Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #1 Del Skrevet 10. mars 2008 Er det mulig å få legeattest på å slippe muntlige framføringer og eksamener pga store problemer med det? Ukene før muntlige presentasjoner, får jeg nesten ikke sove, som fører til at jeg er trøtt og har vondt i hodet hele tiden. I tillegg blir jeg fysisk syk siden jeg er så nervøs, ofte kvalm og vondt i magen. Jeg er redd for at jeg ikke kommer til å møte opp nestegang, og bare få stryk. Jeg går på videregående. Er det ikke mulig å få fritak, eller levere noe skriftlig i stedet for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La_Reina Skrevet 10. mars 2008 #2 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Hvis du går til legen og får diagnose på sosial angst, skal du vel kunne få slippe fremføringer foran klassen. Det aller beste mot slik angst derimot, er å hoppe i det. Alle gruer seg til å holde foredrag foran en forsamling, men for hver gang du gjør det, blir det litt mindre ille. Unngår du det bevisst og får legeerklæring på at du ikke kan holde muntlige prestasjoner , vil du på sikt bare gjøre problemet større. Endret 10. mars 2008 av Sundy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nnn Skrevet 10. mars 2008 #3 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg jobber som psykolog og har fått denne forespørselen mange ganger. Og noen få ganger har jeg også skrevet en slik anbefaling. Men. Å unngå angstfremkallende ting vil i lengden bare gjøre angsten større, så jeg anbefaler det IKKE. Den eneste måten å få angsten ned på et levelig nivå er dessverre å eksponere seg for det vanskelige, flere ganger. Jeg vil også bemerke at man slettes ikke behøver å ha sosial angst for å ha prestasjonsangst. Snare tvert imot så hører jeg ofte at fremføringer ikke er et problem for de med sosial fobi fordi det er enveiskommunikasjon kontra sosial samhandling. Til deg TS, så ville jeg kanskje spurt læreren om fritak for denne éne gangen. Men i lengden så er dette noe du burde ta tak i. Kanskje snakke med helsesøster, lege. Psykolog? Unngåelsesatferd er den sikreste måten å få mer angst på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 10. mars 2008 #4 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg har jo gjort det flere ganger, men føler nesten det blir verre for hver gang. Tror aldri jeg kommer til å bli trygg på det. Og den skolen jeg skal på etter vgs, er det nesten ingen presentasjoner på, så det er liksom bare disse åra på vgs som er så ille. Og jeg tror ikke jeg har sosial angst, siden jeg har ikke problemer å snakke med folk og slikt, bare framføringer. Jeg går hele tiden og gruer meg til neste gang vi skal ha det, og spesielt til muntlig eksamen. Det hadde vært så utrolig deilig å slippe å tenke på det hele tiden, for det kommer jeg til å gjøre uansett hvor mange ganger jeg tvinger meg til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nnn Skrevet 10. mars 2008 #5 Del Skrevet 10. mars 2008 TS skrev: Jeg har jo gjort det flere ganger, men føler nesten det blir verre for hver gang. Tror aldri jeg kommer til å bli trygg på det. Og den skolen jeg skal på etter vgs, er det nesten ingen presentasjoner på, så det er liksom bare disse åra på vgs som er så ille. Og jeg tror ikke jeg har sosial angst, siden jeg har ikke problemer å snakke med folk og slikt, bare framføringer. Jeg går hele tiden og gruer meg til neste gang vi skal ha det, og spesielt til muntlig eksamen. Det hadde vært så utrolig deilig å slippe å tenke på det hele tiden, for det kommer jeg til å gjøre uansett hvor mange ganger jeg tvinger meg til det. I min kliniske praksisk, så tror jeg ikke at jeg har møtt en eneste person i som sliter med prestasjonsangst som ikke har sagt det du sier. Uansett om andre mennesker har fått ned angsten, så er det ikke mulig for meg. Men det er mulig. Hvis du vil det, og hvis du er villig til å utfordre angsten. Jeg vil ikke problematisere livet ditt, men jeg synes det er veldig sjeldent at det bare er fremføringer som er problemet. Ofte så unngår man flere relaterte ting også, men det er ikke så angstskapende og tydelig som fremføringer, så man tenker muligens ikke over det. Nå kan det godt tenkes at du ikke vil møte på særlig mange fremføringer etter vgs, men det er nesten umulig å unngå muntlige fremlegg hele livet.. Jeg ville anbefalt deg å ta tak i problemet nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 10. mars 2008 #6 Del Skrevet 10. mars 2008 nnn skrev: I min kliniske praksisk, så tror jeg ikke at jeg har møtt en eneste person i som sliter med prestasjonsangst som ikke har sagt det du sier. Uansett om andre mennesker har fått ned angsten, så er det ikke mulig for meg. Men det er mulig. Hvis du vil det, og hvis du er villig til å utfordre angsten. Jeg vil ikke problematisere livet ditt, men jeg synes det er veldig sjeldent at det bare er fremføringer som er problemet. Ofte så unngår man flere relaterte ting også, men det er ikke så angstskapende og tydelig som fremføringer, så man tenker muligens ikke over det. Nå kan det godt tenkes at du ikke vil møte på særlig mange fremføringer etter vgs, men det er nesten umulig å unngå muntlige fremlegg hele livet.. Jeg ville anbefalt deg å ta tak i problemet nå. Du sier at det er mulig hvis jeg vil det, og er villig til å utfordre angsten. Jeg sliter med depresjoner og jeg har så mange problemer i livet mitt, jeg har bare ikke energi og overskudd til å takle dette nå. Så jeg er ikke villig til å utfordre angsten. Jeg har så lyst å bare komme meg gjennom vgs, og heller øve meg på å bli flinkere på muntlige ting, senere i livet. Men tusen takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nnn Skrevet 10. mars 2008 #7 Del Skrevet 10. mars 2008 TS skrev: Du sier at det er mulig hvis jeg vil det, og er villig til å utfordre angsten. Jeg sliter med depresjoner og jeg har så mange problemer i livet mitt, jeg har bare ikke energi og overskudd til å takle dette nå. Så jeg er ikke villig til å utfordre angsten. Jeg har så lyst å bare komme meg gjennom vgs, og heller øve meg på å bli flinkere på muntlige ting, senere i livet. Men tusen takk for svar Ingen årsak Jeg håper at "senere i livet" ikke blir aldri. Hvis du får behandling for depresjon, så kan du jo nevne angst også? De to tingene henger ofte sammen synes jeg. Lykke til uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malibulita Skrevet 10. mars 2008 #8 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Kan du ikke øve på dette gradvis, og ikke starte med eksamen? Legg fram en sak for familien, gode venner osv. Det kan faktisk være skummelt nok det, å stole nok på seg selv til at du klarer å prate om noe du skulle kunne! Hvordan er det å rekke opp handa og snakke i timene på skolen da? Gjør det så ofte du klarer, og kjenn at du blir tryggere. Å rekke opp handa en gang gjør det ikke trygg før en muntlig eksamen, men om det blir naturlig for deg å være muntlig foran folk du ikke kjenner så veldig godt så har du iallefall kommet et steg i riktig retning. Kanskje det vil hjelpe i forhold til depresjon også, om du blir mer sikker på deg selv muntlig? At du føler du mestrer og er verdt like mye som de rundt deg? Endret 10. mars 2008 av Malibulita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå