Gå til innhold

Det kan nærmest kalles barnemishandling


mysan

Anbefalte innlegg

Det er professor i ernæring, Birger Svihus, som sa dette i NRK radio i går.

Han rettet pekefingeren mot foreldre. Temaet var at stadig flere av våre barn blir overvektige. Når foreldrene lager noe spesielt til seg selv, som fårikål eller sild og poteter, så forer de ungene med pizza. På denne måten gjør de sine barn en diger bjørnetjeneste påstår han. Han mener at det er foreldrenes ansvar å sørge for at ungene får et riktig kosthold.

Og han sier altså at det nærmest er å regne for barnemishandling.

Jeg er tildels enig. Det er forsømmelse å ikke prøve og gjøre noe med det når man ser at ungene får et vektproblem. Det er ikke snakk om utseende, det er snakk om helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StockDama

Det er vel en form for mishandling når man vet at det man forer ungene med ikke er sunt for de.

Det er med viten og vilje de lar ungenes helse råtne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig. Man bør jo prøve å lære ungene variert kosthold fra de er små, og jeg kan ikke helt se de store variasjonsmulighetene i pizza. (Ok, man kan jo variere fyllet....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å skjønne hva som gjør pizza usunt, med mindre det er det evinnelige hvetemelet som gjør det.

Den inneholder jo litt av hvert ellers... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke det at det er så usunt i seg selv, men mer det at det blir for mye av det og for lite av annen mat ;) . Variasjon, vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Variasjon er en fin bil :jepp:

Og nå kan man jo bake pizzaen med både fullkorn og spelt, og man kan putte på akkurat hva man vil, så den burde egentlig kunne bli hur sunn som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Jeg har problemer med å skjønne hva som gjør pizza usunt, med mindre det er det evinnelige hvetemelet som gjør det.

Den inneholder jo litt av hvert ellers... :klø:

Sinnsykt mye kalorier. Ca 3 ganger så mye som en anbefalt middagsmengde.

Ost, ost og mere ost. Mye fyll med relativt liten andel sunne ingredienser, men gjerne både olje og smør i sausen. Pizza bunn av hvetemel, olje og vann, sikkert litt smør og salt. Salt er det også rikelig av i fyllet.

Pizza bør være unntaksmat - som lørdagskos, f.eks. Man kan gjøre pizza en del mindre kaloriholdig, men ikke nok til at det utgjør en anstendig porsjon. Serverer man litt pizza med mye salat uten dressing bedrer man situasjonen en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serverer man litt pizza med mye salat uten dressing bedrer man situasjonen en god del.

Jamen da blir det jo salat med pizza, ikke omvendt. ;)

(Men er enig med deg i det med dressingen, altså. Fysjom.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera
Sinnsykt mye kalorier. Ca 3 ganger så mye som en anbefalt middagsmengde.

Ost, ost og mere ost. Mye fyll med relativt liten andel sunne ingredienser, men gjerne både olje og smør i sausen. Pizza bunn av hvetemel, olje og vann, sikkert litt smør og salt. Salt er det også rikelig av i fyllet.

Pizza bør være unntaksmat - som lørdagskos, f.eks. Man kan gjøre pizza en del mindre kaloriholdig, men ikke nok til at det utgjør en anstendig porsjon. Serverer man litt pizza med mye salat uten dressing bedrer man situasjonen en god del.

I hvertfall så lenge det dreier seg om grandis. Og dessverre så gjør det jo ofte det. Når det er så mye arbeid med voksenmaten, så skal barnas middag være lettvint å lage.

Som mysan skriver, man kan bake pizza selv, og velge grove melsorter, frø, man kan koke tomatsausen selv, begrense ostemengden eller velge halvfet ost. Mye grønnsaker. Lage opp mye og fryse inn til slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Nja, jeg syntes det er drøyt å kalle det barnemishandling å gi barna pizza. Det finnes barn som faktisk lider og har det vondt på grunn av barnemishandling. Feilernæring er det nok, men det skal litt mer feilernæring til enn et par pizzastykker i måneden til at det kan kalles barnemishandlig! Det viktigste er at man spiser variert, og som flere sier over her går det an å variere pizza også.

Dessuten har ikke ALLE barn problem med overvekt selv om det høres sånn ut; jeg var alltid undervektig som liten og siden jeg nekta å spise "fettende" mat som kjøtt og fisk (er fremdeles veggis), ble mamma kjempeglad når hun fikk i meg noe vegetarpizza eller litt pommes frites så jeg fikk litt kjøtt på beina ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen da blir det jo salat med pizza, ikke omvendt. ;)

(Men er enig med deg i det med dressingen, altså. Fysjom.)

Dressinger finnes i lavkalorivarianter og man kan også lage selv.

Jeg tror ellers ikke at kaloriene i seg selv er problemet, men hvilke typer matvarer de kommer fra, og selvfølgelig i kombinasjon med aktivitetsnivå.

Nja, jeg syntes det er drøyt å kalle det barnemishandling å gi barna pizza. Det finnes barn som faktisk lider og har det vondt på grunn av barnemishandling. Feilernæring er det nok, men det skal litt mer feilernæring til enn et par pizzastykker i måneden til at det kan kalles barnemishandlig! Det viktigste er at man spiser variert, og som flere sier over her går det an å variere pizza også.

Dessuten har ikke ALLE barn problem med overvekt selv om det høres sånn ut; jeg var alltid undervektig som liten og siden jeg nekta å spise "fettende" mat som kjøtt og fisk (er fremdeles veggis), ble mamma kjempeglad når hun fikk i meg noe vegetarpizza eller litt pommes frites så jeg fikk litt kjøtt på beina ;)

Det med pizzaen var nok bare et eksempel. Det han setter fingeren på er det økende antallet overvektige barn her i landet, og at dette skyldes kostholdet, hvilket er foreldrenes ansvar.

Og når man i undersøkelser har funnet ut at det folk spiser mest av her til lands er Grændis, så sier det litt ;)

Ellers synes jeg også at tendensen ser ut til å være at overvektige foreldre ofte har overvektige barn, og da er det ikke bare barnas kosthold det er noe galt med - da er det husholdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ingen som påstår at det er barnemishandling å gi barna sine pizza? Men mange tolker det som barnemishandling hvis foreldre ikke passer på barnas helse. Barn som blir overvektige eller feilernærte eller som har ekstremt dårlige tenner på grunn av kosthold og/eller manglende oppfølging blir utsatt for mishandling i mine øyne.

Problemet er vel ikke isolert sett at barn spiser grandis i blant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig MoseKose :) Et pizzastykke i ny og ne dreper ingen.

Nå mener jeg forøvrig at dette med kosthold er like viktig for de med høy forbrenning også - vekten alene er ingen indikator på hvorvidt man er sunn eller ikke. Noe å tenke på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig MoseKose :) Et pizzastykke i ny og ne dreper ingen.

Nå mener jeg forøvrig at dette med kosthold er like viktig for de med høy forbrenning også - vekten alene er ingen indikator på hvorvidt man er sunn eller ikke. Noe å tenke på det også.

Absolutt! Man kan være tynn som en flis men likevel feilernært, underernært, få i seg altfor mye fett, osv. Så kanskje litt urettferdig å kun fokusere på de som blir tykke eller som får svært dårlige tenner. En annen ting er jo at dårlige tenner kan skyldes andre ting, akkurat som fedme kan ha medisinske årsaker. Jeg ville aldri meldt naboen til barnevernet på grunn av dårlig kosthold for å si det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Nå mener ikke jeg heller at det å servere pizza (til og med Grandiosa) er barnemishandling i seg selv.

Men dersom man alltid lager lettvinte løsninger til barna (og seg selv) uten tanke for næringsinnhold og dermed får overvektige barn grenser man nok mot barnemishandling. Ungene lærer aldri å spise sunt, men spiser godis og bolle istedetfor sunn næringsrik- og variert kost. Så spiser de for mye og blir overvektige og må slite med dette samt helse resten av livet. Det hører med til god barneoppdragelse å lære barna sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt enig, Blondie. Barn som vokser opp uten variert kosthold ender vel gjerne opp som matpyser også, og hvor lett er det å være sunn hvis man rynker på nesen over det meste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det finnes barn som spiser boller og brus til frokost hver eneste dag, det finnes barn som aldri pusser tenner fordi "de ikke liker det og blir så sinte/lei seg når mamma/pappa kommer med tannbørsten, stakkars", det finnes unger som går rundt med tåteflaske med juice eller brus på dagen lang (og natta med) og lignende ekstreme ting. Foreldre som gjør slike ting trenger hjelp og veiledning før de ødelegger barnas helse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnemishandling synes jeg er et alt for sterkt ord. Feilernæring, javel, dersom det dreier seg om et svært ensidig kosthold med mest fokus på hva som er lettvint og (relativt) billig. Det kan sikkert kalles forsømmelse også. Men barnemishandling? Overdriv litt mer, da ... :ironi:

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke gå under betegneseln mishandling hvis det faktisk ødelegger barnas helse, og sannsynligvis for fremtiden også? Mishandling behøver ikke alltid å gi blåmerker og frykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...