Gå til innhold

Bytte dekk - gjør du det selv?


Gjest komsa

Anbefalte innlegg

Selvforklarende tittel :ler:

Men how about it?

Er dekkskifte noe du begir deg ut på, eller settes jobben bort til æh .. en passende instans? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Varg-Menja

Siden jeg ikke har lappen er bilen samboers ansvarsområde, derfor er det også han som skifter dekk og tar alt av skruing. Jeg stiller som håndtlanger ved behov. Hadde jeg hatt lappen selv ville jeg nok satt meg inn i hvordan man bytter dekk, siden det er nokså elementært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg burde så absolutt ha lært meg det selv men det er gubbens jobb. Det paradoksale er at gubben har ikke lappen så det er kun jeg som kjører bilen. :rodme:

Men i går fikk han ikke løs skruene så vi må på verksted for å få gjort jobben. Sånn kan det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter selv. Samboern har 2 biler han bytter på, så da syns jeg det holder for han. Noen ganger gjør vi det samtidig og da løsner han boltene og strammer de til igjen, mens jeg løfter dekkene ut av bagasjerommet og inn igjen og fester de løst med mutterene.

Dette er noe alle jenter burde lære seg for plutselig en dag står dere på en landevei med punktert dekk og en jekk i hånda. Hva da? Min nabojente viste ikke i går hvordan hun skulle feste jekken. Da tenker jeg for meg selv: Er det mulig???

Hun klarte ikke å løsne boltene og tenkte ikke tanken på at hun kunne "hoppe" på hjulvinna for ekstra kraft. Lurer på når hun ble ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt bil hadde jeg selvsagt skiftet dekk på den. Nå låner jeg bil kanskje en gang i uka og gjør selvsagt forfallende arbeide som oljeskift, pluggskift, osv. Det er verken tungt eller vanskelig.

Husk bare å teite mutterne en ekstra runde når du har kjørt litt for å være sikker på at dekkene sitter godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bytta dekk altså, jeg vet åssen det gjøres..

MEN det er nå samboeren som bytter dekk.. :sjenert: Men hvis jeg skulle punktere på et gudsforlatt sted klarer jeg meg selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben er fagmann og har tilgang til verksted og proffverktøy, så i praksis er det hans jobb. -Men jeg kan om det trengs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Jeg kan ikke skifte dekk - og har heller ikke tenkt å lære meg det! :sjarmor:

Er alene så jeg klarer meg fint sjøl, det er ikke så veldig vanskelig å legge vinterdekkene i bagaserommet og kjøre til verkstedet. De skifter på ca 1/2 trime, teiter skruer/muttre ordentlig og orger lufta. Enkleste sak av verden ;)

Jeg bekymrer meg heller ikke for øde landeveier og punkterte dekk - har ny bil med ditto dekk..... Dessuten: den tid, den sorg. Må man så må man, verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skifte dekk - og har heller ikke tenkt å lære meg det! :sjarmor: 

Jeg bekymrer meg heller ikke for øde landeveier og punkterte dekk - har ny bil med ditto dekk..... Dessuten: den tid, den sorg. Må man så må man, verre er det ikke.

Nye dekk kan også puktere! Og da helst på det mest upassende tidspunkt/sted. Been there done that!

Med febersjuk unge, i mørket, på øde veistrekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan å skifte selv, men det er sambo som gjør det!

Synes det er koselig jeg at han gjør det for meg...

Så gjør jeg noe annet for han!

Som jeg sa til søstra mi, vi kan det ja, men er det vår jobb, nei!

Det er en grunn til at jeg har funnet meg en handyman og ikke en akademiker med 10 tommeltotter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skifte dekk, men det er sambo som gjør det. Men i det siste har vi begynt å få det gjort på dekksenter e.l., det er en kjedelig jobb som det er vel verdt å betale andre for å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skifter ikke dekk selv, får bror eller andre til å hjelpe meg. Veldig kjekt å gjøre samtidig med oljeskift på verkstedet til min x-svoger. :sjarmor:

Jeg hater å fikse på bil, det være seg alt fra vask til mekking.

Men hadde jeg måttet hadde jeg nok klart det også.

Jeg syns det er greit å fylle bensing (evt. olje ja..) og kjøre jeg. Men selvsagt vasker jeg den også!

Men interessen og engasjementet til bil = ZERO!

Ergo er det noen mannfolk i min nære krets jeg kan spørre så gjør jeg det.

Så kan de heller få en go middag av meg til gjengjeld.

Om jeg står på landeveien med punktert dekk -

LENGE LEVE MOBILEN MIN!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan også skifte dekk, og gjorde det selv før jeg traff min kjære. Men nå er det han som skifter, både på min bil og sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter selv, syns det er helt i orden. Er veldig greit å gjøre det av og til.. Og punkterer jeg bytter jeg merkelig nok dekk selv da også.. (hvis jeg er alene i bilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har akkurat byttet to av dekkene helt alene, og er temmelig stolt! :sjarmor:

Som regel pleier vi å gjøre det sammen, han løsner boltene, og jeg gjør alt det lette: jekke opp bilen, ta på kobberpasta etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter dekk selv. Heldigvis.

Å være avhengig av andre på den måte er ikke greit for meg.

Den første våren etter at jeg traff samboer så var jeg så syk at jeg ikke orket å skifte dekk. Ble til at jeg kjørte med piggfrie vinterdekk hele sommeren. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...