Gå til innhold

50 eller 52 stater i USA?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det er 50 stater i USA, men hvorfor er det mange som påstår at det er 52? Er det noen "halvveis" amerikanske stater de da regner med? (Som Puerto Rico?)

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

50 stater, 52 uker. Mulig det er så enkelt. Tror ikke det er så avansert at de tenker på PR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er 50, men lærte på skolen at misforståelsen om de 52 statene stammer fra en trykkfeil i en eller annen lærebok. Og lærebokforfattere gjør vel som mannan bak Historien om Norge (jernteppe...), klipper og limer, så da spredte vel feilen seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, men hvilke 2 stater har da blitt tatt bort?

Vet det ikke er det du spør om, men her er iallefall oversikt over de 50 statene. :)

Rettelse:

*Kremt* Jeg glemte å legge inn linken da. :ler:

Nå ser jeg jo at mysteriet er oppklart, men jeg legger nå inn linken allikevel (så slipper jeg å fremstå som komplett idiot). :ler:

http://erfaring.com/orakel/show.php?id=689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da visserlig 52 stater i USA!!!

De to "nyeste", som ikke står i de gamle lærebøkene, er Hawaii og Alaska.

Dette lærte jeg iallefall i faget US History skolen da jeg bodde i Texas som liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile
Det er da visserlig 52 stater i USA!!!

De to "nyeste", som ikke står i de gamle lærebøkene, er Hawaii og Alaska.

Dette lærte jeg iallefall i faget US History skolen da jeg bodde i Texas som liten...

Det er 50, var 48 før Hawaii og Alaska ble lagt til. Det lærte ihvertfall jeg i faget American History da jeg gikk på skole i USA...

Se her for mer info.

Hvor misforståelsen med 50 eller 52 stater kommer fra vet jeg ikke, men det er mange amerikanere som blander også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Går det an å foreslå 51 som et kompromiss, og hevde at jeg lærte dette da jeg så American History X?

Ikke det nei.

Neinei, da får jeg nøye med meg å slå fast at det er 50stater i USA. Once and for all.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 50, var 48 før Hawaii og Alaska ble lagt til. Det lærte ihvertfall jeg i faget American History da jeg gikk på skole i USA...

Se her for mer info.

Hvor misforståelsen med 50 eller 52 stater kommer fra vet jeg ikke, men det er mange amerikanere som blander også.

Jepp, du har helt rett! :) Nå har jeg altså gått og hatt feil hele livet!! :veldigsur:

(søker man på google med 52 og american eller US states, så får man skremmende mange treff...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Engelsklæreren min på ungdomsskolen prøvde å lære oss at det var 52 stater i USA. Tror faktisk vi kranglet om det der en hel time, og til slutt endte det med at alle fikk utdelt hvert sitt kart, så fikk vi telle selv. Og kom selvfølgelig til 50. Jeg elsker å ha rett. :sjarmor:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

:murvegg:

Dette temaet kranglet jeg så fillene føyk med elevene mine da jeg underviste engelsk. Jeg fatter ikke at folk den dag i dag er så påståelige (og riksaviser? bekrefter mine mistanker om endel journalisters allmennkunnskap) at de faktisk tror at det er 52 stater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Synes egentlig det er helt utrolig at det går ann å ha denne diskusjonen så mange ganger. Den dukker opp over alt.

Det er 50 stater i USA. Tell statene på kartet dere som ikke er enig.

Hvis det virkelig er så mange som har lært på skolen at det er 52 stater er det en del lærere som burde skamme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror det er 52 fordi de ikke tror at Alaska og Hawaii er reknet med når de leser at det er 50 stater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lurven

jeg tror mange tror det er 52 fordi 2 stater ligger utenfor det amerikanske fastlandet.

så man trodde det var 50 + de 2

men det er 48 på fatslandet og 2 utenfor altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg vet tråden er gammel, men hadde en diskusjon om dette temaet forrige uke.

Jeg underviser en klasse i engelsk, og samtlige elever svarte at det er 52 stater i USA på spørsmål om antall stater. De fleste hadde fått hjelp av foreldrene sine på akkurat dette spørsmålet, så det er tydeligvis mange foreldre som har lært at det er 52 stater i USA.

Jeg lærte også at det var 52 stater i USA når jeg gikk på skolen, så jeg lurer på om det faktisk har vært 52 stater i USA eller om det hele bare en pinlig misforståelse blandt norske lærere?

Jeg stilte også spørsmålet på lærerrommet etter denne engelsktimen, og mange lærere svarte at det er 52 stater og ville ikke tro på meg når jeg sa at det er bare 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

50 stater!!!!

Men det er så mange som tror det er 52. Jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. Post gjerne hvis noen vet hvor den troen kommer fra.

Endret av Serena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har lest en plass at på 70-tallet (eller for mange år siden ihvertfall) så var det 52 stater, og derfor har våre foreldre og lærere lært det på skolen, og lært det videre til oss.

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, og jeg orker ikke begynne å google nå, men det er ihvertfall den grunnen jeg tror på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...