Gå til innhold

Hvilke grenser har du for andres barn i ditt hjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har for tiden besøk av min sambor sin familie, som har to barn på 4 og 2,5 år. Selv har vi ingen barn.

Jeg må innrømme at jeg synes dette er noe slitsomt, da jeg føler ungene får herje fritt. Det er hyling og skriking, gjerne ved middagsbordet. 4 åringen har tegnet på en vegg og en sofa. Vi bor i nytt hus der vi betalte i dyre dommer for at de skulle male det for oss, så det med veggen er kjedelig. Sofaen er også ny. Det er mye søl og klin med mat, foreldrene er ikke så nøye med å tørke hender etc.

Det er også løping innedørs, hopping i møbler og generelt "mye" hele tiden. Ting som står fremme får ikke stå i fred. Jeg skjønner at barn er barn, men det er kjedelig når vi flyttet inn i huset i juni og såvidt har begynt å komme på plass, at veggene skal være fulle av matrester osv. Siden det ikke er min familie syns jeg det er vanskelig å si i fra.

Hvilke grenser har dere i forhold til andres barn hjemme hos dere selv?

Anonymous poster hash: b1a6c...ae2

Mitt hus, mine regler.

Dvs ingen hopping i sofaen, ingen tegning på veggene, klinete hender skal tørkes av før man går fra bordet og man oppfører seg generelt som folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før var det vanlig at barn hadde lært normal folkeskikk, selvfølgelig kan de grise med uhell, men de oppførte seg blant folk. Nå er det ikke lenger alle foreldre som lærer det bort, det har jeg sett igjennom jobbing i barnehage og skole i flere år.



Anonymous poster hash: 8c51a...215
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifting av bleie, og da spesielt bæsjebleie i sofaen(og hvertfall andres!!) er fullstendig uakseptabelt synes jeg.

Dette med tegning på sofa og vegg er også fullstendig uakseptabelt, og hvorfor vasker ikke foreldrene etter dem?

Her ville jeg tatt en real oppvask- enten må de endre oppdragelse, ellers kan de ikke komme på besøk.

Det er ikke barnas skyld, det er oppdragelsen- fokuser på det.

Dette er ikke normalt.

Anonymous poster hash: b8c14...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt hus, dine regler. Foreldrene skal etterkomme de, rydde opp etter barna sine og erstatte det de evt ødelegger. Hadde tatt en prat med foreldrene og sagt at enten må de rette seg etter dette, oppdra ungene eller tåle at du irettesette de, ellers kan de ikke være på besøk med barn.

Mitt hjem er barnefritt. De jeg kjenner med barn er så hysterisk ovenfor dette med barn og hund i samme rom at de ikke har noe her å gjøre.

Anonymous poster hash: 5abcd...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her,

Takk for svar! Godt å se at jeg ikke er helt urimelig.

Noen som har noen forslag til hvordan å ta det opp? Jeg prøvde meg så smått i går kveld, men da fikk jeg til svar at barn er barn og at man ikke kan gå rundt å si nei til alt, for da går man rundt og sier nei hele dagen.

Anonymous poster hash: b1a6c...ae2

Det er fullt mulig å irettesette barn uten å si nei, ikke eller du får ikke lov, hele dagen.

-Har du tenkt til å tegne, så kom og sett deg ved bordet.

kontra

-Ikke løp rundt med tusjene.

-Hvis du skal være i sofaen, så må du sitte på rompa. Hoppe kan du gjøre ute.

kontra

-Du får ikke lov til å hoppe i sofaen.

Altså fortell barna hva man faktisk ønsker at de skal gjøre, framfor å si hva de ikke skal gjøre. Et vennlig råd til mor ;)

Selv har jeg ikke barn, men jobber i barnehage. Ikke har jeg besøk av små barn noen gang heller. Men tenkt situasjon så hadde jeg irettesatt besøkende barn om jeg følte mine saker ble ødelagt/tilgrisa. Det koster meg ingenting selv om foreldrene er tilstede. Men jeg ville nok gitt foreldrene et lite blikk først for å gi de en sjanse til å si noe til barnet.

Det er ikke din oppgave å oppdra barna, men du har alll mulig rett til å unngå at ditt hus og dine ting skal bli ødelagt og tilgrisa på en måte som er vanskelig å vaske bort.

Endret av fruBeist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her,

Takk for svar! Godt å se at jeg ikke er helt urimelig.

Noen som har noen forslag til hvordan å ta det opp? Jeg prøvde meg så smått i går kveld, men da fikk jeg til svar at barn er barn og at man ikke kan gå rundt å si nei til alt, for da går man rundt og sier nei hele dagen.

Det skal sies at moren til ungene er typen som lett blir fornærmet, og jeg merket godt at jeg var ute på tynn is for å si det sånn. Min samboer sier at vi bare får holde ut, fordi han ikke vil ødelegge forholdet til dem.

Selv bor de i et gjennomsnittlig sinnasnekkeren prosjekt, der er det bare å brøyte seg vei gjennom ting og tang, og prøve å rydde seg en ledig flekk å sitte på. Så vi har jo litt forskjellig standard på ting da.

Må si jeg gleder meg til de reiser om en uke, for dette er sirkus. Nesten klin umulig å føre en samtale rundt bordet pga støynivået (skriking). Matrester all over the place, jeg lå på kne i går og skrapte vekk rester fra gulvet med kniv... jepp.. Og jeg observerte før i dag en bæsjebleie bli skiftet i min nye sofa på 2,5 åringen. Gahhhhhh....

Anonymous poster hash: b1a6c...ae2

:hakeslepp: Bæsjebleie i sofaen! herregud vettu dette er rett og slett grisefolk! Hadde jeg vært deg hadde jeg aldri invitert dem igjen. Hva om du begynner å dekke sofaen med pledd eller noe annet mens de er der? det er ikke pent mens det ligger på, men da sparer du sofaen. Jeg blir frustrert på dine vegne, unger skal ikke lære seg å grise sånn. men om det er sånne "sinnasnekker`n folk så kjenner jeg typen ja.." tror og foreldrene dine er misunnelig på ditt hjem og din disiplin til å holde huset i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her,

Takk for svar! Godt å se at jeg ikke er helt urimelig.

Noen som har noen forslag til hvordan å ta det opp? Jeg prøvde meg så smått i går kveld, men da fikk jeg til svar at barn er barn og at man ikke kan gå rundt å si nei til alt, for da går man rundt og sier nei hele dagen.

Det skal sies at moren til ungene er typen som lett blir fornærmet, og jeg merket godt at jeg var ute på tynn is for å si det sånn. Min samboer sier at vi bare får holde ut, fordi han ikke vil ødelegge forholdet til dem.

Selv bor de i et gjennomsnittlig sinnasnekkeren prosjekt, der er det bare å brøyte seg vei gjennom ting og tang, og prøve å rydde seg en ledig flekk å sitte på. Så vi har jo litt forskjellig standard på ting da.

Må si jeg gleder meg til de reiser om en uke, for dette er sirkus. Nesten klin umulig å føre en samtale rundt bordet pga støynivået (skriking). Matrester all over the place, jeg lå på kne i går og skrapte vekk rester fra gulvet med kniv... jepp.. Og jeg observerte før i dag en bæsjebleie bli skiftet i min nye sofa på 2,5 åringen. Gahhhhhh....

Anonymous poster hash: b1a6c...ae2

Hehe, uff. Jeg kan se for meg den litt intense situasjonen: Dere som "ordentlige", litt pertentlige, barnløse, og en gæren familie med trassunger samlet i deres nye, hvite hus. Skal godt gjøre å ikke få noen gnisninger der. Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt styringen mer, men på en hyggelig måte.

Du kan f.eks si: "Nå setter jeg frem ark og maling på kjøkkenet, så legger vi aviser under. Nå maler vi litt/dere kan male litt. Men husk at det bare er lov å male når dere sitter her. Ok? Ikke lov med maling når vi reiser oss." Da har du gjort noe hyggelig, men du har også innført en regel som barn kan forholde seg til. Da er det mye lettere når du ser ungen løpe rundt med en penn: "Nei, det er ikke lov! Vi tegner bare ved kjøkkenbordet. Sett deg der, så skal jeg hente et ark. Jeg trenger en tegning til kjøleskapet. Kan du tegne meg og deg i hagen?" Så lenge du bruker en vennlig, rolig stemme og ellers er hyggelig, er dette en greie både barn og voksne nok helt greit kan forholde seg til.

Hvis du ser barna gjør noe du ikke vil, marker at det ikke er greit på en vennlig måte, men gi dem et fint alternativ. Det er den store hemmeligheten til oppdragelse av andre barn i eget hus, uten å lage de store kranglene.

"Oj, nei den får du ikke lov til å slå på. Da kan du bli den ødelagt. Men se her, den kan du slå på!" (Finn frem en leke, og bruk 30 sekunder på å slå løs på den med ungen. Blid unge, blide foreldre.

"Å kjære all verden! Har du SETT så sølete fingre. Se her, nå går vi og plasker litt i vasken og får vekk griseriet. Se der ja! Helt ren igjen." Og slik slipper du unna matrester på sofaen.

:-)

Anonymous poster hash: ca04d...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...