Gå til innhold

Avslag fra lånekassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg søkte om lån og stipend for høst og vår for å studere i utlandet men fikk avslag. Grunnen til dette er at jeg har blitt forsinket med 62,5 poeng gjennom to år. Har slitt en god del med trøtthet og depresjoner, og dermed ikke bestått noen eksamen. Er ufattelig dumt, og om jeg kunne skru tiden tilbake hadde jeg virkelig prøvd hardere. Poenget er, er det mulig å klage eller finnes det noen andre alternativer til å få støtte? Er ekstremt dumt at de 2,5 poengene ødelegger så mye for meg, og jeg forstår at de ikke kan gjøre unntak. Hadde vært evig takknemlig for tips og råd.


Anonymous poster hash: 7f830...8e9



Anonymous poster hash: 7f830...8e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ta en eller annen enkel eksamen så fort som mulig, eller du kan dokumentere sykdom og får da mulighet til å få støtte selv om du er mer enn 60 poeng forsinket.

Anonymous poster hash: 38994...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å ta en eller annen eksamen? Og om jeg tar en eksamen innen desember, for jeg da støtte både for dette og neste halvår? Og sykdom, gjelder det om jeg dokumenterer det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å ta en eller annen eksamen? Og om jeg tar en eksamen innen desember, for jeg da støtte både for dette og neste halvår? Og sykdom, gjelder det om jeg dokumenterer det nå?

rekker du det? Fristen for eksamen, om det er snakk om vgs/privatist er gått ut, men jeg ville ringt å hørt på privatistweb om det var mulig for å melde deg opp. Har selv eksamen i måren og siste på onsdag, så litt sent viss dine er så tidelig. Men mye kan ordnes bare man ringer å hører.

Anonymous poster hash: 2e767...23b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rekker du det? Fristen for eksamen, om det er snakk om vgs/privatist er gått ut, men jeg ville ringt å hørt på privatistweb om det var mulig for å melde deg opp. Har selv eksamen i måren og siste på onsdag, så litt sent viss dine er så tidelig. Men mye kan ordnes bare man ringer å hører.

Anonymous poster hash: 2e767...23b

Altså, da mente jeg at om jeg tar en eksamen på den skolen jeg går på nå, for poeng og sender brev til lånekassen på nytt for jeg da støtte for 2014-2015?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, da mente jeg at om jeg tar en eksamen på den skolen jeg går på nå, for poeng og sender brev til lånekassen på nytt for jeg da støtte for 2014-2015?

Det bør gå.

Anonymous poster hash: cfc4f...94c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ta en hvilken som helst eksamen omtrent, det spiller ingen rolle om det er relevant, så lenge du består vil du ta igjen litt av poengene du henger etter og komme under den magiske 60-poeng-grensa. Spørsmålet er om du finner en eksamen noe sted som ikke er for seint å melde seg opp til. Finnes det noe nettbasert som er tellende, for eksempel? Det kan du sjekke opp.

Antar at du kan ta kontakt med lånekassen og forklare at du slet med sykdom og spørre hva de trenger av dokumentasjon. Jeg fikk iallefall beskjed av dem at jeg kunne henge etter inntil 90 poeng hvis det skyldtes sykdom, men jeg valgte å ikke gå videre på det og sjekket derfor ikke nøyaktig hva de krevde.

Anonymous poster hash: 38994...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke få dokumentasjon fra legen på at du har vært syk?

Problemet er at jeg gikk til en lege når jeg var i norge, og klaget både på trøtthet og depresjon, hvor det ble utført blodprøver og forskjellige tester. Nå befinner jeg meg i utlandet, og om jeg ikke tar feil så har den legen flyttet til en annen by enn hvor jeg bodde hjemme. Så jeg vet ikke hvordan jeg kan orden akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en hvilken som helst eksamen omtrent, det spiller ingen rolle om det er relevant, så lenge du består vil du ta igjen litt av poengene du henger etter og komme under den magiske 60-poeng-grensa. Spørsmålet er om du finner en eksamen noe sted som ikke er for seint å melde seg opp til. Finnes det noe nettbasert som er tellende, for eksempel? Det kan du sjekke opp.

Antar at du kan ta kontakt med lånekassen og forklare at du slet med sykdom og spørre hva de trenger av dokumentasjon. Jeg fikk iallefall beskjed av dem at jeg kunne henge etter inntil 90 poeng hvis det skyldtes sykdom, men jeg valgte å ikke gå videre på det og sjekket derfor ikke nøyaktig hva de krevde.

Anonymous poster hash: 38994...c6c

Jeg går på en skole i utlandet nå, og har ikke betalt skolepenger til skolen enda. Jeg kan komme til en ordning med de og ta en eksamen dette halvåret for å komme under poeng grensen. Spørsmålet er om jeg for eller ikke penger for både dette og neste halvår?

Anonymous poster hash: 7f830...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker?

Ja, men klagen kommer til å ta tid. Jeg har en kamerat som kom opp i det samme som deg (der var grunnen sen registrering av eksameskarakter fra skolen), han fikk pengene nå i november.

Anonymous poster hash: cfc4f...94c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ringe det legekontoret du dro til for å ta prøvene da du bodde i Norge. Deretter må du høre om noen der kan skrive en bekreftelse på at du har slitt mye med sykdom og at det er grunnen til at du henger etter. Klager kan ta flere måneder så tror nok desverre ikke at du får noen penger før jul, men det skal jeg ikke si med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ringe det legekontoret du dro til for å ta prøvene da du bodde i Norge. Deretter må du høre om noen der kan skrive en bekreftelse på at du har slitt mye med sykdom og at det er grunnen til at du henger etter. Klager kan ta flere måneder så tror nok desverre ikke at du får noen penger før jul, men det skal jeg ikke si med sikkerhet.

Ja det kan være et alternativ:) Tusen takk for råd. Nå er det ikke så viktig at jeg for penger innen jul, kan godt få de i januar, februar, ponget er om jeg for de for 2014

Anonymous poster hash: 7f830...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vil ikke få for 2014 ved å ta en eksamen, men kanskje ved å kunne bevise sykdom. Hvis du står på en eksamen nå, kan du få støtte for 2015.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ringe det legekontoret du dro til for å ta prøvene da du bodde i Norge. Deretter må du høre om noen der kan skrive en bekreftelse på at du har slitt mye med sykdom og at det er grunnen til at du henger etter. Klager kan ta flere måneder så tror nok desverre ikke at du får noen penger før jul, men det skal jeg ikke si med sikkerhet.

Hjelper ikke så lenge vedkommende ikke var sykemeldt.

Anonymous poster hash: d2c3c...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjelper ikke så lenge vedkommende ikke var sykemeldt.

Anonymous poster hash: d2c3c...48c

Jo. Lånekassa ser bort ifra 30stp forsinkelse for meg på grunn av at legen min skrev en erklæring om at det skyldes sykdom. Trengte ikke å være sykemeldt. Men for å spesifisere ; "litt sliten" er ikke en god nok grunn til å få fritak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, da mente jeg at om jeg tar en eksamen på den skolen jeg går på nå, for poeng og sender brev til lånekassen på nytt for jeg da støtte for 2014-2015?

Teoretisk sett ja, men Lånekassen har sjukt lang behandlingstid, så det kan godt ta to måneder før den nye søknaden din med dokumentasjon på sykdom eller ny eksamen er ferdigbehandlet. Jeg sendte forespørsel i slutten av august og fikk svar først i midten av november at jeg kunne få støtte dersom forsinkelsen skyldtes sykdom.

Anonymous poster hash: 38994...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg søkte om lån og stipend for høst og vår for å studere i utlandet men fikk avslag. Grunnen til dette er at jeg har blitt forsinket med 62,5 poeng gjennom to år. Har slitt en god del med trøtthet og depresjoner, og dermed ikke bestått noen eksamen. Er ufattelig dumt, og om jeg kunne skru tiden tilbake hadde jeg virkelig prøvd hardere. Poenget er, er det mulig å klage eller finnes det noen andre alternativer til å få støtte? Er ekstremt dumt at de 2,5 poengene ødelegger så mye for meg, og jeg forstår at de ikke kan gjøre unntak. Hadde vært evig takknemlig for tips og råd.

Anonymous poster hash: 7f830...8e9

Anonymous poster hash: 7f830...8e9

Hei!

Jeg hadde samme problemet i fjor, og eneste som hjalp, var at jeg tok en eksamen slik jeg fikk flere studiepoeng. Jeg fikk da støtte for vårsemesteret. Høstsemesteret måtte jeg pent finanisere selv.

Jeg gjorde en stor sak ut av at de ikke har støttet dette semesteret( høst 2013) og at det ikke kan gi grunnlag for avslag dersom jeg søker støtte ved senere anledning. Venter fremdeles på svar på det brevet og er veldig spent på hva de svarer...

Anonymous poster hash: 85b2e...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier: Problemet her er behandlingstiden. Lånekassen er kjappe dersom du alt går på skinner og du bare skal ha et nytt vedtak om støtte for neste studieår "som vanlig", men når du er i en situasjon som skiller seg litt ut tar det som regel månedsvis. Min personlige rekord er syv måneder.

Jeg kan forøvrig ikke se for meg at du får innvilget støtte for høstsemesteret i ettertid når du faktisk var over 60 studiepoeng forsinket i høst, da blir det nok heller ansett som at du har "tatt igjen" forsinkelsen uten støtte. Du kan imidlertid få støtte for vårsemesteret hvis du nå i siste liten får tatt en liten eksamen. Ved sykdom, derimot, får du støtte for hele året dersom du innvilges dispensasjon grunnet sykdom.

Man trenger forøvrig ikke å ha vært sykmeldt, slik en over her påstår, det er bare tøys. Det med sykmelding (naturligvis) et krav ved søknad om sykestipend, ikke ved søknad om støtte ved forsinkelse over 60 studiepoeng. Hvis du hadde mottatt sykestipend hadde jo ikke dette vært en sak i utgangspunktet.



Anonymous poster hash: 74059...559
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...