Gå til innhold

Brev fra Skatteetaten - skjønner ikke noe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mottatt et brev fra Skatteetaten med overskriften "varsel om endring i ligningen 2013"

Under står det at de har mottatt lønns og trekkoppgaven hvorav det fremgår at jeg har tjent x antall kroner som ikke er påført selvangivelsen. Dette i tillegg til allerede påførte inntekt. Det står at jeg har mottatt x kroner, herav forskuddstrekk x kroner.

Står videre at dette ikke er påført og vurderes tillagt til øvrig inntekt. Står at jeg ikke har oppgitt dette og at det vurderes å anvende tilleggeskatt.

Summen er forholdsvis liten heldigvis men jeg skjønner ingenting!

Forskuddstrekk er vel skatt? Og de skriver jo at det er "herav x kroner forskuddstrekk" da er det jo tydeligvis trukket skatt?

I tillegg har jeg ingen anelse om dette. Har regnskapsfører tiø bedriften glemt å føre disse på? Bedriften er per dags dato nedlagt og jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg! Eller hvor jeg skal begynne! Trodde alt var i skjønneste orden jeg. Har jo betalt skatt og fikk tilogmed tilbake på skatten !

Hva betyr dette? Har jeg gjort noe feil?

Noen som skjønner dette mer enn meg?

Anonymous poster hash: e1e8b...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er arbeidsgiver som har glemt å sende inn din lønns- og trekkoppgave. Det er ditt ansvar å kontrollere at alle slike er kommet på selvangivelsen. Derfor får du en oppgave for hele året fra arbeidsgiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel bedriften eller du som har glemt å påføre dette på selvangivelsen. Før du gjør noe, sjekk at informasjonen stemmer og sammenlign med det som faktisk står i selvangivelsen din. Det kan man sjekke hvor som helst i dag, det ligger på altinn om du ikke har den på papir. Om du faktisk har ført på inntekten så er det skatteetaten som har gjort en feil, da kontakter du dem om det.

Om det ikke er påført (slik at informasjonen du nå har fått fra skatteetaten stemmer) så skal du også kontakte dem og så beklager du at det har skjedd en glipp. Forklar da også at det kan skyldes bedriften som har blitt lagt ned. Om du enkelt og greit forklarer hva du tror har skjedd så går de fleste slike tilfeller greit, du må da betale skatten. Tilleggsskatt kan de i prinsippet bruke så lenge det foreligger en feil som kan føre til at det blir beregnet for lite skatt, men om man er fair, forklarer det slik det er og ikke prøver å stikke seg unna, så går mange av disse tilfellene helt greit.



Anonymous poster hash: 1d16e...26d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...