Vi var nettopp i et bryllup hvor paret hadde 110 gjester til middag og fest og det var nok et par hundre tusen kroner brukt der ja.

Jeg føler ikke noe behov for å bruke masse penger på frisør og make up, da jeg har stylist utdannelse selv. Vi har flere fotografer i familien som vi vil benytte oss av, maten får familien bidra med å lage, vielse og fest vil vi ha i skogen, så alt dette sparer vi nok litt penger på.

Mariul: Hvor bestillte du boken din?

Kakemonsteret og _lene_:

Human Etisk forbund skal jeg sjekke opp;) Det er vel kanskje den eneste organisasjonen som kan vie uten om kristelig prest. Men jeg har hørt at det var gratis av en eller annen grunn..

Strålejenta: Vi har tenkt å gjøre som deg, få familien til å bidra med matlaging..må bare finne ut av menyen.

Og igjen, takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et bryllup trenger ikke å bli dyrt!

Jeg ble fridd til for snart 1 mnd siden, og vi gifter oss på nyttårsaften! Vi har et budsjett på 40 000. Inviterer 120 gjester, men holder ALLE kostnader nede ved å bestille ting og utstyr på nettet, få familie og venner til å ta med kake eller salat, min mor skal lage varmretten, har hun sagt (fantastisk!), og venninner hjelper meg med hår og sminke. Jeg er ikke så nøye på at alt skal være etter alle normer og regler, så lenge folk har det gøy og det blir en bra fest.

Kjole og vinterkåpe kjøpt på ebay til ca 2000 til sammen totalt. Lokale 3000,-, dress og vest til ham på salg og tilbehør på finn.no til 2000. Diverse pynt og stasj til lokalet, og invitasjoner (Panduro!) og bordkort har kommet på ca 1000 hittil. Det var salg på store kubbelys i glass på Ikea i går (5 kr stk), og jeg hamstret! Det har faktisk blitt litt gøy å se hvor fint man klarer å gjøre det for en minimal sum penger... Nå er jeg på utkikk etter rimelige duker.

Vi dropper fancy transport fra kirken til festen (tenker å sende gjestene i forvegen, og ta bilder selv i/ved kirken), dropper bryllupsreise foreløpig, dropper typisk brudebukett (vil bare ha vanlige, fine langstilkede roser i handa), dropper fotograf (venner tar bilder). Og da er plutselig maaaange tusen spart, og bare maten og alkoholen (tax-free så langt det lar seg gjøre) står igjen. Og vi vil ha hotellrom for natta, siden leiligheten vår kommer til å være full av bryllupsgjester som kommer langveis fra.

Så det går absolutt an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bryllup trenger ikke å bli dyrt!

Jeg ble fridd til for snart 1 mnd siden, og vi gifter oss på nyttårsaften! Vi har et budsjett på 40 000. Inviterer 120 gjester, men holder ALLE kostnader nede ved å bestille ting og utstyr på nettet, få familie og venner til å ta med kake eller salat, min mor skal lage varmretten, har hun sagt (fantastisk!), og venninner hjelper meg med hår og sminke. Jeg er ikke så nøye på at alt skal være etter alle normer og regler, så lenge folk har det gøy og det blir en bra fest.

Kjole og vinterkåpe kjøpt på ebay til ca 2000 til sammen totalt. Lokale 3000,-, dress og vest til ham på salg og tilbehør på finn.no til 2000. Diverse pynt og stasj til lokalet, og invitasjoner (Panduro!) og bordkort har kommet på ca 1000 hittil. Det var salg på store kubbelys i glass på Ikea i går (5 kr stk), og jeg hamstret! Det har faktisk blitt litt gøy å se hvor fint man klarer å gjøre det for en minimal sum penger... Nå er jeg på utkikk etter rimelige duker.

Vi dropper fancy transport fra kirken til festen (tenker å sende gjestene i forvegen, og ta bilder selv i/ved kirken), dropper bryllupsreise foreløpig, dropper typisk brudebukett (vil bare ha vanlige, fine langstilkede roser i handa), dropper fotograf (venner tar bilder). Og da er plutselig maaaange tusen spart, og bare maten og alkoholen (tax-free så langt det lar seg gjøre) står igjen. Og vi vil ha hotellrom for natta, siden leiligheten vår kommer til å være full av bryllupsgjester som kommer langveis fra.

Så det går absolutt an!

Gratulerer!

Morsomt å høre om hvordan andre organiserer økonomisk-kreativt bryllup hehe:)

Nyttårsaften ja, da har du jo "dårligere tid" enn meg til planlegging (ser andre som er feks. 2010-bruder og at de er godt i gang allerede). Ja men det er flott, da vet jeg at det går ann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakemonsteret og _lene_:

Human Etisk forbund skal jeg sjekke opp;) Det er vel kanskje den eneste organisasjonen som kan vie uten om kristelig prest. Men jeg har hørt at det var gratis av en eller annen grunn..

Det er vigsel på tinghuset som er gratis, men de er heller vansklige å få med ut i skogen tror jeg... men det går jo an å høre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siripiri

Et bryllup trenger ikke bli så veldig dyrt nei!

Vi hadde vel regnet med rundt 50.000 uten bryllupsreise, men nå ser det ut som det blir atskillig mindre.

Lokalet har mamma sagt hun skal betale, og det er rundt 5000 kr.

Hun skal i tillegg lage litt av middagen (vi skal ha kald laks, den lages et par dager før) og vi skal heller ikke ha så mange til middag, kun nærmeste familie og forlovere.

Fotograf har ei veninne som er kjempe flink til sånt sagt hun skulle gjøre kostnadsfritt, og kjolen har jeg spart 10.000 på ved å kjøpe den brukt :briller:

Sparer også endel på å kjøpe ting på nett, og undersøke endel før man handler om hvor ting er billigst. Kan spare mye på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse med HEF koster 3700 kr. Dette er selvfølgelig litt penger, men grunnen er at de selv må utdanne vigslere + vigsleren kommer også på besøk hjemme for å bli kjent med brudeparet et par ganger før vielsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mye det går an å spare inn på: Som du sier kan du ordne håret og sminken selv/la en bekjent gjøre det, man må ikke ha proff fotograf, man kan ha koldtbord/buffet i stedet for 3-retters, man kan kjøpe brudekjole på salg, låne bil av venner/famile, droppe hotellovernatting bryllupsnatten...

Vi kunne sikkert spart hvertfall 15 000 på å droppe proff fotograf, bryllupsbil og hotellovernatting... så hvis du kjenner noen som tar gode bilder, noen som har en kul bil og kanskje noen som gidder å lage litt romantisk stemning hjemme til dere kommer hjem fra festen (bør være noen dere stoler på) med litt lys, blomster og champagne så kan det være vel sparte penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bryllup kan som andre har sagt gjøres så billig eller dyrt som man ønsker :)

Vi estimerer rundt 100.000 + ringer... Da har vi ca 90 gjester, leier lokale hvor vi kan selv stå for mat og drikke (dog dyr leie siden vi bor i sentrale deler av østlandet) og jeg har regnet med godt med både mat og drikke for å være på den sikre siden.

Viktigste postene:

Leie av sted (fredag-søndag): 12.000

Mat, 3-retters (leie kokk, handle ingr. selv): 19.000

Servitører (venner & bekjente): 6600

Velkomstdrink + frukt: 1950

Vin til maten (ca 120 kr pr flaske): 6100

Bryllupskake: 2300 (4 vanlige kaker + kakestativ fra ebay)

Kaffe avec: 1450

Alkohol til fri bar (øl, vin (kartong), whisky/cognac): 8000

Nattmat (pølse i brød eller sodd): 1800

Alkoholfri drikke: 700

Musikk: 7000

Fotograf: 5200

Bil: 0 (svigers har veteranbil)

Trykksaker (invitasjoner, menykort, takkekort inkl porto mm): 1800

Dekorasjoner (blomster, servietter mm.): 3200

Frisør *2: 3000

Makeup: 0 (kusina mi er makeup-artist)

Brudebukett: 2500

Brystblomst *4: 600

Hotell: 2200

Klær brudgom:

Dress inkl skjorte: 5000

Vest og kalvekyss sydd av min mor: 500 (materialer)

Sko: 600

Klær og utstyr brud:

Sko: 400

Slør, 2 m silkechiffon, sydd selv: 300 (materialer)

Undertøy: 500

Kjole: 0 (betales av min mor, antar pris på mellom 5-9000 i forhold til de kjolene jeg har sett på).

Smykke: 650

Ringene våre skal vi designe samråd med broren min som er gullsmed (han skal lage de), har fått estimert at de vil koste rundt 12.000 (vi har kun enkle sølvringer til under 200 kr pr stk som forlovelsesringer).

Vi kunne fint kuttet ut endel poster for å spare penger - buffet istedenfor 3-retter (sparer mest på at vi måtte ha mindre servitører), kuttet ut band og kun brukt mp3-er, kuttet ut fotograf og brukt venner, laget en enkel brudebukett selv, kjøpt kjole på ebay eller brukt, kjøpt rimeligere ringer, kuttet ut hotellovernatting osv... Hvis du ikke trenger frisør/makeup så sparer man jo endel der og :)

Du har forresten andre muligheter for en ikke-religiøs vielse enn bare HF eller borgelig (vanskelig å få sistnevnte til å vie utenfor kontor siden de ikke kan ta betalt - man må nesten kjenne noen personlig) - Unitarforbundet vier etter borgelig vielsesrituale (de vier også etter et kirkelig rituale for de som ønsker det). De stiller ikke krav til medlemsskap, og det koster kun 500 kr i adm. gebyr + reisegodtgjørelse (etter statens satser). Pastor Knut her på KG er vigsler i Unitarforbundet, så du kan sikkert sende han en pm om du har noen spørsmål. (vi vurderte å gifte oss på fjellet og tenkte da å bruke Unitarforbundet - nå blir det et vanlig kirkebryllup i stedenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Concertina er inne på finnes det andre muligheter enn HEF, men jeg fikk første mail fra vigsleren vår i går, og jeg er hvertfall strålende fornøyd med vårt valg, virker som hun er oppsatt på å gjøre det fint og personlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gifter meg i oktober.

Vi har et budsjet på ca 70 000, det er med bryllupsreise til Thailand med luksus,luksus på flyet og hotel:D

Selve reisen kommer på nesten 40 000 så bryllupet er på 30 000. Vi har ordnet alt selv. Leier lokalet (får ha det fra fredag til mandag ca 4000) Mat koldtbord laget av min mor. Kake er bestilt, bukett vet jeg ikke enda om jeg skal lage selv.

Vi har tatt lån pga vi trengte penger til noe annet også, men vi har ikke noe problemer med og betale tilbake det vi har lånt. Så for oss var dette riktig løsning.. leder meg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 80.000 som budsjett, men har 2 år å spare på og veldig stor familie og masse venner vi vil invitere. Men, det er lenge til, så dette er bare tanker jeg har.

Vi har bestemt oss for å spare på "midlertidige" ting og ikke spare på ting som varer.

F.eks vil vi ikke spare på fotograf eller på antall venner vi inviterer. Lokalet er valgt, og det er sånn midt-på treet i pris.

Det vi gjerne sparer på er kjole (e-bay), dress (e-bay), smykker (lånes av gulsmie der søsters jobber), blomster (markblomster + masse kubbe- og t-lys), musikk (spiller fra PC, lar fettere under 18 år styre musikken), sko (kjøpes på vanlig skobutikk og skal ikke være hvite), bil (inkludert i lokalet), kake (bakes av kjente, 3 etasjes kaka bakes av venninne av mamma).

Det blir mat og drikke + bryllupsreise + fotograf som kommer til å koste for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei igjen,

Gikk inn på en bokbutikk og fikk anbefalt en... har ikke fått den enda så vet ikke hva den heter. Men skal oppdatere deg når den kommer.

Lykke til så lenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Henter opp igjen denne jeg!

Skal gifte meg neste sommer og har såvidt kommet i gang med planleggingen. Er veldig usikker på hvor mye dette bryllupet vil koste oss... :)

Vi har reservert to lokaler. Grunnen til dette er at vi bor i en annen kant av landet og sambo må få se lokalene før vi bestemmer oss.

Det ene lokalet koster ca 3000, men der må vi kjøpe mat og drikke siden lokalet er "fullt betjent".

Det andre lokalet koster 11000 fra fredag til søndag, vasking inkludert.

Da kan vi ha med oss alt av drikke, og vi kan ha catering fra den plassen vi ønsker.

Vi heller nok mot det andre alternativet, da kan vi spare på mat, drikke, servitører osv.

Jeg er derimot usikker på om vi skal ha tre-retter eller buffet.. Jeg har ikke fått pratet med sambo så mye som jeg vil om dette bryllupet. Han bor hjemme i huset vårt nå når jeg er i en annen by for å fullføre skolegangen min. Planlegging over tlf er ikke alltid så kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...