Gå til innhold

Kjøpe leilighet sammen eller hver for seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

- Par i midten av 20-årene.

- Vært sammen i litt over tre år.

- Bodd sammen i to og et halv år, da leid leilighet.

Leiekontrakten vår går ut nå på nyåret, så jeg lurer på hva som skal skje videre og hva som lønner seg i forhold til det å skulle kjøpe leilighet. Har fått inntrykk av at han vil eie noe eget, men jeg kan ikke helt forstå hva som er naturlig med å ville det, hvis han uansett tenker at vi skal fortsette å være sammen? Er det ikke da naturlig at man kjøper en leilighet sammen, ikke hver for seg?

Hvis det eventuelt blir sånn at vi kjøper hver vår leilighet, men likevel skal fortsette å bo sammen, så vil det jo da være naturlig å leie ut den leiligheten vi ikke bor i. Problemet da er jo at det vil bli urettferdig at den ene nærmest skal få nedbetalt lånet sitt gratis (via husleie fra leietaker), mens den andre må bruke av lønna si på nedbetaling av sitt lån. Blir ikke dette litt urettferdig økonomisk sett?

Hva bør man gjøre?



Anonymous poster hash: 75445...416
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flytter du denne til økonomiforumet så får du nok mange forslag ;)



Anonymous poster hash: faee8...9d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er såpass voksne, har bodd sammen i 2,5 år og han ikke vil kjøpe leilighet med deg, så ville jeg lurt på om det er noe galt med forholdet.

Anonymous poster hash: 8db63...c47

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo i klartekst si hva du ønsker og tenker om dette og så må du få han til å gjøre det samme. Nå virker det som om dere går rundt grøten. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å SNAKKE SAMMEN!

Anonymous poster hash: 14574...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo i klartekst si hva du ønsker og tenker om dette og så må du få han til å gjøre det samme. Nå virker det som om dere går rundt grøten. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å SNAKKE SAMMEN!

Anonymous poster hash: 14574...7a2

Det er vanskelig å snakke sammen fordi han ikke takler å bli konfrontert med problemer. Ofte blir det til at jeg sitter og "maser" for å få et svar, mens han helst ungår å svare på ting det kan/vil bli dårlig stemning av. Dette gjelder generelt, men heldigvis er det såpass sjeldent at de store spørsmålene dukker opp, for vi er i utgangspunktet ganske enige og sammenkjørte når det gjelder det meste.

Uansett.. Det jeg lurer på her er hva dere selv ville forventet i en slik situasjon? Er det vanlig å kjøpe sammen eller er det vanlig å kjøpe hver for seg? Hvis sistnevnte - hvordan skal det økonomiske foregå da?

Anonymous poster hash: 75445...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er såpass voksne, har bodd sammen i 2,5 år og han ikke vil kjøpe leilighet med deg, så ville jeg lurt på om det er noe galt med forholdet.

Anonymous poster hash: 8db63...c47

Ts her.

Takk for svar. Mener du da at du ville lurt på om han i det hele tatt ser for seg en fremtid med meg? For det er nemlig det jeg begynner å lure på, hvis han ikke er interessert i at vi skal kjøpe en leilighet sammen.

Anonymous poster hash: 75445...416

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her.

Takk for svar. Mener du da at du ville lurt på om han i det hele tatt ser for seg en fremtid med meg? For det er nemlig det jeg begynner å lure på, hvis han ikke er interessert i at vi skal kjøpe en leilighet sammen.

Anonymous poster hash: 75445...416

Ja. Dette slo meg også. Det er ikke vanlig å kjøpe hver for seg. Da i så tilfelle at dere kjøper to boliger sammen, bor i den ene og leier ut den andre, men da også sammen.

Anonymous poster hash: faee8...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet da er jo at det vil bli urettferdig at den ene nærmest skal få nedbetalt lånet sitt gratis (via husleie fra leietaker), mens den andre må bruke av lønna si på nedbetaling av sitt lån. Blir ikke dette litt urettferdig økonomisk sett?

Anonymous poster hash: 75445...416

De fleste ville jo valgt å kjøpe sammen hvis de trodde på forholdet.

Kjøper dere hver sin for å leie ut den ene, kan dere gjøre dette så rettferdig eller urettferdig dere selv vil. Har dere begge råd til egen leilighet er det jo bare å kjøre på, ikke alle som er SÅ heldige..

Den som ikke eier skal selvsagt betale leie til den som eier leiligheten dere bruker som fellesbolig.

Hvis denne leien settes til ca halvparten av det hun får inn på utleie, kan dere balansere dette slik at begge tjener like mye på forholdet.

(Regner ikke med at dere er av "jeg-skal-ikke-tjene-på-kjæresten"-typen. Å bo gratis for den som flytter inn blir helt urimelig )

Sett opp regnskap over inntekter og utgifter inkl skatt!

Endret av nojac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Takk for svar. Mener du da at du ville lurt på om han i det hele tatt ser for seg en fremtid med meg? For det er nemlig det jeg begynner å lure på, hvis han ikke er interessert i at vi skal kjøpe en leilighet sammen.

Anonymous poster hash: 75445...416

Det kommer jo litt an på hvor dere er i livet. Ikke alle blir voksne like fort. Men når dere er kommet dit at dere begge ønsker å kjøpe bolig, så er dere vel blitt ganske voksne. Når dere i tillegg har bodd sammen og testet hvordan det er, så kan man jo begynne å lure på hvor sikker han er på forholdet. Dessuten er det ikke umulig å komme seg ut av et forhold fordi om man har kjøpt sammen!

Dere må uansett begynne å kommunisere.

Anonymous poster hash: 8db63...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen folkens.

Tenker likt som dere, at det er mest naturlig å kjøpe sammen og det kan virke som om han er usikker på forholdet når han velger å kjøpe alene. Vil tro det handler om at han vil være hundre prosent sikker på å ha noe eget hvis det skulle bli slutt mellom oss eller noe annet skulle oppstå i fremtiden.

Dessuten lurer jeg på... Er det ikke slik at når du kjøper en leilighet så er man nødt til å bo i leiligheten en viss tid før det er lov til å leie den ut? Eller har jeg misforstått? Det vil jo i såfall si at vi er nødt til å bo hver for oss i starten, og for min del vil det være en dealbreaker når vi allerede har bodd sammen i flere år. Man skal jo ikke vokse fra hverandre, man skal jo vokse sammen. Dette blir litt mer det førstnevnte.

Skjønner at jeg er nødt til å ta en ordentlig prat her. Merker at tvilen smitter over på meg, da jeg bestandig har tatt det nærmest som en selvfølge at når vi først skal kjøpe, så skal vi kjøpe sammen. Uff.. Ingen god følelse og heller ikke en morsom samtale å ta, da han er såpass vanskelig å snakke med når det gjelder tema han ikke er bekvem med.



Anonymous poster hash: 75445...416
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at når du kjøper en leilighet så er man nødt til å bo i leiligheten en viss tid før det er lov til å leie den ut?

Anonymous poster hash: 75445...416

Borettslag har ofte slike bestemmesler. Men ikke vanlige selveierleiligheter.

Sjekk i hvert tilfelle om det finnes slike bestemmelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik at du må bo i boligen i et år etter du har leid den ut, før du selger, for ikke å måtte skatte av gevinsten du får på verdistigningen.



Anonymous poster hash: faee8...9d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har begge EK, eller kun han?

Anonymous poster hash: b3ab3...35a

Begge har.

-TS

Anonymous poster hash: 75445...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart holdning på han, men kjøp deg en bolig så kan enten du leie den ut.



Anonymous poster hash: b3ab3...35a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er såpass voksne, har bodd sammen i 2,5 år og han ikke vil kjøpe leilighet med deg, så ville jeg lurt på om det er noe galt med forholdet.

Anonymous poster hash: 8db63...c47

Dette.

Det er helt unaturlig å dele livet sammen men så skal man kjøre hvert sitt løp. En sånn person ville ikke jeg vært sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis dere er såpass voksne, har bodd sammen i 2,5 år og han ikke vil kjøpe leilighet med deg, så ville jeg lurt på om det er noe galt med forholdet.

Anonymous poster hash: 8db63...c47

Jeg kan forstå det helt fint, jeg ville ikke latt noen kjøpe seg inn her før det hadde gått en del år..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå det helt fint, jeg ville ikke latt noen kjøpe seg inn her før det hadde gått en del år..

Greit at du mener det, men det gjelder nok de færreste. Skal man skape et liv sammen så må man på et tidspunkt satse. Perioden fra 20 til ca. 35, der de fleste etablerer seg, er ikke så veldig lang. Om du møter noen når du har passert 30 er det en del ting som må avklares ganske kjapt. Det er ikke mange som ønsker å satse på særbo uten barn.

Anonymous poster hash: 8db63...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres rart ut TS. Oddsen på at forholdet består fem år til er veldig høy.



Anonymous poster hash: d4362...b5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå det helt fint, jeg ville ikke latt noen kjøpe seg inn her før det hadde gått en del år..

Ingen snakker om å kjøpe seg inn i en eksisterende leilighet her. Det er snakk om å kjøpe en bolig begge skal bo i.

Da er det naturlig å kjøpe sammen, men allerede fra start avtale hvem som skal kjøpe ut hvem og hvordan dersom forholdet tar slutt.

Dette paret har et luksusproblem i og med at begge kan kjøpe leilighet hver for seg.

Det betyr jo ikke at begge TRENGER å kjøpe samtidig. Hun kan jo bare la ham kjøpe og betale ham en rettferdig leie så lenge de bor sammen. Så har hun egenkapitalen sin i reserve hvis det skulle skjære seg. Eller de bestemmer seg for at dette er alvor...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...