privatøko

Gå til innhold

Feriepenger-hvor mange prosent?

• Please log in to reply
4 svar på dette emnet

#1 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 11 april 2008 - 13:37

På lønnsslippen min står det at mitt feriepengegrunnlag i fjor er på 308612 kr. Hvor mange prosent av det er feriepenger, hva kan jeg forvente å få utbetalt i juni??
  • 0

#2 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 11 april 2008 - 13:41

Her kan du enkelt regne ut hva du får:
http://www.dinside.n...t.php?id=104649
  • 0

#3 Gjest_C04B91_*

Gjest_C04B91_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 11 april 2008 - 13:45

På lønnsslippen min står det at mitt feriepengegrunnlag i fjor er på 308612 kr. Hvor mange prosent av det er feriepenger, hva kan jeg forvente å få utbetalt i juni??

Hvis din bedrift har en tariffavtale og denne gjelder for deg selv om du ikke er organisert i et LO forbund eller et annet forbund som har innført den 5. ferieuken skal du ha 12 % av dette beløpet i feriepenger.

Dersom du ikke er organisert eller bedritfen ikke har inngått en tariffavtale med tariffestet 5. ferieuke har du kun krav på 4 uker og 1 dag ferie og da er satsen 10,2 %.

Dersom du er passert 60 har du krav på den såkalte "senileuken" - en ekstra uke ferie - og da kan det være andre satser som gjelder som jeg ikke kjenner til.

Kortversjonen: har du 5 uker ferie skal du ha 12 % feriepenger. Har du 4 uker + "Gro" dag så skal du ha 10,2 % feriepenger.
  • 0

#4 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 11 april 2008 - 13:52

Hvis din bedrift har en tariffavtale og denne gjelder for deg selv om du ikke er organisert i et LO forbund eller et annet forbund som har innført den 5. ferieuken skal du ha 12 % av dette beløpet i feriepenger.

Dersom du ikke er organisert eller bedritfen ikke har inngått en tariffavtale med tariffestet 5. ferieuke har du kun krav på 4 uker og 1 dag ferie og da er satsen 10,2 %.

Dersom du er passert 60 har du krav på den såkalte "senileuken" - en ekstra uke ferie - og da kan det være andre satser som gjelder som jeg ikke kjenner til.

Kortversjonen: har du 5 uker ferie skal du ha 12 % feriepenger. Har du 4 uker + "Gro" dag så skal du ha 10,2 % feriepenger.

Viktig kommentar (jeg la inn linken over):
Dersom du har 5 uker ferie (de fleste har vel det nå?) får du 12 % feriepenger MINUS lønn for fire dager. Så vidt jeg vet trekker de dette fra feriepengene - i stedet for at man måneden etter skal få mindre lønn enn vanlig..
  • 0

#5 Gjest_Samme gjest som la inn prosentsa_*

Gjest_Samme gjest som la inn prosentsa_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 11 april 2008 - 13:57

Viktig kommentar (jeg la inn linken over):
Dersom du har 5 uker ferie (de fleste har vel det nå?) får du 12 % feriepenger MINUS lønn for fire dager. Så vidt jeg vet trekker de dette fra feriepengene - i stedet for at man måneden etter skal få mindre lønn enn vanlig..

Man trekker for 4 feriedager fordi 5 ferieuker gir 26 virkedager som ferie. En måned inneholder 22 virkedager - differansen er 4.

Altså:
Månedslønn/22 x 26 = trekk for ferie
+ feriepengegrunnlag året før x 12%
= utbetalt lønn og feriepenger i juni.

Dersom man ikke har den 5. ferieuken:
Månedslønn/22 x 21 = trekk for ferie (= 1 dag utbetalt)
+ feriepengegrunnlag året før x 10,2%
= utbetalt lønn og feriepenger i juni
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere