Gå til innhold

Bjeffende nabohund og naboer som lukker ørene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har for et års tid siden kjøpt oss inn i en tomannsbolig der noen i vår familie bor i den andre delen. De har en hund som er veldig ensom og som bjeffer og uler enormt mye når det ikke er noen hjemme. Det virker som at hunden går inn i em transe og kan stå å bjeffe og ule i flere timer i strekk, noe som er veldig slitsomt for oss som er naboer, i tillegg har vi fått klager fra leieboer hos oss som bor direkte under der hunden bruker å oppholde seg. Huset er ikke særlig lytt, men bjeffingen og ulingen skjærer igjennom og vi lurer nå på hva vi kan gjøre for å få slutt på dette. Vi vet at hunden er mye alene og at ulingen kommer av ensomhet, men da det ikke er vår hund så kan vi ikke gjøre så mye med akkurat det. Vi har nøkkel til naboen siden de er i familie og har enkelte ganger sett oss nødt til å hente hunden da vi ikke får sove eller konsentrert oss og jobbet, og hunden blir helt i ekstase og roer seg ned med engang den får være hos oss (det er også det vi har fått forespørsel om å gjøre de gangene vi har snakket med de og de ikke kommer hjem på en stund.) Har tatt dette opp med de flere ganger, men får bare til svar at det er vanskelig å lære nye ting til gamle hunder og at de ikke kommer til å avlive den fordi vi synes den er til bry, noe vi absolutt ikke har bedt om heller, vi ønsker å komme fram til en løsning som er ok for alle, men vi føler ikke at vi blir hørt og synes det er urimelig at vi må ta oss av deres hund når de ikke tar vare på den eller har lært den opp til å takle å være alene hjemme...

Hva kan vi gjøre?

Vi er veldig glad i dyr selv og har begge vokst opp med hund, og ønsker selv å anskaffe oss hund etterhvert, men ønsker først og fremst å få klarnet opp i dette.

Har noen her vært i en lignende situasjon selv?

Naboene har forøvrigt også hørt bråket selv når de har vært på besøk hos oss og selv bemerket hvor mye hunden deres bråker og hvor godt det høres til oss.

Anonymous poster hash: fc97b...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere har lyst på hund, og hunden ikke får nok omsorg der den bor kan dere jo spørre om dere kan være hundepassere eller om dere kan overta hunden? Hvis hunden også føler seg trygg hos dere, og roer seg lett må det jo kunne være en løsning?

Anonymous poster hash: 4db0a...59c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker å få en valp av en helt annen rase når vi selv får oss hund, vi ønsker oss en robust hund som kan være med på lengre turer både om sommer og vinter, og vi ønsker å forme hunden fra den er valp selv slik at vi får en hund som er veloppdragen og enkel å ha med å gjøre. Hunden naboene har er en cocker spaniel på 7 år som de har brukt minimalt med tid på å lære opp, og det er ikke bare bjeffingen som er et problem, den stjeler konstant all mat den får tak i, går ikke overens med andre hannhunder og er heller ikke helt husren. Vi har også andre i familien som er allergisk mot hunder, men rasen vi ønsker har de selv og vi vet at det er en allergivennlig rase, så ser dessverre ikke at dette er en mulig løsning..

Anonymous poster hash: fc97b...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De MÅ trene på alenetrening. Vi brukte mange mnd på å trene med vår fordi han syns det var vanskelig. Det tar tid. Det er jobb. Og alle hunder kan lære det, hvis man tar den tiden det tar. Synes de virkelig det er mer ok å bare la ham få masse stress og angst hver eneste dag fordi de ikke GIDDER å ta den tiden det tar å trene?

Det finnes masse fine opplegg både for det der og for det andre han sliter med, men da må eierne gidde å gjøre noe med det.

Hva er vitsen med å ha dyr (han kan sikkert bli dobbelt så gammel) når man ikke gidder å ta seg av dem!

Det er vanskelig for dere å gjøre noe, om ikke dere skal påta dere å ta hele alenetreningen. Det krever mye, starte på to min, gå fra hver dag flere ganger om dagen, etablere en rutine, si klart ifra at man går...

Syns synd på både hunden og dere naboer.

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt så har de aldri brukt særlig mye tid på hunden, verken trening eller annet bortsett fra turer og noe kos. Samtidig som jeg irriterer meg grønn over bråket, så blir jeg også utrolig lei meg på hundens vegne når den uler og bjeffer dagen lang, flere timer i strekk...
Det er ikke langt unna det å høre et barn gråte, og med eiere som ikke har orket å ta seg bryet med å lære opp hunden fra start av eller orker å ta konsekvensene av det nå så synes jeg virkelig vi i Norge trenger dyrepoliti!

Jeg vet ihvertfall hvordan eier jeg ikke skal bli når jeg får meg hund selv!



Anonymous poster hash: fc97b...94d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...