Gå til innhold

Desperat - frokost og lunch til trettenåringen


Cinder

Anbefalte innlegg

Liker han tørket frukt, nøtter og/eller spekemat? Dette er alle ting man ikke trenger å spise så mye av for å få en energiboost, kanskje kan han spise litt hver time i stede for en stor lunsj. Liker han ingen frokostblandinger (loops, havrefras etc. etc., prøver å kjøpe de "sunneste" variantene) mine spiser gjerne en håndfull uten melk om de ikke egentlig har lyst på frokost? Sjokomelk (finnes sukkerredusert, den laktosefrie de kan velge på skolen har lite sukker) kan kanskje også være en ide, det er mye energi i melk. Jeg ville i hvert fall prøvd å finne en balanse mellom hva han er villig til å spise og et sunt kosthold. Men eldste er heller ikke særlig lysten på frokost, så hun får gjerne ta seg et eple om ingenting annet frister, skal ikek så mye til bestandig.

Det verste man gjør er å lage en maktkamp ut av mat, noe han snart er i rette alderen for. Ellers høres middagsrester ut som et godt alternativ. Jeg spiste heller ikke frokost (ble kvalm av mat for tidlig på morgenen) og matpakke (hater fortsatt), det gikk jo, men var helt sikkert ikke optimalt. Jeg kunne, og kan fortsatt, fungere bra på lite mat, men får han migrene er det jo ikke et alternativ å la ham fortsette å skippe måltider. Bedre med en banan i hånda på vei ut døra enn ingenting.



Anonymous poster hash: f0063...b23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste trettenåringer lager vel ikke matpakken sin selv og har heller ikke ansvar for egen helse. Det sistnevnte blir for mye å forlange av en 13-åring. Da må i alle fall motivasjonen være der fra begge sider og 13-åringen må bli grundig informert, hvis ikke blir det jo bare sukker og digg. Da går man jo ikke i riktig retning.

Anonymous poster hash: 584a6...8a0

Jeg håper du tuller - de fleste normale trettenåringer lager vel matpakken sin selv?? Fullt ansvar for egen helse har de selvsagt ikke, men ansvar i form av å lære seg å spise før de får vondt i hodet av det kan de fint lære.

Dette er ikke ment til TS, som har forklart at sønnen hennes har spesielle utfordringer.

Anonymous poster hash: 85d56...2e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananpannekake

Wraps

Pai (kylling+tomat, skinke+brokkoli osv)

Mini pizza

Egg

Polarbrød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Men han klarer det bare ikke ennå. Konklusjonen på ungdomspsykiatrisk var også at han hadde tendens til autisme, men at "problemet" hans akkurat nå er at han ikke er så moden som en 13 åring burde være. Den gode nyheten da er jo at dette blir bedre :-) Men er helt enig, og jeg er definitivt ikke noen dullenamma på andre områder. Men dette med maten stresser meg ganske mye. Han er en herlig og positiv gutt når han er mett og har sovet godt.

Har en sønn med asperger, og kjente meg også igjen her, ja.

Husk også at spisesituasjonen på skolen kan være veldig utfordrende dersom man har autistiske trekk; mange personer, støy, uorganisert, andre har mat som lukter uvanlig, noen kan kommentere maten en selv har med, eller til og med ta på den, maten har rar konsistens etter å ha vært i matpakka, det kan hende man selv er litt sen, så man blir ikke ferdig i rett tid osv osv

Min sønn spiser ikke på skolen, med mindre det er kantine (1 dag per uke) eller han har med seg pizzasnurrer. Han spiser i stedet en stor frokost (2-4 ristabrødskiver med smør og stort glass sjokomelk), og spiser når han kommer hjem (det samme som til frokost).

Å ha middagsrester tilgjengelig som gutten liker, tror jeg kan løse mye av dette problemet, og i tillegg kanskje bare droppe skolemat-maset.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke. Dette er en god oppskrift på å få en krass tenåring som utvikler et anstrengt forhold til mat.

Behandling av spiseforstyrrelser er ikke relevant i denne tråden. Jeg ser heller ikke hvorfor man skal behandle en frisk ungdom som en person som sliter med psykisk sykdom, spiseforstyrrelser. Når man har et slikt spiseregime er spiseforstyrrelser nettopp det en står i fare for å utvikle.

Anonymous poster hash: 584a6...8a0

? "Å spise etter klokka" er det jo alle gjør som har et normalt forhold til mat? Altså, om morgenen spiser familien frokost sammen, og barna må spise en liten skål frokostblanding, en brødskive el, uansett hvor sulten. På jobb/skole har vi lunsjpause på et gitt tidspunkt, middag er sammen, og kvelds før man legger seg. Det er da ikke slik at enhver velger sine måltider når som helst med hva som helst etter eget forgodtbefinnende/mage/en nøye vurdering av hva man gidder å spise akkurat nå eller på impuls? Alle barn (og voksne) bør ha et eller annet "spiseregime".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud! 13år!

La han gå sulten. Han spiser nok til slutt..

Tenåringsalderen kan gi dårlig matlyst.

Hvorfor har du latt han bli så kresen, egentlig?



Anonymous poster hash: 07e56...cbf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å herregud! 13år!

La han gå sulten. Han spiser nok til slutt..

Tenåringsalderen kan gi dårlig matlyst.

Hvorfor har du latt han bli så kresen, egentlig?

Anonymous poster hash: 07e56...cbf

Kanskje lurt å lese hele tråden før man svarer...

Anonymous poster hash: 1dbd3...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud! 13år!

La han gå sulten. Han spiser nok til slutt..

Tenåringsalderen kan gi dårlig matlyst.

Hvorfor har du latt han bli så kresen, egentlig?

Anonymous poster hash: 07e56...cbf

Nei, ikke alle har sultfølelse som virker, derfor kan ikke alle følge sultfølelsen!

Og noen har sanser som fungerer annerledes enn dine. Mens vi bare føler lett ubehag ved å spise noe vi ikke liker, kan enkelte farger og konsekvenser og mat som har blitt blandet sammen gi enorm FYSISK ubehag hos andre, og ikke bare noe man innbiller seg. Jeg tror jeg hadde kastet opp om jeg hadde måtte spist blodpølse - helt seriøst! Dette kan noen føle av f.eks. kjøttkaker - kjøtt som har blitt finmalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke alle har sultfølelse som virker, derfor kan ikke alle følge sultfølelsen!

Og noen har sanser som fungerer annerledes enn dine. Mens vi bare føler lett ubehag ved å spise noe vi ikke liker, kan enkelte farger og konsekvenser og mat som har blitt blandet sammen gi enorm FYSISK ubehag hos andre, og ikke bare noe man innbiller seg. Jeg tror jeg hadde kastet opp om jeg hadde måtte spist blodpølse - helt seriøst! Dette kan noen føle av f.eks. kjøttkaker - kjøtt som har blitt finmalt.

Ja.. Men så finner man seg noe annet man kan spise.. Hva skjer når denne 13 åringen flytter ut da?? 😂😂

Anonymous poster hash: 07e56...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud! 13år!

La han gå sulten. Han spiser nok til slutt..

Tenåringsalderen kan gi dårlig matlyst.

Hvorfor har du latt han bli så kresen, egentlig?

Anonymous poster hash: 07e56...cbf

Vet du, slik tenkte jeg og. Helt til det gikk galt.

Vi har alltid trodd at gutten bare er kresen, men det viser seg at sammensatte problemer førte til at han endte opp med spisevegring. Veien derfra har vært lang og med mye skyldsfølelse.

Hos oss handler det om konsistens, smak og temperatur. I tillegg så føler han ikke sult og klarer ikke å spise sammen med andre.

Aspergerbarnet vårt derimot er altspisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...