Gå til innhold

Forfatter i magen?


Youdontknowme

Anbefalte innlegg

Gjest Sala21

Jeg har lyst til å skrive en bok i løpet av livet. Undertiden tørrtrener jeg litt for meg selv og sletter det jeg skriver etterpå fordi jeg ikke blir fornøyd. Desto mer jeg skriver, desto mer skjønner jeg at jeg trenger mer livserfaring før jeg kan få noe troverdig ned på papiret.

Å nei! Jeg gråter når jeg hører noen si at de sletter det de har skrevet fordi de mener det er så dårlig. Jeg har selv samlet på det jeg har siden jeg gikk i 9. klasse tror jeg. Og det er rett og slett fordi det er en motivator å se hvor mye bedre tekstene mine er blitt !

Ikke kast, selv om du ikke liker dem, hvis du har noen du mener er dårlige, som du likevel liker så bruk dem til å øve på skrivingen, noe du kan skrive på bare for å skrive !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til dere som studerer creative writing, hvor gjør dere det?

I England. I Norge må du vel på folkehøgskole for å studere kreativ skriving tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil virkelig komme i gang med skrivinga nå. Har vært med på en "workshop" tidligere, der jeg endte opp som "lærer". Mja, må si at det meste jeg leste der var folk som hadde stor lyst til å skrive, men lite lyst til å rette opp i ting og tang. Mye dårlig også må jeg si. Det kan være lurt å lese ting som man selv oppfatter som dårlige og analysere hvorfor man synes de er dårlige. Kanskje man lærer av andres feil... Må vel sies at dette med workshoppen varte lite, da folk ikke giddet å være med når andre ga meningen sin om det se skrev, noe jeg forstår godt, kanskje ikke alltid man takler kritikk, men hvordan skal man lære noe da?

Nå sliter jeg ufattelig mye med å finne inspirasjon for å skrive noe.

Å ja, jeg skriver ikke på norsk da jeg føler meg sterkere på et annet språk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, den workshoppen høres slitsom ut, Daxi. Workshops er vanligvis veldig nyttige, både fordi du får feedback på dine egne ting og lærer masse av å kritisere andres - dersom du ikke liker en tekst, som du sier, så må man analysere nettopp hvorfor du ikke likte den. I en workshop kan man ikke si "jeg likte den ikke" og stoppe der - du må begrunne hvorfor, og det er ekstremt lærerikt.

Dersom du har lyst til å skrive og bli bedre, så du på et eller annet tidspunkt lære å ta i mot kritikk. Du må lære deg å skille mellom deg som person og teksten din, slik at du kan se på hva du har skrevet med objektive øyne og ikke ta det personlig dersom noen kritiserer teksten. Dersom alle i en workshop tar kritikken kjempepersonlig og ikke er villig til å endre på noen ting, så funker det dårlig :P

Jeg skriver heller ikke på norsk. Siden jeg studerer i England snakker jeg lite norsk og leser og skriver enda mindre, så jeg føler meg ikke veldig stødig i skriftlig norsk lenger. Jeg foretrekker Engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som befinner dere i Trondheimsområdet og har lyst på en workshop som ikke er kjempedyrt så finnes det et emne ved NTNU som heter "Tekst og skriveprosesser". Aller mest billig for de som allerede er NTNU-studenter og da uansett skal betale semesteravgift, men jeg synes uansett at det var et helt greit kurs sammenliknet med tilsvarende (og dyrere) som jeg har vært med på i Norge tidligere. Og det er jo en bonus å få produsert studiepoeng ved siden av også. :)



Anonymous poster hash: 01007...0f0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker å skrive, har alltid gjort det, og har alltid også lest mye. Jeg går med en drøm i magen om å skrive ungdomsbøker en dag, helst fantasy. Ja, jeg vet at det er en sjanger som blir sett ned på av mange, og selv leser jeg like gjerne andre sjangere (det er mye dårlig fantasy der ute), men jeg har aldri hatt så store leseopplevelser som da jeg var tenåring og forsvant inn i en god fantasybok. Jeg setter så pris på min egen leseglede, jeg har lyst til å formidle en slik leseglede til andre unge ved å invitere de inn i en altoppslukende historie ;) For å si det litt pompøst!



Anonymous poster hash: d5f76...4d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, den workshoppen høres slitsom ut, Daxi. Workshops er vanligvis veldig nyttige, både fordi du får feedback på dine egne ting og lærer masse av å kritisere andres - dersom du ikke liker en tekst, som du sier, så må man analysere nettopp hvorfor du ikke likte den. I en workshop kan man ikke si "jeg likte den ikke" og stoppe der - du må begrunne hvorfor, og det er ekstremt lærerikt.

Dersom du har lyst til å skrive og bli bedre, så du på et eller annet tidspunkt lære å ta i mot kritikk. Du må lære deg å skille mellom deg som person og teksten din, slik at du kan se på hva du har skrevet med objektive øyne og ikke ta det personlig dersom noen kritiserer teksten. Dersom alle i en workshop tar kritikken kjempepersonlig og ikke er villig til å endre på noen ting, så funker det dårlig :P

Jeg skriver heller ikke på norsk. Siden jeg studerer i England snakker jeg lite norsk og leser og skriver enda mindre, så jeg føler meg ikke veldig stødig i skriftlig norsk lenger. Jeg foretrekker Engelsk.

Ja sant det, dumt når folk tar det personlig. Grunnen til at jeg endte opp som veileder/lærer var mest fordi jeg var den eneste (og en annen) i gruppa som hadde noe studier med litteratur, noe som selvsagt ikke nødvendigvis gjør deg til en bedre forfatter, men lar deg kritisere tekstene med et teknisk blikk... Husker jeg kritiserte en av tekstene fordi jeg syntes grammatikken og ordbruk var feil, samt at personen bruker (etter min mening) for sterke klisjeer som er en no-no i literariske verk. Hun var ikke enig i noe av det jeg sa og ba meg vise henne en av mine tekster for å sammenligne :fnise: hun mente sikker at jeg måtte være Hamsun hvis jeg skulle si noe om hennes tekster. Hun slutta etter det, hjelpes... :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant det, dumt når folk tar det personlig. Grunnen til at jeg endte opp som veileder/lærer var mest fordi jeg var den eneste (og en annen) i gruppa som hadde noe studier med litteratur, noe som selvsagt ikke nødvendigvis gjør deg til en bedre forfatter, men lar deg kritisere tekstene med et teknisk blikk... Husker jeg kritiserte en av tekstene fordi jeg syntes grammatikken og ordbruk var feil, samt at personen bruker (etter min mening) for sterke klisjeer som er en no-no i literariske verk. Hun var ikke enig i noe av det jeg sa og ba meg vise henne en av mine tekster for å sammenligne :fnise: hun mente sikker at jeg måtte være Hamsun hvis jeg skulle si noe om hennes tekster. Hun slutta etter det, hjelpes... :fnise:

Å herre, er det mulig?! Nå er det faktisk sånn at mange av de beste kritikerne slett ikke er gode forfattere selv, men det gjør dem jo ikke til dårlige lesere.

Sånn sett bør de som holder workshop ikke nødvendigvis være supre forfattere, men de må være gode nok til å kunne gi tips om hvordan man setter ut i livet alle de tingene som kjennetegner en god tekst - og som altså er kjennetegn som også kritikere vet om.

Anonymous poster hash: 5e932...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt en liten forfatter i magen, men skrivelysten har gått i perioder. Akkurat nå holder jeg på med to noveller og én roman. Leker med tanken på å prøve å gi ut noe, men er sjeldent jeg klarer å fullføre et prosjekt. Noen tips til å klare å holde skrivelysten vedlike over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt en liten forfatter i magen, men skrivelysten har gått i perioder. Akkurat nå holder jeg på med to noveller og én roman. Leker med tanken på å prøve å gi ut noe, men er sjeldent jeg klarer å fullføre et prosjekt. Noen tips til å klare å holde skrivelysten vedlike over tid?

Alle er forskjellige, men her er noen tips så du kan prøve deg fram og finne hva som fungerer for deg. Og jeg må unnskylde stavingen min, jeg er så rusten på å skrive norsk at det er helt flaut.

- Skriv hver dag. Tenk på skrivelysten som en muskel; jo oftere du bruker den, jo sterkere blir den. Å skrive daglig vil både generere flere ideer og over tid vil du finne det letter å skrive ofte og mye, samt at kvaliteten på det du skriver ofte vokser jo mer øvelse du har. Ikke bry deg om det du skriver er bra eller dårlig i starten, men ta vare på alt da det kan vise seg nyttig ved en senere anledning.

- Les mye. Av åpenbare grunner; for inspirasjon, for ideer og for å lære.

- Ha med deg en notatbok hvor enn du går (eller bruk mobilen). Skriv ned alt du ser eller hører som du kanskje kan bruke i en tekst. Ettersom notatboka fyller seg opp blir den en gullgruve av ideer og inspirasjon når du føler at du sitter fast.

- Fokuser på å fullføre ting - spesielt relevant for deg, siden du sier du sliter med det. Å ha flere prosjekter på en gang er ikke alltid gunstig, dersom det fører til at du aldri blir ferdig med noe. Ikke undervurder følelsen av å ha klart å gjennomføre noe; det er virkelig gjødsel for selvtilliten.

- Relatert til punktet over: Ikke snakk for mye om prosjektene dine. Studier viser at når vi forteller andre om planene våre - for eksempel om å skrive en roman - så gir det samme effekt på hjernen som det ville gjort å fullføre noe. Motivasjonen forsvinner, fordi en del av deg har allerede høstet den gode følelsen som kommer når du har gjort noe ferdig. Jeg kan grave opp en link til en ordentlig forklaring dersom du er interressert i dette konseptet.

- Sett konkrete mål. Enten det er å skrive en enkelt setning eller flere sider per dag, så vil det å ha et mål gi deg noe å strekke etter. Stephen King anbefaler å gradvis sette høyere mål til du klarer å skrive minst 1000 ord daglig. Plutselig kan du skrive en roman i løpet av noen måneder!

- Til slutt en nettside som kanskje hjelper: 750words.com. Poenget er å skrive minst 750 ord hver dag. Du blir belønnet med "trofeer" dersom du når målet flere dager på rad, og siden gir deg statistikk om skrivevanene dine. 750 ord er kanskje litt mye dersom du ikke er vant med å skrive daglig, men for meg var disse små trofeene merkelig nok veldig motiverende til å fortsette å skrive daglig - jeg skrev hver dag i over tre måneder takket være denne siden (før studiene tok for mye plass i hverdagen min...)

Å skrive er gøy og belønnende på mange måter, men det er også hardt arbeid. For å klare å holde det gående må du rett og slett finne ut av hvorfor det er verdt alt arbeidet nettopp for deg. Hvis du håper at skriving kan bli mer enn bare en hobby en dag, så kreves det mye arbeid. Still krav til deg selv, men pass på at du også beholder gleden ved å skrive - så er du godt på vei :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for kjempegode råd, Xaphan! :biggrin: Det er morsomt at du sier det om at man ikke bør snakke for høyt om det man holder på med, for da kan lysten dabbe av. Dette skjer med meg hele tiden, uansett hva prosjektet er! Jeg har alltid tenkt at jeg "jinxet" det, latt det være med det, og ikke si så mye om det neste prosjektet, men det er jo så vanskelig å holde kjeft om noe man brenner for! Men jeg skal forsøke å holde snabelen lukket fra nå av, hvis det er det som er avgjørende for at jeg klarer å nå målene mine.

750words skal jeg definitivt prøve meg på når jeg kommer hjem fra påskeferie. Jeg skal ikke ha med meg datamaskinen, så blir vanskelig å få gjort det da, men penn og papir skal med så jeg kan notere alt som kan ha nytteverdi for prosjektene!

Igjen, Tusen takk for supre tips! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem :)

Jeg måtte også rødme litt når jeg leste den teorien angående å dele planer med andre - jeg kjente meg litt for mye igjen :P Det hender fremdeles at jeg snakker om prosjekter, altså - så lenge jeg bruker mesteparten av tiden min til skriving og ikke snakking, så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...