Gå til innhold

stryke bunadsskjorte


Gjest senora

Anbefalte innlegg

Gjest senora

har nå nettopp stått en god stund for å stryke bunadsskjorta mi av lin. jeg blir like arg hver gang. :frustrert: blir den noenlunde glatt en plass, så kan du være sikkert på at der hvor det såg bra ut i sted nå er blitt krøllete igjen. jukser av og til med å spraye på stivelse, men jeg tror skjortene over tid blir gule av det. :grine: Tar derfor gjerne i mot tips...eller kommentarer fra andre frustrerte "strykere" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stryker skjorta mens den er fuktig, da er det lettere og jeg synes den blir penere. Når den har tørket ordentlig, stryker jeg den enda en gang. Da pleier det å bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fukt skjorta lett og legg den i fryseren før du skal stryke. La skjorta henge og "hvile" litt før du bruker den, tar du den rett på krøller den som fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg bare vasker den og lar den tørke på en kleshenger. Trenger sjeldent å stryke den da. Lin blir jo så fort krøllete uansett. Når jeg stryker den bruker jeg et lite strykebrett for ermer, da strykes bare en side av gangen og ingenting blir liggende i folder under. Vanskelig å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strykefri skjorte - genialt! Men, jeg deler din frustrasjon. Jeg må nemlig stryke bunadskjortene til ungene, og de er så små og knøtete. Bruker også et sånt brett for ermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg har vasket bunadsskjorta lar jeg den drypptørke til det er igjen litt fukt i den. Så ruller jeg den stramt sammen og legger den i en plastpose i fryseren. Noen timer før jeg skal stryke skjorta tar jeg den så ut av fryseren og lar den tine. Voíla - en stykk lettstrøket bunadssskjorte.

Ellers så må jeg innrømme at jeg jukser litt - gidder ikke å stryke annet enn kragen og ermene veldig nøye, da resten er skjult bak vest og sjal allikevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er stor forskjell på bunadsskjorter.

Min skal være tydelig press på ermene, så den MÅ strykes. Men den er sydd slik at det er ikke så vanskelig. Jeg bruker også Stiff for å få kragen til å stå opp, og til å beholde pressen på ermene. Ryggen og den delen av fronten som skjules av bunadslivet, tar jeg ikke så nøye.....

Håper bare den passer i år..... har ikke prøvd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde trikset var å ikke få strykebrett på ermene jeg?

uansett, jeg bruker stiff for å jukse litt. det går sånn nogenlunde ok hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde trikset var å ikke få strykebrett på ermene jeg?

uansett, jeg bruker stiff for å jukse litt. det går sånn nogenlunde ok hver gang...

Min skjorte skal ha knivskarp strykebrett på ermene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Og mine ermer skal være helt runde. Tydeligvis stor forskjell på de forskjellige bunadene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere at bunadene deres "skal" ha brett eller ikke brett på armene da?

Min skjorte varierer etter humør og tid, hvis jeg stryker i godt humør blir det runde armer, hvis alt går på tverke, bretter jeg den ned og perser! :ler: Jeg er ikke verdens mest tolmodigste eller strykeflink nei......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Jeg har gitt den opp, og sender den på renseri hver gang jeg skal bruke den. Det er som regel en gang i året, og jeg slipper unna mye frustrasjoner på å slippe å stryke den. Må ejg bruke den flere ganger, er dette noe jeg fortsatt gladelig betaler for.

Den er et "makkverk" å stryke, og jeg orker rett og slett ikke den kampen lengre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere at bunadene deres "skal" ha brett eller ikke brett på armene da?

Etter 15 år med folkedans i barne og ungdomstida, blir man opplært til hvordan detaljene skal være......

Hvor mye forkledet skal rynkes

At mansjettknappene skal være motsatt av en herredress

At ermene skal ha stiv press

Hvor høyt og stramt bringeduken skal sitte

osv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet dere at bunadene deres "skal" ha brett eller ikke brett på armene da?

Min skjorte varierer etter humør og tid, hvis jeg stryker i godt humør blir det runde armer, hvis alt går på tverke, bretter jeg den ned og perser! :ler: Jeg er ikke verdens mest tolmodigste eller strykeflink nei......

Fordi det er bestemt av bunadspolitiet..? Akkurat som det er forskjellig sølv på forskjellige bunader, er det forskjellige skjorter med forskjellig broderi og forskjellig tradisjon på hvordan de skal se ut ift. f.eks. strykebrett i ermene, stivet krage etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trøster meg med uttalelsen fra Bunadrådet, sakset fra nettet;

"Dampstrykejern og rundstryking av skjorteermer er et relativt nytt fenomen. Husmorrollen på 1950-tallet har skapt prestasjonsangst for mange bunadbrukere. I den tiden disse klærne var i levende bruk, var det nok ikke så glattstrøkne ermer som du kan se enkelte har på 17. mai. Fortvil ikke og bruk bunaden med eller uten skarp brett!"

Konklusjonen for meg; alt er greit, både med og uten brett, og vi behøver nok ikke å stresse så veldig med det hele heller, la oss heller bruke tiden på noe mer hyggelig, for den som synes at stryking er no dritt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 15 år med folkedans i barne og ungdomstida, blir man opplært til hvordan detaljene skal være......

Hvor mye forkledet skal rynkes

At mansjettknappene skal være motsatt av en herredress

At ermene skal ha stiv press

Hvor høyt og stramt bringeduken skal sitte

osv.....

Jeg kjenner meg igjen på disse punktene...

Folkedansen brakte med seg mye god kunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen gode råd for vask og stryk av bunadskjorter:

- Vask skjorta rett etter bruk, da fester ikke flekkene seg.

- Skyll godt, såpe som sitter igjen gjør skjorta gul.

- Ikke stryk skjorta lenge før den skal brukes, da blir den gul.

- Stryk skjorta dagen før den skal brukes. Dynk den lett med vann og putt den en time i fryseren. Stryk den og heng den til tørk på en henger til dagen etter. Helt nystrøkne skjorter er litt fuktige og krøller seg med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mitt beste tips er å gi den til Mamma :sjenert:

Min mor er hellig overbevist om min komplette inkompetanse når det kommer til stryking, så hun insisterer på å stryke min for meg. Ikke meg imot.

Det å "la det stå til" vil jeg ikke anbefale. Min tante stiller alltid i ustrøket bunadskjorte, og det ser utrolig sjuskete og stygt ut. Når man har på seg bunad, er det som regel i anledninger man skal være relativt stivpyntet. Da tar det seg dårlig ut med skrukkete skjorte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...