Gå til innhold

Lønnsforhandlinger i osloskolen denne høsten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er helt nyutdannet og jobber som lærer i osloskolen. Har ikke rukket å melde meg i Utdanningsforbundet ennå - det har rett og slett gått litt i glemmeboken. I tillegg har det slått meg at det er ganske dyrt?

Nå har jeg ganske nylig fått resultatet av de lokale lønnsforhandlingene og flere av mine kolleger har gått opp ett lønnstrinn. Selv fikk jeg ingenting. Tenkte at det er fordi jeg er helt ny, men andre kolleger forteller meg nå at det er fordi jeg ikke er organisert og at nye har tidligere fått økning. Kan dette stemme? Hvordan kan skolen bare gi personlige tillegg til de som er medlem av Utdanningsforbundet?

Setter pris på det hvis noen kan forklare hvordan dette foregår. Opplever at det er vanskelig å få den informasjonen man ønsker fra skolen.

Anonymous poster hash: df4e7...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke slik at alle fikk i året oppgjør! Det ble sendt ut et internt skriv med begrunnelser for hvordan de har prioritert, ledelsen på skolen din har nok sendt det ut (vi fikk på mail).

Jeg er også nyutdannet og fikk heller ikke noe, men sånn er det hvert år - noen får, mens andre får ikke. Det er kjipt men sånn er det nok bare.



Anonymous poster hash: c5e78...8ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det. Du tenker på standardskrivet som ble gitt til alle - det fortalte meg egentlig svært lite. Det er derfor jeg spør om det er de som er organisert som har blitt prioritert. Mine kolleger mente nemlig det. Du svarer ikke på spørsmålet.

Anonymous poster hash: df4e7...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber ikke jeg i osloskolen, men i en annen kommune, så kan jo ikke være sikker på at det som gjelder for oss, gjelder for dere. Lokale forhandlinger fører som regel til mer lønn for ulike utdanninger eller stillinger, altså om man har så og så mange studiepoeng ekstra i realfag eller om man har ulike posisjoner som IKT-ansvarlig på en skole. Hos oss fikk undervisningspersonale noen få kroner ekstra i året denne gangen, og tidligere har jeg fått et par tusen ekstra i året fordi jeg har flere stp i et fag det var fokus på da. Men det dreier seg ikke om de store summene, og på ingen måte noen lønnstrinn!

Vi også opplever at det har vært litt ullent hva den lokale potten går til om du selv ikke får noe, men i utgangspunktet kan du vel bare høre med tillitsvalgt på skolen du jobber om hva pengene gikk til hos dere i år? Det kan jo være at dine kollegaer har annen type utdanning eller posisjoner som du ikke har, og derfor har fått noe. På ni år har jeg bare fått noe tre ganger, og to av disse gangene fikk de fleste jeg jobber med litt ekstra.



Anonymous poster hash: f71b7...a33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det har aldri hatt noe å si om man er med i Utdanningsforbundet eller ikke dessverre, selv om det nok burde vært sånn. Det koster en del å være medlem i måneden, og etter min mening burde det faktisk telle for noe.. ;)



Anonymous poster hash: f71b7...a33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at Utdanningsforbundet får forhandlet frem høyere lønn for sine medlemmer, ja. Det er ikke første året det er sånn. Lurt å være medlem ;)



Anonymous poster hash: 98362...f2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, AB fra i sted her!

Jeg fant dokumentet som gjelder for de lokale lønnsforhandlingene i osloskolen, men fordi det var på en dårlig scannet pdf så får jeg ikke limt inn teksten her. Men i hovedsak så står det rett ut at ikke alle får, kun noen få omstendigheter er prioritert, blant annet de med særlig ansvar som ikke har fått kompensasjon for det tidligere, ansatte som etaten ønsker å beholde på grunn av faglig kompetanse, ansatte i aktivitetsskolen med fagbrev, ansatte på skoler som sliter med rekruttering.

Osv. Stort sett ting som vi nyutdannede ikke oppfyller.

Jeg har hørt (men er ikke overbevist av den grunn) at de prioriterer forskjellig hvert år for å sørge for at det ikke blir store gap - sånn at f.eks. ett år så kan de gi et løft for de med videreutdanning dersom disse ikke ble prioritert i det sentrale oppgjøret også videre. Jeg er ikke helt inn i det selv, men vil råde deg til å følge godt med på forhandlingene de neste årene, slik at du kan melde i fra via tillitsvalgt dersom du stadig faller mellom disse stolene og til slutt ender opp med en vesentlig dårligere lønn enn kolleger.



Anonymous poster hash: c5e78...8ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tilhører ikke jeg Utdanningsforbundet, men er tillitsvalgt i kommunal sektor. Hos oss fremmes det ikke krav i lokale forhandlinger for dem som ikke er organisert. Kommunen velger ofte å gi også til de uorganiserte dersom økningen går til store grupper (f.eks alle med 10 års ansiennitet), mens individuelle tillegg nesten utelukkende går til de organiserte. Det er fagforeningene som har forhandlingsrett, og dette er bare en konsekvens av måten Norges arbeidsliv er organisert på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...