Gå til innhold

Svar Til LEO - Mitt Syn På BMW


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Dr Zoidberg
Liten avsporing, men kan du fortelle meg litt om hvorfor du synes BMW er så dårlig, Whild Thing? (Gjerne i egen tråd/PM).

Jeg er ikke ute etter å kverulere, jeg er bare interessert.

Vel, det er egentlig veldig mye jeg ikke liker med BMW. Hadde et lyserødt håp da jeg fikk min egen første, men nedturen var bastant og stor.

har hatt en del forskjellige merker, og har mye venner med en nesten like enorm interesse for bil. Min onkel jobber med VW/Audi, og jeg har hatt stor nytte av det jeg har lært av ham.

Bruksmessig føler jeg BMW strekker seg på en linje som aldri forandrer seg, de tingene jeg finner negativt med kjøremønsteret på en BMW har i alle tider vært der og jeg tror nesten ikke lengre at det forsvinner. Mange skryter hemningsløst over veifølelsen hos BMW, noe jeg stiller meg sterkt tvilende til. At bilen har en fin vektfordeling er ingen tvil, den fysiske vektskiftingen i svinger og akselerasjon/bremsing er stort sett upåklagelig. (dette gjelder spesielt 3. generasjon 3-serie). Men noe fartsfantom er bilen ikke, fordi dette mønsteret har en stor svikt når bilen nærmer seg 130 km/t. Her blir bilen foræderisk.

Siden midten av 80-tallet har kvaliteten på komponenter og slitedeler blitt bemerkelsesverdig svak, det skal ikke lengre så veldig mye til for kritisk viktige motordeler bryter sammen pga for høyt arbeidspress.

Dette merket jeg personlig i 97, med min egen 95 M3. Klart, jeg ga vesentlig mye akselerasjon - meningen var å børne på gutters vis ut av et kryss. Resultatet ble desverre at stemplene slo kontakt med et par ventiler i et stempelhus, noe som påførte skadd stempel, noe ødelagt foring og to skadde ventiler/ventilarmer/ventilfjærer.

I prinsippet en fillesak, alt i betrakting - men til sist hadde jeg skiftet alle ventilkomponenter i hele blokkserien - en aldri så liten feil ble til en skade på 60.000,- Man kan selvfølgelig påstå at dette er eksrem bruk, og at slikt skjer, men en bil som får skryt for sine prestasjonsegenskaper bør tåle 6000 o/min med akselerasjon fra 0, uten å få motor-ras. Det bør også ikke affektere hele motorsystemet at en feil skjer i en "avdeling" av motoren. Slikt skjer, mandagsbiler forekommer fra alle produsenter. Men det blir ikke noe bedre når jeg hører fra andre forståsegpåere at "dette er vanlig". Min tillit til høyeffektmotoren var tapt.

Komfortmessig så ser jeg ikke at man får så mye i forhold til hva man betaler. Etterhvert som man selger disse bilene, så ser man at de fleste kundene stort sett er ute etter emblemet, BMW idag har forfalt vesentlig som kvalitetesmerke i forhold til en hel del andre biler. Må nevnes at dette er gjengs for andre tyske produsenter, men alikevel. Til den prisen man presenterer kundene sine, så kan man egentlig få utrolig mye annet med vel så god kvalitet - om ikke bedre, mer utstyr, mer motor og billigere bruk og daglige utgifter.

Politikken bak tilbakekalling er vel det jeg setter størts spørsmål med. Nye biler leveres med feil produsenten vet godt om, men det koster for mye å utbedre disse kontra erstattniongssaker ved ulykker. Det er billigere med eventuelle dødsfall kontra å utbedre alle bilene. Dette er noe jeg ikke klarer å leve med når jeg selger deg en bil, spesielt når jeg VET hen feilen ligger.

Luksus-stempelet ved BMW er stort sett fraværende når alle bilene har drag fra hverandre, eksklusiviteten er borte når du finner likedanne biler over alt.

Til BMW's forsøk på en SUV - X5, så stiller jeg meg i utgangspunktet veldig kritisk. Jeg kan ikke se poenget med å produsere en stort tung firehjulstrekker som skal se ut som en off road-bil, når kjøretøyet ikke er anbefalt til bruk i terreng. Dette blir en dyr familiebil i størrelse XL - med forbruk deretter. Jeg ser ikke miljø eller økonomi-politikken med en slik bil. Den tar seg utrolig dårlig frem slik du forventer en 4wd SKAL gjøre.

Jeg kan sikkert si mye mye mer, men alt i alt så kan jeg oppsummere at jeg ikke setter pris på holdbarheten, jeg misliker driftsikkerhet og pris kontra det du får. Jeg synes ingenting om imaget til bilen, det er blitt en bestefarsbil og en råner av dimensjoner. Stygt sagt så har bilen et vesentlig "pizzabud-stempel".

Maskinelle deler er av svak karakter og bukker under store påkjenninger, delene er dyre og forholdsvis tungvinte å skifte/vedlikeholde.

Jeg sluttet som BMW-selger delvis fordi jeg hadde vanskelig å selge produktet til folk. Jeg fikk faktisk moralske skrupler.

WildThing

"a man and his machine"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KimErikLokker

Dette har ikkeno' med saken å gjøre, MEN:

En gang i fjern fortid hadde jeg en firkant-Lada. Det aller festligste som fantes var å kjøre forbi BMW'er, Merc'er og andre gjeldsslaver! En gang fikk jeg til og med gleden av å taue en BMW 325 til nærmeste bensinstasjon!!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

HAhaha, høres kult ut ;)

Min M3 ble tauet av en veninnes Ford Fiesta ;)

WildThing

" the three f's in life; fast cars, fast food and fast women"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KimErikLokker

:hoho:

Men det KUNNE jo tenkes at situasjonen var slik Granadaentusiasten Glenn Rodney Skog beskrev den på Herreavdelingen:

"Ja, det så kanskje ut som om granaden blei taua av en Citroen BX, men faktum er at det var jeg som skudde ham!"

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min BMW er så spesiell at det så vidt meg bekjent ikke er solgt et eneste nytt eksemplar i Norge, så noen standard hyllevare har den aldri vært. (Ei heller i sitt "hjemland").

Er vel enig med deg i at motorras ikke skal forekomme på den måten du beskriver.

X5 er laget som penisforlenger og hvis du ser på de fleste av eierne, så er det sårt tiltrengt sådan... Jeg liker den m.a.o. heller ikke.

Er også enig i at det ofte koster mer en det smaker å få "propell" på panseret. Mener imidlertid at du får mye (familie-)bil for pengene hvis du velger å kjøpe f.eks. en 525 som er noen år gammel.

Når det kommer til kjøreegenskaper på landevei, så synes jeg imidlertid ikke at det er mye som kan måle seg med BMW. Når jeg av og til må kjøre japansk, synes jeg det som regel er som å kjøre en madrass eller evt. en amerikansk sofa hvis det er en mer luksuriøst utstyrt utgave.

Morsomt med noen som vet hva de snakker om og som kan argumentere for sitt syn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

*glise*

der og da så var jeg så flau og så sint slik unge gutter er når deres stolthet kommer krypende til lasaretet. :lol:

Men etter vesentlige verkstedsregninger så var jeg glad den dagen det kom en lang spinkel 19åring og ga meg penger med lykke i blikket for bilen. Han har den ennå etter det jeg har hørt, så det kan hende at han behandler bilen bedre enn jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... og derfor er Leo medlem av både Viking og Falken...

Har hatt problem med "Bimmer'n" slik at jeg ikke torde å kjøre den. Jeg forlangte da å bli hentet med redningsbil med lasteplan slik at stakkar'n ikke måtte henge bak. Ser jo så teit ut.... :lol: Skyldte på at den er så utrolig lav under da jeg ringte... :oops:

Fjollete? Oh yeah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Hvis du har en spesiell og sjelden bil, ta for guds skyld vare på den!

Jeg er veldig bilinteressert, og det er stadig like gøy å oppdage spesielle modeller som har fått det lille ekstra fra produsenten.

Eier en slik bil selv, en Mazda 929 med en motor folk flest ikke hadde peiling på at de bilene kom med. Det er bare 9 stykker igjen av min bil i Europa, resten befinner seg i Japan.

Det å få deler til denne er et håpløst kapittel så det er blitt et slags restaureringsobjekt jeg knapt tør bruke til hverdag. Men hva er poenget med å ha en bil man ikke bruker? ;)

WildThing

"livet er for kort til å bare ha kjedelige biler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er definitivt for kort til å ha kjedelige biler. Jeg pleier å si at jeg kjører rundt i spisestuen min, siden jeg prioriterte bil fremfor større leilighet på det tidspunktet. (Ja, Hr. Leo truet med å få meg tvangsinnlagt da jeg dro til Syd-Tyskland for å handle... :lol: ).

Det er vel ikke mange barn som får så godt stell som bilen min! Ny olje og nytt oljefilter hver 10.000 km. (Ja, bare tull, men det føles godt :ler: ). Vask 1 - 2 ganger i uken og et varmt og tørt sted og sove. Service har den også fått den ene gangen den har sagt fra om at den ville ha det. Kjenner også en snill mann som driver BMW-verksted og som sjekker litt en gang i mellom for sikkerhets skyld...

Jeg skal aldri selge den og jeg har lovet meg selv at når den passer 100.000, så skal den få lov til å være inne hele vinteren. (Synes det er skikkelig kult med Åse Kleveland som fremdeles bruker den gamle, kule Saab'en sin. Dog uten sammenligning for øvrig).

Skikkelig kule biler kan man godt ha bare for å ha gleden av å tusle ned i garasjen og se på dem! Hørte dere det damer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mye negativt om nyere BMW`er her, men hva med de gamle?

Har aldri eid en ny selv, men har en 83 modell 735 ombygd til 745. Syns den er helt herlig å kjøre jeg :D Men nå er jo ikke jeg noen bilekspert da..hehe

Etter å ha kjørt en varebil på 2 tonn en hel dag er det fryktelig behagelig å slenge seg ned i skinnsetene og sette på cruisecontrol`en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye negativt å si om BMW jeg da! Kan faktisk ikke tenke meg å kjøpe noe annet!

Hvis du steller pent med "gammer'n" din kan du regne med å ha den nesten evig. Den var langt forut for sin tid da den kom og har utsyr som ikke en gang i dag er vanlig på de fleste biler. I tillegg synes jeg at den er flott å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Det er vel ikke mange barn som får så godt stell som bilen min! Ny olje og nytt oljefilter hver 10.000 km. (Ja' date=' bare tull, men det føles godt :ler: ). Vask 1 - 2 ganger i uken og et varmt og tørt sted og sove.[/quote']

Alle bør skifte olje (ev også filter) hver 10.000 km. Det er ikke overdådig, heller veldig fornuftig! VIl også nevne at det ikke er bra å ha bilen i varm garage (hvis det er det du mener med "Varmt og tørt sted". Tørt, derimot, er veldig bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
En gang i fjern fortid hadde jeg en firkant-Lada.

Jeg har umåtelig stor sans for menn med firkant-Lada :wink:

Ikke på grunn av bilen i seg, men på grunn av selvtilliten, m.m. til menn som ikke må bevise noe som helst gjennom bilen de kjører!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle BMW'er har en serviceindikator som gir beskjed om når det er behov for oljeskift. Intervallet vil variere noe på bakgrunn av bl.a. forholdet mellom by- og landveiskjøring, men ligger vanligvis mellom 20 og 25.000 km. på de nyere modellene. (De helt nye faktiskt enda lenger). Å skifte olje ved 10.000 er altså bare tull. BMW og Castolin samarbeider om å utvikle motoroljer og det viser seg at disse oljene beholder alle egenskapene sine i godt over 30.000 km.

Hvis man er svært nøye med renholdet slik at salt og skitt ikke blir liggende blir liggende på lakken og andre steder når snøen og isen smelter av, regnes det faktisk som en fordel med oppvarmet garasje. (Ikke stuetemperatur, dah...). Varmen gjør også at man slipper å starte en iskald bil og sparer motoren. "Blokka" i en BMW er følsom for belastning i kulde. (Høyt turtall på en kald BMW-motor kan få fatale konsekvenser. Det vet mange som har forsøkt... :lol: )

Jeg er nabo med en i Åse Klevelands familie, og har også hatt anledning til å studere Saab'en på nært hold. Den er kjempestilig og både den og eieren har holdt seg bemerkelsesverdig bra :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Embla s
Bare hyggelig å kunne gi deg informasjon som du nok ikke kunne klart deg uten :Hehe:

he he, nei, jeg må ærlig innrømme; jeg står fram som en mer moden og opplyst kvinne nå :wink:

Det ser ut til at du får fint kjørevær i dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...