Gå til innhold

Problemføtter (plattfot)


Gjest Gjest_Hanne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hanne_*

Hei!

Jeg er plattfot, men har ikke fått tilpasset såler eller vært utredet siden jeg var i tenårene.

Trenger nå å få ordnet dette igjen da jeg kun kan gå få timer uten å få vondt under føttene og oppover leggene. Prøver alltid å kjøpe sko som skal være gode å gå i (Ecco, Clarks, joggesko osv) men får allikevel dette problemet.

Men hvor går jeg for å få utredet meg igjen? Henvisning fra fastlege til ortoped eller til privat fotterapeut?

Har hørt om Medicus Plesner link men er de den jeg burde gå til?

Håper på tips. Takk for hjelpen.

Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Heija!

Jeg har samme problem som deg. Har slitt med slitne og vonde føtter i flere år. For noen måneder siden fikk jeg bestilt time hos en privat ortoped, som konstaterte plattfot. Han sendte meg videre til Ortopediteknikk (tror det var det de het, ligger i Jericogaten) i Oslo, og jeg skal på time der om noen uker for å få tilpasset fotsenger. Der tror jeg du må bli henvist for å få time.

Kanskje du kan ta en ny prat med legen din, eller gjøre som meg å bare bestille hos en privat? Sa rett ut til fastlegen min at jeg ikke var fornøyd med hans behandling (som besto av ingenting) jeg... da sa han ikke så mye mer.

Lykke til! :o)

PS. har du andre tips som hjelper mot smertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har også problemer med føttene mine, er plattfot på en fot og andre foten trår jeg skjevt med. Jeg har fått laget meg såler fra Supersole. Se link: http://www.supersole.dk/00009/ De har flere forskjellige såletyper og lager dem mens du er der, fotsenger tar noe tid. Har en mamma som har fått laget det nettopp, og det er ikke gjort på dagen akkurat. Jeg betalte 1250,- for sålene og undersøkelse hos fysioterapeut. Neste par jeg ev. kjøper koster 750 kr. Hadde vært lenge plaget med knevondt før jeg fikk sålene, men etter å ha brukt dem en stund er jeg blitt bra :smile:

Dersom du får en time fort kan dette være et av de raskeste alternativene. Ser at det er mange i Oslo som lager slike såler. Det er forøvrig mulig å endre sålene dersom du ikke skulle bli fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gjest_Frida_*

Hei! Jeg har innleggssåler fra sole, de får du kjøpt på sportsbutikker og koster ca 400 kr. Mye billigere enn spesialsåler som du får lagt hos ortopeder. Enligt min naprapat så er de like bra. De blir også spesialtilpasset til din fot fordi du legger de i ovnen så de blir myke og når du legger de i din sko og setter ned foten former de seg etter deg. De former seg ikke på det stedet de er oppbygget. Kjempebra! Det er vært å prøve:)

Hilsen Frida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hulfot\ mykfot. Men også kneskade\ nerveskade.

Prøver å finne ut hvilke type smerter som hører til hva. Og hva som utløser smertene.

Kan dere være snill å beskrive hvilke smerter dere har ?

Hvor smertene er og hvordan det føles ?

Mine smerter er fra innsiden av midt på låret, rundt kne, medover leggen, oppa fotsålen (spessielt på risten mellom storetå og tåen ved siden av) på innsiden av ankel og under foten.

Smertene kan beskrives som ala når en slår støt i kne bare at de vedvarer med den verste smerten.

Prikker, mummenhet og stivhet. Føles hovent\ press men kan ikke se noe endring.

Like under huden (1-2 cm) i hele området er det sårhet (som et åpent sår).

Rundt kne kan det plutselig komme en intens smerte under selve kneskålen (har en bruskskade der) Mister følighet og kontroll på musklene (benet gir etter og tåler ikke å trå på uten å få intens smerte)

Har hele tiden sårhet rundt kne. Samt nummehet\stivhet\ småsår rundt ankel.

Har forsøkt såler i 1\2 år, men merker mye endring av smerter. Tross i at sålene er tilpasset flere ganger føles de ubehagelig å gå med.

Har forsøkt 2 uker uten såler nå og merker lite forskjell på smertene. Annet en at det er mykere å gå med sålene på hardt underlag (slipper støt)

Ønsker og gjerne informasjon om flinke ortoped spessialister som KAN dette.

Og gjerne forslag til type behandling og smertebehandling som virker.

(orker ikke konstant gå på smertestillende)

Jeg har fått mine såler av OCH. Men dårlig forundersøkelse.

Er undersøkt av :

Ortoped spessialist på Ski Sykehus, men ble mer usikker på resultat en sikker.

Ortoped spessialist i Askim. Men de mente det kun var svak hulfot. Tårlig god undersøkelse der, men fikk ingen forslag til forbedring.

Ortoped undersøkelse på Hjelp24 (privat) var grundig. Der mente de det var mykfot (?) Men fikk ikke flere gode råd for hva en bør gjøre\ lindring.

Eneste forslag på forbedring jeg har fått er hjemmetrening og fysikalsk trening.

Har blidt annbefalt Ortopediteknik Ryensvingen 6 i Oslo.

Men er usikker på om en blir "klokere der" etter alle andre jeg har vært hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har innleggssåler fra sole, de får du kjøpt på sportsbutikker og koster ca 400 kr. Mye billigere enn spesialsåler som du får lagt hos ortopeder. Enligt min naprapat så er de like bra. De blir også spesialtilpasset til din fot fordi du legger de i ovnen så de blir myke og når du legger de i din sko og setter ned foten former de seg etter deg. De former seg ikke på det stedet de er oppbygget. Kjempebra! Det er vært å prøve:)

Hilsen Frida

Er napropat behandlign noe som kan bedre smertetilstand ?

Virker det er jeg innteressert å høre om noen flike som er Akershus.

Hvilke sportsforretninger har slike såler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_vår_*

Jeg er også plattfot, har prøvd såler når jeg var ganske ung, syntes egentlig det var vondt. Akkurat som om de presset, orket ikke å gå med de, andre som har hatt det sånn. Tør ikke å prøve igjen, det er jo dyrt.

Mine smerter begynner ofte i kneet, og går ned i foten og opp i hofta. (først de siste årene at det har begynt å gå opp i hofta). Det er nesten krampeaktige smerter, akkurat som om det er krampe inni skjellettet. (skjønner at det ikke går da, men det er skjellettet som gjør vondt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også plattfot, har prøvd såler når jeg var ganske ung, syntes egentlig det var vondt. Akkurat som om de presset, orket ikke å gå med de, andre som har hatt det sånn. Tør ikke å prøve igjen, det er jo dyrt.

Mine smerter begynner ofte i kneet, og går ned i foten og opp i hofta. (først de siste årene at det har begynt å gå opp i hofta). Det er nesten krampeaktige smerter, akkurat som om det er krampe inni skjellettet. (skjønner at det ikke går da, men det er skjellettet som gjør vondt.)

Jeg er den som har hulfot\mykfot.

Har og slitt veldig mye med å venne meg til sålene. Hadde ikke mulighet til å bruke de i starten pga. de ga enorme smerter under benet. Kun 3 min hvor jeg satt i en stol med bena i sålene skapte store smerter. (intenst)

Fikk de tilpasset. Men han måtte omtrent "pusse vekk" all fyllingen under før jeg klart å stå på disse.

Tross i det tok det 2 mnd med intense smerter vær dag (da med bruk kun 1\2 t om dagen)

1\2 år senere tvinger jeg meg til å bruke de hele tiden, har jeg fremdeles svært vondt i bena. Synes IKKE sålene har vært noe bedring i smertene.

Eneste jeg kan si som fårdel er at det kan virke mykere å stå på når en står på fliser og betong gulv. (vanlige sko med myke såler gjør nok samme virkning vil jeg tro)

Har stor følelse av at spessialistene ga meg såler siden de ikke klarte å finne ut av en annen årsak til smertene. Noen sier stor hulfot, så mindre hulfot, så mykfot. Og like varierende med om eller om ikke behov for såler.

Har tom. blidt annbefalt av en spessialist å gå mest mulig MED krykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev tidligere at jeg har fått laget med såler fra Supersole. Jeg er fortsatt veldig fornøyd. I begynnelsen synes jeg sålene var litt vonde, men det gikk over. Jeg fikk brukt med en betennelse jeg hadde hatt i kneet lenge og har ikke hatt betennelse i etterkant. Nå bruker jeg sålene stort sett bare på tur, eller når jeg går masse og synes det er greit. Men det krever sko med litt ekstra plass i da.

Hvor har dere fått laget sålene, dere som er misfornøyde? Vet det ble sagt at såler laget hos ortoped er laget for en fot som ikke er i bevegelse, men f.eks. de sålene jeg har er laget for en fot i bevegelse. Fysioen så f.eks. på hvordan jeg gikk før han laget sålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meg med hulfot\mykfot
Jeg som skrev tidligere at jeg har fått laget med såler fra Supersole. Jeg er fortsatt veldig fornøyd. I begynnelsen synes jeg sålene var litt vonde, men det gikk over. Jeg fikk brukt med en betennelse jeg hadde hatt i kneet lenge og har ikke hatt betennelse i etterkant. Nå bruker jeg sålene stort sett bare på tur, eller når jeg går masse og synes det er greit. Men det krever sko med litt ekstra plass i da.

Hvor har dere fått laget sålene, dere som er misfornøyde? Vet det ble sagt at såler laget hos ortoped er laget for en fot som ikke er i bevegelse, men f.eks. de sålene jeg har er laget for en fot i bevegelse. Fysioen så f.eks. på hvordan jeg gikk før han laget sålene.

Fikk svært lite undersøkelser hos de som laget såler hos meg tror jeg.

En utsendt person fra OCH fra Oslo.

Mine såler er sorte, gummiaktig uten "belegg" over.

Jeg gikk frem og tilbake over gulvet ca 2 m vær vei. Så så han under benet og vred litt frem og tilbake alle veier.

Så var det å tilpasse sålene. Avstøpning å stå på papir som farget blått på et papir.

Var hos ortopesdpessialist etterpå. Han annbefalte å gå med krykker hele tiden.

Tok noen undersøkelser, vred og vrikket på benet, gikk 2-3 meter og så på sålene. (Han tilpasset ikke såler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_vår_*

Det er ikke særlig fristende å prøve igjen siden det var så vondt. Det er mye mindre vondt å gå uten.

Jeg vet ikke hvor eller av mine er laget, jeg var ganske ung så det husker jeg ikke. Men jeg husker han så på føttene i alle retninger, så sto jeg på et papir, og han tegner rundt. Jeg kan ikke huske at jeg gikk, men det er ikke umulig at jeg gjorde.

Sålene var blå, de gikk ikke under hele foten, fra midt på hælen og nesten til tærne. (det var veldig tynt under hælen da) Og luktet vondt, nesten tran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at sålene er ca 2 cm lengre en selve foten ?

Må kjøpe sko som er 2 nr for store for at sålene skal passe i lenden.

(blir av og til for vide over risat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei!

Jeg er plattfot, men har ikke fått tilpasset såler eller vært utredet siden jeg var i tenårene.

Trenger nå å få ordnet dette igjen da jeg kun kan gå få timer uten å få vondt under føttene og oppover leggene. Prøver alltid å kjøpe sko som skal være gode å gå i (Ecco, Clarks, joggesko osv) men får allikevel dette problemet.

Men hvor går jeg for å få utredet meg igjen? Henvisning fra fastlege til ortoped eller til privat fotterapeut?

Har hørt om Medicus Plesner link men er de den jeg burde gå til?

Håper på tips. Takk for hjelpen.

Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, du burde prøve refleksolog. Ring Kåre refleksolog som hoder til i Pilestredet Park/ Domus Medica. Veldig mange har fått orden på føttene der. Kjenner flere som har prøvd alt annet og fått tilbake buen i foten på kort tid. De ser på årsaken og retter opp. Resultat av Norsk forskning på det beste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den som har hulfot\mykfot.

Har og slitt veldig mye med å venne meg til sålene. Hadde ikke mulighet til å bruke de i starten pga. de ga enorme smerter under benet. Kun 3 min hvor jeg satt i en stol med bena i sålene skapte store smerter. (intenst)

Fikk de tilpasset. Men han måtte omtrent "pusse vekk" all fyllingen under før jeg klart å stå på disse.

Tross i det tok det 2 mnd med intense smerter vær dag (da med bruk kun 1\2 t om dagen)

1\2 år senere tvinger jeg meg til å bruke de hele tiden, har jeg fremdeles svært vondt i bena. Synes IKKE sålene har vært noe bedring i smertene.

Eneste jeg kan si som fårdel er at det kan virke mykere å stå på når en står på fliser og betong gulv. (vanlige sko med myke såler gjør nok samme virkning vil jeg tro)

Har stor følelse av at spessialistene ga meg såler siden de ikke klarte å finne ut av en annen årsak til smertene. Noen sier stor hulfot, så mindre hulfot, så mykfot. Og like varierende med om eller om ikke behov for såler.

Har tom. blidt annbefalt av en spessialist å gå mest mulig MED krykker.

Rart å se dette igjen. Var jeg som skrev her.

Var ikke så merkelig at jeg hadde så mye vondt og at sålene jeg hadde fått ga meg mer smerte og ikke mindre.

De hadde nemlig fått feil diagnose og helt feil type såler oppdaget jeg når jeg gikk privat for å fornye sålene.

Nå har jeg omsider fått riktig diagnose og riktige såler.

Så lenge jeg bruker sålene er jeg så og si helt uten smerter.

Krykker har jeg heldigvis ikke bruk for i det hele tatt lengre :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...