Gå til innhold

Seperasjonsbevilling-gyldig ennå?


Gjest Gjest_Guest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Guest_*

Hei.

I fjor søkt jeg om seperajonsbevilling, noe jeg fikk og hadde virkning fra 30.12.04

Men på grunn av økonomien, har vi ennå bodde i samme huset. Nå er jeg klar å flytte ut, å ville søke om overgangstønad, men trygdekontor er ikke sikkert at seperasjonsbevilling gjelder lenger. Kan det stemmer? Jeg trodde at det var noe formelt som må søkes om, dvs. at samlivet var gjenopptatt, noe det har ikke gjørt.

Selvføgelig er alle i forvaltningsavdelinga hos fylkesmannen i møte akkurat nå, men jeg tenkte imidlertidig å spør her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

I fjor søkt jeg om seperajonsbevilling, noe jeg fikk og hadde virkning fra 30.12.04

Men på grunn av økonomien, har vi ennå bodde i samme huset. Nå er jeg klar å flytte ut, å ville søke om overgangstønad, men trygdekontor er ikke sikkert at seperasjonsbevilling gjelder lenger. Kan det stemmer? Jeg trodde at det var noe formelt som må søkes om, dvs. at samlivet var gjenopptatt, noe det har ikke gjørt.

Selvføgelig er alle i forvaltningsavdelinga hos fylkesmannen i møte akkurat nå, men jeg tenkte imidlertidig å spør her....

Vist du først har skrevet en søknad om seprasjon og fått det innvilget, så vil det forbli slik helt til du sender en bekreftelse på at situasjonen din er endret. Seprasjons tiden varer i 1 år, og etter det kan du søke om skillsmisse. Ta med deg bekreftelse og snakk med trygdekontoret igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Ett av vilkårene for seperasjon er at man ikke bor sammen. Så man må ha bodd fra hverandre minimum ett år når man søker om skilsmisse. (To år, dersom man har barn sammen.) Når man søker om skilsmisse må hver part ha to vitner som skriver under på at man ikke har bodd sammen i seperasjonsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av vilkårene for seperasjon er at man ikke bor sammen. Så man må ha bodd fra hverandre minimum ett år når man søker om skilsmisse. (To år, dersom man har barn sammen.) Når man søker om skilsmisse må hver part ha to vitner som skriver under på at man ikke har bodd sammen i seperasjonsperioden.

Er du helt sikker på at man skal være separert i 2 år for å kunne få skilsmisse hvis man har barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at man skal være separert i 2 år for å kunne få skilsmisse hvis man har barn?

Det er vel bare om ikke begge parter er enige i separasjonen? Mamma fikk i hvertfall etter ett år, når begge parter var enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finne du nærmere info om separasjon og skilsmisse. Jeg ville antatt at din bevilling er gyldig enda, men dere må ha bodd fra hverandre i ett år for å få innvilget skilsmisse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se her for link til regler om separasjon og skilsmisse:

http://odin.dep.no/filarkiv/235932/Separas...se.pdf_2004.pdf

Det jeg fant her er at man kan søke om skilsmisse 1 år etter at separasjonsbevilling er gitt. Dersom man ikke har separasjonsbevilling kan man

søke direkte om skilsmisse dersom samlivsbruddet har vart i minst 2 år. Da må man selvsagt ha vitner som kan skrive under på at samlivsbruddet har vart i minst 2 år. Med samlivsbrudd mener man at dere har bodd på separate adresser.

Det sto ingenting om at man må vente 2 år fra separasjonsbevilling er gitt til man kan søke om skilsmisse dersom man har felles barn. Men det sto at man må ha hatt en forutgående mekling før skilsmissesøknad sendes til Fylkesmannen dersom felles barn er under 16 år. Dette for å ivareta at det finnes en egnet avtale om foreldreansvaret, samværsretten og hvor barna skal bo fast.

En separasjonsbevilling er gyldig så lenge man ikke sender et brev til Fylkesmannen og informerer om at samlivet er gjenopptatt. Det finnes eget skjema for dette hos fylkesmannen. Da blir sivilstandsstatus endret fra separert til igjen å være gift i Folkeregisteret. Dersom dere ikke har meldt fra til Fylkesmannen om at dere har gjenopptatt samlivet så kan du allerede 30.12.2005 søke om skilsmisse.

Det eneste problemet jeg ser er at dere trenger 2 vitner som kan skrive under på at dere ikke har bodd sammen i separasjonstiden. Disse vitnene må da skrive under på noe som ikke er sant fordi dere har levd sammen. Men dersom dere finner to personer som er villig til å gjøre det så vil dere kunne søke om skilsmisse 30.12.2005. Men dersom din ektemann ikke ønsker skilsmisse så vil han

nekte å skrive under på papirene og hevde at dere HAR bodd sammen. Da vil det

være veldig dumt å sende inn en søknad hvor vitner har signert at dere ikke har bodd sammen. Disse vitnene kan da få problemer. Det står nemlig på atskillelseserklæringen som vitnene må skrive under at falsk erklæring kan medføre fengselsstraff på opptil 2 år.

Så du må selv bestemme deg for hva du vil gjøre i din situasjon. Dersom du og din ektemann er enige om skilsmisse og dere finner to vitner som vil skrive under for dere så er det er rask og enkel affære å få skilsmisse. Men dersom du må søke om skilsmisse ALENE så anbefaler jeg at du flytter ut og informerer to av dine venner om den datoen du flyttet ut. Da kan du søke om skilsmisse et år ETTER denne utflyttingsdatoen og dine to venner kan fylle ut atskillelseserklæringen. Separasjonsbevillingen er gyldig så lenge du ikke informerer til Fylkesmannen om at dere har flyttet sammen igjen eller du får innvilget skilsmisse.

En annen ting jeg tenker på er hvilken ADRESSE har du og din ektemann hatt i Folkeregisteret etter separasjonsbevillingen. Dersom en av dere ikke har meldt flytting til Folkeregisteret kan det oppstå problemer fordi dere vil offisielt ha SAMME adresse i Folkeregisteret. Og om du flytter ut nå og melder til Folkeregisteret din nye adresse vil jo datoen for adresseendring være en annen en din utflyttingsdato i atskillelseserklæringen. Skulle dere velge å søke om skilsmisse 30.12.2005 og Fylkesmannen spør må dere da svare at dere glemte å melde flytting for deg til Folkeregisteret og du kun husket det da det ble aktuelt å søke om skilsmisse. Men det er jo risikabelt, særlig hvis den boligen du flytter til ikke har vært din eiendom lenge. Da må du isåfall informere om at du har bodd hos foreldre eller venner en stund.

Det tryggeste for deg er å flytte ut nå og snarest melde flytting til Folkeregisteret. Søker du da skilsmisse 1 år etter utflyttingsdatoen så kan ingenting gå galt. Lykke til uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...