Gå til innhold

Er jeg den eneste som ikke orker rød/blodig biff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Biffen min skal være medium stekt. Ikke helt rå og blodig inni, men ihvertfall ikke giennomstekt. Litt sånn mørkrosa. Ååååh. Mørt og smelter på tunga.. Det er jo det som er godt med indrefilet, hele poenget forsvinner når det er gjennomstekt. Uff nei, hadde blitt nitrist dersom jeg hadde blitt invitert på biff-indrefilet, og så blitt servert en tørr og grå biff...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste grå og gjennomstekt biff når jeg var barn, men heldigvis har jeg vokst det tullet fra meg i ettertid og har lært meg å nyte et godt stykke kjøtt. Kjøttet er på sitt beste når det er rosa og mørt inni, med en fin stekeskorpe ytterst. Den røde saften er kjøttsaft, ikke blod. Grunnen til at det ikke kommer noe "blod" ( :fnise: ) rennende når han har gjennomstekt den er fordi den er så tørr at all saften og smaken har forsvunnet. Man ødelegger rett og slett kjøttet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa inni, stekeskorpe ytterst! Etter at vi kjøpte sous vide-maskin har vi spist mangt et deilig kjøttmåltid med perfekt tilberedt kjøtt (og fisk, for så vidt...)

Anonymous poster hash: 06804...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Dersom man lar biffen ligge å hvile litt før man skjærer i den "blør" den mindre. Grå biff er ikke biff, den må som et maximum være rosa. Helst bør den helle mot rød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Åh, min biff skal være så rå at det er rett før den rauter.

Har møtt en del som liker biffen sin grå, tørr, gjennomstekt og smakløs. De er ofte nesten borderline vegetarianere, eller folk som synes mye som har med mat å gjøre- spesielt fra dyr - er ekkelt.

Jeg digget en nesten rå og saftig biff. Er veggis nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er også ferdig med steinalderen, og er pescetarianer nå. (spiser kun fisk) Men i min steinalderperiode likte jeg biffen rosa inni og stekt på kantene, husker jeg.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Elsker rødt og blodig. Men det er jo ikke blod...kjøttsaft :)

Biff skal være slik som du liker den, ikke andre. Når man lager til andre skal man høre hva de ønsker.

Er dere flinke biffstekere ?

Det har blitt sagt at så er tilfellet ja...

Jeg er enhver klassisk, britisk gentleman sitt levende mareritt i biffveien.

'Rare, please :) ' - og siden en mann alltid skal ha sin biff litt råere enn kvinnens så må han pent finne seg i å presse ned en 'rare' utgave han også.

- ok, det har hendt om jeg virkelig har vært genuint interessert, at jeg har jenket meg til 'medium rare' for å gi mannen en sjanse :fnise:

Men jeg fortrekker altså 'rare', og det skal være så mørt at det kan spises med skje... varm og blodig rød med en tynn stekeskorpe :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steamboat

Det har blitt sagt at så er tilfellet ja...

Jeg er enhver klassisk, britisk gentleman sitt levende mareritt i biffveien.

'Rare, please :) ' - og siden en mann alltid skal ha sin biff litt råere enn kvinnens så må han pent finne seg i å presse ned en 'rare' utgave han også.

- ok, det har hendt om jeg virkelig har vært genuint interessert, at jeg har jenket meg til 'medium rare' for å gi mannen en sjanse :fnise:

Men jeg fortrekker altså 'rare', og det skal være så mørt at det kan spises med skje... varm og blodig rød med en tynn stekeskorpe :nigo:

Haha, digger deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en mann bestiller "godt stekt" setter jeg ham i samme kategori som en som drar til Napoli for å bestille en autentisk pizza og så heller halve ketchupflaska over. Jeg regner også med at han synes whisky er "altfor sterkt".

Folk får gjore akkurat som de vil, men personlig ville det nesten vaert avtennende for meg med en slik mann. Kun min preferanse.

Jammen godt du er 15 år yngre enn meg, for vi konkurrerer visst om de samme mennene!

Anonymous poster hash: 0b251...30e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er klar over at dere ødelegger en ellers fin dag for de stakkars kokkene som blir tvunget, på deres bestilling, til å ødelegge godt kjøtt de har brukt både tid og penger på å leite seg frem til....?

Haha! Jeg er nok mer opptatt av at jeg faktisk skal nyte måltidet jeg har betalt for enn at kokken skal synes jeg gjorde et godt valg. Foretrekker uansett å steke biffen selv, siden samtlige kokker ser ut til å tro at jeg egentlig mener "medium" når jeg ber om "well done".

Litt rosa i midten (med trykk på litt) går fint, men heller skosåle enn blodig. Som en annen nevner så fungerer det også bedre som restemat dersom kjøttet er gjennomstekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen godt du er 15 år yngre enn meg, for vi konkurrerer visst om de samme mennene!

Anonymous poster hash: 0b251...30e

Godt? Ville tro du ville hatt menn på din egen alder for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei hater det, jeg likte blodig biff før, men nå liker jeg den rosa. Får grøsninger av konsistensen på kjltt som ikke er stekt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestiller alltid medium. Ellers smaker man jo ikke kjottet. Spiller jo ingen rolle hvilken del av dyret det er heller, når den er stekt og krydret i hjel. Folk kan gjores som de vil men jeg synes det er latterlig å skulle ha indrefilet når man steker den til en skosåle. Da kunne man like godt spist biffgryte eller flatbiff.

Heldigvis har alle jeg har datet delt min smak. Jeg bestiller medium, han bestiller medium rare. Lager jeg hjemme sorger jeg for at noen partier er blodige.

Flatbitt og indrefilet kan overhodet ikke sammenlignes uansett hvordan det stekes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er klar over at dere ødelegger en ellers fin dag for de stakkars kokkene som blir tvunget, på deres bestilling, til å ødelegge godt kjøtt de har brukt både tid og penger på å leite seg frem til....?

Ingens dag blir ødelagt av å bruke 2 minutter lengre tid på å steke en biff. Og kjøttet kommer fra norske slakterier, de bruker verken tid eller penger på å bestille indrefileen sin. Den bestilles over nett og koster ikke en kalori å bestille. Samboeren min liker biffen godt stekt, men uansett hvor mye han presiserer det når han er i utlandet presterer de å servere han blodig biff! Kokkens oppgave er å gjøre gjestene fornøyde, uansett hvordan de enn måtte foretrekke biffen sin!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flatbitt og indrefilet kan overhodet ikke sammenlignes uansett hvordan det stekes.

Hvis indrefilet er stekt til en skosåle styrer jeg unna uansett. Det er like uaktuelt som en flatbiff for min del, gjennomstekt eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis indrefilet er stekt til en skosåle styrer jeg unna uansett. Det er like uaktuelt som en flatbiff for min del, gjennomstekt eller ei.

Hadde du smakt på begge hadde du greid å skille de to med ett tygg. Indrefilet blir ikke seig selv om den er godt stekt. Flatbiff må kokes i 2 timer før det kan tygges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker blodig biff jeg. Det stammer nok fra barndommen hvor jeg fikk servert blodig roastbeef.



Anonymous poster hash: b0870...25e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er det en greie om at mannens biff skal være råere enn kvinnens? Isåfall har jeg, for første gang i historien, funnet en dealbreaker: Om han ikke liker tilnærmet rå biff.



Anonymous poster hash: 61361...9df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...