Gå til innhold

Er all rasisme de hvites skyld?


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Gjest FuturePrimitive

God artikkel

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kronikk-Er-all-rasisme-de-hvites-skyld-7725584.html

Jeg er på fagseminar med Afrikan History Week (AHW) i Oslo.

Inn kommer en amerikaner som ser ut til å være i midten av 20-årene. Det første han sier, er at han ikke føler seg komfortabel med å holde akademiske innlegg. Isteden begynner han å rappe. Jeg får ikke med meg alt, men det er noe om at de greske filosofene ikke egentlig var greske, men afrikanske.

Etter den gangen skrev jeg i Aftenposten at historiefestivalen lignet et sammensurium av konspirasjonsteorier, der afrikanere står for alt godt og europeere står for alt ondt.

Det er sterke følelser på seminaret. Flere snakker om «det rasistiske systemet». En kvinne mener alle de hvite så rart på henne da hun gikk i Frognerparken sist. Hun tror det skyldes rasisme.

Det føles godt å legge til at jeg har en sønn som er halvt afrikansk, og at jeg er gift med en kvinne som er halvt iransk. Jeg har brune folk rundt meg hele tiden. Likevel har jeg svært sjelden, kanskje aldri, opplevd rasisme i Norge.

Hvorfor er afrikansk historie bare skrevet av hvite?» Innlederen fra Sør-Afrika mener hvite har rasistiske motiver når de skriver historie. Derfor er ikke den egentlige afrikanske historien kjent.

Med en masteroppgave i afrikansk historie bak meg, tar jeg meg kanskje litt nær av påstanden og spør om hun tror det er mulig for en hvit å skrive relevant afrikahistorie. Og omvendt, er det mulig for en svart å skrive europeisk historie?

Det siste svarer hun ikke på, men bekrefter at det er umulig for en hvit å skrive riktig om Afrika fordi de aldri vil forstå hvordan det er å være svart.

Det hun sier ligner omvendt rasisme, tenker jeg. At jeg, på grunn av min hudfarge, ikke er i stand til noe hun klarer. Er det umulig å forstå en annen rase, fordi de er så annerledes?

For tre år siden applauderte halvparten av salen da jeg ble kalt rasist. Også denne gang later tilhørerne til å være på linje med innlederne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik historieforfalskning er godt hjulpet av "venstreintellektuelle" som dominerer i hele utdanningssektoren og i avisene. Slaveri er et godt eksempel. Amerikanerne holdte slaver i et par hundre år, forholdene var dårlige, men for å være slaver var forholdene relativt gode. Dette dras opp i hytt og pine av ikke-vestlige og selvpiskende vestlige for å vise den hvite manns grusomheter. Samtidig som man ignorerer at araberne bedrev slavehold av øst-europeere (ordet slave kommer fra "slavisk") og afrikanere over tusenvis av år, hvor man har dokumentert blant annet at araberne kastrerte afrikanske slaver i stor skala før ankomst og at de forfektet et svært rasistisk bilde av afrikanere. Så har man jo den afrikanske slavehandelen, husk at det var jo tross alt afrikanere som solgte andre afrikanere til amerikanerne, i tillegg til at afrikanere holdt enorme mengder slaver selv. Slaveholdet innad i vest-afrika var alltid mer omfattende enn antallet slaver som ble sendt over atlanteren, selv når det amerikanske slaveholdet var på sitt høyeste.

Endret av Meeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er rasist hvis man er hvit. Er man ikke-hvit er man et offer for rasisme. Det motsatte er ikke mulig. Sånn er det bare, spør de venstrevridde her på KG. :plystre:



Anonymous poster hash: 69d7d...913
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh. Rasisme er ikke et hvitt fenomen, det er mennesklig.

Japanerne ser ned på alt og alle som ikke er japanere.

Kineserne kaller oss for hvite djevler (eller de gjorde det).

Og blant innvandrerungdom hører man ganske mye "blond hore"-retorikk.

Jeg tror menneskeheta generelt har mye rom for forbedring generelt på det punktet, og det hjelper ikke stort å være neger. Man er ikke immun mot fordommer, stereotypier eller forestillinger om egen fortreffelighet med henvisning til rasetilhørighet av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du hvit er du automatisk rasist. Du kan slutte å frykte rasist-stempelet, for det har du allerede!



Anonymous poster hash: 5095f...d45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rasistisk å være etnisk norsk! Skjerp dere alle hvitinger! Hvordan VÅGER dere å være så hvite? Makan til frekkhet!

Anonymous poster hash: 24fd6...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...