Gå til innhold

Tidspunkt på barnebursdag.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bursdag rett etter skoleslutt kl 14 er litt rart for meg, da må det være på skolen? Er ikke bare bare for en susete 1.-klassing å måtte holde styr på gave og sånt gjennom skoledagen heller.

Vi begynte riktignok ikke på skolen før det året vi var sju, men det var aldri noe problem.

Vi møter opp ved skolen når undervisningen er ferdi og tar med oss alle som har "meldt seg på". Da tar de med seg sekken sin osv og så blir de hentet av foreldrene etter at de er ferdige på jobb. Synes det virker ideelt, jeg.

En som evt ikke takler å ha en gave liggende i sekken sin i løpet av en skoledag, vil jo ikke klare å holde rede på bøker, penal, matpakke osv heller.

Anonymous poster hash: 04c01...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte riktignok ikke på skolen før det året vi var sju, men det var aldri noe problem.

Vi møter opp ved skolen når undervisningen er ferdi og tar med oss alle som har "meldt seg på". Da tar de med seg sekken sin osv og så blir de hentet av foreldrene etter at de er ferdige på jobb. Synes det virker ideelt, jeg.

En som evt ikke takler å ha en gave liggende i sekken sin i løpet av en skoledag, vil jo ikke klare å holde rede på bøker, penal, matpakke osv heller.

Anonymous poster hash: 04c01...33d

Husk at mange unger er faktisk bare 5 år når de begynner på skolen nå, og det er STOR forskjell på en 5-åring og en 7 åring, samtidig som det alltid er store individuelle forskjeller. Joda, klart kan de ha en gave i sekken, men en 5-6-åring tenker ofte ikke på at en gave som ligger der kan bli ødelagt når de i full fart dytter en bok i sekken feks. Og spør gjerne en lærer om hvor flinke de egentlig er til å holde styr på ting i den alderen der, de bruker mye tid på å lære dem det i 1. klasse. Og det er heller ikke alle 1. klassinger som vil gå i bursdag uten foreldrene i starten, men det kommer jo litt an på når på skoleåret bursdagen er. Og svært få foreldre har jo mulighet til å følge barna når bursdagen er i arbeidstida. Men ellers er det jo en fin løsning når man har mulighet til å gjøre det sånn da, det er vel de ferreste som kan få til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss gjør de det slik at bursdagsforeldrene henter barna i barnehagen tidlig (f.eks. kl. 15 eller 15:30), og tar alle med seg hjem. Det går fint at bursdagen begynner kl. 16.

Ikke alle spiser mye mat i bursdag, jeg synes i alle fall det er viktig med kveldsmat senere enn 17:30.

Har svart ovenfor.

Blir fort dyrt om man må lei minibuss og ta fri fra jobb for å ha bursdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort dyrt om man må lei minibuss og ta fri fra jobb for å ha bursdag

Men da har man bursdagen en helg, da. Man MÅ ikke ha det i hverdagen. Og eksempelet mitt omhandler altså bursdager hvor det er så kort vei at man kan gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Men da har man bursdagen en helg, da. Man MÅ ikke ha det i hverdagen. Og eksempelet mitt omhandler altså bursdager hvor det er så kort vei at man kan gå.

Vi setter veldig pris på bursdager på hverdagen, hvertfall i det værste bursdagsrushet på våren, hvor det brått er både en og to bursdager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi setter veldig pris på bursdager på hverdagen, hvertfall i det værste bursdagsrushet på våren, hvor det brått er både en og to bursdager i uken.

Forskjellige familier har forskjellige preferanser, og det er jo greit. For vår det er det best med bursdager i helgen, men så har vi bare ett barn, og ikke så mange faste aktiviteter i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten på 80 og 90 tallet, så var det 17-20 som var greia når vi ungene hadde bursdag.



Anonymous poster hash: 7ce90...e22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha bursdagselskap snart(hun blir seks år), vi har invitert til en hverdag fra 17-19. For vår del er bursdager på hverdager best pga vi reiser på hytta i helger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har man bursdagen en helg, da. Man MÅ ikke ha det i hverdagen. Og eksempelet mitt omhandler altså bursdager hvor det er så kort vei at man kan gå.

Helg er ganske utelukket her da de fleste reiser bort på hytta eller andre plasser. Jeg er for att unger trenger rutiner på søvn, men her er det ikke noe problem å ha til 19. Vi bor veldig spredt, så å ta med 7 unger etter barnehagen på en biltur som tar for meg 20 min er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best hverdager fra 17-19.

Liker ikke når det er i helga, og ofte midt på dagen slik at hele dagen blir "øødelagt"- altså ikke rekker å finne på noe hverken før eller etter. Mange reiser også bort i helgene.

Det har vært en god blanding av hverdager og helg i fjor av bursdagsfeiringer i barnehagen. Hittil i år har alle hatt på hverdager, herlig!

Endret av Edie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så mange som reiser på hytten og andre steder i helgene ;) Jeg er sjeleglad for at vi ikke har så mange planer i helgen, men kan ta det helt med ro og la en bursdagsfeiring være høydepunktet for barnet den helgen :) Av og til har vi selvsagt planer, men gjennomsnittlig vil jeg si at vi har 3 av 4 helger hjemme eller i alle fall på hjemstedet.

For min del blir det stress med henting i barnehagen etter en lang dag, så fyke hjem for å skifte og hente gave, så levere i bursdag og så drive dank i halvannen time før jeg skal hente igjen, der jeg verken får gjort særlig mye, spist middag eller slappet av. Så hjem igjen, vi ville ikke vært hjemme før tidligst 19:30. Så er det stelling, kveldsmat osv. Det funker veldig dårlig å komme hjem og sende barnet rett i seng her, vi trives begge best med å få lov til å roe ned litt hjemme og pusle med ting før vi legger oss.

Altså: Forskjellige situasjonen gir forskjellige preferanser. Det er vel greit?

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helg er ganske utelukket her da de fleste reiser bort på hytta eller andre plasser. Jeg er for att unger trenger rutiner på søvn, men her er det ikke noe problem å ha til 19. Vi bor veldig spredt, så å ta med 7 unger etter barnehagen på en biltur som tar for meg 20 min er ikke aktuelt.

Slapp av, jeg har da heller ikke sagt at du må det? Har heller ikke sagt at det er noen krise med bursdag til kl. 19, kun av jeg foretrekker kl. 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, jeg har da heller ikke sagt at du må det? Har heller ikke sagt at det er noen krise med bursdag til kl. 19, kun av jeg foretrekker kl. 18.

Ja og da argumenterte jeg bare for hvorfor det ikke funker for mange:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så mange som reiser på hytten og andre steder i helgene ;) Jeg er sjeleglad for at vi ikke har så mange planer i helgen, men kan ta det helt med ro og la en bursdagsfeiring være høydepunktet for barnet den helgen :) Av og til har vi selvsagt planer, men gjennomsnittlig vil jeg si at vi har 3 av 4 helger hjemme eller i alle fall på hjemstedet.

Har man hytte må man jo bruke den når man har fri. Er minst like avslappende som hjemme, og fint i naturen. Og helgebursdager blir jo ofte midt på dagen. Da får man jo gjort lite før og etter bursdagen

Anonymous poster hash: e3470...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har man hytte må man jo bruke den når man har fri. Er minst like avslappende som hjemme, og fint i naturen. Og helgebursdager blir jo ofte midt på dagen. Da får man jo gjort lite før og etter bursdagen

Anonymous poster hash: e3470...ffa

Trenger man å gjøre så veldig mye i helgene, da? Jeg vil helst ha så lite planer som mulig, jeg.

Men som sagt, folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man å gjøre så veldig mye i helgene, da? Jeg vil helst ha så lite planer som mulig, jeg.

Men som sagt, folk er forskjellige.

Det blir jo lite tid å gjøre koselige ting med ungene i uka så da er helgen viktig for oss. Ungene trives også med det. Tempoet er ikke høyt, men er godt å få gjøre noe morsomt sammen. Er ikke bare hyttetur jeg tenker på. Men besøk av besteforeldre, tur i bassenget osv.

Anonymous poster hash: e3470...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Hos oss er det også vanlig å hente ungene i bhg/skole og ta med hele gjengen til bursdag. Det er snakk om sentrumsskole/sentrumbarnehage. Barna greier fint å få med bursdagsgaver til bursdagsbarnet.

Så, Harlekin, du er ikke helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det også vanlig å hente ungene i bhg/skole og ta med hele gjengen til bursdag. Det er snakk om sentrumsskole/sentrumbarnehage. Barna greier fint å få med bursdagsgaver til bursdagsbarnet.

Så, Harlekin, du er ikke helt alene.

Det var da bra :) Det er selvsagt forskjell fra barnehage/skole til barnehage/skole, i sentrumsbarnehager/-skoler er det nok mye mer vanlig med den "bursdagspraksisen" som vi har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...