Gå til innhold

Kjøpe leilighet sammen eller hver for seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville kjøpt hver for seg. Mye ryddigere ved brudd eller dødsfall.

Anonymous poster hash: a7cda...f16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dere begge i midten av 20-årene og har råd til å kjøpe to leiligheter? wow, det er jo veldig bra hvis det er tilfelle.

Men kjøper dere sammen vil dere jo ha råd til en større og finere leilghet, pluss at dere slipper "rotet" med hvem som er skyldig hva og går inn med like deler. Skulle det mot all formodning ende i brudd, selger man og deler gevinsten.
Dette ville jeg har foretrukket hvis mulig, men dere må jo snakke sammen om hva dere ønsker i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen snakker om å kjøpe seg inn i en eksisterende leilighet her. Det er snakk om å kjøpe en bolig begge skal bo i.

Da er det naturlig å kjøpe sammen, men allerede fra start avtale hvem som skal kjøpe ut hvem og hvordan dersom forholdet tar slutt.

Dette paret har et luksusproblem i og med at begge kan kjøpe leilighet hver for seg.

Det betyr jo ikke at begge TRENGER å kjøpe samtidig. Hun kan jo bare la ham kjøpe og betale ham en rettferdig leie så lenge de bor sammen. Så har hun egenkapitalen sin i reserve hvis det skulle skjære seg. Eller de bestemmer seg for at dette er alvor...

Det er jeg enig i, at hvis de allerede bor sammen, og ønsker å kjøpe, ville det være naturlig å kjøpe sammen.

Jepp, men som du og jeg vet er det mange som "faen ikke skal betale noe av h*ns lån, fordi da sitter de igjen med \"ingenting\" om forholdet tar slutt" ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere begge i midten av 20-årene og har råd til å kjøpe to leiligheter? wow, det er jo veldig bra hvis det er tilfelle.

Men kjøper dere sammen vil dere jo ha råd til en større og finere leilghet, pluss at dere slipper "rotet" med hvem som er skyldig hva og går inn med like deler. Skulle det mot all formodning ende i brudd, selger man og deler gevinsten.

Dette ville jeg har foretrukket hvis mulig, men dere må jo snakke sammen om hva dere ønsker i fremtiden.

Hvorfor skulle man måtte selge hvis det ble brudd? Bedre grunn til å ikke kjøpe sammen ,eller la noen kjøpe seg inn kan jeg ikke finne.

Ta leiligheten min f.eks, hvor jeg har 1000mbit internett. Om noen kjøpte seg inn måtte jeg ha hatt de pengene stående på en konto i tilfelle det ble slutt da, bare for å være sikker på at jeg ikke behøver selge om det blir slutt..

Hvorfor skal den andre parten absolutt kjøpe seg inn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle man måtte selge hvis det ble brudd? Bedre grunn til å ikke kjøpe sammen ,eller la noen kjøpe seg inn kan jeg ikke finne.

Ta leiligheten min f.eks, hvor jeg har 1000mbit internett. Om noen kjøpte seg inn måtte jeg ha hatt de pengene stående på en konto i tilfelle det ble slutt da, bare for å være sikker på at jeg ikke behøver selge om det blir slutt..

Hvorfor skal den andre parten absolutt kjøpe seg inn?

I tilfellet til TS her, så skjønte jeg at det ikke var snakk om å kjøpe seg inn. Men at han ville kjøpe noe eget...

Og det å selge (ved brudd) hvis man har kjøpt sammen er mest sansynlig, med mindre den ene har råd til å kjøpe den andre ut.

En annen ting er når man møter den personen man virkelig vil dele livet med så vil man gjerne at denne personen også skal ha det greit økonomisk. I bunn og grunn deler man jo alt, så da er det greit å kunne dele leilighet også.

Jeg og kjæresten min eier hver vår leilighet, men disse hadde vi før vi møttes. Nå skal vi kjøpe hus, da selger vi begge leilighetene for å kjøpe sammen. Det ville jo vært helt ulogisk at en av oss kulle kjøpe huset alene, dette er noe vi gjør sammen. Hvis en av oss hadde eid huset fra før, hadde garantert den andre kjøpt seg inn for å få en andel i huset.

Er man ung, skjønner jeg at man tenker anderledes, men når man er 25+ og nærmer seg 30 år, så vil man jo gjerne starte en fremtid?

Argumentet ditt med internett og penger på konto skjønte jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet ditt med internett og penger på konto skjønte jeg ikke?

Penger på konto-argumentet er vel lett å forstå, hvis noen kjøper seg inn må han ha råd å kjøpe henne ut igjen.

Internett-argumentet handler bare om at Andreas er veldig glad i bredbåndet sitt og ikke kan tenke seg å flytte fra det :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, dere er jo abre 25 og det er ikke sååå underlig at kjæresten din føler det som en commitment å kjøpe noe sammen i så ung alder.

Hvis dere ikke kjøper sammen, bør begge kjøpe hver sin. Den som skal leie ut, må kjøpe selveier-leilighet for å kunne stå fritt til utleie.

Det viktigste er jo at dere regner ut noe som er fair, at dere begge står i samme økonomiske situasjon når dere eier og leier. Dvs,regn ut faktiske utgifter og del på to, slik at begge betaler like mye for å bo.

Eksempelet nedenfor gjelder når begge betaler like mye i avdrag per måned. Avdrag er i realiteten sparing, og kan bare tas med så lenge dere har omtrent likt avdrag per måned. Hvis avdrag per måned er forskjellig, må det bare tas ut av utregningen.

Den som leier ut, får følgende regnestykke (jeg setter inn tall som eksempel):

Husleie =10.000

Fellesutgifter =1500

Renter lån =3000:

(Total gevinst med hensyn til skatt på husleie: 5500)

Skatt på husleie 27 % = 1485

Avdrag lån = 3000

Totale utgifter = 8985

Overskudd per måned: 1015 kr.

Den som har kjøpt boligen dere bor i, får følgende regnestykke:

Husleie = 1500

Renter lån = 3000

Avdrag lån = 3000

Totale utgifter per måned = 7500

I dette eksempelet blir det jo naturlig at den som leier ut leiligheten og sitter igjen med en tusenlapp ekstra hver måned, faktisk betaler mer enn halvparten av utgiftene i leieleiligheten. Men, siden den som kjøpte utleieleiligheten faktisk også måtte ut med dokumentavgift, så er det vel fair at h*n slipper unna med å betale halvparten.



Anonymous poster hash: 7a49c...530
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er når man møter den personen man virkelig vil dele livet med så vil man gjerne at denne personen også skal ha det greit økonomisk. I bunn og grunn deler man jo alt, så da er det greit å kunne dele leilighet også.

Internettet var i utgangspunktet dette:

Jeg eier en leilighet på Hasle. Jeg elsker leiligheten, blant annet fordi jeg har det feteste internettet man kan få.

Si at jeg da blir sammen med en person jeg tror jeg vil bo sammen med osv. Men så blir det slutt. Oj faen.. Jeg lot vedkommende kjøpe seg inn.. Nå må jeg selge leiligheten min for å kjøpe ut den andre..

NO WAY. Om du ikke kan bo her, og betale en liten sum penger i mnd, og spare masse penger på å bo her har vi ingenting sammen å gjøre.

Å si at man ikke sitter igjen med noe fordi man ikke eier sammen med den som eier ER DIREKTE PISSPREIK (Beklager skrikingen.)

Man sitter med muligheten til å spare masse penger i forhold til om man skulle leid og bodd alene.

Dette betyr også at det jeg siterer over fra deg er direkte bullshit. Selv om man ikke eier sammen med den andre, betyr det ikke at man ikke har det greit økonomisk.

Utifra mange svar jeg har sett her på KK er det slik at den som bor sammen med en som eier leilighet har det MYE MYE bedre økonomisk enn den som leier.. Nemlig pga at mange er så fisefine at ikke FAEN om de skulle betale noe som kunne gått inn på lånet til den som eier..

Makan til gjerrighet skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger på konto-argumentet er vel lett å forstå, hvis noen kjøper seg inn må han ha råd å kjøpe henne ut igjen.

Internett-argumentet handler bare om at Andreas er veldig glad i bredbåndet sitt og ikke kan tenke seg å flytte fra det :)

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten min eier hver vår leilighet, men disse hadde vi før vi møttes. Nå skal vi kjøpe hus, da selger vi begge leilighetene for å kjøpe sammen.

Jeg hadde aldri solgt leiligheten.. Jeg kunne godt leid sammen med noen et annet sted dog....

Men, hvorfor kan ikke vedkommende da bare leie hos meg, og i tillegg få muligheten til å spare opp en enorm egenkapital?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri solgt leiligheten.. Jeg kunne godt leid sammen med noen et annet sted dog....

Men, hvorfor kan ikke vedkommende da bare leie hos meg, og i tillegg få muligheten til å spare opp en enorm egenkapital?

Fordi de har kommet til en ny fase i livet, med ønske om hus i stedet for leiligheter. Og ikke alle kan bli sittende med leiligheten samtidig som de skal finansiere en stor enebolig.

Kanskje du også kommer dit en gang, at du prioriterer andre ting enn byens bredeste bredbånd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri solgt leiligheten.. Jeg kunne godt leid sammen med noen et annet sted dog....

Men, hvorfor kan ikke vedkommende da bare leie hos meg, og i tillegg få muligheten til å spare opp en enorm egenkapital?

De fleste når et punkt i livet hvor de ønsker å eie boligen de bor i. I tillegg gjør det noe med maktfordelingen i forholdet at den ene eier og den andre leier.

Til TS. Spørsmålet jeg sitter med er om et forhold hvor kommunikasjonen tilsynelatende er så dårlig som her i det hele tatt er liv laga. Jeg ville ikke blandet økonomien min sammen med med en mann jeg ikke kunne snakke med.

Anonymous poster hash: 950b7...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de har kommet til en ny fase i livet, med ønske om hus i stedet for leiligheter. Og ikke alle kan bli sittende med leiligheten samtidig som de skal finansiere en stor enebolig.

Kanskje du også kommer dit en gang, at du prioriterer andre ting enn byens bredeste bredbånd?

Håper ikke det altså :P

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste når et punkt i livet hvor de ønsker å eie boligen de bor i. I tillegg gjør det noe med maktfordelingen i forholdet at den ene eier og den andre leier.

Anonymous poster hash: 950b7...0f1

Ja, stakkars vedkommende som får muligheten til å flytte på meget kort varsel.,.

Du har hørt om utleiekontrakt sant? ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en hver. 50 % av ekteskap og ennå høyere andel av samboere skiller seg/det blir brudd.

Anonymous poster hash: c9fd7...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stakkars vedkommende som får muligheten til å flytte på meget kort varsel.,.

Du har hørt om utleiekontrakt sant? ^^

Du snakker faktisk om en problemstilling som ikke er aktuell her.

Vi har valgt at jeg ikke kjøpte meg inn i kjæresten sin leilighet ja, pga han eide fra før og vi hadde ikke vært så lenge sammen da jeg flyttet inn.

MEN hadde vi etter å ha vært sammen i 3 år, og bodd sammen i 2,5 år, snakket om å kjøpe noe er jo det mest naturlige å kjøpe sammen. Slik at begge tjener og faktisk begynner å betale på noe eget. Uansett hvordan en ser det så lønner det seg å eie og ikke leie. Hos kjæresten eller ei. Nå snakker jeg ikke om når du finner deg en dame og hun skal flytte inn til deg for den situasjonen er veldig ulik.

Når en har vært sammen Så lenge som dere har TS hadde jeg nok stilt spørsmål hva han tenkte om fremtiden ja.

Anonymous poster hash: 8adda...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo litt rart da; at han etter å ha bodd sammen med deg ønsker sin egen plass i stedet for å eie noe sammen.

Vil det ikke lønne seg å bo sammen? Da kan man jo betale 50/50 og det vil bli billigere for begge parter. Eller henger jeg etter nå? Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt rart da; at han etter å ha bodd sammen med deg ønsker sin egen plass i stedet for å eie noe sammen.

Vil det ikke lønne seg å bo sammen? Da kan man jo betale 50/50 og det vil bli billigere for begge parter. Eller henger jeg etter nå? Hehe :)

Ja du henger etter. For de skal jo bo sammen uansett, spørsmålet er bare om de skal eie hver sin...

Uansett hvordan en ser det så lønner det seg å eie og ikke leie.

Det gjelder bare så lenge boligprisene stiger. Ved prisnedgang kommer du som oftest bedre ut ved å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker faktisk om en problemstilling som ikke er aktuell her.

Vi har valgt at jeg ikke kjøpte meg inn i kjæresten sin leilighet ja, pga han eide fra før og vi hadde ikke vært så lenge sammen da jeg flyttet inn.

MEN hadde vi etter å ha vært sammen i 3 år, og bodd sammen i 2,5 år, snakket om å kjøpe noe er jo det mest naturlige å kjøpe sammen. Slik at begge tjener og faktisk begynner å betale på noe eget. Uansett hvordan en ser det så lønner det seg å eie og ikke leie. Hos kjæresten eller ei. Nå snakker jeg ikke om når du finner deg en dame og hun skal flytte inn til deg for den situasjonen er veldig ulik.

Når en har vært sammen Så lenge som dere har TS hadde jeg nok stilt spørsmål hva han tenkte om fremtiden ja.

Anonymous poster hash: 8adda...e34

Beklager.. TJENER? mener du at du får MER i inntekt av å kjøpe? Daayumn *kjøper flere leiligheter*

Du forstår at tjene betyr å øke inntekt sant?

Begge sparer på det selv om kun en av dere eier en leilighet.

"så lønner det seg å eie og ikke leie. Hos kjæresten eller ei."

Umm.. Nei? Eneste ulempen med å leie er at man ikke får med seg verdiøkningen, men sett bort ifra det kan man spare hevletes mye mer penger enn om man hadde leid et annet sted.

Så å si at det ikke lønner seg å leie hos kjæresten kontra å leie til markedsleie av en annen random person er jo tullete..

Hvorfor er det større aksept på å betale ned lånet til noen random folk enn ens egen kjæreste??

Betale husleie til noen andre: Helt greit, jeg må jo bo et sted..

Betale husleie til kjæresten: FUCK no, noe av det jeg betaler kan gå til å betale lånet hans :O:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du henger etter. For de skal jo bo sammen uansett, spørsmålet er bare om de skal eie hver sin...

2 leiligheter leies ut til f.eks 10 000 kroner, totalt 20 000.

De leier en tredje leilighete og betaler 10 000.

Nei, så langt jeg kan se uten å regne veldig mye på det lønner det seg å eie to leiligheter og leie den tredje man bor i sammen. Over tid altså.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...